Dingen die je wil zeggen

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Overstand
Leefwijze: veganist

Re: Dingen die je wil zeggen

Bericht door Overstand » ma okt 14, 2013 13:02

Let's change the way we eat, let's change the way we live, Lets change the way we treat each other (2Pac)

jojo

Bericht door jojo » ma okt 14, 2013 14:40

Ik heb ook konijnen gehad en heb aan het einde van de tuin een diep gat gegraven en daar stevige gaas in gezet. Konijnen graven niet echt heel diep en hier kwamen ze niet onderdoor. Wel even een klus! Maar konijn kan dan lekker blijven graven. :)

Overstand

Bericht door Overstand » do dec 12, 2013 14:20

1 van de veranderingen is dat ik om de 3/6 maanden of zo 1/2 joint(s) ga roken. Ik heb laatst in Amsterdam 1 joint gerookt, en dat was zo eng vertrouwd :). Ik keek op een gegeven moment op, ik was zoo high :s dat normaal iemand zou panieken. Maar ik keek zo op in de mensen, ik dacht wat een motherfucking life :D

Maar goed, ik stond volgende dag op, met een nieuw begin.

Ik merk dat ik voor een balans steeds dezelfde struggles moet ondergaan.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do dec 12, 2013 15:23

Dat lijkt mij erg lastig. Hoe houdt je dat vol? Een dagelijkse strijd lijkt mij niet iets om naar uit te kijken...

sillygirl

Bericht door sillygirl » za dec 14, 2013 16:25

is dit topic ook bedoeld voor random opmerkingen en kletsen?
ik was net bij de groene winkel hier (in Zeist) en werd er heel blij van! Ik heb best wat producten ontdekt waarvan ik dacht die alleen online te kunnen bestellen, zoals vegan slagroom (ook in spuitbus), vegan worstjes, mayo zonder ei en hazelnootpasta zonder melkpoeder. Ik heb ook wat hartige spreads en notenpasta's ingeslagen dus ik kan weer even vooruit. :D Vanavond maak ik een curry waar gekookt ei in staat als recept, maar ik maak het lekker met tofu en kikkererwten. :)
Deze groene winkel is ook wel bizar groot eigenlijk, ik denk dat het komt omdat in Zeist relatief veel rijkere en ook linkser/antroposofisch ingestelde mensen wonen. :)

Joyce

Bericht door Joyce » za dec 14, 2013 16:38

Wat goed! Ik woon in Houten dus ik kan makkelijk naar Zeist rijden om te shoppen.
Is het in het centrum?

sillygirl

Bericht door sillygirl » za dec 14, 2013 18:56

Ja, in het centrum tegenover de V&D (met parkeerplaats). En direct naast de Groene Winkel zit ook een Toko. Ik ben daar nog niet binnengelopen maar dat zou dus ook handig kunnen zijn voor andere ingrediënten die een natuurwinkel misschien weer niet heeft. En in dezelfde straat zit ook een C'est Bon nootjeswinkel, dus nog meer lekkers! :lol:

Joyce

Bericht door Joyce » zo dec 15, 2013 10:19

sillygirl schreef:Ja, in het centrum tegenover de V&D (met parkeerplaats). En direct naast de Groene Winkel zit ook een Toko. Ik ben daar nog niet binnengelopen maar dat zou dus ook handig kunnen zijn voor andere ingrediënten die een natuurwinkel misschien weer niet heeft. En in dezelfde straat zit ook een C'est Bon nootjeswinkel, dus nog meer lekkers! :lol:
Moet ik nodig eens in Zeist gaan shoppen!! (y)

Overstand

Bericht door Overstand » di dec 17, 2013 17:33

Overstand schreef:Soms zijn er dingen die ik kwijt wil. Jullie ook? Dan kun je dat hier doen, vegan, niet-vegan, het maakt niet uit.
sillygirl schreef:is dit topic ook bedoeld voor random opmerkingen en kletsen?
Jawel kletzse ;)

Brchj

Bericht door Brchj » do dec 19, 2013 10:40

Ze hebben bij AH elk jaar voor kerst de AH Excellent producten, en voorgaande jaren was ik nog vega, en niet vegan, en toen vond ik de cantharellen en pastinaak in saus in bladerdeeg altijd zo lekker. Echt heel jammer dat ik die nu niet meer kan eten. Het klinkt niet moeilijk om zelf te maken, maar ik weet dat ik het nooit zo lekker zal krijgen..

Bleh
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 19, 2013 10:56

Brchj schreef:Ze hebben bij AH elk jaar voor kerst de AH Excellent producten, en voorgaande jaren was ik nog vega, en niet vegan, en toen vond ik de cantharellen en pastinaak in saus in bladerdeeg altijd zo lekker. Echt heel jammer dat ik die nu niet meer kan eten. Het klinkt niet moeilijk om zelf te maken, maar ik weet dat ik het nooit zo lekker zal krijgen..

Bleh
Oh, zo herkenbaar, de dingen die je mist als je net vegan bent/wordt! Voor je het weet heb je allemaal nieuwe favorieten en denk je nooit meer aan, maar nu is het nog heel vervelend.

Ik wil wel helpen om dit gerecht te veganiseren. Het bladerdeeg, pastinaak en cantarellen zijn natuurlijk geen probleem. Wat zit er nog meer in? Iets van kaas of room en kruiden?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do dec 19, 2013 11:40

Ik mis eigenlijk niets :D

Soms baal ik van het eeuwige etiketten getuur (heb nog wat dingen die ik niet kan eten) en dat ik nooit zomaar iets makkelijks kan nemen om mijn hongerige maag te vullen, maar al die kant en klaar dingen zijn niet puur of lekker genoeg naar mijn smaak. Dus maak ik het liever zelf :)

Brchj

Bericht door Brchj » do dec 19, 2013 12:30

Martine schreef:
Brchj schreef:Ze hebben bij AH elk jaar voor kerst de AH Excellent producten, en voorgaande jaren was ik nog vega, en niet vegan, en toen vond ik de cantharellen en pastinaak in saus in bladerdeeg altijd zo lekker. Echt heel jammer dat ik die nu niet meer kan eten. Het klinkt niet moeilijk om zelf te maken, maar ik weet dat ik het nooit zo lekker zal krijgen..

Bleh
Oh, zo herkenbaar, de dingen die je mist als je net vegan bent/wordt! Voor je het weet heb je allemaal nieuwe favorieten en denk je nooit meer aan, maar nu is het nog heel vervelend.

Ik wil wel helpen om dit gerecht te veganiseren. Het bladerdeeg, pastinaak en cantarellen zijn natuurlijk geen probleem. Wat zit er nog meer in? Iets van kaas of room en kruiden?
Oh wat lief van je! Ik zal bij de AH eens kijken naar de precieze ingrediënten. Er zit ongetwijfeld iets van een sausje door. En ik moet toch maar eens vegan bladerdeeg bij de Turk ofzo halen, kan altijd van pas komen :thanks:

edit: deze is het in ieder geval
http://beeldbank.ahold.com.kpnis.nl/get ... LowRes_JPG
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 19, 2013 13:23

De meeste biowinkels verkopen wel vegan bladerdeeg. De rollen gekoeld bladerdeeg van 'Tante Fanny' zijn ook vegan, en te koop bij deze supermarkten: http://www.tantefanny.nl/rip/nl/product ... e_koop/nl/

Het romige sausje dat over het gerecht zit kun je denk ik wel namaken met gepureerde rauwe cashewnoten en/of sojaroom, gistvlokken, peper, zout en een beetje knoflook zodat het lekker hartig is.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo dec 22, 2013 9:47

Ik had voor gisteren canneloni met als vulling spinazie, wat knolselderij en notenpasta en daaronder/over tomatensaus; lasagne met knolselderijpuree, kidneybonen en bovenop paarse aardappel en volkoren risotto met tuinbonen en peterselie gemaakt. Het was een gemengd gezelschap (verjaardag moeder), vleeseters, af en toe vleeseter, vega's, maar iedereen vond het lekker en niemand begon over iets missen :P
Ook mijn vegan taartjes werden gewaardeerd en heb nog uitgebreid met een tante over eten gepraat.

Het meest verbazingwekkend was de paarse aardappel :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Assie op zo dec 22, 2013 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Raynak

Bericht door Raynak » zo dec 22, 2013 11:12

Klinkt allemaal heerlijk Assie!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo dec 22, 2013 11:23

Klinkt goed Assie! Waar koop je die paarse aardappel? Heb ik volgens mij nog nooit gezien in Nederland.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo dec 22, 2013 11:51

Ik had een pakketje "vergeten groenten" van Jumbo, daar zat behalve paarse aardappel ook aardpeer en pastinaak in. Het is biologisch en van Willem & Drees.

Het smaakte gewoon naar aardappel maar soms wil het oog ook wat he :D

Luna

Bericht door Luna » zo dec 22, 2013 15:04

Die pakketjes hebben ze denk ik bij "onze" Jumbo ook wel. Ga ik eens naar op zoek, goeie tip!

Wat ik even kwijt wilde: bewust met eten bezig zijn voelt goed! Ik ben blij dat ik de stap richting veganisme gezet heb dankzij de Vegan challenge. En super blij dat ik dit forum gevonden heb. Jullie zijn allemaal geweldig! ;) :)

Brchj

Bericht door Brchj » zo dec 22, 2013 21:02

Ik mailde laatst naar AH klantenservice over de ingrediënten van hun liefde en passie brood, met dus de vraag naar dierlijke bestanddelen, kreeg ik het volgende terug:

"Wat betreft dierlijke bestandsdelen in ons brood kunnen wij u echter wel het volgende informeren. De emulgatoren en/of E-nummers in al het brood verkrijgbaar op de broodafdeling van Albert Heijn zijn vrij van dierlijke bestanddelen.

Dit geldt voor al het grootbrood, kleinbrood en thuisafbakbrood. Tevens geldt dit voor Bluebandbrood en Becelbrood.

Het geldt uitdrukkelijk NIET voor zoete brood- en banketproducten op de bakkerijafdeling zoals donuts, croissants, koffiebroodjes en dergelijke. Ook vleeshoudende bakkerijproducten zoals frikandelbroodjes, ragoutbroodjes en saucijzenbroodjes bevatten vanzelfsprekend dierlijke bestanddelen."

Ik ben wantrouwig, maar wat ze zeggen is dat al het brood dat zij zelf afbakken, grootbrood, maar ook de pistoletjes en triangels enzo, en het brood om thuis af te bakken, vrij is van dierlijke bestanddelen!? Er zitten mogelijk wel niet-dierlijke E-nummers in. Raar want sinds ik vegan ben ben ik juist extra op gaan letten welk brood wel en niet geschikt was, en nu vind ik dit zo'n openbaring..
Lieve Nugget! <3
Clover

Plaats reactie