Voorsteltopic van lisa

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Lisa
Leefwijze: veganist

Voorsteltopic van lisa

Bericht door Lisa » vr jun 20, 2014 9:15

Hallo iedereen, ik ben sinds vandaag nieuw op het forum.
Mijn naam is lisa, ik ben 26 jaar, mama van een dochter van 3enhalf.

Sinds 1 week mag ik vegetariër genoemd worden en aankomend veganist.
Ik ben al hele lange tijd bezig met gezonde voeding en een betere wereld creëren om me heen.
Het uitbuiten van dieren paste hier dus niet meer tussen.
Ik heb een jaar lang alleen maar kip gegeten(en groente en zo natuurlijk, maar wat vlees betreft haha) dus de overstap naar vegetariër was niet heel erg moeilijk.

Ik was op zoek naar vrijwilligerswerk en via via kwam ik op een filmpje over de bio industrie uit.
The meatrix, stom filmpje maar ik besloot wel verder te gaan zoeken over de bio industrie.
Ik was geschokt, zo veel dingen die ik niet wist, ik moest heel hard huilen toen ik dat alles zag en besloot ook meteen de overstap te willen maken naar veganisme. Ik wil absoluut niet meewerken aan al dat dierenleed.

Dus ik zet pas een paar dagen mijn eerste voorzichtige stapjes in de wereld van veganisme.
Ik at al heel plantaardig dus het valt wel mee moet ik zeggen.
Maar ik wist niet dat in bijna alle vleesvervangers ook kippeneitwit zit zeg, tjongejonge.
Nog even bedenken hoe ik dat ga oplossen, ben niet zo'n fan van tofu en het assortiment vleesvervangers is beperkt in mijn supermarkt, de enige zonder dierlijke toevoegingen is falafel, maar ja iedere dag falafel komt ook je oren uit op den duur haha.

Nou goed, dat was mijn voorstelstukje, hoop hier een hoop informatie vandaan te halen.
Als jullie wat willen weten, vraag maar raak!

Groetjes, lisa

Framboos

Re: Voorsteltopic van lisa

Bericht door Framboos » vr jun 20, 2014 9:48

Welkom en succes!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr jun 20, 2014 9:54

Hoi Lisa,
Welkom!
Het verschilt uiteraard per supermarktketen en soms ook heel erg per filiaal, maar soms zijn er meer vegan vleesvervangers dan mensen doorhebben, omdat ze niet alle producten checken (na 10 met ei ben je het al snel zat natuurlijk), of omdat sommige soms niet bij de andere vleesvervangers liggen maar bij het halalvlees, in de vriezer, in de biohoek buiten de koeling, etc.
Hier een overzicht van veganistische vleesvervangers, dingen die in supermarkten te koop zijn, zijn roze gemaakt: http://wiki.veganisme.org/index.php/Vleesvervangers

Ik zou me ook even inlezen in hoe je gezond kan blijven als veganist. Met name B12 is heel erg belangrijk, hier staan goede aanbevelingen, voor verschillende leeftijden: http://www.veganhealth.org/articles/dailyrecs

Lisa

Bericht door Lisa » vr jun 20, 2014 10:00

Oh wow bedankt voor de links, ga ik zo gelijk naar kijken. B12 heb ik inderdaad al gekocht.

Was net in de bio winkel en stond daar te kijken naar een pure chocolade reep, er zaten geen dierlijke producten in, alleen cacaomassa, cacaoboter en ruwe rietsuiker geloof ik, maar dan staat er bij de allergenen: kan sporen bevatten van melk, gluten, soja en nog iets.
Zit er dan toch melk in?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr jun 20, 2014 10:12

Lisa schreef:Was net in de bio winkel en stond daar te kijken naar een pure chocolade reep, er zaten geen dierlijke producten in, alleen cacaomassa, cacaoboter en ruwe rietsuiker geloof ik, maar dan staat er bij de allergenen: kan sporen bevatten van melk, gluten, soja en nog iets.
Zit er dan toch melk in?
Als er op staat dat het sporen van melk kan bevatten, betekent dat niet dat er melk als ingrediënt in gedaan is, maar dat het gemaakt wordt op dezelfde productielijn als producten waar wel melk in zit. Dan wordt bijvoorbeeld dezelfde machine gebruikt voor het mengen van deze pure chocola, als voor het mengen van bijvoorbeeld de melkchocola. Apparaten worden wel schoongemaakt tussendoor, maar er kunnen altijd restjes blijven zitten die dan per ongeluk in de pure chocola terechtkomen. Het staat op de verpakking voor mensen met die een allergie of ernstige intolerantie hebben, omdat zij ziek kunnen worden als er per ongeluk wat melk in hun product zit.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jun 20, 2014 11:12

:welcome: Lisa

Tof dat je veganist wilt worden :)

Er is één soort vleesvervanger die bij ieder supermarkt verkocht wordt: Peulvruchten! Bruine bonen, witte bonen, kidneybonen, kikkererwten, linzen en nog veel meer. Ze zijn rijk aan eiwitten en andere nuttige stofjes zoals ijzer en zink. Je kunt ze los eten (bijvoorbeeld witte bonen in tomatensaus), maar in stoofpotten, curries en salades komen ze het beste tot hun recht. Falafel is trouwens van kikkererwten gemaakt. Ik eet ongeveer twee keer in de week een kant-en-klare vleesvervanger en de meeste andere maaltijden maak ik met peulvruchten.

Hier wat recept-inspiratie: http://vegetus.nl/tag/peulvruchten/

Tofu wordt ook veel lekkerder als je een paar trucjes toepast, maar dat komt een andere keer wel.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa » vr jun 20, 2014 12:04

Dankjewel voor je reactie martina.
En dat van die peulvruchten klopt natuurlijk helemaal.
En gelukkig hoef ik niet heel veel moeite te doen om leuke recepten te verzinnen, mijn man is kom dus die weet overal wel een feest van te maken ;)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za jun 21, 2014 9:58

Welkom :welcome:

Je man is kom?

En denk ook eens aan noten en zaden. Ik eet bijna nooit kant en klare burgers, maar wissel af met peulvruchten, noten en zaden. En tofu sinds kort, want ik heb hier (ik woon in Frankrijk) een fijne stevige gevonden die ik zo kan roerbakken.

Eef

Bericht door Eef » za jun 21, 2014 11:10

Welkom!! :welcome:

Lisa

Bericht door Lisa » za jun 21, 2014 15:00

@ assie, ik neem aan dat je kok bedoeld? :D
Ja mijn man is inderdaad kok.
Ik ben niet zo gek op noten en zaden, maar door een gerecht vind ik het wel erg lekker, zal mijn man opdracht geven eens wat noten door het eten te gooien haha

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za jun 21, 2014 19:11

Oh haha er staat kom en ik was niet wakker :P

sillygirl

Bericht door sillygirl » zo jun 22, 2014 15:33

Ik snapte hem ook niet hoor.

Maar welkom Lisa!

Ik vind veel noten trouwens ook niet zo spannend, en cashewnoten eet ik eigenlijk nooit zo (uit het handje) omdat de smaak me dan tegen staat. Maar door het eten vind ik cashewnoten juist wel weer lekker, vooral als ik ze vermalen heb, een saus kan je er romiger mee maken of in combinatie met edelgist geeft het een soort hartige, romige smaak die aan kaas doet denken (al moet je niet gaan zitten proeven of het hetzelfde is, want dan valt alles tegen :wink: ). En in een curry of rijstgerecht vind ik hele cashewnoten ook wel lekker.
En andere noten lust ik liever niet rauw en uit de supermarkt zijn ze soms ook ranzig, maar van de notenwinkel vind ik ze dan wel weer lekker (die zijn vers gebakken meestal). Stukje minder gezond, maar ik krijg het wel beter weg. :)

Veggie93

Bericht door Veggie93 » di jun 24, 2014 19:28

:welcome:
Treat others how you would like to be treated.

Plaats reactie