Hallo!

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Camilla
Leefwijze: part-time veganist

Hallo!

Bericht door Camilla » ma jul 20, 2015 10:48

Hey!

Ik zal mezelf even snel voorstellen! Mijn naam is Claudia, ik ben 19, alweer bijna 20. Ik woon in Maastricht maar ben vanwege mijn studie ook vaak in Tilburg te vinden. Ik studeer nu aan de lerarenopleiding voor het vak Biologie.

Mijn doel als toekomstig leraar is om leerlingen weer het stukje respect voor de natuur aan te leren en om veel onderwerpen te behandelen over bepaalde problematieken in de wereld. Of de leerlingen met die informatie dan vegetarisch of vegan willen worden, dat moet ze zelf weten natuurlijk.

Even over mij: ik ben zeer feitelijk ingesteld waardoor ik na onderzoek op het internet erachter ben gekomen dat vlees en dierlijke producten eten gewoon niet goed is voor de aarde. Ik ben van mening dat het doden van dieren voor hun producten niet erg is, maar de manier waarop en de mate waarin dit momenteel gebeurd is gewoon afgrijselijk.

Daarom ben ik nu bijna een jaar part-time vegan. Ik eet geen vlees, vis, kaas, eieren of melk. Maar soms vergeet ik te checken of een product wel helemaal vegan is, en af en toe krijg ik alsnog vlees als ik bij iemand ga eten die niet weet dat ik vegan ben. Wanneer het los vlees is geef ik het aan iemand anders. Wanneer het bijvoorbeeld gehakt in een pasta is, dan eet ik het wel ivm weggooien.

Verder doe ik gewoon zoveel mogelijk mijn best om dier- en milieu vriendelijk te eten. Hobby's zijn: dieren trainen ivm gedragsproblemen. Ik ben grote fan van clickertraining! Verder doe ik aan longboarden, en (helaas) op een heel laag pitje paardrijden.

Groetjes,
Claudia

Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Hallo!

Bericht door Mystique » ma jul 20, 2015 11:19

Waarom vind je het doden van dieren voor vlees niet erg?

Camilla

Bericht door Camilla » ma jul 20, 2015 13:07

Omdat het doden van dieren vanuit biologisch oogpunt noodzakelijk is. Carnivoren zorgen ervoor dat de populatie van herbivoren versterkt wordt: de zwakke worden opgegeten omdat die het makkelijkste te vangen zijn. Zo blijven alleen de sterke over waardoor de gehele populatie uiteindelijk een grotere kans op overleven heeft.

Nu zijn wij geen carnivoren, maar omnivoren die naar de kant van herbivoren neigen. We zullen vroeger dus weinig vlees hebben gegeten, maar wel dieren hebben moeten doden om aan ons vlees te komen. Vanwege bovenstaande reden hebben ik dus daar geen problemen mee.

De manier waarop de dieren tegenwoordig gehouden worden heeft absoluut niks te maken met bovenstaande reden. De populatie wordt niet verbeterd, en de dieren worden onder ontzettend onnatuurlijke omstandigheden gehouden. Gelegaliseerde dierenmishandeling is het eigenlijk. Zoals ik dus al zei: het doden van dieren om hun producten, dat vind ik niet verkeerd. 'Leuk' is het niet. De manier waarop dat allemaal tegenwoordig gebeurd, is niet goed te keuren. Vandaar dan ook dat ik part-time vegan ben.

Apart trouwens dat je alleen daar op in gaat, aangezien het een introductie was ;)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma jul 20, 2015 14:09

Welkom op het forum Claudia! :welcome: Lijkt me interessant om een biologiedocent te hebben die met veganisme bezig is (voor je toekomstige leerlingen bedoel ik). :)

Mystique

Bericht door Mystique » ma jul 20, 2015 15:05

Dat carnivoren hun prooidieren in het wild opeten is inderdaad de natuur, maar je geeft zelf al aan dat wij mensen meer naar herbivoren neigen. Dan is het toch tegennatuurlijk dat wij überhaupt dieren eten? Wij zijn geen roofdieren, dus wij hoeven niet bij te dragen aan het bijhouden van de populatie.

Ik begrijp je gewoon niet zo goed, daarom vraag ik het. Ik vond die opmerking wat vreemd voor iemand die zich voorstelt als part-time veganist op een veganisme forum. Ik vind het ietwat tegenstrijdig overkomen. Dieren worden slecht behandeld en dat moet stoppen, maar uiteindelijk een dier doden om te gebruiken (terwijl wij niets nodig hebben waar een dier voor gedood zou moeten worden) dat is dan weer wel ok. Of begrijp ik dit nu verkeerd?
Maar goed, ik vind de term part-time veganist dan ook heel erg tegenstrijdig. Alsof je wilt zeggen dat je het ene moment tegen het gebruiken/misbruiken van dieren bent en dat je het andere moment weer een oogje toeknijpt.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ga deze dialoog aan omdat ik oprecht geïnteresseerd ben in jouw motieven/beweegredenen en niet omdat je ergens op wil aanvallen. Ik begrijp het gewoon nog niet en wil dit wel proberen.

Camilla

Bericht door Camilla » ma jul 20, 2015 15:16

De reden waarom ik dat noemde was omdat ik een paar vegetariërs ken die geen vlees eten omdat ze geen dieren(dan heb ik het over alle dieren) kunnen of willen doden. Wij zijn geen roofdieren nee, maar het feit dat we bepaalde vitaminen wel uit vlees móeten halen(denk aan B12 en in zekere mate B2) betekend dat we wel afhankelijk zijn van het eten van vlees, lichamelijk. Bij herbivoren is dit niet het geval.

Ons lichaam is niet gemaakt om te sprinten of om dat überhaupt lang vol te houden. We zijn daardoor inderdaad geen echte jagers, maar kleinere dieren zijn wel te vangen door middel van werktuigen en hulpmiddelen.

Vroeger at met vooral plantaardig materiaal, maar als er iets gevangen werd tijdens de jacht dan werd dat ook gewoon opgegeten. Mijn uitgangspunt is dus dat ik daar geen probleem mee heb. Wij zouden dan een specifieke en vrij unieke plaats in het ecosysteem innemen, dus om te zeggen dat daar roofdieren voor zijn, dat is dus niet zo. Al is dit wel plaats afhankelijk.

Ik keur het vlees eten anno 2015 100% af, dat is eigenlijk het belangrijkste wat je eruit mee moet nemen :-D

Bedankt voor de interesse en het welkom!

Mystique

Bericht door Mystique » ma jul 20, 2015 15:45

Wij zijn geen roofdieren nee, maar het feit dat we bepaalde vitaminen wel uit vlees móeten halen(denk aan B12 en in zekere mate B2) betekend dat we wel afhankelijk zijn van het eten van vlees, lichamelijk.
Och jemig. Dus dit betekent dat mijn B12 supplement van vlees komt? :P En alle andere toevoegingen van deze vitamines in voeding? :wink:

Ik vind het super dat je anderen respect voor de natuur bij wilt brengen. Dit is helaas ook zeker nodig. Maar ik vind dat je dan wel goed je achtergrondinformatie op orde moet hebben. Het zou zonde zijn als kinderen zouden leren dat ze vlees moeten eten vanwege de B12 terwijl dit dus helemaal niet nodig is.

Maar als je er zo over denkt, ben je dan niet eerder een part-time strikt vegetariër i.p.v. een part-time veganist?

Lisa

Bericht door Lisa » ma jul 20, 2015 17:31

Camilla schreef:
Ik keur het vlees eten anno 2015 100% af, dat is eigenlijk het belangrijkste wat je eruit mee moet nemen
Je keurt het 100% af, maar je eet het wel als het ergens doorheen zit?
En over b12 moet je je inderdaad nog iets beter inlezen :-D

Ik denk ook inderdaad dat je iets meer neigt naar part time vegetarier dan een veganist.
Een veganist is niet simpelweg iemand die geen vlees of andere dierlijke producten, maar iemand die met zijn gehele gedrag probeert andere levende wezens zo min mogelijk leed aan te doen en op geen enkele andere manier gebruik maakt van dieren.

Ik denk ook dat er weinig veganisten zijn die zullen zeggen dat het doden van een dier voor hun 'producten' oke is...

Is een product niet iets dat op de markt word aangeboden om aan een bepaalde vraag te voldoen, of om een vraag te creeeren? Dus een economisch iets, die associatie krijg ik een beetje met het woord 'product'

Camilla

Bericht door Camilla » ma jul 20, 2015 20:26

Lieve mensen, ik dacht dat ik meerdere malen had genoemd dat ik vanuit een biologisch of fysiologisch oogpunt ernaar kijk. Het gaat me er dus niet om hoe het er NU aantoe gaat, maar waar ons lichaam oorspronkelijk voor gemaakt is. Dat B12 ook uit bepaalde soorten schimmel, uit bacteriën en zeewier(al is dit niet functioneel in ons lichaam) kan worden gewonnen snap ik ook. Maar dat neemt niet weg dat we vroeger dit niet wisten en onze B12 uit vlees haalde.

Als ik echt 100% erachter stond dat B12 alleen uit vlees te verkrijgen was, was ik geen vegetariër/vegan geworden.

Verder staat duidelijk in mijn beginpost dat het erom gaat dat als ik op bezoek ga bij mensen die niet weten dat ik vega(n) ben en er een gerecht wordt gemaakt waar dus los gehakt onder zit(zoals bij pasta) dat ik het gerecht dan niet weiger ivm verspilling.

Als dat 1x in de 2 - 3 maanden voorkomt is dat veel. Verder eet ik áltijd vegetarisch en bíjna altijd vegan.

Ik krijg meteen het gevoel me hier te moeten verdedigen, vooral omdat er meteen word gezegd dat ik vanwege mijn mening/gedachtegang geen 'echt' vegan zou kunnen zijn. Nee, dat wordt niet direct gezegd maar wel gesuggereerd dmv opmerkingen. Vervelend dat hier zo'n sfeer hangt, het zou juist een open forum moeten zijn. Ik ben weer weg hoor jongens..

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma jul 20, 2015 20:52

Aww, echt? Ik vind het jammer als je alweer weggaat! :( (Al snap ik ook wel dat je hier geen zin in hebt ... ik vind dit ook niet zulke vriendelijke discussies, zeker tegenover iemand die hier net hallo komt zeggen.)

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di jul 21, 2015 12:22

Nou, leuk welkom Mystique! :shock: :P

Ik studeerde ook ooit biologie en stond zelfs even voor de klas.
Ik heb geen bezwaren tegen het doden van dieren voor voeding an sich, maar niet op deze schaal nu we met miljarden mensen zijn, daarom ben ik ook part-time veganist die af en toe nog zuivel eet.
Plus dat het veel gezonder is voor mij en de planeet om op plantaardiger over te schakelen.
Ooit aten we miljoenen jaren lang vooral plantaardig met nu en dan wat termieten of kleine aapjes.
Pas in de ijstijd moesten we in het koude Noorden wel flinker aan de jacht.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 21, 2015 14:00

Nou euh... Sorry? :?

Je komt bij mij gewoon niet over als een (part-time) veganist. Met name omdat je je vooral over het dieet en de natuur eromheen praat. Dan krijg ik ook het idee dat leer en wol en zijde bijvoorbeeld een minder belangrijk aspect zijn.

Ik noem mijzelf niet eens veganist, omdat er nog genoeg dingen zijn die verbeterd zouden kunnen, maar het op (op dit moment) nog niet mogelijk is. Maar ik zie dieren als wezens met net zoveel rechten als wij, waarmee we samen in de voedselketen staan i.p.v. erboven en ik weet dat de meeste vegans dit gevoel ook hebben. En dat gevoel kreeg ik niet bij jou. Het was juist meer dat ik jou misschien niet goed begreep en wilde begrijpen dan dat ik je wilde aanvallen of dat je jezelf zou moeten verdedigen.

Het is gewoon lastig en al vaker besproken. Mensen die zichzelf part-time vegan noemen, maar wel vlees eten. Dat strookt gewoon niet bij mij, dus ja, euh... Nou ja... Had ik gewoon maar mijn mond moeten houden? :roll:

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di jul 21, 2015 15:11

Ik heb het hier al zo vaak gezegd, ik vind dat mensen meer recht op leven hebben dan dieren en daar is met mij geen discussie over mogelijk.
Leer en wol koop ik niet meer.
Maar het is voor mij idd geen religie om zoveel mogelijk plantaardig te eten, ik had eerder al een levensbeschouwing en die gaat uit van 'ahimsa', dus zo min mogelijk leed toebrengen zonder dogmatisch te worden en een worm even belangrijk te vinden als een mens.

Ik vind het overigens prima als mensen veganisme tot in het extreme willen praktiseren, waarom zou ik daar tegen zijn? Je hebt ook de jains die met mondkapjes voor hun mond lopen om niet per ongeluk insecten in te slikken en sommige lopen zelfs naakt omdat bij de katoenproductie insecten omkomen. Je hebt hindoes die alleen vis of alleen kip en vis eten en die geheel vegetarier zijn. Het is dus een heel spectrum.

Maar om iemand op die manier "de les te lezen" die net binnen komt en zich voorstelt, dat vind ik nou weer weinig te maken hebben met 'ahimsa'. :P :wink:
Zo jaag je mensen weg hier die er niet net zo in staan als jezelf.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di jul 21, 2015 15:38

Mystique schreef:Had ik gewoon maar mijn mond moeten houden? :roll:
Nouja, mag je helemaal zelf weten natuurlijk, maar moet het echt zo bot? Als ik jullie posts lees zie ik niks waaruit blijkt dat je het überhaupt leuk vindt dat Claudia zich komt voorstellen. Het lijkt ook wel alsof je het niet erg vindt als ze hierna weer wegblijft, want ze was toch niet veganistisch genoeg (ofzo). Ik denk dat de meeste leden hier best veel met elkaar gemeen hebben, dus zou ik, zeker in een voorsteltopic, liever daarover praten. Op de rest van het forum zijn nog genoeg plekken om te discussiëren. :P

Ik zie ook niet wat de voordelen zijn van mensen vertellen dat ze niet veganistisch genoeg zijn, of dat hun redenen om veganistisch te eten niet zo goed zijn als de jouwe -- en ik denk dat dat vaak averechts werkt -- maar da's weer een ander verhaal.

Lisa

Bericht door Lisa » di jul 21, 2015 15:52

Hoi camilla,

Sorry als mijn post vervelend overkomt, als ik hem zo terug lees begrijp ik dat wel, maar was niet echt vanuit die intentie geschreven hoor.
Misschien kon dit beter in een discussie forum in plaats van een voorstel topic, wat mij betreft ben je hartstikke welkom hoor

Mystique

Bericht door Mystique » wo jul 22, 2015 12:30

Ik heb eigenlijk juist geprobeerd zo min mogelijk bot te zijn. Want eerlijk gezegd vond ik het een onwijs domme opmerking om jezelf als part time veganist, die wel nog af en toe vlees eet, voor te stellen op een forum voor veganisme. Ik heb het zo veel mogelijk gebracht dat ik nieuwsgierig was naar haar beweegredenen. Sorry, maar als ik nog meer op mijn woorden had moeten letten dan was ik monddood gemaakt.

En niet veganistisch genoeg? Ze is gewoon geen veganist. Of wil je dat betwijfelen? Ze eet nog steeds met regelmaat vlees, wel een heel stuk minder dan de gemiddelde vleeseter, maar ze doet het wel. Dat is toch te raar voor woorden? Hallo! Ik ben part time veganist, maar ik eet nog wel vlees! De meeste dagen van het jaar eet ik plantaardig, maar die overige dagen gewoon eventjes niet. Die "anders wordt het verspild reden" heb ik iets te vaak gehoord. Dat is geen kwestie meer van "er is momenteel nog niets beters op de markt", maar een heel gemakkelijke manier om het goed te praten voor jezelf...

Ik vind het heus niet leuk dat ze zich weg gejaagd voelt, maar kom op! Ik ga mijzelf ook niet op een anti haters forum voorstellen als part time anti hater, omdat ik op sommige dagen in het jaar ongesteld word en daarmee zeeeeer haatdragend. :P
Beetje gekke vergelijking, maar ik weet ook niet zo goed wat ik als voorbeeld moet nemen. Had er eerst iets anders voor op de plaats gezet, maar zal weer wat voorzichtiger zijn...

Als ze het bij het woordje part time veganist had gehouden dan had ik weer eens even mijn wenkbrauwen opgetrokken en niet gereageerd, maar bij dit kon ik gewoon mijn mond niet houden. Waarin was ik echt bot dan? Ben ik wel benieuwd naar.

Lisa

Bericht door Lisa » wo jul 22, 2015 15:11

Mystique, ik ben het helemaal met je eens. Ik vond je ook niet bot, mezelf ook niet echt trouwens.
Kan me van haar kant dan wel weer voorstellen dat het een beetje rot overkomt als je je net komt voorstellen.

Ik ben misschien zelf een beetje extreem in mijn opvattingen, en dat verwacht ik ten onrechte misschien ook van anderen?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo jul 22, 2015 15:23

Haha, mensen die zich hier registreren kunnen er ook niks aan doen dat die leefwijze-optie in je profiel staat. Ik zou part-time-veganist denk ik ook interpreteren als iemand die vaak veganistisch eet maar niet altijd. Wat is een part-time-veganist dan volgens jou? Ik denk dat het niets concreets zegt over je voedingspatroon maar wel veel over je voorkeur/intentie.

Ik wil je niet vertellen hoe je jouw mening moet uitdragen hoor. Ik ben wel blij dat ik anders ben begroet toen ik voor het eerst op dit forum kwam. En ik wilde er iets van zeggen omdat die posts op Claudia blijkbaar ook niet zo vriendelijk overkwamen en ik wilde laten zien dat niet het hele forum die houding heeft.

Mystique

Bericht door Mystique » wo jul 22, 2015 15:34

Snap ik Bonnie. Ik kan me voorstellen dat iemand zich niet zo welkom voelt als er zo gereageerd wordt, maar tegelijkertijd ben ik daar anders in. Ik probeer altijd het probleem bij mijzelf te zoeken.

Naar mijn idee bestaan part time veganisten niet. Of je bent of je bent het niet. Je zou het ook niet leuk vinden als jouw partner eens in de zoveel tijd met een ander vreemd gaat, omdat die persoon zich anders zo eenzaam voelt, bij wijze van dan hè.
En als je jezelf veganist noemt doe je er zoveel mogelijk moeite voor om dit na te leven. Soms kan het gebeuren dat er geen andere opties zijn en kan je niet anders, maar in het geval van "Vlees eten, omdat het anders verspild wordt" vind ik niet zo echt je best doen. Evenals "Buiten de deur wel kaas eten om sociaal met anderen bezig te zijn of dat het anders te lastig wordt in een restaurant."
Ik noem mijzelf liever vegetariër, omdat het toegankelijker is naar mensen en omdat ik denk dat je nooit 100% veganist kan zijn, maar als ik het echt moet gebruiken in restaurants of om het wat duidelijker uit te leggen gebruik ik wel de term veganist, omdat ik er wel 100% mijn best voor doe. :)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo jul 22, 2015 16:05

Ik begrijp je problemen met de term/het concept in het algemeen -- misschien vind je "part-time" klinken alsof je je principes zomaar aan/uit zou kunnen zetten ofzo. Ik denk alleen niet dat mensen het zo bedoelen. Als iemand tegen mij zegt: ik ben part-time-veganist, dan lees ik dat bijvoorbeeld als: ik leef zoveel mogelijk veganistisch maar we leven in een wereld die dat niet altijd even makkelijk maakt en sociale dingen zijn soms lastig en ik weet nog niet alles maar ik ben al een eind op weg en het wordt misschien wel steeds makkelijker en hee laten we dáárover praten.

Wel interessant dat je zelf "veganist" liever helemaal niet gebruikt. Hebben we dan nog wel iets aan het woord als het iets betekent dat überhaupt niet haalbaar is? Of gebruik je het liever alleen om naar eten/producten te verwijzen, en niet naar mensen? Ik gebruik vegetarisch en veganistisch allebei, want niet iedereen weet wat vegan inhoudt, maar ik ben wel blij dat het woord bestaat. :)

Plaats reactie