Eetdagboekjes - week 1

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rorrim, Vegantastic

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Eetdagboekjes - week 1

Bericht door Martine » za feb 02, 2013 18:07

Desdemona schreef:Een vraagje: wat is er mis met olijfolie? En hoezo is brood niet altijd vegan? (ik eet nl. gewoon alle brood momenteel)
Er is niets mis met olijfolie, maar er zitten wel calorieën in natuurlijk, en die wil niet iedereen in dezelfde mate binnenkrijgen.

In brood kan vanalles zitten, soms melk (voornamelijk in witbrood) of ei (als er bijvoorbeeld zaadjes bovenop gekleefd zitten), en vaak e-nummers die dierlijk kunnen zijn. Sommige vegans vermijden die e-nummers, anderen niet.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Desdemona
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Desdemona » za feb 02, 2013 18:45

Martine schreef:
Desdemona schreef:Een vraagje: wat is er mis met olijfolie? En hoezo is brood niet altijd vegan? (ik eet nl. gewoon alle brood momenteel)
Er is niets mis met olijfolie, maar er zitten wel calorieën in natuurlijk, en die wil niet iedereen in dezelfde mate binnenkrijgen.

In brood kan vanalles zitten, soms melk (voornamelijk in witbrood) of ei (als er bijvoorbeeld zaadjes bovenop gekleefd zitten), en vaak e-nummers die dierlijk kunnen zijn. Sommige vegans vermijden die e-nummers, anderen niet.
Wij kopen meestal gewoon brood bij de bakker. Allerlei soorten, meestal meergranen dus met zaadjes... vragen jullie dat dan? Lijkt me nogal omslachtig, maar goed ;) Voor mijn dochter koop ik wel eens een sandwich (weet niet of jullie dat in NL ook zo benoemen, zo'n ovaal zacht broodje), maar dat is dus zowiezo wat haar melkeiwit-intolerantie betreft zowiezo al fout neem ik aan? :?
The most beautiful people don't fit into boxes.

Emiel
Leefwijze: veganist

Bericht door Emiel » za feb 02, 2013 19:12

Leuk al die foto's van gerechten hier (en elders op het forum). Het inspireert me om zelf ook nog meer te gaan experimenteren!

Mila
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mila » za feb 02, 2013 19:13

Wauw wat eten jullie allemaal gezond!
Mijn lijstje vandaag:

- broodje appelstroop
- broodje pindakaas
- bloemkool
- gebakken aardappels (olijfolie)
- appelmoes
- druiven
- mandarijn

Ik ben vandaag bij mij thuisthuis aangekomen (woon op kamers) en was helaas net te laat om nog even naar de winkel te gaan en tofu etc in te slaan.. naast de reden dat ik brak ben is dit ook een reden voor mijn eenzijdig eten vandaag :) (uiteraard wel opgelet of alle alcoholische drankjes veganistisch verantwoord waren)

Lijstje gister:

- Matzecrackers met pindakaas
- appel
- minneola
- 2 mandarijnen
- gierstpilav met tahinsaus
- veganistisch verantwoord alcohol

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 19:17

Mijn eetdagboek is hier te vinden, maar denk erom ik ben bezig met afvallen.
Dit is géén dieet voor me, zo wil ik voornamelijk eten.

ilonavg

Bericht door ilonavg » za feb 02, 2013 19:24

Mila schreef:Wauw wat eten jullie allemaal gezond!
- veganistisch verantwoord alcohol
Hoewel je er met een kater wellicht niet echt op zit te wachten, voor de dorstige vegans onder ons nog een tip.. Een paar weken geleden maakte ik dit met citroenen, flink wat Absolut Vodka Citron agar agar en een beetje suikersiroop:

http://i49.tinypic.com/2cpvqrr.jpg

Hartstikke simpel, helemaal vegan en zeer geschikt voor dronken feestjes. :mrgreen:
TonyJello schreef:Mijn eetdagboek is hier te vinden, maar denk erom ik ben bezig met afvallen.
Succes daarmee! (y)

Ik vrees dat ik zelf vooral een paar kilo ga áánkomen tijdens deze veganchallenge-maand.. Snif. :)

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Silke » za feb 02, 2013 20:08

ilonavg schreef:
Dat is te zien! :)
Een vraagje: begrijp ik uit je recept dat het brood op je foto gewoon zonder vorm gebakken is? Hoe krijg je dan in 's hemelsnaam die prachtige hoogte voor elkaar? :)
Oeps, ik heb iets te snel de werkwijze van mijn vorige brood gekopieerd blijkbaar... Bedankt om me erop te wijzen!
Het lijnzaadbrood is gebakken in een ronde springvorm... Dit brood (http://silkedesaever.be/julienne/en/overnight-bread/) is wel gewoon op een bakplaat met bakpapier gebakken, en soms bak ik het ook in een langwerpige cakevorm, zoals dit brood: http://silkedesaever.be/julienne/en/who ... sin-bread/
Bekijk mijn kookblog Julienne

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 20:23

ilonavg schreef:
TonyJello schreef:Mijn eetdagboek is hier te vinden, maar denk erom ik ben bezig met afvallen.
Succes daarmee! (y)

Ik vrees dat ik zelf vooral een paar kilo ga áánkomen tijdens deze veganchallenge-maand.. Snif. :)
:thanks: Het gaat voortreffelijk!

Ja, ik ben de eerste maand wat afgevallen, maar daarna aangekomen, omdat ik alles zo lekker vond en ik veel at. (En dan maak ik zelfs nog niets speciaals). Ik dacht dat ik van gezond voedsel niet dik kon worden, ofzo.

Xamantha

Bericht door Xamantha » za feb 02, 2013 21:35

TonyJello schreef:
ilonavg schreef:
Succes daarmee! (y)

:thanks: Het gaat voortreffelijk!

Ja, ik ben de eerste maand wat afgevallen, maar daarna aangekomen, omdat ik alles zo lekker vond en ik veel at. (En dan maak ik zelfs nog niets speciaals). Ik dacht dat ik van gezond voedsel niet dik kon worden, ofzo.
Haha, was dat laatste maar waar! Ik krijg nog wel eens verbaasde gezichten als ik vertel dat ik vegetariër ben, overgewicht past niet in het beeld...kortzichtig maar waar.

Xamantha

Bericht door Xamantha » za feb 02, 2013 21:45

Ik heb als avondeten hetzelfde gehad als gisteren (zoveel over): Kung Pao tofu met mie. Zou 'm zelf maken, maar bij de afhaalchinees was het geen enkel probleem om 'm helemaal plantaardig te maken. Smullen!

Verder:
muesli-sojamelk ontbijt
peer
boterham met olijvenspread en eentje met vijgenjam
chai latte (soja)
koffie
rooibosthee met appel erbij
en straks nog een volkoren cracker met hummus

Raynak

Bericht door Raynak » za feb 02, 2013 22:25

Wat een leuk topic! Erg leuk om te zien wat jullie allemaal verzonnen hebben om te eten, zo kort na de beslissing om vegan te worden, ziet er goed uit allemaal.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » za feb 02, 2013 23:57

ilonavg schreef: http://i49.tinypic.com/2cpvqrr.jpg

Hartstikke simpel, helemaal vegan en zeer geschikt voor dronken feestjes. :mrgreen:
Jaaaah deze wil ik ook al een poos maken! Weet even niet meer of het recept dat ik heb al vegan is of geveganiseerd moet worden... Ze zien er geweldig uit! *gaat morgen het recept opdiepen*
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Emiel

Bericht door Emiel » zo feb 03, 2013 8:51

Ik zie niets, alleen wat citroenschillen..

ilonavg

Bericht door ilonavg » zo feb 03, 2013 10:13

Zo, dag 3 alweer!

Op de planning staan:
- Rozemarijnbrood met gekaramelliseerde rode ui
- Chocolade/amandel-biscotti
- In five spice en sojasaus gestoofd jicama (jackfruit), met bosui, gember en knoflook

Eens zien wat ervan gaat lukken!

Mijn lief staat overigens een Rondeel-eitje te bakken en dat ruikt erg lekker - even doorbijten dus. :)

Emiel schreef:Ik zie niets, alleen wat citroenschillen..
De uitgeholde partjes citroen zijn gevuld met een zeer transparante citroenwodka-pudding. :grin:

Anneke

Bericht door Anneke » zo feb 03, 2013 11:28

Mijn ontbijtwas wederom mijn rijstvlokkenpap, nu met bramen.
Lunch zal brood zijn met iets van pindakaas/appelstroop/jam of een appeltje in schijfjes met kaneel.
Voor vanavond heb ik nog geen idee.

Ik ben vanochtend al wel bezig geweest voor de komende dagen. Gedurende de week heb ik weinig tijd, dus wil ik voorbereid zijn en al bedacht hebben wat ik ga eten. Ik ga deze maand niet in het bedrijfsrestaurant eten, vermoed dat daar toch al gauw wat dierlijks verstopt zit in het eten. Het is me al meerdere keren overkomen dat ik ineens een ham ontdekte in een salade.

Ik heb net een appel-kruidkoek gebakken, dat wordt mijn ontbijt de komende dagen.
En momenteel liggen er groenten in de oven te roosteren (zoete aardappel, wortel, paprika, aubergine). Daar maak ik morgenochtend een salade van voor de lunch (en hopelijk blijft er genoeg over voor dinsdag). Als veganistische dressing had ik bedacht beetje soyayoghurt met tahin.
Het ruikt in elk geval lekker in huis :D

Peetjesplace
Contacteer:

Bericht door Peetjesplace » zo feb 03, 2013 11:34

Voor mijn nog even dag 2 :-)

Als 'ontbijt' een smoothie van sinaasappel, rauwe rode biet en banaan gegarneerd met chiazaad. Als lunch een salade van spinazie, een restje koude gekaramelliseerde witlof, een restje koude pandangrijst met gehakte walnoten. Als avondeten 2 volkoren pitabroodjes gevuld met veldsla, zelfgemaakte kool/wortelsla, falafel en een sausje van knoflooksojayoghurt. Tussendoor een appel en een sinaasappel.

Heden ochtend alweer twee dun gesneden geroosterde spelt desemboterhammen besmeerd met amandelpasta, belegd met banaan en bestrooid met lijnzaad. Creativiteit viert in ieder geval hoogtij :D

Zo eerst eens op zoek naar gistvlokken... daar ben ik nieuwsgierig naar.

Fijne zondag!

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 03, 2013 11:43

ilonavg schreef: Ik had vanmiddag ook avocado, maar dan in broodjes verwerkt. :)
Maak jij zelf pitabroodjes? Ze zien er goed zacht uit! (positief!) Recept please? :P

ilonavg

Bericht door ilonavg » zo feb 03, 2013 12:01

Anneke schreef: Ik heb net een appel-kruidkoek gebakken, dat wordt mijn ontbijt de komende dagen.
En momenteel liggen er groenten in de oven te roosteren (zoete aardappel, wortel, paprika, aubergine). Daar maak ik morgenochtend een salade van voor de lunch (en hopelijk blijft er genoeg over voor dinsdag). Als veganistische dressing had ik bedacht beetje soyayoghurt met tahin.
Sojayoghurt lust ik écht niet, maar de rest klikt goed zeg! Appel-kruidkoek, geroosterde groenten.. :) (y)
Peetjesplace schreef: Zo eerst eens op zoek naar gistvlokken... daar ben ik nieuwsgierig naar.
Zeker doen, edelgist heeft echt een geweldige, onmiskenbaar hartige smaak. En het is nog reuzegezond ook!
Mystique schreef: Maak jij zelf pitabroodjes? Ze zien er goed zacht uit! (positief!) Recept please? :P
Nou, dit was eigenlijk geen pitadeeg maar het naanbrood-recept dat ik heel vaak gebruik:
http://www.seasaltwithfood.com/2009/04/ ... -naan.html

..alleen dit keer rijstmelk in plaats van gewone melk gebruikt en ei+yoghurt vervangen door puree van 1 avocado en het sap van een halve limoen. De broodjes waren echt ontzettend lekker, en flink groen. :) Zeer geslaagd. Overigens heb ik de platte broodjes gisteren expres heel rustig in de oven gebakken omdat ik brood wilde dat zo zacht als een kussentje was. Meestal gooi ik naanbrood in een droge hete koekenpan om er van die kernmerkende aangebrande plekjes op te krijgen. Ook lekker! :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo feb 03, 2013 12:11

Lekker allemaal, zeg! :hungry2:

repelsteeltje
Leefwijze: flexanist

Bericht door repelsteeltje » zo feb 03, 2013 13:40

http://www.theglutenfreevegan.com/2011/ ... lad-rolls/
http://www.youtube.com/watch?v=m0WD58Wh ... xm&index=8

Hoi, gisteren aten we naar aanleiding van het eerste recept..even verder zoekend op youtube de tweede variant...maar dan met een eigengemaakte veganistische vissauce http://www.thekitchn.com/recipe-vegan-fish-sauce-130535
en natuurlijk zonder de garnalen! Het was heerlijk! Nog wel een beetje knoeien met het rijstepapier..ik heb ze te lang in heet water gehad dus na de 5e rol vielen de rest van de vellen uitelkaar..maar ik ben overtuigt..ga verder experimenteren.
Wat heb ik blij rondgewinkeld in de grote toko bij ons.! Ik heb onder andere gobo-root hehaald dat is de wortel van de grote klis..dat is erg gezond. Een dashi gemaakt van kombu met shii-take, gobo root en allerlei groenten en rijstvermicelli. Leuk veel ontdekt..en weer helemaal blij aan het uitproberen. Veganistisch en glutenvrij het wil allemaal prima. Behalve dan buiten de deur..dat vind ik nog wel lastig. Bij Bagels and Beans wel een heerlijke Matcha-Late gedronken met soyamelk.
Vind het erg leuk zo rond te speuren bij alle recepten! en ideeën. Tjonge er zijn wel serieuze keuken-prinsen en prinsessen bij.. :shock: :D :govegan: :hippy:

Plaats reactie