Eetdagboekjes - week 1

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
Peetjesplace
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Re: Eetdagboekjes - week 1

Bericht door Peetjesplace » zo feb 03, 2013 15:02

ilonavg schreef: Zeker doen, edelgist heeft echt een geweldige, onmiskenbaar hartige smaak. En het is nog reuzegezond ook!
Gevonden :-) Een ander nieuwigheidje waar ik komende week wat mee ga doen is tempeh. Mijn vriend is komende week in het buitenland dus heb ik het keukenrijk alleen :P

Leuk al die recepten en ideeën van anderen. Voel me meteen thuis hier :-) en... ik kijk uit naar mijn spiksplinternieuwe keuken met oven!! Ik had kennelijk een vooruitziende blik om toch maar voor een grote oven te gaan. Dan kan ik je avocadobroodjes proberen. Lijkt me helemaal lekker :-) Ik ben niet zo'n bakmens maar ik zie zoveel lekker dingen voorbij komen dat daar wel eens verandering in zou kunnen komen.

Als lunch een salade van spinazie, veldsla, restje kool/wortelsalade, restje pandangrijst afgemaakt met restje knoflooksojayoghurt saus en lijnzaad. Vanavond wordt het soep van linzen, boerenkool en groene paprika. Tussendoor misschien nog iets van toastje met artisjokhartentapenade, ik zag daar een recept van dat me wel wat leek en ik heb nog een blikje staan.

Ik heb zoveel ideeën dat ik moet uitkijken dat ik me niet tonnetjerond ga eten :)

ilonavg

Bericht door ilonavg » zo feb 03, 2013 16:19

Peetjesplace schreef: Ik heb zoveel ideeën dat ik moet uitkijken dat ik me niet tonnetjerond ga eten :)
Daar ben ik ook bang voor! :)
Zo kwam ik er vanmiddag achter dat biscotti en warme chocolademelk in plantaardige versie helemaal zo niet vies zijn:
http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 69#p162669

Ik schat dat er zo tegen 1 maart een kilo of vijf aanzit. :D

Desdemona
Contacteer:

Bericht door Desdemona » zo feb 03, 2013 17:51

Vanmorgen weer 2 boterhammen met pindakaas en banaan en koffie met soyamelk.
Oh nee, dat was eigenlijk ook meteen lunch, want uitgeslapen tot 11u15 :)

Vanmiddag op babybezoek geweest en de rode neus snoepjes laten liggen (zit gelatine in toch? nee?) en chips en zoutstokjes gegeten, waarvan ik achteraf dacht dat daar mss wel iets van boter in zat? :?
Ook glas roze champagne gedronken en las ondertussen ook vanalles over de vele niet-vegan-alcoholische dranken. Oeioei, dat vind ik wel moeilijk :?
Hoe doen jullie dat met dranken? :shock:

Manlief wokte ondertussen iets heerlijk ruikend bij mekaar met tofu, aubergine en heel veel kruiden. Aardappeltjes zitten in de oven met rozemarijn en ik eet er ook nog wat rode biet bij straks.
Straks de nacht werken, heb een soya-toetje vanille mee voor vanavond.
The most beautiful people don't fit into boxes.

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Silke » zo feb 03, 2013 18:18

Ik ben de dag begonnen met kokospannenkoekjes en een grote kop thee.

Vanmiddag pompoenpittenbrood met tofu-lentesalade gegeten, en erbij tabbouleh met allerlei verse groentjes. Allemaal zelfgemaakt.

Edit: hier 2 fotootjes, de receptjes staan intussen ook op mijn blog voor de geïnteresseerden :-)
http://silkedesaever.be/julienne/wp-con ... 75x450.jpg

En deze namiddag zijn we op familiebezoek geweest bij de grootouders van m'n vriend. Daar enkele pure chocolaatjes gegeten, maar nu heb ik erge last van m'n maag dus ik vermoed dat er toch lactose inzat :-( vanavond eet ik waarschijnlijk dus niks meer, tenzij het zou beteren met de pijn...
Laatst gewijzigd door Silke op zo feb 03, 2013 20:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Bekijk mijn kookblog Julienne

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 03, 2013 18:31

Desdemona schreef:Hoe doen jullie dat met dranken? :shock:
Genoeg drank te vinden. Captain Morgan rum en Jagermeister is vegan.
En de meeste bieren zijn vegan. NL en Duitse bieren dan met name. Engelse traditionele bieren (guinnes) niet.
Wijn wat lastiger vegan te vinden.

ilonavg

Bericht door ilonavg » zo feb 03, 2013 19:06

Wodka van Absolut is voor zover ik weet ook vegan. (y)

Silke: beterschap voor je buik!

Verder: snackdag vandaag. :)
Ontbijt/brunch was brood van het Vlaamsch Broodhuys, met bonen/citroenspread en gekaramelliseerde rode uien.

Daarna heel veel warme chocolademelk en biscotti.

Ik heb ons avondeten hier gepost:
http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 89#p162689
Schrik niet, het *lijkt* vlees, maar het is gewoon exotisch fruit. :D

*burp*
En nu zit ik stampvol.

Xamantha
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Xamantha » ma feb 04, 2013 0:09

Wat heerlijk allemaal, krijg trek van dit topicje :)

Ik had weer een sojamelk-muesli-ontbijtje, nu met een halve granaatappel erbij en gedroogde moerbeien erdoor.
Daarna een paar waldkorncrackers met tartex en kiemen, tomaatje erbij.
Veel thee, veel koffie.
Pompoen/seitan stoofpotje met gele rijst en paarse ridderzwam (gegrild, volgende keer andere bereiding kiezen want er bleef niks van het leuke kleurtje over) met als toetje een handje kumquats.
Oh en zalige vegan chocola bij de koffie!

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma feb 04, 2013 8:51

Wow, kijk eens! Heerlijk. Bijzonder, he? :govegan:

lena

Bericht door lena » ma feb 04, 2013 10:04

Desdemona schreef: Ook glas roze champagne gedronken en las ondertussen ook vanalles over de vele niet-vegan-alcoholische dranken. Oeioei, dat vind ik wel moeilijk :?
Hoe doen jullie dat met dranken? :shock:
Iedereen trekt ergens een grens, maar er zijn genoeg veganisten die niet letten op hoe bepaald voedsel geklaard is. Ik ben een praktische vegan, andere mensen vinden symboliek belangrijk en vermijden ook allerlei producten waar de connectie met dierenleed veel vager is. Wijn hoort daarbij, maar ook potloden, viltstiften, foto's, lijm en dergelijke kunnen soms wat bijproducten uit de dierenindustrie bevatten. De meesten kiezen dan alsnog wat voor hen praktisch is. Persoonlijk drink ik weinig wijn, en let ik er niet erg op, zeker buitenshuis niet. Als ik bij de natuurwinkel een wijn zie met een vegan logo, of waarbij staat dat hij plantaardig geklaard is, dan heeft die wel mijn eerste keus, dat dan weer wel.
Manlief wokte ondertussen iets heerlijk ruikend bij mekaar met tofu, aubergine en heel veel kruiden. Aardappeltjes zitten in de oven met rozemarijn en ik eet er ook nog wat rode biet bij straks.
Straks de nacht werken, heb een soya-toetje vanille mee voor vanavond.
Klinkt goed!
repelsteeltje schreef: Leuk veel ontdekt..en weer helemaal blij aan het uitproberen. Veganistisch en glutenvrij het wil allemaal prima.
(y)
Behalve dan buiten de deur..dat vind ik nog wel lastig. Bij Bagels and Beans wel een heerlijke Matcha-Late gedronken met soyamelk.
Ja, dat blijft lastig met de combo vegan+glutenvrij (ik eet zelf niet glutenvrij, maar ik eet geen brood en pasta dus ik herken het eten buiten de deur probleem enigszins). Ik neem altijd mijn eigen eten mee. Bij Bagels & Beans kunnen ze ook een salade voor je maken (ik had er laatst 1 met hummus, rucola, tomaat en komkommer). Ze hebben ook glutenvrije bagels. Ik weet niet of die vegan zijn (zal wel niet), maar dat betekent hopelijk dat ze wat ervaring hebben in het zorgvuldig bereiden van glutenvrij eten. Als sporen van gluten geen probleem zijn is het een goede optie.
Vind het erg leuk zo rond te speuren bij alle recepten! en ideeën. Tjonge er zijn wel serieuze keuken-prinsen en prinsessen bij.. :shock: :D :govegan: :hippy:
Ja, ik ben ook onder de indruk! Ik eet nu anders, maar mijn eerste jaren vegan waren vaak gewoon ontbijt en lunch brood, avondeten pasta of rijst met groenten en tofu of aardappels, groente en een burger.

ilonavg

Bericht door ilonavg » ma feb 04, 2013 13:04

Silke, wat zit er allemaal in die tofu-lentesalade? Heb je een recept voor mij? :)

Verder: alweer dag vier. Wat gaat het hard! :)
Voor mij begint het nu eigenlijk pas écht: twee of drie dagen achter elkaar plantaardig eten heb ik vaak genoeg gedaan, maar nog nooit langer dan dat...

Ontbijt vandaag was een beetje saai - een banaan en een handje amandelen.

Mijn lunch net was leuker, dus die heb ik even op de foto gezet:
https://pbs.twimg.com/media/BCQgkh7CcAEzEqW.jpg

Salsa van granaatappel, hete groene peper, rode ui, komkommer, koriander en limoensap. Met brood erbij. Was lekker! (y)

Vanavond hangt het een béétje van de planning van de rest van de dag af: óf ik eet een pompoensoep-restje uit de vriezer (in geval van geen tijd om te koken), óf ik eet boekweitnoedels met edamame (sojaboontjes) en sesamdressing. Ik hoop het laatste. :)

Geen tussendoortjes vandaag: ik heb afgelopen weekend genoeg zoets gebakken opgegeten om even op vooruit te kunnen. :)

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » ma feb 04, 2013 18:25

Ziet er echt heerlijk uit!!
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Anneke

Bericht door Anneke » ma feb 04, 2013 18:43

Ziet er allemaal lekker uit hoor!

Bij mij was het vandaag als volgt:
Ontbijt: zelfbakken appel-kruidkoek.
Lunch: geroosterde groenten (zoete aardappel, paprika, wortel, aubergine) met dressing van vega-mayo met tahin.
Avondeten: stoofschotel van linzen en gemengde groenten

De kruidkoek had ik gisteren zelfgebakken en ik ben blij dat ik in de vriezer een voorraad heb voor de hele week, hij was nml. erg lekker!
Vega-mayo had ik dit weekend gekocht, hij ruikt héél zuur en ik had de neiging om 'm snel weer - ongebruikt - de koelkast in te schuiven. Maar uiteindelijk heb ik een dressing gemaakt van een lepel mayo, een lepel(tje) tahin en een lepel water. En dat was uiteindelijk wel lekker bij de groenten.

Voor de koffie had ik vandaag sojamelk meegenomen naar mijn werk. En eerlijk gezegd…. dat is 10x lekkerder dan de koffie met melk die uit de koffieautomaat komt!
Gisteren op visite bij familie heb ik de koffie maar zwart gedronken. Gelukkig is de koffie daar vrij slap. Bij anderen neem ik voortaan wel thee.

Al met al blijkt toch wel dat ik al voor een groot deel veganistisch at. Want afgezien van de koffiemelk en dressing heb ik nog weinig hoeven aanpassen.
Dus tot nu toe is de challenge appeltje-eitje (zonder het eitje dan...).

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma feb 04, 2013 19:00

Anneke schreef:Vega-mayo had ik dit weekend gekocht, hij ruikt héél zuur en ik had de neiging om 'm snel weer - ongebruikt - de koelkast in te schuiven.
Het is heel simpel zelf te maken en je kunt er dan mee variëren door er van alles door te doen. Je kunt heerlijk experimenteren.

Doe in een blender:
- 100 ml soyamelk (ik gebruik de gezoete van Alpro)
- 1 á 2 el azijn
- Halve tl zout of minder
- 1 el zoetstof (ik gebruik agavesiroop)
- 1 el mosterd
Giet er dan, terwijl de blender in de hoogste stand draait, vlot ongeveer 200 á 250 ml zonnebloemolie (of andere olie met weinig geur en smaak) bij totdat het de juiste dikte heeft. Dat gaat vrij snel. Stop dan direct met toevoegen van de olie. Klaar!

Als je er een kwart van een klein teentje knoflook door doet vanaf het begin...
Pas maar op, dan ben je meteen verslaafd!

http://imageshack.us/a/img33/9158/allos ... ispens.jpg

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » ma feb 04, 2013 19:30

Anneke schreef:Vega-mayo had ik dit weekend gekocht, hij ruikt héél zuur en ik had de neiging om 'm snel weer - ongebruikt - de koelkast in te schuiven.
Was dat die van Vetara? Die gebruik ik ook altijd; ik vind 'm ook te zuur en roer gelijk na opening er altijd een scheut ahornsiroop doorheen. Dan is ie prima!
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » ma feb 04, 2013 19:41

ilonavg schreef:Silke, wat zit er allemaal in die tofu-lentesalade? Heb je een recept voor mij? :)
Hai Ilona, receptje vind je hier: http://silkedesaever.be/julienne/nl/tofu-spread/
Ik heb het vrij basic gehouden, maar je kan er natuurlijk ook andere groentjes in mengen, of lente-uitjes in plaats van gewone ui... Wij vonden het alleszins allebei superlekker, de pot was snel op!

En on topic:
Vanochtend heb ik pompoenpittenbrood met banaan en pindakaas gegeten, en erbij een tas kokos-rijstmelk.

Vandaag moesten we met het werk op klantenbezoek, en ik had doorgegeven dat ik plantaardig at, dus ook geen kaas enzo... Hadden ze voor de lunch broodjes gemaakt met groentjes EN EEN KWAK MAYONAISE :-( dus weer 'gezondigd', zucht.

Ik was redelijk laat thuis, dus voor het avondeten hebben we stokbrood gegeten (van die afbakbroodjes, die waren vegan vreemd genoeg!) met tofusalade, en erbij nog het restje tabbouleh van gisteren.

Peetjesplace
Contacteer:

Bericht door Peetjesplace » ma feb 04, 2013 19:48

Nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden om te lezen wat anderen zoals eten :D

Omdat ik zelden ontbijt geen ontbijt. Op mijn werk werd er getrakteerd... twee vlaaien met veul slagroom... dus die heb ik elegant aan me voorbij laten gaan. Banaantje in de loop van de ochtend en een lunch met een flinke salade van wel alleen maar groente. Meestal hebben ze ook andere dingen in de aanbieding op mijn werk zoals pasta, couscous, rijst of bonen maar dat viel vandaag wat tegen. De dressing neem ik dan zelf mee evenals een zaden/rozijnenmix voor de leuk er overheen. Een boterham met appelstroop (omdat de salade wat karig was) en een sinaasappel.

Voor mijn tai chi-les even een speltdesemboterham met de artisjokhartentapenade die ik gisteren heb gemaakt. Ik heb vaak een tussendoorhapje omdat ik vroeg lunch (12 uur) en doorgaans laat aan het avondeten zit. Na achten is geen uitzondering.

Als avondeten nog een kop soep van de linzen-boerenkoolsoep die ik gisteren heb gemaakt. En roergebakken tempeh met spinazie gegarneerd met wat kiemgroenten en een klein scheutje sojayoghurt. Een klein schaaltje... Ik was zo nieuwsgierig naar tempeh dat ik het niet kon laten :grin: Lekkerrrr... alleen niet meer bakken in virgin kokosolie want dan smaakt het daar ook meteen naar en dat vind ik te. Beetje tamari doet het weer wel goed. Dat wordt wel wat 'me and tempeh' :-)

Voorlopig zit ik wel vol :-)

Die mayo ga ik ook een keer maken. Kun je die een beetje bewaren eigenlijk?

Anneke

Bericht door Anneke » ma feb 04, 2013 20:02

Marcello schreef:
Was dat die van Vetara? Die gebruik ik ook altijd; ik vind 'm ook te zuur en roer gelijk na opening er altijd een scheut ahornsiroop doorheen. Dan is ie prima!
Ja, die is in het inderdaad. Ahornsiroop heb ik in huis. Lijkt een vreemde combi met elkaar, maar ik ga het proberen!

ilonavg

Bericht door ilonavg » di feb 05, 2013 10:31

Dag vijf! Hoi vanuit de trein.
Heb de paaseitjes bij AH To Go op het station doorstaan. Ternauwernood. :) Ter compensatie eet ik momenteel een bak snoeptomaatjes leeg.
Ik ben onderweg naar de Efteling. Weinig vegan eten te krijgen daar, maar ik ben er ook maar een uurtje of drie, dus dat geeft niet.
Vanmorgen ontbeten met walnoten, dadels en een banaan. In de loop van de middag heb ik een afspraak in Breda, eens zien of ik in de binnenstad iets plantaardigs kan vinden..

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di feb 05, 2013 11:16

ilonavg schreef:Dag vijf! Hoi vanuit de trein.
Heb de paaseitjes bij AH To Go op het station doorstaan. Ternauwernood. :)
De pure zijn volgens mij wel goed ;)

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » di feb 05, 2013 19:53

Ontbijt: limoen-citroenmelisse-yofu met havervlokken, haverzemelen en chiazaadjes; een grote kop thee; 2 kiwi's en een banaan

Middagmaal: slaatje (is mijn standaardlunch op het werk) met bulghur, komkommer, kerstomaatjes, radijsjes, maïs, lente-uitjes en veganaise

Avondmaal: mosterdsoep met witloof, en frietjes van de frituur (lekker gezond, foei foei!)

Plaats reactie