symptomen van depressie

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
PetravLieuw
Leefwijze: vegetarier

symptomen van depressie

Bericht door PetravLieuw » ma jun 25, 2018 13:43

Dag leden,

Sinds ik vegan eet (nu al zo'n 5 maanden) krijg ik steeds meer last van depressieve symptomen. Ik voel me vaker verdrietig, loom en neerslachtig.. Dit gaat gepaard met af en toe een willekeurige huilbui of prikkelbare buien.

Er is verder niets ernstigs gebeurd in mijn leven, dus ik denk dat het echt aan mijn voeding ligt. Herkent iemand dit? :| Heb ik een tekort aan bepaalde vitamines?

Brent
Leefwijze: flexanist

Re: symptomen van depressie

Bericht door Brent » ma jun 25, 2018 18:09

Ik zou zeggen, probeer weer voor een week of twee op de oude manier te eten en let goed op of je stemming echt verandert.
Bij mij is juist sprake van het tegenovergestelde, ben niet meer in staat om me loom of depressief te voelen sinds ik vegan eet en in de ochtend sta ik frisser op. Maar helemaal eerlijk is dat niet, want ik stopte tegelijkertijd ook met granen, zetmeelrijke voeding en alle fabriekssuikers.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Morality
Leefwijze: veganist

Bericht door Morality » ma jun 25, 2018 18:56

Ik heb dat zelf niet meegemaakt, maar hoe je veganisme ervaart is voor iedereen anders (zowel mentaal als fysiek zijn we allemaal verschillend). Bij zware symptomen is het misschien verstandig om uitgebreid advies te vragen aan iemand met veel kennis over het verlichten van depressieve symptomen (bij voorkeur iemand die ook kennis heeft van de relatie met voedsel, aangezien je denkt dat het daar aan ligt).

Je zou een dagboek kunnen bijhouden en daarin dagelijks kunnen noteren wat er die dag gebeurd is, wat je depressieve symptomen waren, wat je leuk vond of dankbaar voor was, waar je veel aan hebt gedacht, wat je (fysiek) hebt gedaan en wat je hebt gegeten en gedronken. Misschien ga je patronen herkennen dat bepaalde aantekeningen of combinaties van aantekeningen vaak met dezelfde depressieve symptomen gepaard gaan. Je kunt de patronen vervolgens testen door onderdelen een tijdje te vermijden (indien dat niet schadelijk is) en te kijken of de depressieve symptomen dan minder worden. Kijk voor de zekerheid ook nog even op https://veganwiki.nl/a/Voedingsstoffen. Ik hoop dat het snel beter met je gaat.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo aug 19, 2018 19:05

Voor mij was de overgang naar een plantaardig dieet helemaal niet gemakkelijk. Ik moest echt door een periode van rouw heen, vanwege het besef dat ik nooit meer vlees zou eten.
Ik heb het er erg moeilijk mee gehad omdat ik erg gewend was aan vlees. Pas rond mijn 49ste ben ik overgestapt naar vegetarisme en een paar jaar later geheel plantaardig.
Misschien omdat ik zo lang vlees heb gegeten is het zo moeilijk voor mij geweest. Omdat die patronen dieper in mijn gevoel zijn ingesleten.

Toch ben ik blij dat ik heb doorgezet. De verbeteringen in mijn spijsvertering en algehele gezondheid waren duidelijk. En na verloop van tijd zijn die donkere gevoelens helemaal verdwenen.

Tegenwoordig voel ik me beter dan ik me in jaren heb gevoeld. Veel opgewekter. Toen ik nog vlees at zat ik op het eind ook al half tegen een depressie aan. Dus die overschakeling kwam daar nog eens bovenop.

En als ik nu om me heen kijk en zie hoe er met dieren wordt omgegaan om te voldoen aan de vleesbehoefte van mensen ben ik toch wel erg blij dat ik daar geen deel meer van uitmaak. Varkensstallen die afbranden en varkens die bij duizenden tegelijk verstikken en verbranden. Vreselijk.

Doe mij maar een boontje.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo aug 19, 2018 20:56

Het kan een tekort zijn. Ik weet niet wat je zo op een dag eet, maar er is genoeg informatie over welke voedingsstoffen er in verschillende producten zitten. Wat overigens ook best vaak voorkomt is dat nieuwe veganisten simpelweg te weinig eten. Om hetzelfde binnen te krijgen moet je als veganist namelijk een groter volume eten. Als je te weinig calorieën binnen krijgt kan je behoorlijk ontstemd raken. ;)
Getekend in floëemsap.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma aug 20, 2018 4:55

Ik heb net ontdekt dat ik al maandenlang een tekort aan vitamine D had. De laatste maanden kreeg ik steeds meer last van stramme gewrichten. Ik dacht dat het lag aan een calciumtekort of anders een magnesiumtekort. Dus toen ben ik daar op gaan supplementeren.
Ik heb gewoon het belang van vitamine D te lang onderschat. Ik ben nu net begonnen met D te supplementeren en ik voel heel duidelijk dat mijn gewrichten soepeler worden. En dat heeft een direct effect op mijn welzijn. Ik voel me veel beter en energieker.

Dus een vitamine tekort is heel goed mogelijk. Voor vrouwen is het daarnaast ook heel belangrijk om voldoende ijzer binnen te krijgen. Een tekort aan ijzer veroorzaakt vermoeidheid bij vrouwen. Je kunt het oplossen door je voeding aan te passen, maar het is veel eenvoudiger om daar supplementen voor te gaan gebruiken. Dat is goedkoper en veel effectiever.
Bij vrouwen wordt een ijzertekort veroorzaakt door de menstruatie. Daarbij verliezen ze bloed en daar zit ijzer in. Dus dat moet worden aangevuld. Daarom hebben mannen daar minder gauw last van.

Goede en voldoende voeding is heel belangrijk voor je gezondheid en welbevinden. Het is echt een kwestie van bewustwording en je weg gaan vinden.

Voor mij begon het balletje pas echt te rollen toen ik zelf mijn sojamelk ging maken. Daarvoor kocht ik het in de supermarkt, maar toen ik het zelf ging maken was het alsof ik een enorme boost kreeg. Er zaten zoveel meer voedingsstoffen in zelfgemaakt.

Eiwitten en vezels. Vitaminen en mineralen.
Eiwitten en vezels haal je uit granen en peulvruchten. Volkoren. Je moet echt de labels gaan lezen op verpakkingen zodat je leert wat er in zit.

Bij veganisten is het risico op een B12 tekort erg bekend. IJzer is ook redelijk bekend. Ik vraag me af of vitamine D ook zo bekend is of dat dat misschien onderschat is. Voor mezelf is het in ieder geval duidelijk geworden dat ik dit jarenlang heb onderschat. Inmiddels heb ik een potje D3 in het keukenkastje staan.

Overigens is een vitamine tekort heus niet voorbehouden aan veganisten of vegetariërs alleen. Ik ben ervan overtuigd dat er heel wat kunstheupen en kunstknieën worden geplaatst die echt niet nodig waren geweest als mensen de juiste voeding hadden gehad.

Vitamine D wordt van nature aangemaakt in de huid, maar hier in Nederland heeft de zon te weinig kracht om het hele jaar door voldoende uv straling te geven. In de tropen is dat anders. Daar is de zon veel sterker. Ik heb gelezen dat in ons land de zon alleen van april tot oktober sterk genoeg is zodat de huid er wat aan heeft. Dus dat betekent toch echt supplementeren. Want voor de rest komt vitamine D alleen voor in dierlijke voeding en dan met name de vette vissoorten. Het komt ook voor in plantaardige voeding, maar die is wat minder effectief dan de dierlijke variant.
Een potje D3 kost misschien 5 euro bij de drogist en daar kan je een paar jaar mee door. Dat is echt niks. B12 idem dito.
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma aug 20, 2018 19:26

Hier nog een paar links:

Het verband tussen vitamine D en depressie

Vitamin D and Health

Vitamine D: de nieuwe supervitamine / Zorg dat je er genoeg van hebt!

omrekening: 1 microgram (µg) vitamine D komt overeen met 40 internationale eenheden = IE of IU

Misschien had ik me tijdens mijn overgang naar het plantaardig dieet wel een hoop van die depressiviteit kunnen besparen als ik vitamine D was gaan slikken.
Laatst gewijzigd door Mogenblue op di aug 21, 2018 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-Frits

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di aug 21, 2018 5:49

Vitamine D en vitamine B12 slik ik dagelijks door 2 pilletjes bij de bereiding van mijn ochtendsmoothie mee te draaien.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie