Veganist bij anderen thuis?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Nini
Leefwijze: veganist

Veganist bij anderen thuis?

Bericht door Nini » do feb 14, 2008 0:45

Hey ^^',

Ik ben nu al enkele maanden vegetariër (Sinds ik me erin ben gaan verdiepen) en ben er serieus over aan het denken om vegan te gaan. Ik lees er veel over op internet, en krijg ook veel informatie van een goede vriendin op school (overigens de enige veganist die ik ken, en waarschijnlijk ook de enige die me enigsinds zou kunnen steunen in mijn keuze). Nu ben ik bang dat ze het bij mijn vriend thuis niet zullen tolereren. Ik eet erg vaak bij hem thuis mee, en zou me tot last voelen als ik hun zou vragen apart voor me te koken o.i.d.. Ik ben erg verlegen, en ik weet niet of ik mijn eigen eten mee zou durven nemen om vervolgens te vragen of ik het voor mezelf zou mogen koken. Ik praat ook verder niet echt met de ouders van mijn vriend, en weet ook niet of ik dit durf. Hoe hebben jullie dit aangepakt, eten jullie vegan bij vrienden thuis?

Verder zijn mijn ouders het ook totaal niet eens met dat ik hierover nadenk. Mijn vader weigert sojamelk of andere vervangers voor me mee te nemen uit de supermarkt. Mijn moeder wil nog net met me meegaan in vleesvervangers ed, maar wordt ook erg kwaad als ik iets weiger te eten. Ik zou dus erg veel zelf moeten kopen, en wat dat betreft is mijn probleem: Geld. Ik werk zelf enkele uren per week in een supermarkt, maar verdien niet bijsterveel omdat ik 17 ben. Verder krijg ik nauwelijks zakgeld, en kleedgeld schiet ook tekort waardoor ik halverwege de maand vaak alweer zit te wachten tot mijn geld van de volgende maand binnenkomt. En dan ben ik nieteens een persoon van luxe. Nu is het voor me al heel moeilijk om te weten te komen waar ik moet zijn voor veganistische producten, en wat vegan is en wat niet, maar ik ben bang dat ik zwaar in de financiele problemen ga komen als ik vegan ga, aangezien mijn ouders hier totaal niet aan willen meewerken. Ik koop nu al mijn eigen sojamelk en plantaardige boter, en vaak heb ik hier ook geen geld voor. Heeft iemand tips van waar ik makkelijk en goedkoop veganistisch eten kan kopen? Weet iemand een supermarkt o.i.d. waar goedkope(re) sojamelk verkocht wordt? Dit zou me erg helpen.

Dan heb ik ook nog een laatste punt. Ik weet niet wat ik op mijn brood moet doen.. de grootste moeite heb ik met het laten liggen van kaas, ik at tot voorkort praktisch niks anders op mijn brood. Nou heb ik gehoord dat veganistische kaas ook niet ideaal is voor op brood, wat dan wel?

Alvast bedankt,

Nienke.

Fontanelle

Re: Veganist bij anderen thuis?

Bericht door Fontanelle » do feb 14, 2008 7:20

Nienke !!!! :wave:

Veganpix

Bericht door Veganpix » do feb 14, 2008 11:31

[quote="Nini"]... Dan heb ik ook nog een laatste punt. Ik weet niet wat ik op mijn brood moet doen... /quote]

Dit TOPIC over broodbeleg zit boordevol informatie.

Dennis

Bericht door Dennis » do feb 14, 2008 17:29

Het lijkt me erg lastig als je thuis woont en je ouders niet mee willen werken. Misschien is het een idee om zelf te gaan koken voor je ouders, zodat ze het leren kennen? Misschien kun je een keer mee gaan met boodschappen doen? Ken je iemand in je omgeving die vegan is, die met je ouders zou kunnen praten? Of geef het gewoon wat meer tijd en zet de stap naar veganisme in een wat langzamer tempo, zodat je ouders merken dat je er niet slechter van wordt. Je kan natuurlijk ook flink in de clinch gaan liggen, zodat ze het wel moeten accepteren... maar dat moet je zelf inschatten :). Ik ken je ouders niet, maar mijn ouders waren 'vroeger' namelijk wel gevoelig voor deze aanpak.

De goedkoopste sojamelk die ik ken is van SojaFit. Ik geloof dat die 0,99 per literpak kost. Maar bij de Jumbo is de Alpro nog geen dubbeltje duurder, maar die is wel duidelijk lekkerder. Echt goedkope sojamelk is er niet, voor zover ik weet.

Nini

Bericht door Nini » do feb 14, 2008 23:48

Dankje voor de tips, maar mijn ouders zijn kinda tegen elke vorm van dierlijke producten vervangen door plantaardige. Stapjes gaat dus niet werken. Ook zijn ze niet bereid zich erin te verdiepen en zouden ze geen vegan boodschappen voor me willen doen. Ik denk dus dat het idd me even verzetten wordt, en dan maar zien waar ik uitkom. Het maakt me niet zoveel uit bij mijn eigen ouders, toen ik vegetarier werd heb ik het ook zo gedaan. Vind het alleen moeilijk hoe ik het moet brengen bij mijn vriend thuis..

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr feb 15, 2008 1:16

Weten de ouders van je vriend wel al dat je vegetarier bent? Zo ja, hoe weten ze dat, heb jij dat vertelt of je vriend? En je vriend weet het neem ik aan toch wel al? Wellicht dat die het ook gewoon door kan geven voor je? En anders zal je er toch denk ik eens aan moeten geloven om het ter sprake te brengen ofzo.

Wat betreft goedkoper vegan eten. Ik weet geen goedkopere sojamelk eigenlijk. Maar wat eten betreft moet je dan denk niet luxe producten kopen zoaals vegaburgers e.d. uit de natuurwinkel om dan maar goedkoper uit te zijn. Ik geloof dat bij de toko's tofu te verkrijgen is die goedkoper is. Ik kom daar nooit, dus weet de prijzen niet. Misschien dat ze daar ook sojamelk hebben? In ieder geval kan je ook dingen zelf maken zoals seitan. Op internet zijn diverse recepten te vinden.

Nini

Bericht door Nini » vr feb 15, 2008 19:16

Ja, maar toen ik ze ontmoette was ik al vegetarier dus ze kennen me niet anders. Ik vind het moeilijk om met ze te praten, maar kan het er met mijn vriend over hebben of we misschien samen met ze een gesprek aan kunnen gaan.

En dankje voor de tip, ik zal eens gaan kijken in een toko hier in de buurt. En ik koop al geen hele dure dingen hoor (:

Vandaag al de hele dag vegan gegeten, en gisteren ook op t avondeten bij mn vriend na :roll:

jet
Moderator

Bericht door jet » wo mar 05, 2008 10:21

veganistisch hoeft niet duur te zijn, maar ik kan me voorstellen dat als je begint dat het dan zo overkomt, omdat je een heleboel dingen natuurlijk niet standaard in huis hebt. Bovendien geef je aan dat je ouders geen vegan dingen voor je willen kopen, dat is inderdaad heel vervelend.
Een heleboel 'standaard' gerechten zijn eigenlijk al vegan, alleen gooien carni's daar dan vlees door.
-Gebakken aardappeltjes met sla (sla kun je opleuken met allerlei groenten, en dr zijn ook van die (goedkopere, maar nog steeds niet hele goedkope) slapitjes te koop bij bijvoorbeeld Aldi/Lidl) Bak je aardappeltjes in olie, en leuk je sla op met verschillende groentes (bv stukjes paprika, olijfjes, tomaatjes, uitje etc).
-rijst met prutje. Rijst is op zich natuurlijk vegan, en afhankelijk van wat je erin gooit blijft dat zo. Je kunt met kerrie en kruiden (wel een beetje sojamelk, dat is dan misschien wat jammer, maar het lukt ook met meel en water hoor) zelf een lekker kerriesausje maken. Heb je toevallig noten in huis, dan kunnen die er natuurlijk door, als niet, dan flink veel groenten. Een hele simpele is bv sambal boontjes. Gewoon sperziebonen met pietsie water roerbakken tot beetgaar, wat suiker, ketjap, sambal en 'kruiden' erdoor, serveren met rijst, klaar! Rode saus is als je van die el cheapo gezeefde tomatenderrie koopt ook vegan, flink wat kruiden en groenten er door, en voila, geen vlees/dierlijk product meer nodig.

Probeer trouwens je ouders op een andere manier over te halen. Ik snap dat rebelleren nu de weg lijkt, maar ik heb zelf bij mijn moeder ontdekt dat ze dan blijven volharden in anti-zijn. Toen ik op een gegeven moment gewoon stopte met rebelleren toen ging het vele malen beter (het is nog niet optimaal, maja, het blijven natuurlijk ouders he ;) ).

Misschien een idee om je ouders zover te krijgen dat ze veel kruiden en andere 'opleuk' dingen in huis halen. Kruiden kun je op zich goedko(o)p(er) bij de toko halen, maar dan krijg je vaak hele grote hoeveelheden in onhandige verpakkingen.... :)

Succes in elk geval.
Mocht je een keertje verlegen zitten om simpele en goedkope recepten, laat maar even weten in een pb-tje.

tip: Als je trouwens internet hebt kun je ook makkelijk vegan recepten zoeken met de ingredienten die je wel hebt... gewoon 'recept' + 'ingredient' + 'veganistisch' intikken, of nog makkelijker in het engels, als je dat lukt 'recipe + ingredient + vegan' (dr zijn heeeeeeeeel erg veel engelstalige sites met recepten.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jippia

Bericht door Jippia » wo mar 05, 2008 12:35

De Lidl heeft sojamelk voor €0.99 per pak van een liter. Het smaakt iets anders dan Alpro, maar het is te doen. Fruit en groente is natuurlijk al vegan. Bonen in blik of glas hoeven ook niet duur te zijn en smaken prima.

Jammer dat je ouders zo moeilijk doen. Enig idee waarom ze zo reageren?

Succes

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » wo mar 05, 2008 13:15

Nou ik t zo allemaal lees... denk ik dat je ouders het misschien zien als een rebelse 'ant'' periode waar veel pubbers door heen gaan en vaak niet in blijven hangen :) (de periode van haren verfen, punker worden etc) dit zien ouders vaak als een periode waar ze door heen gaan en als zij maar de poot stijf houden dan stopt t wel redelijk snel weer.

Dus het lijkt me juist goed om rustig en duidelijk onderbouwd te gaan uitleggen waarom je dit graag wilt. Dus maak duidelijk dat je dit gezonder vindt dan vegetarisch leven aangezien je wel n beetje gedwongen word bewust met eten bezig te zijn.

Wat betreft het eten bij je vriend.. je zou kunnen aangeven dat je graag wilt gaan overstappen op het veganisme en begin gewoonweg met vragen of ze met een andere boter willen koken/bakken ofzo.. bedoel aardappels en groente (gemiddelde nederlandse prak) is over t algemeen al vegan. Als ze al gewend zijn vegetarisch voor je te koken dan kunnen ze die burger bijv. weg laten en dat is al weer voordeliger voor hun.

Over het algemeen zien mensen t als een aanval op hun eetgewoonte (heb ik althans gemerkt) dus ik denk niet dat je kunt verwachten van je (schoon-) ouders direct te kunnen overstappen naar het vegan koken voor je.. Ik merkte ook bij mijn schoonmoeder dat ze er niet blij mee was, mijn vriend werd toen ook vegan dus was t makkelijker voor me maar wat ik met de tijd merkte was gewoon dat ze t niet leuk vond omdat zij zelf niets lekkers voor ons wist te maken gewoonweg omdat ze er niet bekend mee was. Nu 5 jaar later zet ze vol trots iedere zondag een vegan creatie op tafel. Dus ik denk dat je duidelijk en geduldig moet zijn...

Wat betreft de financiën, door in ieder geval sojamelk en vegan boter aan te schaffen zal je moeder al snel je vegetarische maaltijd kunnen aanpassen naar een vegan maaltijd.. lijkt me.. zo kun je ook groenten pakjes jus krijgen moet ff checke welk merk t is.. maar ik merkte bij mijn schoon familie dit wat basis producten waren waarmee ze al vegan konden koken... bij veel goedkoope macaroni en spaghetti zit al geen ei in en vegetarisch gehakt en tomatenpuree-achtige sauzen zijn vaak ook al vegan..

Hetser

Bericht door Hetser » za apr 05, 2008 0:03

xmarloesx schreef:Wat betreft de financiën, door in ieder geval sojamelk en vegan boter aan te schaffen zal je moeder al snel je vegetarische maaltijd kunnen aanpassen naar een vegan maaltijd..
Welke vegan boter gebruik jij dan? Want ik las in een ander topic dat vegan boter (zowel voor bakken als voor op de boterham) alleen bij de bio winkel verkrijgbaar was. Nou gebruik ik zelf geen boter op brood (getsie!) en ik bak altijd in olijfolie, maar in de broodmachine gooide ik altijd wajangboter, en die bevat vitamine D3 las ik. Ik loop er namelijk ook tegenaan dat vegan eten toch wel echt duurder is dan niet vegan eten..
Dus ik ben benieuwd :)

Sojamelk koop ik trouwens altijd bij de Jumbo, 1,15 voor een liter Alpro, naar mijn weten de goedkoopste (lekkere) sojamelk.

kuzpauline

Bericht door kuzpauline » do apr 17, 2008 18:12

ik ben gewoon gestopt met dierlijke dingen eten toen ik van vegetarisme over wou gaan op veganisme.
ik ben opgenomen, en daar krijg ik dan ook gezinstherapie en toen hadden we het er een keer over gehad.
nu koken mn ouders wel gewoon veganistisch voor mij.

Bij andere mensen thuis eet ik gewoon veganistisch, het is mijn levensstijl en dat moet maar gerespecteerd worden. Als het echt niet kan bij mensen thuis kun je overwegen zelf wat dingen mee te nemen, dat zou ik ook doen.

Veel succes
p.s. ik ben nu 3 weken veganist (ben 15 jaar) en het bevalt me goed :)

Dennis

Bericht door Dennis » zo apr 20, 2008 13:04

kuzpauline schreef:het is mijn levensstijl en dat moet maar gerespecteerd worden.
Is dat niet iets dat twee kanten op gaat?

Je kunt iets vragen, maar niet eisen.

Plaats reactie