Hoe consequent moet je zijn?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lieke
Leefwijze: flexanist

Hoe consequent moet je zijn?

Bericht door Lieke » za mei 03, 2008 14:15

Hallo allemaal... Ik ben net veganist en probeer consequent te zijn, maar dat is zo lastig. Soms lijkt het of ik niks meer mag. Gisteren ging ik langs m'n oma en die was zo blij dat ik kwam dat ze speciaal voor mij een taart had gebakken... Nou ja, de slagroom, gelatine, ei, etc. etc. wilde ik natuurlijk niet, maar ik vond 't zo sneu voor haar dat ik toch nog een flink stuk heb gegeten. Mijn vleesetende vriendje, die toen ik nog vegetarier was met plezier quorn met me at vindt 't nu helemaal niet leuk meer om met mij naar de supermarkt te gaan. Als ik echter zelf veganistisch eten koop en kook vindt ie het altijd heerlijk! We moeten dus maar niet meer samen gaan shoppen ofzo? Iedereen neemt ook nog gerust chocola voor me mee, terwijl ik duidelijk gezegd heb dat dit niet hoeft. Dus ik geef alles maar weg.
Gisteren ben ik een dagje naar Den Haag geweest met vriendinnen maar zij wilden geen uren zoeken naar iets veganistisch om te eten en het personeel van een eettentje keek me aan of ik totaal gestoord was toen ik vroeg of ze een broodje zonder vlees/zuivel/ei voor me konden maken. En nee, dat kon niet, want het stond niet op de kaart... Grrrr.
Nog zoiets, ik ben dol op kostuumfilms. Laatst keek ik een, maar toen zag ik hoe ze in de film met paarden omgingen en had weer zoiets van: hier worden paarden voor gebruikt, en niet zo zachtzinnig ook. Maar moet ik dan de film niet kopen/kijken? Hoe denken jullie hierover?
Nou ja, sorry voor dit gezeur, maar ik moest even mijn hart luchten, en vraag me af wat jullie zouden doen in dergelijke situaties. Verder wil ik nog steeds HEEL GRAAG veganist zijn en ben ik blij met mezelf als ik bijv. een week niets dierlijks heb gebruikt/gegeten.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Hoe consequent moet je zijn?

Bericht door Vegantastic » za mei 03, 2008 15:44

Lieke schreef:Hallo allemaal... Ik ben net veganist en probeer consequent te zijn, maar dat is zo lastig. Soms lijkt het of ik niks meer mag. Gisteren ging ik langs m'n oma en die was zo blij dat ik kwam dat ze speciaal voor mij een taart had gebakken... Nou ja, de slagroom, gelatine, ei, etc. etc. wilde ik natuurlijk niet, maar ik vond 't zo sneu voor haar dat ik toch nog een flink stuk heb gegeten.
Ik denk dat als je veganist wilt zijn en je gaat het toch nemen, dat je dit dan keer op keer gaat krijgen. Wist je oma dat je veganist was? En wat dat inhoud?

Ik denk dat de volgende keer je dan weer taart krijgt etc. Dus je kan beter in 1 keer duidelijk zijn daarover. Natuurlijk wel erg bedanken dat iemand de moeite heeft gedaan enzo.
Gisteren ben ik een dagje naar Den Haag geweest met vriendinnen maar zij wilden geen uren zoeken naar iets veganistisch om te eten en het personeel van een eettentje keek me aan of ik totaal gestoord was toen ik vroeg of ze een broodje zonder vlees/zuivel/ei voor me konden maken. En nee, dat kon niet, want het stond niet op de kaart... Grrrr.
Dat kan je wel vaker hebben. Ik zou dan van te voren al uitzoeken waar je zou kunnen eten. Dat maakt het makkelijker. Of in ieder geval wat eten meenemen voor jezelf.
Nog zoiets, ik ben dol op kostuumfilms. Laatst keek ik een, maar toen zag ik hoe ze in de film met paarden omgingen en had weer zoiets van: hier worden paarden voor gebruikt, en niet zo zachtzinnig ook. Maar moet ik dan de film niet kopen/kijken? Hoe denken jullie hierover?
Een lastig punt. Ik hou ook wel van een hoop soorten films. En het kan zijn dat daarin inderdaad dieren gebruikt worden. Vind ik wel moeilijk. Ik zie ze liever dan niet. Het kan weleens voorkomen dat op de zet dingen met de dieren gebeuren die niet ok zijn. Gevechtscenes met paarden doen ze vaak nu met computeranimaties. Dat scheelt al een hoop voor zulke dieren. Maar het gebruik van dieren in films is niet veel anders dan circusdieren ook. Zeker bij die films waar een dier centraal staat die iets bijzonders doet e.d. zijn het dieren van speciale bedrijven die een hoop dieren verhuren en trainen. Kunnen ook dieren dus van circussen zelf zijn. Maar tsja.. soms verwacht je ook niet dieren in een film en dan komen die toch weleens langs. Dit is toch iets wat ieder voor zich moet bepalen.

Ik probeer zo consequent te zijn als maar kan. Ik zie het wel vooral als een streven. Er is altijd wel weer iets te vinden waarin je anders kan zijn dan dat je eerst deed etc.

Framboos

Bericht door Framboos » za mei 03, 2008 17:07

Het is makkelijker om dit soort dingen te zeggen als er niet een taart voor je neus staat die iemand speciaal voor jou gebakken heeft. Hoe vervelend het ook is, misschien kun je je oma gelijk als je verteld dat je langskomt de volgende keer zeggen dat je het echt superlief vindt, maar dat je liever geen taart meer eet (en dan heb je het gezegd, dus is het eigenlijk niet netjes van haar als ze m toch maakt en 'm je opdringt, dus dan kun je, hoe vervelend ook, afslaan. Anders blijft het zo.*

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ze niet iets voor me in elkaar konden flansen op een terras. Je betaalt er toch voor? Anders zeg je maar dat je vegetarier bent (iets mee mainstream tegenwoordig en dat je allergisch bent voor zuivel. O, ehm, en voor ei). En als je het vraagt met een air van 'tuurlijk gaan jullie dat voor mij maken', dan doen ze het meestal wel. Als je bijvoorbeeld op de kaart een salade ziet die je wel lekker lijkt en bij een ander gerecht zie je bijvoorbeeld olijven staan, dan vraag je om de salade zonder dit-en-dat, maar met olijven. Als je vraagt om een broodje zonder vlees/vis/zuivel, dan weten de meeste mensen gewoon echt niet wat er dan wél op dat broodje moet. Heb een standaard lijstje suggesties in je hoofd en kijk op de kaart wat er is. Wat ook helpt is om ketens te leren kennen. Die zitten in bijna elke stad en dan kun je voorstellen daar te gaan eten. Bijvoorbeeld de Subway, als je dan weet welk broodje vegan is hoef je daar ook niet speciaal om te gaan vragen (ik wou dat ik je wat opbeurenders kon vertellen, maar dat blijft vervelend...) maar kun je gewoon dat broodje bestellen.

Boodschappen doen met je vriend: zorg dat jij suggesties klaarhebt voor wat jullie kunnen maken (en dan het liefst meerdere, als hij geen zin heeft in pasta heb je tenminste een back-up), loop de supermarkt in en zeg: 'zullen we dit gaan maken?" Heel vaak is het probleem dat mensen gewoon echt niet weten wat ze dan moeten kopen. Ik vond dat trouwens zelf in het begin ook heel lastig (tip: koop een paar goede kookboeken!), dus ik snap het wel.

Over de chocolade: ik zou het nog een keer tegen diegene die je de chocolade brengt zeggen dat je dat niet meer eet, en dat je het eigenlijk niet zo fijn vindt dat diegene je steeds chocola geeft (wederom; zeg welke dingen je wel kunt eten, bijna elke supermarkt heeft tegenwoordig wel fair traide/bio pure chocolade, dan kunnen ze die toch ook meenemen?). En op een gegeven moment, als je het echt duidelijk hebt gemaakt en diegene blijft het doen? Dan is dat nogal respectloos tegenover jou en dan vind ik dat je best gewoon kunt weigeren om het aan te nemen.

Enne, yay dat je probeert vegan te leven en succes ermee! Geloof me, het wordt echt, echt makkelijker na verloop van tijd!

* En wat bij mij altijd helpt: bied aan om zelf een taart mee te nemen!

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo mei 04, 2008 8:30

Hoi Lieke,

Vervelend dat niet iedereen meewerkt in je omgeving.

Wat je aan je oma zou kunnen vragen is om samen eens een (vegan) taart te bakken. Waarschijnlijk vind ze dat hartstikke gezellig en kun je haar zo leren om een taart voor je te bakken. Als je dan erbij uitlegt dat je liever geen melk en eieren gebruikt kom je misschien ergens. Mijn oma was ook de eerste periode heel sceptisch over m'n veganist zijn, maar inmiddels bakt ze privé appeltaartjes voor me ;)

In de meeste restaurantjes enz. waar ik tot nu toe heb gegeten kunnen ze wel een broodje met bijv alleen groenvoer maken. Heb zelfs ergens een broodje gegrillde groentes weten los te peuteren, of een lekkere salade. Probeer wat zelfverzekerder over te komen tegen de obers, idd zelf al suggesties doen en zeggen van: jullie hebben dit en dat toch, gooi het lekker bij elkaar en laat iets anders weer weg. Moet vast lukken, miss had je gewoon pech en net een restaurantje met sukkels

Succes en veel sterkte

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo mei 04, 2008 9:50

Hoe doen jullie dat dan met broodjes op terrasjes/in restaurants? Ik heb een paar keer in restaurants gevraagd of er melk oid in het brood zat, maar er kwam eingelijk altijd uit dat het wel OK is. Kan je daar vanuit gaan? Verder lijkt het me wel dat ze er een rauwkost/groenten sandwich van kunnen maken met dingen die op de kaart staan.

Ik neem trouwens als ik met mensen ergens gaan lunchen meestal niks (ja, iets te drinken) en haal dan later iets voor mezelf of zorg dat ik zelf iets bij me heb.

Familie en vrienden enzo moeten denk ik inderdaad gewoon even wennen. Het duurt even voordat het iedereen duidelijk is waar je mee bezig bent, maar dan komt het allemaal heus wel goed.

Lieke

Bericht door Lieke » zo mei 04, 2008 22:17

Bedankt voor jullie lieve & steunende reacties! :) Het nadeel is dat sommige mensen er idd nogal sceptisch tegenover staan, of zoiets hebben van 'het is maar een fase' of ze nemen het wel serieus maar gaan er alleen maar tegenin. Of zoals m'n moeder die me een potje honing wilde geven. Ik zei, 'dat eet ik niet meer', maar zij zei, 'maar het is biologisch!' Heel lief bedoeld natuurlijk, maar toch... :roll:
Bij het restaurantje waar ik lunchte was het heel druk en ze hadden zoiets van, als 't zo druk is gaan we niet van de kaart afwijken. Terwijl ik voor mijn gevoel best zelfverzekerd overkwam, ik zei idd zo van: jullie hebben champignons, zongedroogde tomaatjes en sla, kan dat op een broodje?
Nou ja, ach, liever niets eten dan een plak kaas.
Een aantal gerechten in m'n hoofd is een goed idee. Mijn vriend zit nog te veel vast in het 'vleesvervangers' idee.
Ik denk dat jullie gelijk hebben in dat ik de taart van m'n oma toch maar moet afslaan. Want zo gaat iedereen denken dat ik toch wel uitzonderingen maak bij anderen... Bedankt voor de tips in elk geval! :thanks:

Jippia

Bericht door Jippia » wo mei 07, 2008 14:25

Geef je omgeving een beetje tijd om te wennen en jezelf ook. In veel biologische winkels kun je vegan burgers en worstjes kopen. Ik doe dat heel vaak. Ze smaken prima. Ze kunnen goed in de vriezer worden bewaard (als je die hebt). Mijn man (alleseter) lust die ook, dus die eet dan gewoon mee en anders maak ik voor hem een vegetarische burger/worst klaar en voor mezelf in een ander pannetje (vanwege de ruimte), een half bakje tofureepjes of zo. Bij Albert Heijn hebben ze nu falafelballetjes die zover ik kan zien veganistisch zijn en die zou je ook samen kunnen eten. Tofu gehakt van AH of Alpro kan goed door dingen als pasta, rijst, mie, enz. Je kunt het eventueel extra kruiden als je dat lekker vindt. Het is een beetje zoeken naar wat jullie allebei lekker vinden. Mijn man wil geen sojaijs proberen, ook niet die met vanillesmaak, dus heb ik voor hem een bak gewoon roomijs in de vriezer liggen. Sojaslagroom vindt hij op zich nog wel te doen. Het gaat met stapjes. Dat is met mijn familie en collega's ook zo gegaan. Ik was hiervoor vegetariër en at ook wel eens veganistisch om te kijken hoe het smaakte en dat viel me erg mee. Er zijn duizenden veganistische recepten op internet te vinden en veel vegetarische recepten of zelfs vleesrecepten zijn eenvoudig om te bouwen tot veganistische.

Succes met alles!

Ananas

Bericht door Ananas » wo mei 07, 2008 16:29

Tofu gehakt van AH was niet vegan toch?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mei 07, 2008 19:15

Waarom niet? MIsschien in de war met iets van tivall gehakt ofzo?

Jippia

Bericht door Jippia » wo mei 07, 2008 20:48

Tivall gehakt is niet veganistisch, maar Tofu gehakt wel, voor zover ik weet.

Ananas

Bericht door Ananas » do mei 08, 2008 9:54

Ik dacht dat er iets van melk of ei aan was toegevoegd. Maar net zo goed had ik dat verkeerd gezien hoor...

Lieke

Bericht door Lieke » do mei 08, 2008 10:31

In alle tofudingen van de AH zit 'stremsel' en dan staan er tussen haakjes twee chemische dingen achter. Op de gewone tofu staat wel 'koemelkvrij' en op het gehakt/de reepjes staat 'melkvrij'. Ik twijfel ook, ja.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » do mei 08, 2008 10:38

tofu wordt gemaakt van gestremde sojamelk , dus zit er stremsel in dit is meestal met calcium of magnesium sulfaat dacht ik

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » do mei 08, 2008 11:42

Over de films: ja, daar heb ik ook over nagedacht. Ik vind Heidevolk bijvoorbeeld een vette band, maar die kerels staan dus met BONT op het podium. De eerste keer was ik daar behoorlijk van overstuur. Ik ging heel erg nadenken van: als ik een CD/shirt/concertkaartje koop, gebruiken zij dat geld om op de veluwe vosjes neer te knallen... Maar toen besefte ik dat je dat altijd met alles zult houden. Als je bij de AH je boodschappen doet, wordt daarmee ook het loon betaald van mensen die dat gebruiken om vlees te kopen.... je bent gewoon onderdeel van de maatschappij. En als jij geniet van zulke films (en ik van die muziek), moet je dat ook blijven doen. Je moet het jezelf niet onmogelijk maken leuk te blijven leven.

Maargoed, toen ik een tijdje terug weer naar een optreden van Heidevolk ging, heb ik achteraf tegen de gitarist gezegd dat ik dat bont op het podium echt NIET cool vind.... en hij was het met me eens :D en hij vond ook dat ik de volgende x gewoon wél mijn 'fur is dead'-shirt aan moet doen :p

Wen

Bericht door Wen » zo mei 11, 2008 13:00

Hoi,

Ik denk dat je in geval van films enzo een protestbrief of mail kunt schrijven.
Mijn man is ook een vleeseter (bah) , maar ik kook steeds vegan voor hem en hij vindt het heel lekker :D

Lieke

Bericht door Lieke » di mei 27, 2008 19:21

Wen schreef:Hoi,

Ik denk dat je in geval van films enzo een protestbrief of mail kunt schrijven.
Mijn man is ook een vleeseter (bah) , maar ik kook steeds vegan voor hem en hij vindt het heel lekker :D
Ik weet niet of een protestbrief echt werkt. Ik bedoel, voor een niet-veganist of 'leek' lijkt het waarschijnlijk of er normaal met de paarden in de betreffende kostuumfilm wordt omgegaan. Maarja, ze hebben wel een bit in hun mond, moeten over grind galopperen, etc. En ik vind het dan überhaupt al erg dat ze gebruikt worden. Dat is waarschijnlijk niet echt een goede protestbrief...

Ik heb trouwens seitanhachee voor een vleeseter gemaakt en hij vond 't heerlijk, net zo lekker als echt vlees! Hehe! 8)

jet
Moderator

Bericht door jet » di mei 27, 2008 20:13

Bij sommige films staat in de aftiteling dat er geen dieren 'harmed' zijn bij het maken van de film, maar ik denk dat een bit bij paarden daar niet onder gerekend wordt.....
Ik heb bij een vriend van me een limited edition van the Lord of the Rings gezien met een extra over hoe de paarden die meedoen in de film "gebruikt" zijn. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ik dat heel erg zou vinden, maar het viel me eigenlijk best mee nog. De paarden hebben natuurlijk een berijder, er zit vaak een zadel op, en ook hebben ze volgens mij bitjes in, maar ze dwongen de paarden niet om dingen te doen die ze niet wilden doen (althans, alleen zachte dwang als in bijvoorbeeld enigszins sturen naar een kant bijvoorbeeld).
Voor de rol van 1 van de paarden werden 2 paarden gebruikt. Het ene paard werd "gevraagd" iets te doen, maar als het geen zin had, niet wou of tegenstribbelde, dan stond het andere paard letterlijk te trappelen om wel te willen..... Het kwam op mij over alsof het voor ze een spelletje was, waarbij de paarden elkaar konden aftroeven. Ze werden uiteraard ook beloond voor wat ze deden, en ook het paard wat niet wilde kreeg een beloning.
Ik had niet verwacht dat het op die manier zou gaan.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen » di mei 27, 2008 21:39

Paarden die kusten moeten opvoeren, moeten dit doen om op te brengen. Geld opbrengen kan toch niet de reden zijn om een dier te houden. Wat als het niet meer opbrengt?
Dat vind ik erger dan een bit ofzo. Alhoewel ik zelf natuurlijk nog nooit een bit in mijn mond heb gehad

jet
Moderator

Bericht door jet » do mei 29, 2008 18:36

Paarden die kusten moeten opvoeren, moeten dit doen om op te brengen.
klopt, en ik ben ook niet voor
Ik gaf alleen maar aan dat het minder "erg" leek dan ik me voorgesteld had.....
En een bit, sja, die heb ik ook nog nooit in mn mond gehad, kheb wel zo'n bracketsbeugel gehad, telt dat ook? :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen » vr mei 30, 2008 20:11

:D

Plaats reactie