ik wil wel veganist worden

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: ik wil wel veganist worden

Bericht door Dick » di apr 20, 2010 19:54

Hoi Drawion_Kuda

Misschien heb je wat aan de volgende informatie over B12 voor je site

http://www.vegetarisme.be/index.php?opt ... &Itemid=90" target="_blank

zonnetje
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door zonnetje » wo apr 21, 2010 9:51

heej bedankt voor jullie hulp & sites die jullie mij toesturen, daar heb ik echt heel veel aan :D
en ik denk toch dat ik het zekere voor het onzekere neem en b12 pilletjes ga eten, ik heb ze toch al gekocht en ik wil liever niet het risico lopen om een b12 tekort te krijgen.
(ook al zou ik het mogelijk ook op een andere manier binnen kunnen krijgen?)
en ik denk niet dat ik nog zoveel fotieve info binnenkrijg, want jullie geven mij genoeg site's om te vergelijken :)
en op Drawion_Kuda's site stond anders nog wel een fijn overzicht over waarvoor vitamine's goed zijn
Kan je Engels?
ik kan ook wel een beetje engels, en anders heb ik nog altijd google translate :mrgreen:
en op vegweb.com staan echt geweldige recepten, bedankt Claudia :thanks:
maar wat moet je eigenlijk als ei-vervang gebruiken? *hoopt der moeder in te pakken met een cake*
(hoop dat je tegen recepten in steno-taal kunt )
ik vind het heel duidelijk hoor ;)
dat recept ga ik zeker maken, klinkt lekker! maar wat is een cup?

en dan nog iets: ik heb een leren tas, moet ik die nou weggooien?
en bestaat er zoiets als vegan witte chocolade? dan wordt ik echt heeeeeeeeeeel gelukkig :grin:

xx

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo apr 21, 2010 10:13

zonnetje schreef:maar wat moet je eigenlijk als ei-vervang gebruiken? *hoopt der moeder in te pakken met een cake*
Bij sommige recepten kan je ze gewoon weglaten, bijv in pannenkoeken. Dat is gewoon een kwestie van uitproberen en kijken of je het lekker genoeg vindt zonder ei.
Als je het zonder ei minder lekker vindt, kan je no-egg gebruiken. En volgens mij zijn er nog allerlei leuke truukjes, zoals bakpoeder ofzo? Maar dat doe ik zelf nooit, dat weet iemand anders hopelijk beter.
zonnetje schreef:dat recept ga ik zeker maken, klinkt lekker! maar wat is een cup?
ongeveer 240 ml (bijna een kwart liter voor de makkelijkheid)
zonnetje schreef: en dan nog iets: ik heb een leren tas, moet ik die nou weggooien?
Dat mag je uiteraard zelf weten :)
Sommige veganisten gebruiken hun leren en wollen spullen gewoon tot ze versleten zijn, omdat ze vinden dat het zonde is om het weg te gooien, het leed is nu toch al gebeurd, dus kan het beter niet voor niets zijn geweest. Sommige veganisten doen hun leren en wollen spullen weg (je kan het bijvoorbeeld aan anderen geven of naar een kringloopwinkel brengen), omdat ze het niet fijn meer vinden om dierlijke kleding te gebruiken, of omdat ze vinden dat je daarmee een verkeerd signaal afgeeft (als je leer draagt, denken mensen dat je leer goedkeurt).
Voor beide standpunten is wel wat te zeggen, dus je kan lekker zelf kiezen wat jou het meeste aanspreekt.
zonnetje schreef:en bestaat er zoiets als vegan witte chocolade? dan wordt ik echt heeeeeeeeeeel gelukkig :grin:
Jep :) Het merk Bonvita verkoopt witte chocolade die vegan is. Te koop bij biologische winkels/natuur(voedings)winkels.

cavia

Bericht door cavia » wo apr 21, 2010 10:35

maar zonnetje.. het is niet alleen 'vervangen' he! pas daar alsjeblieft goed mee op. ik moest voor mn b12 tekort naar een dietiste (ben welgeteld een keer geweest, alleen het kenningsmakingsgesprek hahah), zij wilde dat ik melk, kaas ed verving door sojamelk en kaas. dat slaat natuurlijk nergens op. je hebt gewoon hele andere dingen nodig. vervangen kán wel. maar zorg dat je gewoon gezond, goed en genoeg eet.

het lijkt een beetje of ik nu doel op het vervangen van ei (in gebak/pannekoeken) en chocolade, maar ik moest er gewoon ineens aan denken dat je melk en eieren niet kunt vervangen door sojamelk en veganburgers.
dat kun je namelijk érg goed vervangen. als veganist kun je gewoon nog koekjes, chips en snoep eten, als je zou willen.

Wen

Bericht door Wen » wo apr 21, 2010 12:10

Ik ben blij dat je besloten hebt om B12 te gaan slikken. Dat is echt nodig als veganist hoor. Zoals Fynnia al zei zijn er heel wat studies over gedaan. En veganisten die geen B12 slikken, die hebben gewoon een tekort een dat wil je echt niet. Dat is ook het enige wat je als veganist echt MOET supplementeren, dus dat lijkt me nu toch ook niet erg :D

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo apr 21, 2010 16:19

cavia schreef:maar zonnetje.. het is niet alleen 'vervangen' he! pas daar alsjeblieft goed mee op. ik moest voor mn b12 tekort naar een dietiste (ben welgeteld een keer geweest, alleen het kenningsmakingsgesprek hahah), zij wilde dat ik melk, kaas ed verving door sojamelk en kaas. dat slaat natuurlijk nergens op. je hebt gewoon hele andere dingen nodig. vervangen kán wel. maar zorg dat je gewoon gezond, goed en genoeg eet.

het lijkt een beetje of ik nu doel op het vervangen van ei (in gebak/pannekoeken) en chocolade, maar ik moest er gewoon ineens aan denken dat je melk en eieren niet kunt vervangen door sojamelk en veganburgers.
dat kun je namelijk érg goed vervangen. als veganist kun je gewoon nog koekjes, chips en snoep eten, als je zou willen.
Kan je uitleggen wat je bedoelt? Ik heb het meerdere keren gelezen, maar snap het niet, misschien ligt het aan mij. Je kan niet vervangen, maar je kan wel vervangen?

Malong

Bericht door Malong » wo apr 21, 2010 19:06

Fynnya schreef:
cavia schreef:maar zonnetje.. het is niet alleen 'vervangen' he! pas daar alsjeblieft goed mee op. ik moest voor mn b12 tekort naar een dietiste (ben welgeteld een keer geweest, alleen het kenningsmakingsgesprek hahah), zij wilde dat ik melk, kaas ed verving door sojamelk en kaas. dat slaat natuurlijk nergens op. je hebt gewoon hele andere dingen nodig. vervangen kán wel. maar zorg dat je gewoon gezond, goed en genoeg eet.

Kan je uitleggen wat je bedoelt? Ik heb het meerdere keren gelezen, maar snap het niet, misschien ligt het aan mij. Je kan niet vervangen, maar je kan wel vervangen?
Ehm, bedoelt Cavia niet dat je producten kunt vervangen zoals sojamelk i.p.v. melk: het lijkt qua structuur en smaak enigszins op elkaar, maar dat het niet per definitie een vervanger is qua voedingstoffen. Nu is sojamelk meestal wel verrijkt met de voedingstoffen die ook in melk zitten, maar het product "No Egg" zal bijvoorbeeld niet dezelfde voedingstoffen bevatten als eieren. No Egg is dus qua structuur een vervangmiddel voor ei, maar niet qua voedingstoffen.

En tot slot nog een :welcome: voor Zonnetje
The cradle rocks above an abyss, and common sense tells us that our existence is but a brief crack of light between two eternities of darkness -Vladimir Nabokov-

cavia

Bericht door cavia » wo apr 21, 2010 20:00

ja, dat bedoelde ik inderdaad. (zó slecht in uitleggen ben ikt och niet? :p)

Ananas

Bericht door Ananas » wo apr 21, 2010 20:01

cavia schreef:ja, dat bedoelde ik inderdaad. (zó slecht in uitleggen ben ikt och niet? :p)
Ik had er ook moeite mee :P

Truus

Bericht door Truus » wo apr 21, 2010 21:50

zonnetje schreef:en aangezien ik ook al niet zoveel weeg is ze bang dat ik ga afvallen
Misschien wordt ze gerust gesteld als je wat aankomt? Je kunt bij mij terecht voor adviezen, ik ben een expert in het dikworden. :wink: :cry: :lol:

Overigens, vit B12 wordt in je lichaam opgeslagen. Je kunt jaren tieren op wat je vroeger gegeten hebt. Je krijgt heus niet de eerste week van je nieuwe dieet al een B12 tekort.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do apr 22, 2010 9:03

Malong schreef: Ehm, bedoelt Cavia niet dat je producten kunt vervangen zoals sojamelk i.p.v. melk: het lijkt qua structuur en smaak enigszins op elkaar, maar dat het niet per definitie een vervanger is qua voedingstoffen. Nu is sojamelk meestal wel verrijkt met de voedingstoffen die ook in melk zitten, maar het product "No Egg" zal bijvoorbeeld niet dezelfde voedingstoffen bevatten als eieren. No Egg is dus qua structuur een vervangmiddel voor ei, maar niet qua voedingstoffen.
Ah, nu snap ik het :) Dankjewel!

Styx

Bericht door Styx » do apr 22, 2010 12:22

Truus schreef:Misschien wordt ze gerust gesteld als je wat aankomt? Je kunt bij mij terecht voor adviezen, ik ben een expert in het dikworden. :wink: :cry: :lol:
En hoe kom ik aan?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do apr 22, 2010 12:56

Styx schreef:
Truus schreef:Misschien wordt ze gerust gesteld als je wat aankomt? Je kunt bij mij terecht voor adviezen, ik ben een expert in het dikworden. :wink: :cry: :lol:
En hoe kom ik aan?
Je mag wel wat gewicht van mij hebben.
Ik heb 5 kg in de aanbieding.

rik23

Bericht door rik23 » do apr 22, 2010 14:41

kan je er een lekkere rollade van 5 kg van maken, Jasmijn? :twisted: :twisted:
Dan komt het extra gewicht op een lekkere manier om je heupen te hangen!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do apr 22, 2010 15:09

Iel... :o

Ik weet eigenlijk niet eens wat een rollade is, maar hoef dat volgens mij ook niet te weten.

Dik worden is een kwestie van lekker en ruimschoots eten. Sommige mensen doen dit niet en zijn toch wat aan de mollige kant, maar als je aan wilt komen lijkt dit me wel het proberen waard. Lekker veel sojavla, chips, nootjes en gewoon genieten. Heerlijk als je er zoveel van kunt eten als je wilt!
Maar als je graag wilt aankomen en het lukt niet zal het waarschijnlijk ook niet echt zo leuk zijn.

rik23

Bericht door rik23 » do apr 22, 2010 15:35

Jasmijn schreef:Iel... :o

Ik weet eigenlijk niet eens wat een rollade is, maar hoef dat volgens mij ook niet te weten.
.
inderdaad! ;)
Jasmijn schreef:Dik worden is een kwestie van lekker en ruimschoots eten. Sommige mensen doen dit niet en zijn toch wat aan de mollige kant, maar als je aan wilt komen lijkt dit me wel het proberen waard. Lekker veel sojavla, chips, nootjes en gewoon genieten. Heerlijk als je er zoveel van kunt eten als je wilt!
Dat is het hem nou juist! de een wil graag genieten maar hoeft allen maar naar een zak chips te kijken en zijn speklagen zwellen al op terwijl de ander elke dag het snoepvak van de supermarkt kan leegeten en een platte buik houd.. Daar reageerde iemand eerder ik dit topic al op...

zonnetje

Bericht door zonnetje » do apr 22, 2010 15:56

YAYYY!!!!!
Vegan witte chocolade :P (y)
party up in hereeeeee!!!

haha ;D
Jasmijn, die 5 kilo wil ik graag aannemen, er zitten tog geen verzendkosten aan heah :D?

ik ben zo'n persoon dat 10 boterhammen op een dag eet en nog geen gram aankomt, maar van lekker eten houd ik wel :mrgreen:
Dat is het hem nou juist! de een wil graag genieten maar hoeft allen maar naar een zak chips te kijken en zijn speklagen zwellen al op terwijl de ander elke dag het snoepvak van de supermarkt kan leegeten en een platte buik houd
same here :roll:

echt bedankt voor al jullie reactie's, ik weet nu veel meer hiervanaf en heb er echt veel aan. ik moet nu alleen nog mijn moeder zien te overtuigen :? , want ze ziet maar niet in dat dit ook gezond is.
ik heb wel laatst gekookt en dat vond ze ook lekker, bedankt Claudia :)
(ik vond het ook heeeeeeeerlijk, ik had alleen iets te veel .... )

xx

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do apr 22, 2010 16:01

Geen verzendkosten hoor, je krijgt het gratis van me!
Of uhh... nou in ruil voor wat Bonvita chocola dan :P

Fijn dat je zoveel aan de adviezen hebt hier! Hopelijk ga je er nog meer aan hebben. En gaat je moeder ook niet al te moeilijk doen. Keep up the good work! :) :govegan:

maartje

Bericht door maartje » do apr 22, 2010 17:42

Succes met het overhalen van je moeder!
En ik vind het zo goed je er al zo jong over nadenkt (y)

Dave

Bericht door Dave » do apr 22, 2010 17:54

Als je ijs met chocola erom heen zoekt: Bonvita heeft ook vegan magnums, ook in de ekoplaza te krijgen.

Plaats reactie