ratten/muizen in huis, humane 'opruiming'

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

ratten/muizen in huis, humane 'opruiming'

Bericht door jet » za jul 23, 2011 16:19

Vorige week vrijdag de sleutels gekregen van mn nieuwe home, en lekker aan het plannen maken, etc geslagen.
Zitten we gister even koffie te drinken en opeens hoor ik het......
Ratten! (of muizen, in elk geval knaagdieren) :eek:
Hoe krijg ik ze weg? En hoe zorg ik dat ze niet meer terugkomen? :(

Er ligt al sinds september geen voedsel meer in het huis (want toen overleed de vorige bewoonster), dus dat is niet waar ze op af zijn gekomen. :scratch:

Heb je ideeën laat het me weten, want ook al ben ik een dierenvriend, ratten of muizen hoef ik niet zo los in mn huis te hebben! :thanks:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Eagle

Re: ratten/muizen in huis, humane 'opruiming'

Bericht door Eagle » za jul 23, 2011 16:40

Hallo Jet,

Hier is in ieder geval een ouder topic hierover:

http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... &sk=t&sd=a

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za jul 23, 2011 17:12

Ik heb hier sinds een poosje ook een (of meer, maar hopelijk één) muis rondlopen, en die wordt steeds brutaler, maar hij is tot nu toe te slim om in m'n muizenval te lopen :( (ik heb zoiets)
Hij heeft al wat dingen kapotgeknaagd, dus ik zou 'm toch wel graag vangen en ergens buiten zetten. Wel ver weg, anders komt-ie zo weer terug :)

vegalan

Bericht door vegalan » za jul 23, 2011 22:03

Toen wij muizen hadden heb ik zelf vallen gemaakt om ze levend te vangen. Metaal en plastic zijn minder geschikt, maar houten vallen met veel bewegingsruimte, voldoende voedsel en goede ventilatie waren geweldig. Op deze manier heb ik menig maal de muis het huis uit gekregen en verder daarna geen last meer gehad. Het is ook een leuke en spannende bezigheid om goede vallen maken. Van een uurtje knutselen kun je veel plezier hebben en los je een muizen probleem diervriendelijk op.

.

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » ma jul 25, 2011 20:16

Volgens mij is het probleem binnenkort 'vanzelf' opgelost want je hebt toch katten? Zodra die hun nieuwe huis gaan betreden, vrees ik dat je geen muizenval meer nodig hebt. Of wil je ze voor die tijd vangen op een muisvriendelijker manier? Ben in mijn huis één muis tegen gekomen, daar kwam ik pas achter toen ie dood op de vloer lag, gevloerd door een van de katten. Maar sindsdien heb ik ze niet meer gezien, wellicht ruiken/merken ze het dat er roofdieren in huis zijn. Heb verder ooit eens gehoord dat gebruikt konijnen- of caviazaagsel strooien kan helpen maar geen idee of het werkt en waarschijnlijk alleen om ze buiten te houden als ze nog niet binnen zijn.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr aug 05, 2011 11:30

We hebben de regenpijpen op de dakgoten nu voorzien van die draadgazen dingen tegen bladeren. Dat schijnt in elk geval te helpen om de ratten buiten te houden.
Helaas zitten ze al binnen. Er liep er gister eentje door de aanbouw. De milieudienst gaat binnenkort een rookproef doen om te kijken of er gaten in het riool zitten.
De ratten die nu in huis zijn zullen waarschijnlijk verhongeren.... :? :?: Ze laten zich in elk geval niet 'humaan' vangen, dus dan ben ik ook een beetje door de opties heen....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

marjan

Bericht door marjan » wo aug 10, 2011 16:07

O wat naar ratten in je huis! Sterkte er mee Jet!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma aug 15, 2011 16:41

En de ratten zitten ook bij de buren (2-onder-1-kap) en die kwamen vandaag al langs, omdat de beestjes in de keuken hadden 'ingebroken' en geknabbeld aan de voorraden......

Voorlopig leven ze nog, en trippelen ze nog door de spouw....

Vandaag kat meegehad naar mn nieuwe huis, maar geen rat liet zich zien, en de kat heeft zich stierlijk verveeld :mrgreen:

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di aug 16, 2011 15:25

Ik heb gelezen over een soort dubbele muizenval. Muizen gaan daar sneller in omdat ze denken door te kunnen lopen. Muizen blijven leven, maar wel loslaten een eind van je huis in een park bv en een rondje omlopen want anders vinden ze de weg naar huis zo terug.
En alles wat eetbaar is, in glas verpakken of in driedubbel plastic.

Ratten is een heel ander verhaal. Geen idee hoe je die diervriendelijk kwijt kunt raken. Bij mijn moeder thuis was er vroeger een rat en die viel de kat aan. De kat heeft het helaas niet overleefd.

Nabel

Bericht door Nabel » di aug 23, 2011 14:03

Plaats reactie