nepvlees ja of nee?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wen

nepvlees ja of nee?

Bericht door Wen » do jul 28, 2011 16:47

http://tobiasleenaert.blogspot.com/2011 ... taardig%29

You are not your audience
Wij onderbreken whatever you are doing voor een heel belangrijk bericht.

Er zijn heel veel goede mensen die goede dingen doen (vegetarisch eten, milieuvriendelijk leven, niet roken, weet ik veel wat) en die graag zouden hebben dat andere mensen daar ook aan mee zouden doen. Eerst en vooral (maar terzijde): daar is niets mis mee. Als je echt overtuigd bent van de waarde van iets, dan kan je bijna niet anders dan willen dat anderen meedoen. Laat ons ons daar niet over schamen.

Maar waar ik het eigenlijk over wil hebben: wanneer je andere mensen wil meekrijgen, dan is wat in de titel van dit stukje staat gewoonweg e-norm be-lang-rijk. Enorm belangrijk dus. You are not your audience oftewel: jij bent niet het publiek dat jij wil bereiken. Je publiek is in vele gevallen heel waarschijnlijk in heel wat opzichten *anders* dan jij.

Ik geef een voorbeeld, uit mijn eigen leefwereld. Heel vaak krijgen we via Facebook, mail en andere kanalen opmerkingen van overtuigde (en zeer goed menende) vegetariërs die ons zeggen dat we geen ongezonde, of geen onduurzame producten mogen aanprijzen, of dat we moeten zwijgen over vleesvervangers want dat die helemaal niet nodig zijn en dat de vegetarische keuken veel betere dingen biedt, enzovoort. Meestal gaat het om mensen die al enige expertise hebben in vegetarisch koken, die misschien zelfs een andere smaak (minder zoet, minder zout) ontwikkeld hebben, soms zelfs mensen die misschien helemaal niet zoveel belang hechten aan eten, enzovoort. Niet dat ze af en toe geen punt hebben, maar ik vertel hen dus graag: you are not your audience. Zoals jij denkt, denken vele andere mensen wellicht niet. Geen vleesvervangers nodig? Great, maar denk es aan die andere mensen. Denken ze dat ook, of hoop jij dat ze dat ook denken?

Ik heb het over het feit dat die andere mensen, die nog warm gemaakt moeten worden voor vegetarische of vegan voeding, wél geven om lekker, *niet* altijd de moeite willen doen om naar de natuurvoedingswinkel te gaan, *niet* altijd meteen een wat meer afwijkend recept met nieuwe ingrediënten willen of durven klaarmaken dan wat ze gewoon zijn.

De ideale voeding is (denk ik) puur plantaardig én gezond (dat wil zeggen suikerarm of suikervrij, niet teveel zout, niet teveel vet, veel rauw enz.), en duurzaam (en dat wil zeggen lokaal en seizoensgebonden en fair trade en bio en verpakkingsarm) enzovoort, maar ook betaalbaar, lekker en makkelijk klaar te maken.
Misschien ben ik nog een en ander vergeten, maar da's alvast een hele zware boterham (soms spreken deze verschillende aspecten elkaar zelfs onderling tegen). Verandering introduceren we echter liefst stukje bij beetje, en je mag me proberen overtuigen van het tegenovergestelde, maar maaltijden en producten die aan al deze criteria tegelijk voldoen, die zijn niet zo dik gezaaid. Vandaar nemen we het stukje bij beetje, en leggen wij bij EVA de nadruk op onze prioriteit (geen dierlijke producten) en zorgen we ervoor dat 't vooral lekker is.

't Is onze strategie, ze kan doeltreffend zijn of niet. Suggereer gerust een betere :-) Maar in elk geval: hou in de eerste plaats rekening met het publiek dat je wil bereiken.

JesseL
Leefwijze: veganist

Re: nepvlees ja of nee?

Bericht door JesseL » do jul 28, 2011 18:57

Goede tekst! Helemaal mee eens! :govegan:

Ananas

Bericht door Ananas » za jul 30, 2011 22:12

Ohh, ik dacht even dat dit een google translation was van een Engelse tekst, maar het is Vlaams :P

Zeker een goed stuk!

eno2

Bericht door eno2 » di sep 27, 2011 22:59

De ideale voeding is (denk ik) puur plantaardig
Voor veganisten, ja.

Voor vele anderen is dat maximaal gevarieerde voeding, ideale voeding.
Eet wat goed is voor de planeet

eno2

Bericht door eno2 » di sep 27, 2011 23:01

nepvlees ja of nee?
Er is geen nepvlees, alleen alternatieve bronnen van proteïne.
Eet wat goed is voor de planeet

Ananas

Bericht door Ananas » wo sep 28, 2011 5:55

Vlees is een sojavervanger!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo sep 28, 2011 10:52

eno2 schreef:Er is geen nepvlees, alleen alternatieve bronnen van proteïne.
Ik ben er ook geen voorstander van om alle proteïnebronnen altijd maar vleesvervangers of nepvlees te noemen. Tofu en tempeh zijn inderdaad gewoon alternatieve proteïnebronnen, met hun eigen kwaliteiten en smaken die niks met vlees te maken hebben, en waren oorspronkelijk ook niet bedoeld als vleesvervanger, maar werden ook gewoon door vleeseters gegeten. En er zijn wel meer "vleesvervangers" die wel gepromoot worden als vervanger van vlees, maar gewoon hun eigen lekkere smaak en structuur hebben, die niet op vlees lijkt. Dit soort dingen zou ik dan ook zeker geen nepvlees noemen.
Maar er bestaat wel óók nepvlees. Dingen als mock chicken van Aziatische winkels bijvoorbeeld, waar zelfs de structuur zo gemaakt wordt dat het lijkt op kippenvel. Of van die sojaproducten die er echt letterlijk uitzien als een kippenboot (ooit een keer gezien in een Aziatische winkel). Het is echt niet zo dat het toeval is dat die er uitzien als kip. En er zijn wel meer producten die ook de structuur of smaak expres zo dicht mogelijk bij vlees in de buurt laten komen. Dat is duidelijk wel nepvlees.

Zen

Bericht door Zen » wo sep 28, 2011 11:09

Ananas schreef:Vlees is een sojavervanger!
:mrgreen:
Cut cold stone with a warm heart

Zen

Bericht door Zen » wo sep 28, 2011 11:11

eno2 schreef: Voor vele anderen is dat maximaal gevarieerde voeding, ideale voeding.
Voor de meeste mensen is dat vooral goedkope, kant-en-klare en 'smaakvolle' voeding. Verre van ideaal lijkt me.
Cut cold stone with a warm heart

vegalan

Bericht door vegalan » wo sep 28, 2011 18:46

eno2 schreef:Voor vele anderen is dat maximaal gevarieerde voeding, ideale voeding.
Volgens mij wordt de kwaliteit van de voeding bepaald door de samenstelling en niet omdat ze gevarieerd is, want een product zou ook bijna alles kunnen bevatten zoals maaltijd vervangers. Een gevarieerde voeding bestaande uit junkfood is verre van ideaal.

.

Ananas

Bericht door Ananas » wo sep 28, 2011 21:38

Maar tis toch praktisch onmogelijk om gevarieerd junkfood te eten? bijna alles bestaat uit tarwe en goedkope olie.

Wen

Bericht door Wen » za mar 10, 2012 12:34

veggie84

Bericht door veggie84 » di apr 24, 2012 19:04

.

veggie84

Bericht door veggie84 » vr mei 18, 2012 22:46

ik vind het persoonlijk zwaar frustrating wanneer ik mensen iets laat zien, zoals sojakaas, of zoiets, dat ze dan meteen roepen ooh dat nepkaas, of 'dat nepvlees' , terwijl jij zo een 'hart' hebt getoond en alles op orde hebt

well, hier komt die:

yes baby!

ik vind die gerookte plakjes nepvlees way lekkerder dan ik ever kon imagine mmmmm ja lekker!

en binnenkort als ik bij me ouders ga bbqen ga ik neppe worstjes halen om op bbq te gooien, yes baby lekkere nepworstjes :P

en wiet weet vertellen mijn veggiefriends mij nog meer dingen die ik op de bbq kan gooien

en dan is er alleen maar nog meer nepvlees! :D

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr mei 18, 2012 23:39

Gelijk heb je hoor... :grin: Ik vind 'vleesvervangers' ook erg lekker, en dan niet omdat ze op vlees lijken (want het spul dat je in gewone Nederlandse supermarkten haalt lijkt daar in de verste verte niet op) maar gewoon omdat ze op hun eigen manier heel erg lekker kunnen zijn. Net zoals soja-yoghurt, dat vind ik ook heel erg lekker, en soja-vla :) Heerlijk!

Opmerking:
"Maar ik vind dat als je dan veganist bent, dat je het dan ook gewoon zonder moet doen!!!!!"

Nou, dan vindt jij dat maar lekker, dat kan me echt geen kut schelen :grin: smakelijk!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za mei 19, 2012 7:28

Ik vind een tofuworstje op zijn tijd (met zelfgemaakte knoflooksaus op basis van zijden tofu, dat kan je ook nep noemen) ook superlekker. En nee, het hoeft niet elke dag, zo'n vleesvormig stukje eten op m'n bord. Maar ik denk dat mensen daar op genoeg manieren zelf achter kunnen komen als ze eenmaal gewend zijn aan vlees-loos eten. Bijvoorbeeld omdat ze het bij andere vegetariërs zien, er op een forum als deze over lezen, of de ingrediëntenlijst van een sojaburger lezen en denken "Hee, het zijn eigenlijk gewoon bonen natuurlijk. En een blik bruine bonen is een stuk goedkoper."

Begrijp me goed, het heeft mij ook 13 jaar geduurd :) maar het is i.d.d. niet zo erg vind ik.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za mei 19, 2012 14:55

Ik zou best wel weer eens een vegaburger lusten. Helaas zijn de meesten niet vegan en glutenvrij kan ik ze niet vinden. Ik maak ze dus zelf.
Vroeger kocht ik ze nog wel van Alpro, maar het er staat geen glutenvrij teken meer op de burgers en het risico op kruisbesmetting lijkt me nogal groot omdat ze ook burgers maken met tarwe.

Wen

Bericht door Wen » za mei 19, 2012 17:48

Zonder nepvlees at mijn man elke dag een stuk vlees thuis. Nu nooit. Leve nepvlees :D

veggie84

Bericht door veggie84 » za jun 02, 2012 13:10

ik vind soja melk soja yoghurt ook lekkerder dan wat ik mij zo vaag kan herinneren van hoe zuivel was.

veggie0carrot

Bericht door veggie0carrot » za jul 07, 2012 13:54

Hmmm... Ik zeg: Ja, als ze maar 100% plantaardig zijn :D
Animals are my friends... I don't eat my friends!

Plaats reactie