Ok, vegan worden, en nu?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
kmjansen
Leefwijze: vleeseter

Ok, vegan worden, en nu?

Bericht door kmjansen » do nov 17, 2011 23:05

Ik wil vegan worden en mijn vraag is hoe?
wat smeer je op je brood wat doe je er op.
wat drink je
wat snack je
etc etc

ik ben een grote vlees eter, type amerikaan maar niet kwa omvang;)
Na de fascinerende documentaire Forks over Knifes( die ik erg aan beveel), heb ik besloten om vanaf 1-1-12 voledige vegan te gaan en vanaf nu rustig naar toe werken.
ik wil alles wat kunstmatig en niet natuurlijk is uit mijn/ons leven verbannen.
Geen vlees,vis, melk, eieren, kant en klaar eten, pakjes, blikken, frisdrank, sapjes uit pakken, koekjes, chips
Alleen plant/groenten/zaden en noten (zoals ik zelf atlijd zeg: Zoals God het bedoelt heeft).

Wie kan mij dus helpen om een beetje meer info te winnen en me de goede richting te sturen.

mvg Kevin Jansen

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Ok, vegan worden, en nu?

Bericht door Fynnya » vr nov 18, 2011 10:59

Hoi Kevin,
Welkom!
kmjansen schreef:wat smeer je op je brood wat doe je er op.
Hier staat een lijst met veganistisch broodbeleg, en onderaan de pagina staan een heel aantal links naar topics op dit forum die over dat onderwerp gaan: http://veganisme.org/wiki/index.php/Broodbeleg
Sommige topics bevatten echt vele tientallen berichten, dus daar kan je echt heel veel inspiratie opdoen.
kmjansen schreef:wat drink je
http://veganisme.org/wiki/index.php/Dra ... lcoholisch
http://veganisme.org/wiki/index.php/Dra ... lcoholisch
kmjansen schreef:wat snack je
http://veganisme.org/wiki/index.php/Fas ... _en_snacks
kmjansen schreef:etc etc
De NVV heeft een wiki, dat had je door bovenstaande links vast al door ;)
Daarop staan van allerlei soorten producten lijstjes met veganistische producten en mogelijk veganistische producten. Het is een wiki, dus iedereen mag informatie toevoegen, dus het geeft geen garantie en er bestaat vast nog een heleboel dat er nog niet in staat, maar het kan wel heel veel inspiratie geven omdat er producten en merken in staan waar je zelf misschien nog niet aan gedacht hebt. Ook vind je er dingen als veganistische kookboeken, websites over veganisme en gezondheid, etc.
Je vindt 'm hier: http://veganisme.org/wiki/index.php/Hoofdpagina
kmjansen schreef:Alleen plant/groenten/zaden en noten (zoals ik zelf atlijd zeg: Zoals God het bedoelt heeft).
Misschien is het overbodig om te zeggen, maar vergeet niet om ook voldoende B12 te nemen. B12 is echt nodig voor veganisten, in de vorm van supplementen of verrijkte voeding. Zonder B12 krijg je echt problemen met je gezondheid, en in onverrijkte plantaardige dingen zit geen B12 (ook niet in zeewier en gist ed.). Hier vind je goede info over hoeveel B12 je nodig hebt, en info over andere voedingsstoffen waar je op kan letten: http://www.veganhealth.org/articles/dailyrecs

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » vr nov 18, 2011 19:58

wat een grote verandering, maar goed dat je het doet!!!
en welkom :)

Eef
Leefwijze: veganist

Bericht door Eef » za nov 19, 2011 14:05

Wat mij goed heeft geholpen is een stapel vegan (kook)boeken kopen.
Daar kun je veel inspiratie uit halen. En doe - als dat kan - je boodschappen bij een natuurwinkel, daar heb je heel veel veganistische alternatieven.

Om je vragen te beantwoorden:

We smeren op ons brood:
pindakaas (zonder suiker etc, alleen pinda's met wat zout van bijv Horizon), diverse notenpasta's (gemalen noten en wat zout verder niets), appelstroop, af en toe jam, maar ook wel een combinatie van tomaat, ui en kruiden en de natuurwinkel heeft ook allerlei soorten hartig smeerbeleg op basis van bijv zonnebloempitten of gist. Verder maak ik zelf ook chocoladepasta van notenpasta met wat pure cacao en rijststroop en/of kokosolie. Verder bijvoorbeeld humus en auberginespread, kun je ook makkelijk zelf maken.

We drinken:
water, veel soorten groene- en kruidenthee, af en toe bambu, diksap.
Je kunt ook zelf bijv chocolademelk maken van rijst- of amandelmelk met pure cacao.

Snacks:
Dagelijks: noten, rozijnen en andere gedroogde vruchten, pure chocola.
Voor uitgebreidere snacks kun je ook weer goed bij de natuurwinkel terecht, ze hebben vegan loempia's, fallafel en allerlei balletjes en andere snacks. Maar dat is dan - voor mij in ieder geval - meer als uitzondering en als iets ongezondere snack.

Succes en veel plezier!

kmjansen

Bericht door kmjansen » za nov 19, 2011 19:05

stippel schreef:wat een grote verandering, maar goed dat je het doet!!!
en welkom :)
Dank je, idd hele grote verandering.
Zat er al een tijd aan te denken, maar doe het niet speciaal voor het dierenleed wat de meeste wel doen (maar het is mooi meegenomen dat je het gelijk promoot want het dierenleed tegenwoordig is abnormaal groot), maar voor me eigen gezondheid.
En ik ik ben Christen en ik geloof zoals God Zei in Genesis 1:29: Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen.

Oftewel een vegan dieet.

marjan

Bericht door marjan » ma nov 21, 2011 12:22

Welkom! En wat een mooie reden... Het is ook één van mijn redenen om veganist te zijn. Heel veel succes en ik hoop dat je wat aan dit forum hebt. Hou ons op de hoogte van hoe het gaat!

Eef

Bericht door Eef » di nov 22, 2011 12:59

Nog even ter aanvulling: ik noemde jam maar ik weet niet of dit altijd standaard vegan is, misschien dat ze ook wel gelatine gebruiken. De biologische in de natuurwinkel in ieder geval wel, maar blijf altijd op etiketten kijken voor de zekerheid.

Delial
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Delial » do dec 01, 2011 18:15

Dag Kevin,

Dat is toevallig, we zitten in hetzelfde schuitje. Ik heb vandaag hetzelfde bedacht! Vanaf het nieuwe jaar 100%, zodat je eerst tijd hebt om er naar toe te werken. (Ik was al flexitarier; ongeveer 1 a 2 keer in de week vlees) Ik ben erg benieuwd hoe deze 'reis' je gaat verlopen! :)

kmjansen

Bericht door kmjansen » vr dec 02, 2011 9:02

Delial schreef:Dag Kevin,

Dat is toevallig, we zitten in hetzelfde schuitje. Ik heb vandaag hetzelfde bedacht! Vanaf het nieuwe jaar 100%, zodat je eerst tijd hebt om er naar toe te werken. (Ik was al flexitarier; ongeveer 1 a 2 keer in de week vlees) Ik ben erg benieuwd hoe deze 'reis' je gaat verlopen! :)
Hoi jij ook veel suc6 op je "reis", ik eet nu zo min mogelijk vlees en als ik dan eet dan kip.
Ga vanaf januari beginnen met alleen nog kip en helemaal geen rood en varkensvlees, en als dat stabiel is ga ik afbouwen met kip,en minimaal melkproducten.
Ik at altijd veel eieren maar nu al paar maanden niet meer, af en toe nog wel plakje kaas op brood.
ik gebruik al sojaboter voor vervanging, drink alleen nog klein scheutje melk in thee.
voor melk om zo te drinken gebruik ik soja melk, is alleen jammer dat ie van Alparo duurste is want die vind ik het lekkerst, die van AH huismerk kan ik niet aan wennen die heeft zeer sterke smaak.
Neem vorige week begonnen om zowiezo met boodschappen salade bakken mee te nemen van Lidl met salade/pasta/kip, zeer lekker.
En langzaam afbouwen met frisdrank, dan ipv dat mineraalwater van Spa/BarleDuc want hier is kraanwater echt vies.

Hoe pak jij alles aan?
Het voordeel van mij is dat ik dan geen echte Vegan ben met het dilemma dat ik niks met dieren wil gebruiken.
Voor mij is het makkelijker om rustig af te bouwen en het is niet zon ramp als ik een keer in de fout ga

Eef

Bericht door Eef » vr dec 02, 2011 11:45

kmjansen schreef:
Delial schreef:Dag Kevin,

voor melk om zo te drinken gebruik ik soja melk, is alleen jammer dat ie van Alparo duurste is want die vind ik het lekkerst, die van AH huismerk kan ik niet aan wennen die heeft zeer sterke smaak.
Rijstmelk vind ik een goed alternatief op sojamelk, dat smaakt wat neutraler.

Duifje
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Duifje » vr dec 02, 2011 20:46

Na 20 jaar Alpro gedronken te hebben omdat ik die ook het lekkerste vond, ben ik sinds een paar maanden overgestapt op Vivera, die anders smaakt (moest er even aan wennen) maar bevalt me nu uitstekend, en die bovendien biologisch is, èn goedkoper.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » vr dec 02, 2011 21:41

Rijstmelk is bovendien niet gezoet met suiker, dus gezonder ;)

Ik wil deze website van Ellen DeGeneres aanbevelen!
http://vegan.ellen.warnerbros.com/

En deze website:
http://www.bookdepository.co.uk/search? ... rch=search
hier kun je heel goedkoop vegan kookboeken kopen, zonder verzendkosten!

Verder helpt het om kennis te maken met andere vegans en persoonlijk te informeren naar hun ervaring ;) Ik zou zeker een keer een vegan potluck bezoeken in jouw regio.

Delial
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Delial » za dec 03, 2011 9:52

kmjansen schreef:Hoe pak jij alles aan?
Hei kevin,

Ik ben vanaf gisteren begonnen om helemaal geen vlees meer te eten. Daarnaast ga ik proberen zo weinig mogelijk zuivelproducten te gebruiken. Dit wordt denk ik wel lastig, want ik ben verzot op kaas, en vond dit ook een goede vervanging van vlees is vegetarische recepten. Maar ik ben ook al in aanraking gekomen met kaasvervangers die ik eigenlijk prima vond, dus ik hoop dit toch te kunnen doen. Nu is het nog even zoeken waar ik het allemaal vandaan ga halen, en in hoeverre de vervangers betaalbaar zijn.. anders moet ik maar zonder doen (Ben net student-af en nog op zoek naar werk, dus met weinig geld in kas...)

Eieren eet ik sporadisch nog wel.. eerst maar eens kijken of ik die grote zuivel-stap kan zetten.

Jij ook succes!

Fynnya

Bericht door Fynnya » za dec 03, 2011 12:59

kmjansen schreef:voor melk om zo te drinken gebruik ik soja melk, is alleen jammer dat ie van Alparo duurste is want die vind ik het lekkerst, die van AH huismerk kan ik niet aan wennen die heeft zeer sterke smaak.
Heb je ook bij andere winkels geprobeerd?
Vivera smaakt bijvoorbeeld héél anders dan de meeste merken, en is een stuk goedkoper dan Alpro (de ongezoete althans, de andere variaties heb ik nooit vergeleken). Ze hebben bij praktisch alle supermarkten wel sojamelk, sommige ook eigen merk, ik kan me voorstellen dat ze bij de Lidl, Aldi en Plus goedkoper zijn dan bij AH.
forisma schreef:Rijstmelk is bovendien niet gezoet met suiker, dus gezonder ;)
Er is ook sojamelk zonder suiker en andere zoetstoffen, zoals de ongezoete van Vivera (te koop bij sommige supermarkten) en Provamel (te koop bij biowinkels).
Rijstmelk bevat vergeleken met sojamelk en koeienmelk heel erg weinig proteïne, dus is m.i. niet zo'n nuttige drank (tenzij je het gewoon drinkt vanwege de lekker en niet vanwege de voedingsstoffen).

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » za dec 03, 2011 13:03

Delial, wanneer eet je kaas? Gebruik je hem voor op je boterham?
Wellicht kun je het vervangen met ander broodbeleg? ;) Zoals dit recept van Witte bonen walnoten paté bijvoorbeeld ;) http://carrot-brocante.blogspot.com/201 ... erham.html
(zie voor meer recepten tag boterhammen http://carrot-brocante.blogspot.com/sea ... oterhammen)

Nog meer suggesties:
http://isis-veganisme.nl/broodbeleg.htm
http://vegansoulpower.blogspot.com/2011 ... iches.html

@Fynnya
Oooh ik eet genoeg eiwitten hoor (bonen en groente!) :))) Melken drink ik echt bijna nooit, sojaproducten gebruik ik ook zelden.
Als ik melk koop, dan is het of de rode ongezoete pak van Alpro of rijstmelk.

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo dec 04, 2011 19:10

forisma schreef:@Fynnya
Oooh ik eet genoeg eiwitten hoor (bonen en groente!) :)))
Het was ook niet naar jou persoonlijk gericht natuurlijk :)

Het is gewoon zo dat ik wel vaker zie dat beginnende veganisten als tip krijgen plantaardige melken te drinken, omdat die net zo gezond of gezonder dan melk zouden zijn, en dan ook haver- en rijstmelk in dat rijtje zetten. Maar als je naar de hoeveelheid proteïne kijkt (qua voeding, samen met calcium de belangrijkste reden om voor melkvervangers te kiezen) is sojamelk wel vergelijkbaar met melk, maar de andere plantmelken niet.

Amandelmelk bevat grofweg zo'n 25% daarvan (zowel bij dezelfde hoeveelheid als bij dezelfde hoeveelheid calorieën), havermelk zo'n 15%, en rijstmelk slechts zo'n 3-10%. (heel grof berekend ;))
Dat maakt ze wat mij betreft véél slechtere 'melkvervangers' dan sojamelk.
Zoals ik al zei, als je plantaardige melken voor de lekker drinkt maakt dat niks uit, maar ze aanprijzen als gezonde vervangers van melk/sojamelk, heb ik toch sterke twijfels bij.

Vergelijking van een paar willekeurige merken (met de info die op hun websites staat):
Melk: 3.4-3.7 gram per 100 gram/46-62 kcal.
Sojamelk: Provamel 3.7 gram per 100 ml/35-45 kcal, Vivera 3.0 gram per 100 gram/30 kcal, Lima 3.5 gram per 100 ml/40 kcal.
Amandelmelk: Provamel 0.7 gram per 100 ml/47 kcal.
Havermelk: Provamel 0.4 gram per 100 ml/66 kcal, Vivera 0.6 gram per 100 gram/41 kcal, Lima 0.6 gram per 100 ml/50 kcal.
Speltmelk: Lima 0.3 gram per 100 ml/42 kcal.
Rijstmelk: Provamel 0.1 gram per 100 ml/49 kcal, Vivera 0.3 gram per 100 gram/38 kcal, Lima 0.1 gram per 100 ml/47 kcal.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma dec 05, 2011 21:00

Wat een super voornemen, en heel dapper ook omdat je meteen de stap maakt van omnivoor naar veganist.

Ik wil niet negatief beginnen, maar wel alvast even zeggen: Mocht het na 1-1-2012 nou niet meteen lukken, geef het dan vooral niet op! Ik vind het knap als het je in één keer lukt maar het is ook helemaal niet erg als je er eventjes over doet om het onder de knie te krijgen. Ik ben er ook in de loop van een paar maanden ingerold, ik ging gewoon steeds verder omdat het eigenlijk niet zo moeilijk was als ik dacht :D

Wat smeer ik op brood?
Ik ben nogal simpel qua brood-beleg eisen. Vaak vind ik alleen (Alpro Soya) minarine al lekker. Ook hummus vind ik erg lekker op brood. En pindakaas :P Ik heb ook tahin (sesamzaadpasta) geprobeerd omdat het zo'n geweldige calciumbron is, maar dat vind ik zo bitter. Sommige mensen vinden het echter heerlijk dus probeer het vooral! Op mijn werk (in de horeca) maak ik voor de lunch altijd een bruin broodje met mosterd, uitjes, rauwkost, komkommer en tomaat. Dat is zo'n beetje alles wat plantaardig is daar, maar het is een heerlijke combi (ben nogal mosterd-fan). Mijn vriend miste vooral zijn kaas op brood, omdat hij geen goed hartig broodbeleg-alternatief kon vinden, maar laaft zich nu ook aan hummus. Daarnaast aan pure hagelslag, appelstroop (ijzer!) en Speculoos.

Brood bak ik overigens zelf in mijn broodbakmachine, van biologisch volkorenmeel. Veel (niet-bio) supermarktbroden zijn niet vegan. Daarnaast ben ik te lui om elke paar dagen weer naar de super te gaan voor vers brood (en heb een te kleine vriezer) :P

Wat drink ik?
Ook daar ben ik nogal ascetisch, vooral thee en limonade. Soms koffie met suiker of (zo puur mogelijk) sapje. Ik gebruik ook sojamelk maar eigenlijk alleen om brinta of muesli mee aan te maken. Voor zo te drinken vind ik havermelk lekkerder, maar het is duurder en er zitten zo weinig proteïnen in.

Wat snack ik?
Pure chocola van Tony's Chocolonely is goddelijk. Mocht je eigenlijk meer van melkchocola houden: De AH heeft in het 'allergiehoekje' ook chocola op basis van rijstemelk, in neutrale en koffie-smaak. Best goed te doen. Verder nootjes - dat zou ik eigenlijk meer moeten doen. En in dit seizoen pepernoten :P

Dingen die ik eet die ik voorheen niet at (waardoor ik toch even gevarieerd eet)
Seitan en tempeh (ik verafschuw echter tofu). Pseudo-granen: Gierst, boekweit, amarant, quinoa... Meer soorten groenten die ik normaal niet at, zoals pastinaak, aardpeer, pompoen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 02, 2012 22:29

Zelfgemaakte popcorn is ook lekker. Ik doe er zout en paprikapoeder over. :govegan:

Ananas

Bericht door Ananas » za mar 03, 2012 6:31

Hoe gaat het nu eigenlijk met vega eten, Kevin?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr sep 28, 2012 14:18

Voor Kevin en alle andere 'nieuwe vegans', hier een leuk artikeltje dat ik vond over de meest gemaakte beginnersfouten: http://www.huffingtonpost.com/2012/09/2 ... 19293.html

Tips die ze hier geven zijn o.a.:
- Drink genoeg want waarschijnlijk krijg je meer vezels binnen na de switch
- Realiseer je dat je misschien méér moet gaan eten (qua gewicht/volume) omdat je minder calorierijk voedsel eet
- Zorg voor een B12-bron
- Niet al het vegan eten is ook gezond; probeer ook gezond te eten
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie