Ok, vegan worden, en nu?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Martine
Moderator

Re: Ok, vegan worden, en nu?

Bericht door Martine » vr sep 28, 2012 14:53

Dit lijstje met tips van Ginny Messiana (vegan dietiste in de VS) vond ik ook heel goed:
http://www.theveganrd.com/2012/09/ten-t ... -diet.html
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137
Leefwijze: veganist

Bericht door Renee1137 » vr sep 28, 2012 15:58

Martine schreef:Dit lijstje met tips van Ginny Messiana (vegan dietiste in de VS) vond ik ook heel goed:
Ja, veel diepgaander nog inderdaad!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr sep 28, 2012 22:00

Renee1137 schreef:
Martine schreef:Dit lijstje met tips van Ginny Messiana (vegan dietiste in de VS) vond ik ook heel goed:
Ja, veel diepgaander nog inderdaad!
Beetje :offtopic: maar kent iemand haar boek Vegan for Life? Vraag me af of ik het moet kopen.
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Ananas

Bericht door Ananas » zo sep 30, 2012 8:43

Ik heb het boek in huis, Vegan For Life. Ik vind het een erg goed boek met goede stukken over waar bepaalde vitaminen goed voor zijn, hoe veel je nou als vegan eigenlijk nodig hebt en wat je daarvoor het beste kunt eten. Het heeft mij gesterkt in verweer tegen omni's die spontaan diëtist zijn als je vertelt dat je veganist bent ("maar waar haal je dan ijzer/eiwit/vitamine D/ ... uit?", ik werd er niet goed van).
De topics worden vanuit verschillende hoeken belicht en hij neemt allerlei wetenschappelijke artikelen mee.

Op zijn website kan je ook al veel vinden: http://veganhealth.org/
Laatst gewijzigd door Ananas op ma okt 01, 2012 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma okt 01, 2012 7:31

Dank Ananas!
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

jet
Moderator

Bericht door jet » wo okt 03, 2012 16:15

Ik heb min of meer hetzelfde dat Ananas met Vegan for Life heeft met 'Becoming Vegan'. Boordevol info over wat wel te nemen, hoeveel ervan te eten, verweer tegen omni's etc etc. Op mijn keukenkastje hing ook een tijdje een 'dag' met hoeveelheden die je als vegan zou moeten eten :)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Eaolise
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Eaolise » do mar 21, 2013 8:51

Wow, eh, SPAM. :offtopic:

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do mar 21, 2013 9:50

Zijn dit soort boeken er ook in het Nederlands??? En dan goede titels graag ;)

Skyclad

Bericht door Skyclad » vr mar 22, 2013 22:34

Het is beter alles zelf uit te zoeken. Heb ik ook gedaan en nu ben ik een wandelende encyclopedie. Het probleem is dat er op het gebied van dieet veel onzin wordt uitgekraamd door diëtisten, wetenschappers, veganisten, vegetariërs, paleo's, piscetariërs, Dr. Oz, fruitariërs, bodybuilders en oplichters. Dingetjes die ik over de jaren geleerd heb:

1: methylcobalamin (b12) slikken (of naja, zuigen meer). 1000 mcg 2x per dag. Goedkope merken zijn €0,10 per pilletje, dus dat is best te doen. Je zal waarschijnlijk verbetering ervaren vergeleken met vlees eten, omdat b12 via voeding vaak niet goed opgenomen wordt.

2: Niet teveel omega-6 eten. Minimaal 1g omega-3 per dag (ALA), en niet meer dan 5x zoveel omega-6. Minder omega-6 is beter (evenveel als omega-3 is optimaal).

3: Soja is rotzooi.

4: Eet bonen. Alleen geen soja. Linzen zijn het beste aangezien die geen fluitend achterwerk veroorzaken.
Edit:
5: Graan/brood/rijst is rotzooi. Nog ergere rotzooi dan soja. Zelfs parkieten kunnen er niet van leven.

lena

Bericht door lena » vr mar 22, 2013 23:26

Soja en granen zijn geen rotzooi. Dat zijn voedingsmiddelen die miljoenen mensen over de hele wereld al duizenden jaren voeden. Niks mis mee.
Brood eet ik zelf niet, maar ook dat is geen rotzooi. Chips, cola, cake en snoep, dat soort dingen zijn rotzooi.
2000mcg B12 per dag is aan de vele kant.
Er wordt inderdaad veel onzin uitgekraamd over wat wel en niet gezond is.

Mijn belangrijkste tip: eet veel groente.

MariskaB: er zijn geen goede recente Nederlandse boeken over gezonde vegan voeding.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr mar 22, 2013 23:59

Nou lekker is dat wie van jullie heeft er nu gelijk?

Ik heb net een vracht met soyaspul ingeslagen als vervanger voor mijn melkproducten...

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » za mar 23, 2013 0:10

Zoveel soja gaan gebruiken als je vroeger melk(producten) gebruikte is bij mijn weten helemaal niet goed!
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

lani

Bericht door lani » za mar 23, 2013 9:37

no offense maar dat argument van ''word al duizenden jaren gebruikt'' is niet echt een goed argument, vind ik dan.

Anyhow, ik weet niet wat ''het beste'' is of wat er nou precies rotzooi is of niet.. maar ik bekijk het altijd zo; als het vers van de aarde komt, uit bomen of wat dan ook en het hoeft niet bewerkt (gekookt, geroosterd, etc) te worden om te eten; dan is het goed voor mij ^^ .. tenzij t giftig is natuurlijk .. xD

Graanproducten enzo worden vaak volgeduwt met rotzooi.. do yourself a favor, do it yourself! zelf brood maken is iets wat ik ook graag wil gaan doen, op het moment eet ik spelt brood van de bakker, zit niet veel ingredienten in, maar 1 e-nummer, plantaardige afkomst. Er zal vast wel een nóg beter alternatief zijn maar die zal ook wel duurder zijn.

Voorlopig zou ik zeggen; doe wat goed voelt, probeer zoveel mogelijk vers en biologisch te eten, langzaam aan zal je misschien steeds minder 'vervanging' nodig hebben voor dingen die je misschien mist zoals melk producten.

Ik drink trouwens hazelnoot melk van Alpro, zit wel suiker in maar tis heel erg lekker (waarschijnlijk door de suiker >_>) ..

Blijf vooral vragen stellen, zoek antwoorden, bouw meer kennis op ^_^
Dan vind je vanzelf je eigen weg wel =)

Skyclad

Bericht door Skyclad » za mar 23, 2013 16:28

Ik had een post gemaakt van 3 alinea's, en toen bleek ik uitgelogd te zijn en dit forum schijnt geen posts op te slaan. Behoorlijk irritant, maar ja. Ik ga het niet weer helemaal typen dus ik hou het kort (misschien ook wel beter...).

Methylcobalamine heeft lage absorptie. Zoek op pubmed, 1000 mcg 1x per dag is vaak niet genoeg om tekort aan te vullen.

Graan heeft weinig voedingsstoffen, er worden voedingsstoffen aan toegevoegd zodat we geen geboortedefecten krijgen onder de brave burgers die netjes 50% van hun dieet in granen eten zoals de voedselpyramide aangeeft. Foliumzuur zijn ze in NL alleen vergeten, dus vrouwen die kinderen willen moeten pilletjes slikken. Zelfs 100% volkoren heeft niet veel voedingsstoffen.

Soja, lang verhaal, veel op pubmed. Veroorzaakt ontwikkelingsstoornissen bij veel dieren, effect op mensen is niet geheel bekend maar hoe dan ook niet goed, zeker in het geval van kinderen. Soja melk en tofu is al helemaal een probleem omdat het niet gefermenteerd is en er veel gifstoffen inzitten (natuurlijke van de plant zelf en ook insecticides enz).

Soja is makkelijk te vervangen met andere bonen die veel goedkoper zijn dan de verwerkte alpro troep waar 90% winstmarge op zit. Als je per sé verwerkt veganistisch namaakvlees moet eten dan zijn er ook varianten die schimmel (klinkt erger dan het is, denk eerder aan champignons) gebruiken of andere bonensoorten (linzen en kikkererwten vooral). Ook 90% winstmarge, mogelijk andere rotzooi (inc soja) erbij, maar toch heel wat beter dan volledig soja.

Cronometer kan je gebruiken om voedingsstoffen te tracken (enkele belangrijke ontbreken zoals iodine en fatty acids) en dan zie je snel genoeg waar je tekorten aan hebt. De RDA's zijn niet optimaal (kalium is een grap, vitamine A klopt geen hol van) maar voor 90% klopt het gewoon.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 23, 2013 17:14

:offtopic: Irritant he! Als je tekst weg is.
Langere stukken kopieër ik tussendoor of ik schrijf het in word en plak het dan hier. :offtopic:

Skyclad

Bericht door Skyclad » za mar 23, 2013 17:18

Het ergste is dat als ik er aan denk om te kopiëren voordat ik bevestig ik nooit een probleem heb. ALTIJD weer die keer dat ik het vergeet.

lani

Bericht door lani » za mar 23, 2013 18:09

mja kwou t ook al gaan zeggen, ik copy-paste meestal ook langere replies enzow .. Anyhow ik wist dat die dingen slecht waren maar weet nog niet alle details ofzo .. helaas is het makkelijk, daardoor word het redelijk verslavend, al heb ik het dan vooral over brood, in mijn geval ben ik verslaafd aan tosti's maken want dat is heerlijk .. al begin ik het een beetje zat te worden .. als je veel eet van hetzelfde gebeurt dat nogal snal >_> ..

soya, tofu, etc, is dan wat minder bij mij, bonen eet ik ook niet veel, toevallig morgen wel linzen dankzij wat jij zei ^^ .. vleesvervangers heb ik niet nodig, heb het nooit nodig gehad, al zijn burgers soms wel lekker met wat sambal en wat ander spul .. weer; op brood >_> ..

majah .. net als dat mensen pizza eten, veel ander afhaal of bezorg eten of hoe het ook heet .. at dat eerst ook weleens .. heb nu een herrinering in m'n hoofd waarin ik in de stad ergens op een muurtje pizza zat te eten terwijl ik wachte op een vriendin van mij .. soms mis ik die tijd .. maar vaak ook niet ..

ik ratel weer door ^^ ..

Mystique

Bericht door Mystique » za mar 23, 2013 18:26

Skyclad schreef:Het ergste is dat als ik er aan denk om te kopiëren voordat ik bevestig ik nooit een probleem heb. ALTIJD weer die keer dat ik het vergeet.
Heel herkenbaar! :mrgreen:

Skyclad

Bericht door Skyclad » za mar 23, 2013 19:53

Nostalgie verbonden aan voedsel is ook heel herkenbaar. Niet eens specifiek dingen die ik nu niet meer kan eten vanwege veganisme. Ik heb het ook met chocola (van die hoge cacao variant die voor zover ik weet vegan was) en notenmixes (die vroegah beter en goedkoper waren en ik dus altijd at).

Als je zo gek bent op tosti's kan je natuurlijk weleens tosti's eten. Het is niet zo "Oh shit graan daar ga je echt meteen aan dood!", maar je moet het zien als een lichte vorm van junkfood. Het probleem is dat veel mensen 2x per dag brood zien als iets dat een "gezonde keuze" is terwijl dit helemaal niet zo is. Chips, soja, vlees, melk en snoep is natuurlijk veel slechter, en van af en toe snoep en chips ga je ook niet dood. Maar iedere dag een zak chips is heel slecht door de hoeveelheid zout.

Vaak merk je pas hoe slecht of gezond iets is als je ermee gestopt of begonnen bent. Iedereen heeft wel "I feel fine"-syndroom. We denken dat hoe we ons altijd hebben gevoeld gezond is en dat er dan niks aan de hand is. Veel veganisten voelen zich helemaal prima zonder of met slechte B12 supplementen en pas als ze goede supplementen gebruiken gaat er een wereld open. Met B12 had ik dit zelf en met brood had ik dit ook, pas toen ik jaren geen brood gegeten had en toen weer begon merkte ik hoe slecht het voor je bloedsuiker is.

De verwerkte soja moet je ook niet zien als vleesvervanger. Je kan vlees niet vervangen. Dat woord alleen al krijg ik kriebels bij. Als je de vorm en textuur kopieert en daarbij al het slechte van de koe/varken/kip/paard vervangt door al het slechte van soja schiet je er naar mijn idee geen hol mee op. Vaak heeft het een heel andere smaak dan vlees, niet eens slecht ofzo en kan wel eens lekker/handig zijn, maar vleesvervanger is zo'n gigantische misnomer. Zelf eet ik het alleen bijna nooit ook al is het van kikkererwten gemaakt omdat het pijn doet in m'n portomonnee.

Ik snap niet waarom veganisten zo vaak al dit veel te dure verwerkte namaak voer eten, het laat het lijken alsof vlees heel erg gezond is en je zeker weten dit moet vervangen door wat fabrieksvoer omdat je anders in de problemen komt omdat vlees zo onmisbaar is. Als je voor iets van 2 euro per maaltijd wil eten kan je net zo goed wat maken van champignons. Zelfs dan zal het lastig zijn de 2 euro te halen, hoewel champignons waarschijnlijk minder kcals/eiwit hebben. Maar daar heb je bonen voor, en die kosten geen drol, dus whatever.

Edit: Kijk dat bedoel ik nou, ellendelange post en ik kopieer alles netjes en natuurlijk geen probleem.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 23, 2013 21:10

Mystique schreef:
Skyclad schreef:Het ergste is dat als ik er aan denk om te kopiëren voordat ik bevestig ik nooit een probleem heb. ALTIJD weer die keer dat ik het vergeet.
Heel herkenbaar! :mrgreen:
Ja!

Plaats reactie