Hoe een effectieve pleitbezorger te zijn

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Bericht door Renee1137 » zo okt 21, 2012 10:42

Hallo allemaal, ik lees momenteel 'In Defense of Animals: The Second Wave', een boek met essays van filosofen en activisten over dierenrechten. Ik werd vooral geïnspireerd door het essays van activisten Matt Ball en Bruce Friedrich die in dit boek staan (hoofdstuk 14 en 15). Ik wil het graag met jullie delen, want ik ben benieuwd wat jullie van zijn mening vinden (en ik weet zeker dat niet iedereen het er mee eens is :P).

Ik vertaal de quotes even voor de mensen die niet zo gemakkelijk engels lezen, en vanwege copyright. De onderstrepingen zijn van mij.

Matt Ball, mede-oprichter van de organisatie Vegan Outreach, analyseert hoe je op de meest effectieve manier tegen onrecht jegens dieren kunt strijden. Hij zegt:
Ik weet uit ervaring dat de meest effectieve manier om dieren te verdedigen, het positief promoten van vegetarisme is.

Veel mensen gaan vegetarisme niet overwegen als ze denken dat we ons bezighouden met rechten voor insecten, de manier waarop suiker verwerkt is, minuscule hoeveelheden diglycerides in eten, et cetera. Als we effectief werk willen leveren voor dieren, dan moeten we iedereen aanmoedigen om wreedheid te boycotten. Dit kan niet door de indruk te wekken dat het te moeilijk is om veganistisch te leven, omdat dierlijke producten overal in zitten. We kunnen niet doen alsof we een religie volgen, met het vasthouden aan een bepaald dogma als enige kwestie. We kunnen niet prediken dat honing oogsten een holocaust is. We kunnen niet impliceren dat elke veehouderij - van het grootste megabedrijf tot het kleinste vrije-uitloop biologische boerderijtje - precies even wreed is.

In onze maatschappij proberen de meeste mensen de implicaties van het eten van dieren actief te negeren. Ze zijn dus maar al te blij om het onderwerp van de discussie weg te sturen van hun aandeel in wreedheid, en in plaats daarvan te ruzieën over hoeveel veldmuizen er in de landbouw doodgaan, of melk al dan niet een 'dodelijk vergif' is, de slechte situatie waarin boeren in de Derde Wereld leven, dat Eskimo's wel moeten vissen, et cetera. Alles wat geen focus legt op de intensieve veehouderij is welkom voor mensen die zichzelf niet willen associëren met een veroordelende, eigenrechtige veganistische beweging. Onze acties zouden direct gemotiveerd moeten worden door een beredeneerd, praktisch verzet tegen wreedheid. In plaats van dat we producten lijken te vermijden simpelweg omdat ze niet veganistisch zijn, zouden we altijd een duidelijke uitleg moeten bieden voor onze keuzes. Het is beter onzekerheid te tonen - bijvoorbeeld door te zeggen dat we garnalen het voordeel van de twijfel geven omdat we niet zeker weten of ze kunnen lijden - dan dat we simpelweg zeggen "garnalen zijn gewoon niet veganistisch dus daarom eet ik ze niet".
Bruce Friedrich is al sinds 1982 actief in de strijd voor mensen- en dierenrechten. Hij houdt zich aan de volgende principes (uit het boek 'How to win friends and influence people' van Dale Carnegie) (quote is door mij sterk ingekort en geparafraseerd).
1. Wees respectvol:Ook al zegt iemand iets wat je dom vind ('planten voelen toch ook pijn?') of als ze iets zeggen wat duidelijk bedoeld is om met jouw idealen te spotten, moet je nog steeds proberen een redelijk en respectvol antwoord te geven. Verlaag je niet tot hun niveau, en geef ze de kans bij te draaien.

2. Wees een 'people person':Wees aardig en geïnteresseerd, anders luisteren mensen toch niet naar je.

3. Zie er representatief uit:Bruce Friedrich droeg lange tijd lang haar, een grote baard en afgetrapte kleren die niemand anders wilde. En hij douchte maar 1 keer per week. Dit paste (en past nog steeds) bij zijn idealen, maar hij merkte dat mensen zijn verhalen over dierenrechten veel serieuzer namen als hij er wat 'conservatiever' uitzag. Aangezien dat voor hem veel belangrijker was dan zijn haarstijl, ziet hij er nu altijd netjes uit.

4. Wees optimistisch: Optimisme is heel moeilijk gezien de stand van zaken, maar mensen willen over het algemeen deel uit maken van een 'winning team' en zich in sociale kringen met enige positiviteit bewegen.
Bruce Friedrich noemt hierna ook enkele dingen die de dierenactivisten naar zijn mening vaak fout doen (quote is door mij ingekort en geparafraseerd):
1. 'Personal purity' (alles 100% goed en zo veganistisch mogelijk willen doen) belangrijker vinden dan effectieve pleitbezorging. Zo verliezen we uit het oog dat veganisme gaat om het minimaliseren van de steun aan lijden, niet het elimineren ervan. Helemaal elimineren kan nooit. Je draagt bij aan het lijden met je biologische, bemeste groente, met je fietsbanden, zelfs je veganistische schoenen zijn niet 100% diervrij. Als je andere mensen laat denken dat veganisme moeilijk uitvoerbaar is en 100% 'puur' moet zijn (door geen onbekend stokbroodje te willen eten of een onbekend biertje te willen drinken op een feestje, of de ober in een restaurant een kwartier lang te ondervragen over de veggie burger op het menu) dan geven ze het op of willen ze het niet proberen, door jouw toedoen. En dan is het net zo goed jouw verantwoordelijkheid dat er honderden dieren méér gebruikt worden door die persoon. Veganisme moet geen dogma zijn.

2. Onze verontschuldigingen maken of doen alsof onze idealen niet belangrijk zijn. Je helpt de zaak niet als je je op dat familiediner afsluit en zegt 'mijn dieet is mijn persoonlijke beslissing en ik wil er niet over praten'. Een half uur durende preek werkt echter ook averechts. Leg je idealen kort en op een rationele manier uit, en zeg dan eventueel dat je het vaak onprettig vind om deze discussie te voeren met een tafel vol vleeseters, de avond niet wil domineren, maar dat je altijd open staat voor een privégesprek met geïnteresseerden.

3. Lees je in, oefen je argumentatie, weet vooraf wat je wilt antwoorden op veelgehoorde vragen.
Sorry voor de lange post, maar ik vond dit zo inspirerend! Ik raad de originele essays iedereen aan om te lezen. Ik hoop dat het jullie ook inspireert en zou graag horen met welke dingen je het wel/niet eens bent en wat je eigen tips zijn!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

DeVegetarische

Re: Hoe een effectieve pleitbezorger te zijn

Bericht door DeVegetarische » zo okt 21, 2012 10:58

Ik ben het eens met alles.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo okt 21, 2012 10:58

Helemaal mee eens.

Alleen wil ik mijn haar (nog) niet laten groeien en voldoe ik niet aan het beeld van een 'gangbare' vrouw, dus ik word heel makkelijk in een (vegan-) ho(e)kje geplaatst, maar als ik geen vegan was, was ik net zo als ik nu ben...
Renee schreef:Ik hoop dat het jullie ook inspireert en zou graag horen met welke dingen je het wel/niet eens bent en wat je eigen tips zijn!
Op mijn werk eten we in de pauze ons eigen eten en ik neem zo 'normaal' mogelijk eten mee. Alles wat herkenbaar is, makkelijk te maken en erg lekker! Daarmee laat ik zien dat het simpel is om zuiver plantaardig te eten.
Laatst gewijzigd door TonyJello op zo okt 21, 2012 11:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo okt 21, 2012 11:02

TonyJello schreef:Alleen wil ik mijn haar (nog) niet laten groeien en voldoe ik niet aan het beeld van een 'gangbare' vrouw, dus ik word heel makkelijk in een (vegan-) ho(e)kje geplaatst, maar als ik geen vegan was, was ik net zo als ik nu ben...
Het stukje over er representatief uitzien vond ik ook het enige waarvan ik dacht, ja, maar tot op zeker niveau. Om er nou alleen uit te zien zoals mensen willen dat je eruit ziet, is aan de ene kant heel effectief, maar aan de andere kant kun je dan niet echt jezelf zijn.

O ja en er stond nog een vierde punt dat ik heb weggelaten, over dat je als dierenactivist altijd een t-shirt of button aan moet hebben die de aandacht trekt en altijd folders en foto's bij je moet hebben... Voor een professionele dierenactivist, okee, maar ik vind het een beetje ver gaan om echt letterlijk een uithangbord te worden voor veganisme. Dat stereotypeert toch ook? ("als je veganist bent, dan is dat je hele identiteit en moet je dat constant uitdragen, nou dat ga ik niet doen hoor", hoor je de twijfelaar al zeggen ;) ) Ik bedoel, als je het zelf graag wilt is het super, maar ik zou me er oncomfortabel bij voelen.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo okt 21, 2012 11:16

Ja, dat is wat lastiger.

(Ik kan bijna alleen maar voorbeelden geven van mijn werk, helaas, omdat ik verder geen mensen ontmoet.)

Op mijn werk weten al mijn directe collega's dat ik vegan ben, want we dragen allemaal dezelfde t-shirts en dus zien zij altijd mijn tatoeage en daarnaast val ik op omdat ik tja.. anders ben en zodra ik één flyer in de kantine leg weten ze dat het van mij komt.

Pas vroeg iemand het: 'Die is zeker van jou?' En ik zei: 'Helaas wel.' Waarop ze me vreemd aankeek. Dus zei ik: 'Het zou toch mooi zijn als er anderen waren die dat neerlegden?'

Maar goed, als ik een wandelende flyer-uitdeelmachine word zullen er weinig mensen zijn die mij nog serieus nemen. Maar op dierendag had ik wel flyers neergelegd en er zelfs twee op mijn werkplek gehangen. En vlak voor pasen de flyers van Daantje het Haantje.

Ik doe het zo weinig mogelijk en dus gelijktijdig zo vaak mogelijk.
Laatst gewijzigd door TonyJello op zo okt 21, 2012 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo okt 21, 2012 11:21

TonyJello schreef: Ik doe het zo weinig mogelijk en dus gelijktijdig zo vaak mogelijk.
Ja het is een balans zoeken... lastig! (al mag ik natuurlijk niet zeggen dat het lastig is ;) )

Ik denk ook dat het heel belangrijk is na te denken over wat Friedrich zegt over 'personal purity'. Ik ben van mening dat het meer kwaad dan goed doet. Veel ex-vegans noemen het als één van de redenen waarom ze zichzelf niet meer voelden passen in de vegan community. Critici grijpen het aan als voorbeeld over hoe arrogant en onrealistisch we zijn. En ik kan me daar echt wel wat bij voorstellen.

Ook hier op het forum zijn sommigen van mening dat als je een stokbroodje aanneemt op een feestje zonder eerst naar de verpakking te kijken, je geen 'echte vegan' bent. Of erger nog, als je je oude leren schoenen afdraagt, of een wollen trui bij een kringloopwinkel koopt (zie over dat laatste ook dit artikel op een vegan website, "In Defense of Thrift Store Leather"). De argumentatie is, "Vegans gebruiken geen dierlijke producten, je gebruikt een dierlijk product, dus je bent geen échte vegan." (Vegantastic, deze discussie ben ik eerder met jou begonnen ;) ) Maar wat is het doel hiervan eigenlijk? Je argumenten voor je acties tellen niet mee, het gaat alleen over het voldoen aan definitie en dogma. Goed, dan vermijden we potentieel die 0,001 gram dierlijke toevoeging in dat stokbroodje, en vervolgens denkt iedereen op dat feestje, 'nou ik ga mijn 200 gram vlees per dag dus echt niet opgeven als het zo moeilijk is om vegan te eten.' Super-effectief maar niet heus.

Ik ben best wel blij om te lezen dat zelfs professionele dierenactivisten niet allemaal achter het concept van personal purity staan!

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo okt 21, 2012 11:39

Renee1137 schreef:...zijn sommigen van mening dat als je een stokbroodje aanneemt op een feestje zonder eerst naar de verpakking te kijken, je geen 'echte vegan' bent... ... Goed, dan vermijden we potentieel die 0,001 gram dierlijke toevoeging in dat stokbroodje, en vervolgens denkt iedereen op dat feestje, 'nou ik ga mijn 200 gram vlees per dag dus echt niet opgeven als het zo moeilijk is om vegan te eten.' Super-effectief maar niet heus...
Ja, dat vind ik een goeie. Dat zou je (ik) moeten vermijden.

Jee! Het is toch topsport om vegan te zijn?! Je moet je continue overal van bewust zijn... (en dat mag je dan weer niet laten blijken. (En ook niet schrijven op een openbaar forum, want dan weten 'ze' het weer dat het tóch zo is...)) :mrgreen:
Laatst gewijzigd door TonyJello op ma okt 22, 2012 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Sofie
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Sofie » zo okt 21, 2012 14:42

Ik begrijp dat personal purity soms ineffectief kan zijn, maar ik heb hier toch zo m'n twijfels bij. Ik ben geen veganist, dus misschien ligt het bij mij anders, maar zelf merk ik dat personal purity ook juist goed kan werken. Ik heb vandaag nog iets meegemaakt dat dit illustreert. Vanmiddag heb ik hier thuis verteld dat ik geen eieren meer wil eten. Helemaal niet meer. Dit vinden ze hier overdreven en ze vinden ook dat ik het mezelf hier onnodig moeilijk mee maak. Het riep echter ook vragen op. Want als ik echt helemaal geen ei wil eten, dan moet dit voor mij wel heel belangrijk zijn. Ik heb toen uitgelegd wat me zo raakt en ook enkele filmpjes laten zien die dit illustreren. Het resultaat: ze willen hier nu overstappen van scharreleieren naar biologische eieren. Met het nastreven van personal purity laat je iets van je hart zien, namelijk dat iets heel belangrijk voor je is, en mijn ervaring is dat andere mensen daar ook geraakt door kunnen worden. Door personal purity na te streven komt je levensstijl misschien wel minder aantrekkelijk over, maar ik denk dat mensen uiteindelijk niet overtuigd raken omdat ze je levensstijl zo aantrekkelijk vinden, maar omdat ze in hun hart geraakt worden.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo okt 21, 2012 14:58

Sofie schreef:Ik begrijp dat personal purity soms ineffectief kan zijn, maar ik heb hier toch zo m'n twijfels bij. Ik ben geen veganist, dus misschien ligt het bij mij anders, maar zelf merk ik dat personal purity ook juist goed kan werken. Ik heb vandaag nog iets meegemaakt dat dit illustreert. Vanmiddag heb ik hier thuis verteld dat ik geen eieren meer wil eten. Helemaal niet meer. Dit vinden ze hier overdreven en ze vinden ook dat ik het mezelf hier onnodig moeilijk mee maak. Het riep echter ook vragen op. Want als ik echt helemaal geen ei wil eten, dan moet dit voor mij wel heel belangrijk zijn. Ik heb toen uitgelegd wat me zo raakt en ook enkele filmpjes laten zien die dit illustreren. Het resultaat: ze willen hier nu overstappen van scharreleieren naar biologische eieren. Met het nastreven van personal purity laat je iets van je hart zien, namelijk dat iets heel belangrijk voor je is, en mijn ervaring is dat andere mensen daar ook geraakt door kunnen worden. Door personal purity na te streven komt je levensstijl misschien wel minder aantrekkelijk over, maar ik denk dat mensen uiteindelijk niet overtuigd raken omdat ze je levensstijl zo aantrekkelijk vinden, maar omdat ze in hun hart geraakt worden.
Ik snap het Sofie! Ook hier is het dus weer een soort van balans zoeken, tussen mensen inspireren en mensen afschrikken...

Ik vind purity nastreven voor mezelf ook wel belangrijk, d.w.z. dat ik voor mezelf geen uitzonderingen maak als ik iets koop. Als het om mij alleen gaat dan probeer ik het zo goed te doen als het gaat. Het is vooral als ik afhankelijk van anderen ben, dat ik probeer er relaxt mee om te gaan - maar zonder dat ik er zo relaxt mee om ga dat ik mijn eigen waarden schendt of mensen het beeld geef dat het me blijkbaar dus toch niet zo veel uitmaak wat ik eet.

Maar dan gaat het echt om 1 e-nummertje of iets dergelijks hoor!

Ik ben ook wel eens verteld dat we konden mee-eten na een verjaardag, bleek dat ze een blik tomatensoep hadden gehaald zonder te kijken dat er gewoon balletjes inzaten. Ja, die konden ze er ook wel uitvissen en zelf opeten voor ons. Nou, dan ga ik dus lekker thuis eten :D maar dat vind ik iets anders als dat mijn mams speciaal andere bouillonblokjes voor mij heeft gekocht (ik woon niet thuis, even voor de uitleg) en er vlak voor het serveren achter komt dat er 1 e-nummer is waarvan ze niet weet wat het is. Dan zeg ik, dat nummertje zoeken we later wel op, ik eet die soep gewoon op.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo okt 21, 2012 15:09

Nog een ideetje in deze richting. Ik las in hetzelfde boek over de activist Karen Dawn. Eén van haar technieken is om niet alleen maar negatieve feedback te geven richting bedrijven en media maar óók (en vooral) positieve feedback te geven richting bedrijven en media. Dat regelt ze via http://www.dawnwatch.com/ waar je je kunt abonneren op email alerts. Zij heeft gemerkt dat deze aanpak echt effect heeft!

Je kunt bijvoorbeeld klagen bij een winkel die bont verkoopt. Maar je kunt ook een krant, die een artikel over dierenwelzijns-problemen in de veehouderij publiceert, een brief schrijven waarin je ze bedankt en vertelt dat je het heel belangrijk vindt dat ze aandacht geven aan dit onderwerp. Daardoor worden ze aangemoedigd dit soort (vaak gevoelig liggende) artikelen in de toekomst vaker te publiceren!

Mijn idee is: Zal ik een topic op dit forum starten voor het geven van positieve feedback? Daarop kun je posten als je hoort dat, bijvoorbeeld:
- Een winkel, al dan niet onder druk van activisten, stopt met het verkopen van bont.
- Een snoepfabrikant een veganistische lijn mueslirepen uitbrengt.
- Een krant bericht over dierenwelzijns-gerelateerde zaken.
- Een bedrijf nu eens wél uitgebreid antwoord geeft op je vragen omtrent de ingrediënten in hun producten.
- De McDonalds een groenteburger introduceert.
Laatst gewijzigd door Renee1137 op zo okt 21, 2012 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo okt 21, 2012 15:12

Ik vind het een heel goed idee! :good:

Dit is hetzelfde als met opvoeden. Het negatieve 'straffen' (vertellen dat het niet gewenst is) en het positieve belonen (vertellen dat het wél gewenst is).

Topic: Hoe promoot jij veganisme?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo okt 21, 2012 16:43

Ik denk dat er erg nuttige tips in staan, maar het leest ook weer een beetje als: er is maar 1 juiste weg.
En daar geloof ik niet zo in. Het probleem met de boven beschreven aanpak vind ik dat je de indruk wekt dat als je kiest voor veganisme dat je dan er ook voor kiest om het uit te dragen. Je lijkt geen veganist te kunnen zijn zonder het ook uit te moeten dragen. En dat vind ik een verkeerde boodschap. Het lijkt mij juist nuttig dat veganisten in alle lagen/beroepsgroepen/etc van de bevolking te vinden zijn.

Wat betreft mezelf: ik wil zelf graag het juiste leven leiden en ik wil hier en daar ook wel barmhartige dingen doen, maar ik wil mijn leven weer niet in het teken zetten van het redden van de wereld. Ik wil in de eerste plaats toch gewoon zelf gelukkig zijn. Ik vind ook dat iedereen dat als plicht heeft: eerst zorgen dat je zelf gelukkig bent. Pas daarna heeft het zin om je met anderen bezig te houden. Maar goed, dat met anderen bezig houden vind ik ook weer lastig. Ik wil namelijk ook niet te veel bemoeienis van anderen. Dus als ik iemand anders al lastig val dan doe ik dat alleen wanneer ik het zelf niet erg gevonden had om lastig gevallen te worden.

Ananas

Bericht door Ananas » ma okt 22, 2012 7:00

Interessant Renee! Zelf lees ik op dit moment Striking at the Roots - a practical guide to animal activism. Staan ook heel veel handige tips in. Volgens mij is dat boekje van Bruce & Matt die, die ik binnenkort van iemand te leen krijg (zij krijgt dan deze). Vind het erg interessant om te lezen over hoe je mensen kunt bereiken (meer de psychologische kant dus) en deze activism guide is dan weer vooral inspirerend. :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma okt 22, 2012 12:58

Renee1137 schreef:Ook hier op het forum zijn sommigen van mening dat als je een stokbroodje aanneemt op een feestje zonder eerst naar de verpakking te kijken, je geen 'echte vegan' bent. Of erger nog, als je je oude leren schoenen afdraagt, of een wollen trui bij een kringloopwinkel koopt (zie over dat laatste ook dit artikel op een vegan website, "In Defense of Thrift Store Leather"). De argumentatie is, "Vegans gebruiken geen dierlijke producten, je gebruikt een dierlijk product, dus je bent geen échte vegan." (Vegantastic, deze discussie ben ik eerder met jou begonnen ;) ) Maar wat is het doel hiervan eigenlijk? Je argumenten voor je acties tellen niet mee, het gaat alleen over het voldoen aan definitie en dogma. Goed, dan vermijden we potentieel die 0,001 gram dierlijke toevoeging in dat stokbroodje, en vervolgens denkt iedereen op dat feestje, 'nou ik ga mijn 200 gram vlees per dag dus echt niet opgeven als het zo moeilijk is om vegan te eten.' Super-effectief maar niet heus.

Ik ben best wel blij om te lezen dat zelfs professionele dierenactivisten niet allemaal achter het concept van personal purity staan!
Grotendeels eens met wat er gezegd wordt, maar ik ben erg bang voor een glijdende schaal als 'vegans' zich zo gaan gedragen dat ze zich erg makkelijk gaan gedragen en alles gaan afzwakken. Het is prima als dat een eigen keuze is, maar je moet je realiseren dat op sommige plekken dat als je zo gedraagt dat dit nadelig kan zijn voor veganisten die echt heel strikt willen leven. Dit is eerder gebeurd dus niet onrealistisch. Vegetarisme was vroeger ook geen melk en ei. En nu is het standaard ei en zuivel is prima. Dat kan met veganisme gebeuren en dat zie je hier en daar ook. Een ding wat je ook kan leren van marketing (of van politieke besluiten zoals in Haren) is dat een verwarrende boodschap niet verstandig is. Een bepaalde mate van strikt zijn is belangrijk.

Wat mij betreft moet het niet zo zijn dat veganisme een ondergeschikt onderdeel wordt van vegan outreach e.d. Dat is onhandig en onverstandig. Wel belangrijk hoe je het presenteert en hoe je het verwoord. De focus op de 'hoofditems' is verstandig natuurlijk. E-nummers etc. vermijden in gesprekken en promotie lijkt mij ook goed. Hoeft niet benoemd te worden natuurlijk. Maar dat betekent niet dat je zelf daar geen aandacht aan besteed.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma okt 22, 2012 13:04

Overigens, als je subtiel of minder subtiel over straat loopt met buttons of een t-shirt met een boodschap kan dat ook aanleiding zijn tot zeer interessante gesprekken. Dus het kan ook mensen bewust maken.

Ook wat betreft dat 'marketing' aspect. Als mensen vaker in aanraking komen met een uiting zullen ze ook sneller nadenken erover op andere momenten en mss uiteindelijk daar door veranderen. Dus het is erg belangrijk dat men zoveel mogelijk in contact komt met de boodschap op verschillende plekken zolang natuurlijk de ervaring positief is.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 22, 2012 13:15

TonyJello schreef:
Renee1137 schreef:...zijn sommigen van mening dat als je een stokbroodje aanneemt op een feestje zonder eerst naar de verpakking te kijken, je geen 'echte vegan' bent... ... Goed, dan vermijden we potentieel die 0,001 gram dierlijke toevoeging in dat stokbroodje, en vervolgens denkt iedereen op dat feestje, 'nou ik ga mijn 200 gram vlees per dag dus echt niet opgeven als het zo moeilijk is om vegan te eten.' Super-effectief maar niet heus...
Ja, dat vind ik een goeie. Dat zou je (ik) moeten vermijden.
Met vermijden bedoel ik dat ik op dat moment niet het etiket ga staan lezen, maar het ook niet eet. Ik eet dan ongemerkt wel iets anders, want
Vegantastic schreef:Grotendeels eens met wat er gezegd wordt, maar ik ben erg bang voor een glijdende schaal als 'vegans' zich zo gaan gedragen dat ze zich erg makkelijk gaan gedragen en alles gaan afzwakken. Het is prima als dat een eigen keuze is, maar je moet je realiseren dat op sommige plekken dat als je zo gedraagt dat dit nadelig kan zijn voor veganisten die echt heel strikt willen leven. Dit is eerder gebeurd dus niet onrealistisch. Vegetarisme was vroeger ook geen melk en ei. En nu is het standaard ei en zuivel is prima. Dat kan met veganisme gebeuren en dat zie je hier en daar ook. Een ding wat je ook kan leren van marketing (of van politieke besluiten zoals in Haren) is dat een verwarrende boodschap niet verstandig is. Een bepaalde mate van strikt zijn is belangrijk.

ik steek niets in mijn mond wat niet 100% plantaardig is.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 22, 2012 13:21

Vegantastic schreef:Overigens, als je subtiel of minder subtiel over straat loopt met buttons of een t-shirt met een boodschap kan dat ook aanleiding zijn tot zeer interessante gesprekken. Dus het kan ook mensen bewust maken.

Ook wat betreft dat 'marketing' aspect. Als mensen vaker in aanraking komen met een uiting zullen ze ook sneller nadenken erover op andere momenten en mss uiteindelijk daar door veranderen. Dus het is erg belangrijk dat men zoveel mogelijk in contact komt met de boodschap op verschillende plekken zolang natuurlijk de ervaring positief is.
Mee eens, want al zeg ik niets op mijn werk en leg ik geen flyers in de kantine, zodra mensen mij zien zien zij een veganist en is veganisme dus onder hun aandacht gebracht. En of ze mij nu wél of niet mogen, veganisme ís er. Als het er niet was, was het niet onder hun aandacht. Simpel.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » ma okt 22, 2012 13:30

Ik weet trouwens denk ik wel een voorbeeld van hoe het *niet* moet: Een meisje vroeg aan een jongen met salami op zijn brood of hij wel wist wat hij at en hoe die dieren geleefd hebben, op een nogal moreel veroordelende toon, kwam enigszins... aanvallend over. Ik denk dat je, door het op deze manier te doen, de indruk wekt/bevestigt dat vegetariërs/veganisten moeilijke, zeikerige mensen zijn. Ik denk dat als je iemand echt wilt aanspreken op zijn lunch, je dat wel op de ''juiste'' manier moet doen, en tact hebt. Dat vereist ook wel sociale vaardigheden denk ik. God, wat een gedoe ook eigenlijk allemaal :P

Als ik het zo zeg klinkt het alsof je op eieren moet lopen wat betreft dit soort onderwerpen, alsof je met een extreem overgevoelig iemand van een traditionele cultuur te maken hebt ofzo!
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 22, 2012 14:03

En vooral niet tijdens het eten. Dan breng je die ander in een ongaangename positie. Die persoon heeft geen bedenktijd; moet hij direct stoppen met eten? Hij heeft misschien niets anders te eten op dat moment. Hij kan zich nogal opgelaten gaan voelen, zéker met anderen in de omgeving. Groepsdruk en ego spelen zwaar mee. Het zal daardoor waarschijnlijk minder lekker smaken, dus is het uiteindelijk een slechte ervaring. Ook wanneer iemand het op een vriendelijke manier brengt.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 22, 2012 14:04

DeVegetarische schreef:...Als ik het zo zeg klinkt het alsof je op eieren moet lopen wat betreft dit soort onderwerpen, alsof je met een extreem overgevoelig iemand van een traditionele cultuur te maken hebt ofzo!
Op eieren lopen mag ook niet! :mrgreen: :lol:

Plaats reactie