Hoe een effectieve pleitbezorger te zijn

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Hoe een effectieve pleitbezorger te zijn

Bericht door Renee1137 » di okt 23, 2012 20:38

Rick schreef: Ik denk dat mensen met wat voor strategie vooral mensen aanspreken die behoefte hebben aan zo'n strategie. Je spreekt altijd maar een bepaald deel van het publiek aan. Tegenwoordig lijkt het er op dat de veganist een hip geval moet zijn dat zich op alle andere vlakken kan meten met de zogenaamd gemiddelde omnivore mens. De grap is dat een substantieel deel van de vegans geen hip geval is, maar wel denkt dat het de manier is om het veganisme uit te dragen. En vanaf dan gaat het vaak mis volgens mij. Je gaat je anders voor doen dan wie je bent omdat je graag wilt dat de ander wordt zoals jij eigenlijk bent! ironie ;)
Nou ja, het maakt verder ook niet zoveel uit. Ik vind dat iedereen vooral moet doen wat hij/zij denkt dat het beste is en ik hoop maar dat dat niet ten koste gaat van anderen.
Conclusie, het is juist goed voor veganisme als we het allemaal anders aanpakken want dan spreken we allemaal een ander deel van het publiek aan ;) ?

Oh ik ben geen hip geval hoor :D
Rick schreef: Daar merk ik anders niets van. Ik hoor vegans het vaak roepen, maar dat zijn eigenlijk de enige (capabele ;)) mensen die ik er over hoor. Veganisme heeft echt een veel minder slecht imago dan de gemiddelde veganist denkt, denk ik.
Nou ja, ik leidde het vooral af uit het feit dat elk nieuwsbericht dat over vleesmindering, vegetarisme of veganisme gaat, wordt gevolgd door een comment-stroom van mensen die a) zeiken over hoe vegetariërs/veganisten stuk voor stuk stomme mensen zijn en/of b) een stukje vlees toch zóoóó lekker smaakt en dat ze dat nóóóóit gaan opgeven. Maar ik geef toe dat dat niet erg objectief is, aangezien mensen die reageren op nieuwsposts meestal enorme zeikerds met een mening zijn.

Hmm, misschien moet ik ophouden naar beneden te scrollen bij nieuwsberichten. Beetje deprimerend.

O ja en, van vega's/vegans die ik hoor/lees vertellen dat ze echt enorm aangevallen werden/worden door hun familie en vrienden om de keuzes die ze maken. Daar schrik ik echt van. Alsof ze hebben gezegd, "Pap, mam, ik ga bij een sekte." Het verschilt natuurlijk enorm per sociale omgeving, maar er zijn toch nog wel heel veel mensen die niet kunnen omgaan met dit soort dingen hoor.
Rick schreef:
Vegantastic schreef:Imago van veganisme is nu weer wat positiever, maar een tijd terug (na volkert zijn daad) was het verschrikkelijk. Je kon geen actie doen zonder dat een gestoorde Fortuyn aanhanger heel hard riep te blerren dat wij hem gedood hebben enzo.
Je wilt toch niet zeggen dat een gestoorde Fortuyn aanhanger bepaalt wat het imago van veganisme is?
Deels wel denk ik, zo triest is het dus :O nu niet echt meer denk ik, mensen zijn het al vergeten, maar veganisme wordt denk ik wel heel snel gekoppeld met extremisme in het algemeen. Letterlijk wat mijn schoonmoeder in eerste instantie zei tegen haar zoon, "extremist" (en zij is echt zo'n vreselijk persoon niet hoor).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 23, 2012 21:37

Maar Renee, mensen mogen toch zelf weten of ze op een feest komen of niet?

Mijn moeder/stiefvader willen kerstmis altijd vieren in een restaurant met veel/vrijwel alleen maar dierenleed. Ik zou daar niks kunnen eten. Dus sinds ik veganist ben doen ze dat zonder mij.

Mijn vader/stiefmoeder wilden gourmetten met sinterklaas. Ik heb ze altijd gezegd dat ze moeten doen wat ze leuk vinden, maar dat ik er niet bij zou zijn als het niet vegetarisch was. Ik ga niet in die stank van gebakken dieren zitten! Ten eerste vind ik dat geen feest en bovendien word ik misselijk van de geur.

Wellicht is het slecht voor het imago van de veganist dat ik er op die manier mee omga. Persoonlijk vind ik dat het de omnivore medemens een slecht imago geeft als ze per se dieren willen eten. Ik heb ook een vriendin die de gourmet vegan doet als ik mee doe, ook al is ze zelf carnist. Zoiets kan prima.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo okt 24, 2012 1:30

Rick schreef:
Vegantastic schreef:Imago van veganisme is nu weer wat positiever, maar een tijd terug (na volkert zijn daad) was het verschrikkelijk. Je kon geen actie doen zonder dat een gestoorde Fortuyn aanhanger heel hard riep te blerren dat wij hem gedood hebben enzo.
Je wilt toch niet zeggen dat een gestoorde Fortuyn aanhanger bepaalt wat het imago van veganisme is?
Nee, Volkert heeft het imago geen goed gedaan.

Het heeft gewoonweg een negatief beeld gevorm en dat hoorde je gewoons steeds. Het is niet echt het geval meer.

Verder is het stoffige imago wat er is van de oude garde veganisten er ook nog wel. Maar ook dat is wat verandert doordat er meer mainstream vegans bijgekomen zijn.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo okt 24, 2012 7:06

Vegantastic schreef: Je wilt toch niet zeggen dat een gestoorde Fortuyn aanhanger bepaalt wat het imago van veganisme is?
Nee, Volkert heeft het imago geen goed gedaan.

Het heeft gewoonweg een negatief beeld gevorm en dat hoorde je gewoons steeds. Het is niet echt het geval meer. [/quote]

Volgens mij zijn vegans dat zelf gaan doen en is er geen zinnig mens geweest die veganisme hier verder mee in verband heeft gebracht.
Vegantastic schreef:Verder is het stoffige imago wat er is van de oude garde veganisten er ook nog wel. Maar ook dat is wat verandert doordat er meer mainstream vegans bijgekomen zijn.
Ik vind dit altijd behoorlijk beledigend. Het zegt weer iets over hoe men verwacht dat vegans zouden moeten zijn. Je mag als vegan in ieder geval niet stoffig zijn. Of je mag het wel zijn, maar dan mag je het niet meer uitdragen, want dat zou slecht voor het veganisme in het algemeen zijn. Dat vind ik echt jammer. Juist vegans, die respect voor al het leven zouden hebben, laten het hier maar wat graag achterwege.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo okt 24, 2012 9:02

Dierenleed en dierenwelzijn heeft steeds meer aandacht in de media. Ook in diverse tijdschriften lees je nu regelmatig dat het gezond en beter is voor dit en dat om eens een dag of twee per week geen dierlijke producten te eten. Er zijn bekende mensen die vegetariër of veganist zijn en mensen die geen bont willen dragen. Er wordt aldoor gesproken over het milieu, duurzaam dit en duurzaam dat, dus mensen zullen langzaam positiever worden over veganisten. Er zullen steeds meer mensen komen waarbij ineens een lampje gaat branden en denken, hee, die veganisten zijn zo gek nog niet... integendeel.
Ik zie een positieve ontwikkeling.

Vanaf gisteren is er bij De Wereld Draait Door een nieuw onderwerp, genaamd, De Natuur Draait Door. (vanaf 14.30 min.) Mensen mogen hun eigen bijzondere filmpjes insturen over planten en dieren in Nederland. Ook hier dus weer aandacht daarvoor.

En zoals alle mensen hetzelfde en toch anders zijn, zijn veganisten dat ook. Hier op het hele forum zijn toch geen twee mensen hetzelfde? We delen meningen en verschillen van mening en we zien er allemaal anders uit. Dat is me ook opgevallen bij demonstraties en acties. Het zijn echt geen stereotype groepen, herkenbaar als veganisten.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 24, 2012 13:00

Ananas schreef:Maar Renee, mensen mogen toch zelf weten of ze op een feest komen of niet?
Natuurlijk mag het! Zo lang je het denk ik op een respectvolle manier doet (ik twijfel er niet aan dat dat bij jou het geval is) en mensen niet het gevoel geeft dat je ze probeert jouw zin te laten doen - maar gewoon, dat je liever een ander keertje langs komt. Ik zeg alleen, ik vind het niet slecht/raar/erg als een veganist wél naar zo'n feestje zou gaan, en het zou mijns inziens een goede indruk geven op veel mensen. Ik denk dat het bij veel mensen vooroordelen zou wegnemen.

Maar ik wilde je echt niet het gevoel geven dat ik vind dat je het verkeerd doet als je niet gaat! Het spijt me, ik heb het niet genuanceerd gebracht, was een beetje gefrustreerd :) je hebt gelijk, als je je er niet goed bij voelt is het zowieso geen goed idee om te gaan, voor niemand niet, das helemaal nergens voor nodig.
Tony schreef:Dierenleed en dierenwelzijn heeft steeds meer aandacht in de media. Ook in diverse tijdschriften lees je nu regelmatig dat het gezond en beter is voor dit en dat om eens een dag of twee per week geen dierlijke producten te eten. Er zijn bekende mensen die vegetariër of veganist zijn en mensen die geen bont willen dragen. Er wordt aldoor gesproken over het milieu, duurzaam dit en duurzaam dat, dus mensen zullen langzaam positiever worden over veganisten. Er zullen steeds meer mensen komen waarbij ineens een lampje gaat branden en denken, hee, die veganisten zijn zo gek nog niet... integendeel.
Ik zie een positieve ontwikkeling.
Okee dat is wel weer helemaal waar! Ik zie toch ook het positieve weer, bedankt ;)

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo okt 24, 2012 13:06

You're very welcome! :D

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo okt 24, 2012 16:51

Rick schreef:Volgens mij zijn vegans dat zelf gaan doen en is er geen zinnig mens geweest die veganisme hier verder mee in verband heeft gebracht.
Zinnige mensen wellicht, maar dat is een minderheid. Als je de fokforums, geenstijl etc. + mensen die soms reageren op straat (bij acties) neemt dan was dat destijds toch wel erg het geval.
Vegantastic schreef:Verder is het stoffige imago wat er is van de oude garde veganisten er ook nog wel. Maar ook dat is wat verandert doordat er meer mainstream vegans bijgekomen zijn.
Ik vind dit altijd behoorlijk beledigend. Het zegt weer iets over hoe men verwacht dat vegans zouden moeten zijn. Je mag als vegan in ieder geval niet stoffig zijn. Of je mag het wel zijn, maar dan mag je het niet meer uitdragen, want dat zou slecht voor het veganisme in het algemeen zijn. Dat vind ik echt jammer. Juist vegans, die respect voor al het leven zouden hebben, laten het hier maar wat graag achterwege.
Niet beledigend bedoelt. Meer een constatering. Toen ik net veganist werd waren het allen stoffige vegans en erg alternatief. Niet direct mis mee en ieder zijn eigen keuze, maar het kon erg afschrikkend zijn en ik vond het heel wat destijds. Het was vreemd e.d. voor mij. Later kwam ik meer andere vegans tegen en nu is het wel wat meer balans wat dat betreft tussen verschillende types maar toen was het erg stereotype. Dat is puur eigen ervaring.

Voor veganisme promotie is/was het iig niet goed dat de veganist zo 1 soort type leek voor de buitenwereld. Nu is het veel meer een mix. En dat is positief. Dan zie je uit alle lagen van de bevolking veganisten. Je hoeft zeker niet anders voor te doen dan je bent op zich, maar voor effectiviteit is presentatie belangrijk. En dan moet daar niet alleen maar stereotype figuren staan. Het is niet leuk, maar het is realistisch en strategische gedachte.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 24, 2013 9:45

Mystique in een ander topic schreef:Waar ik zelf wel eens de neiging toe heb is om mensen aan te spreken die voor mij in de winkel staan met kiloknallers of wat voor vlees of dierlijk product dan ook. Maar ik weet niet of ik er zelf op zou zitten wachten als iemand mij zou aanspreken zo vanuit het niets, dus ik ben dan bang dat het juist averechts werkt...
Ja, dat klopt. Wanneer je mensen 'op heterdaad' aanspreekt breng je mensen in een moeilijke situatie, want er is te veel om over na te denken in korte tijd en dan schiet men over het algemeen in de verdediging.

Maar een klein zaadje planten (waar men niet direct op hoeft te reageren) kan altijd.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo mar 24, 2013 20:35

TonyJello schreef:
Mystique in een ander topic schreef:Waar ik zelf wel eens de neiging toe heb is om mensen aan te spreken die voor mij in de winkel staan met kiloknallers of wat voor vlees of dierlijk product dan ook. Maar ik weet niet of ik er zelf op zou zitten wachten als iemand mij zou aanspreken zo vanuit het niets, dus ik ben dan bang dat het juist averechts werkt...
Ja, dat klopt. Wanneer je mensen 'op heterdaad' aanspreekt breng je mensen in een moeilijke situatie, want er is te veel om over na te denken in korte tijd en dan schiet men over het algemeen in de verdediging.

Maar een klein zaadje planten (waar men niet direct op hoeft te reageren) kan altijd.
Mee eens. In zo'n situatie 'moet' je als de ander zijnde dan meteen antwoorden, en dan schiet je in de verdediging. Had ik vroeger ook gedaan hoor. Ik denk dat het meer helpt als je mensen op zó een manier aan het denken zet, dat ze zich niet persoonlijk aangesproken voelen en niet per sé hoeven te reageren (zeker niet direct). Of probeer het met een humoristische opmerking (al kan dat lastig zijn over zo'n onderwerp en tegen een vreemde).

Wat ik me altijd maar bedenk is dat mensen toch uiteindelijk zélf tot bepaalde conclusies moeten komen, je kan dat niet voor ze doen. Zelfs als zou je ál je eigen gedachtestappen kunnen uitleggen, dan nog moeten ze er zélf over nadenken.

Skyclad

Bericht door Skyclad » zo mar 24, 2013 22:39

Nou, als een mooie veganistische dame mij zou hebben aangesproken op mijn melk verbruik dan zou ik eerder mijn levensstijl hebben aangepast. Maar ja, dat zal wel weer aan mij liggen :oops:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma mar 25, 2013 12:03

Skyclad schreef:Nou, als een mooie veganistische dame mij zou hebben aangesproken op mijn melk verbruik dan zou ik eerder mijn levensstijl hebben aangepast. Maar ja, dat zal wel weer aan mij liggen :oops:
:D Okee, zullen we dan doen: Niet aanspreken tenzij je een zekere wederzijdse aantrekkingskracht ervaart :P ?

Mystique

Bericht door Mystique » ma mar 25, 2013 12:38

Skyclad schreef:Nou, als een mooie veganistische dame mij zou hebben aangesproken op mijn melk verbruik dan zou ik eerder mijn levensstijl hebben aangepast. Maar ja, dat zal wel weer aan mij liggen :oops:
Helaas zijn het vooral vrouwen die ik in de supermarkt zie en ik denk dat er daarvan vast niet zo heel veel lesbisch zijn. Bovendien zou ik dan ook nog een mooie vrouw moeten zijn, dus ik hou het toch maar op het 'inslikken van opmerkingen'. :mrgreen:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma mar 25, 2013 16:28

Mystique schreef:Helaas zijn het vooral vrouwen die ik in de supermarkt zie en ik denk dat er daarvan vast niet zo heel veel lesbisch zijn. Bovendien zou ik dan ook nog een mooie vrouw moeten zijn, dus ik hou het toch maar op het 'inslikken van opmerkingen'. :mrgreen:
Me too... al kan ik het niet nalaten me er soms aan te irriteren :P

Wat wel héél erg helpt aan de andere kant, is het positieve imago benadrukken. Gewoon door zelf leuk en aardig te zijn in de context van jezelf als vegan. Ik was gisteren bijvoorbeeld op het Food Film Festival in Amsterdam en ging bij het soepkraampje vragen of één van de soepjes (van afgedankte groente trouwens, heel leuk) vegan was. Misschien raar maar ik let dan meteen heel erg op hoe ik over kom, want ik ben voor diegene waarschijnlijk één van een minderheid vegans die diegene tegenkomt, en dus een vertegenwoordiger. Als ik negatief of ongeïnteresseerd ben, dan weet ik zeker dat dat ergens in haar hoofd ook een klein beetje een negatief effect heeft op haar beeld van vegans. En andersom ook! Dus dan vind ik het dus 'super!' dat ze ook vegan soep heeft, lach ik er heel blij bij, laat ik mij ook van een positieve kant zien als ze uit gewoonte er een lepel room op gooit en het dan ("oh shit sorry!") snel weer vanaf lepelt, en vergeet ik niet haar nét iets hartelijker dan de meeste mensen te bedanken. Nu ik het zo zeg klinkt het gespeeld, maar voor mij is het, "so you act, so you feel, so you are".

En simpelweg doordat mensen je kennen en zien dat je na enkele maanden nog steeds niet lijkbleek en ziekelijk bent, draag je een heel krachtig statement uit. Iedereen die je kent die weet dat je vegan bent, zonder dat je ook maar ééns uitgelegd hebt waarom, zal bij elke referentie naar veganisme/vegetarisme in zijn/haar dagelijks leven aan jóu denken (tenzij hij/zij extreem veel vegans kent, maar dat is unlikely) en denken, hmmm, blijkbaar kan het. Blijkbaar is het niet ongezond. Blijkbaar hoef je geen boze kraker te zijn om vegan te eten. Hmmm....

Zo keken wij met vrienden op het Food Film Festival een film over een biologische melkveehouder, en daarna vertelde de boerin ook iets over dat ze het eigenlijk hypocriet van zichzelf vond dat ze zelf haar dieren en haar vlees niet kon doden, en dat ze eerst vegetariër was geweest maar dat ze zich realiseerde dat dat niet strookte met het feit dat bij melkproductie ook vleesproductie zit inbegrepen. Dan kan ik twee dingen doen. Ik kan mijn hand opsteken voor een vraag en zeggen, "waarom wordt je niet vegan, en waarom ben je melkveehouder, ga iets anders doen". Dat is redelijk aanvallend, zeker aangezien er geen tijd is voor een uitgebreide discussie. En 98% van het publiek denkt, "oh daar heb je er weer eentje, een militante veganist" en alleen die gedachte is al genoeg om ze mijn hele argument te laten verwerpen. Tweede optie? Ik zeg helemaal niks. En de kans is groot dat de 3 niet-vegan vrienden die naast mij zitten (en wellicht ook andere mensen in het publiek die vegans kennen) denken, "Hmm, Renée heeft een andere oplossing voor dat probleem ...en wat is ze toch tolerant om met ons mee te gaan naar een film over een melkveehouder en nergens tegen te ageren!" Als ze me ernaar vragen, hoef ik alleen maar te zeggen, dat ik het geheel met de melkveehoudster eens ben. Ik vind het ook hypocriet, ik vind zuivel en vlees ook twee kanten van dezelfde munt. Ik hoef nergens te verwijzen naar mijn keuze. Mensen weten mijn keuze al :) het werkt voor zich. Ik denk dat passiviteit in sommige situaties beter werkt.

Nog een voorbeeld. Ik en een lacto-ovo-vegetariër keken een film over waterverspilling en een flink deel daarvan ging over het enorme waterverbruik van vlees en zuivel. Dan kan ik zeggen a) "Je bent wel op goede weg, maar zie je dat zuivel ook veel water verbruikt?" of b) "Nou, wij doen het weer helemaal goed hè?" Wat is effectiever? Ik denk, paradoxaal maar waar, het laatste. Ik hoef die man niet te vertellen dat hij wel zuivel eet en ik niet, dat weet hij al, en door de expliciete vermelding van zuivel in de film is dat verschil hem waarschijnlijk niet ontgaan. Als ik (a) zeg, gaat het over 'ik' versus 'jou'. Als ik (b) zeg, gaat het over 'ons' vs 'de rest'. Ik denk, dat als je het liefst hebt dat mensen met je mee doen, je vooral dat 'ons'-gevoel moet aanspreken.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma mar 25, 2013 18:56

(y) +1

Skyclad

Bericht door Skyclad » ma mar 25, 2013 20:36

Aardig en vriendelijk is leuk, maar er lekker uitzien werkt gewoon veel beter.

Ik ben het er helemaal niet mee eens dat je nou altijd op eieren moet lopen (en als je er eentje kapot maakt is dat dus niet veganistisch!) met veganisme. Vijandig hoeft nou ook weer niet, en zeiken over waterverbruik (dat kan mij eerlijk gezegd niks schelen, dat hele water gedoe) al helemaal niet. Maar duidelijk begrijpen dat vlees eten of melk drinken totaal niet stroomt met vrijwel iedere persoon zijn ethische kompas is wel essentieel voor het worden en blijven van veganist. Het belangrijkste is misschien nog wel mensen te leren wat nou goed eten is, want als je kijkt naar het aantal ex-vegetariërs/veganisten zijn dat er heel wat. De vlees/melkindustrie heeft gewoon het door de maatschappij zijn strot geduwd dat vlees/melk essentieel en gezond is, en zodra er problemen zijn met de gezondheid ligt dit meteen aan het ontbreken van vlees of melk. Ethiek aanpassen heeft bij de meesten dan toch de voorkeur.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di mar 26, 2013 0:15

Ik heb niet alles gelezen hier, maar er zijn zo veel voordelen bij plantaardig eten. Mensen die niet zo met dieren(welzijn) bezig zijn hebben misschien wel iets met het milieu of de wereldvoedselsituatie. Probeer interesse te wekken en gemeenschappelijke dingen te ontdekken, aanknopingspunten :roll:.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo mar 27, 2013 21:04

Skyclad schreef:Aardig en vriendelijk is leuk, maar er lekker uitzien werkt gewoon veel beter.
Hmm, het werkt óók, denk ik, voornamelijk omdat veel mensen (onbewust) zullen aannemen dat er een verband is tussen aantrekkelijkheid en gezondheid. Plus dat sommig onderzoek uitwijst dat mensen aantrekkelijke mensen sneller aardig vinden. Persoonlijk twijfel ik daar echter een beetje aan, vooral bij vrouwen... die kunnen nog wel eens een grondige hekel koesteren aan hun 'perfecte' seksegenoten :P
Ik ben het er helemaal niet mee eens dat je nou altijd op eieren moet lopen (en als je er eentje kapot maakt is dat dus niet veganistisch!) met veganisme.
Ik heb nooit gezegd dat ik op eieren loop (haha, leuke woordgrap idd :P). Integendeel. Ik reageer niet op deze manier uit angstige berekenendheid, het gaat min of meer vanzelf. Geloof het of niet, aardig en positief zijn jegens mensen seems to come naturally to me ;)
Vijandig hoeft nou ook weer niet, en zeiken over waterverbruik (dat kan mij eerlijk gezegd niks schelen, dat hele water gedoe) al helemaal niet.
Ik weet niet hoor, maar we keken een serieuze documentaire over dit onderwerp en waren er allebei geïnteresseerd in. Niemand had de neiging om te zeiken, tenzij jij vindt dat serieus over dingen praten zeiken is. Daarnaast ben ik geheel niet geïnteresseerd in je mening over 'dat hele water gedoe'. Het was maar een voorbeeld, hallo... Als jij terloops verteld over je hobby kantklossen dan ga ik dat toch ook niet afzeiken met 'dat kan me nou geen moer interesseren'?

Ah kijk, nu snap je meteen wat ik wél onder de noemer 'zeiken' vindt vallen :)
Het belangrijkste is misschien nog wel mensen te leren wat nou goed eten is, want als je kijkt naar het aantal ex-vegetariërs/veganisten zijn dat er heel wat.
Wat dat betreft ben ik het volledig met je eens!

Skyclad

Bericht door Skyclad » do mar 28, 2013 20:53

Vaak zie ik het hele "zoveel liter water voor kg vlees vs zoveel liter water voor kg fruit" als argument gebruikt worden om geen vlees te eten. Wat ik bedoelde is dat het mij (en een groot deel van de niet-veganisten) niks kan schelen en dus de nodige irritatie opwekt in plaats van begrip of interesse.

Maar kantklossen...dat lijkt me nou interessant. Ik heb geen idee wat het is maar het klinkt heel erg leuk.

TonyJello

Klik op het plaatje

Bericht door TonyJello » ma apr 01, 2013 13:44

Plaats reactie