Hoe staan veganisten tegenover mest

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Basilius
Leefwijze: vegetarier

Hoe staan veganisten tegenover mest

Bericht door Basilius » vr mar 01, 2013 20:59

Hallo allen,
Ik ben 25 jaar vegetariër geweest en sinds een aantal maanden ben ik de weg ingeslagen naar volledig plantaardig eten. Ik merk dat dat een behoorlijke stap is maar het is te doen. Waar ik me deze week bewust van werd is van de mest die wordt gebruikt voor de productie van alle plantaardige produkten. Die mest is dierlijk en ik heb gelezen dat zelfs de biologische boer zijn mest haalt bij de bio-industrie. Ik vraag me af hoe veganisten dit probleem zien aangezien een echte veganist geen enkel dierlijk produkt accepteert, ook niet in de bereiding. Maar hoe zit dat dan met die mest?
Ik hoop op een reactie want ik kom hier op het moment zelf even niet uit.

Groeten,

Bas

Butternutkin
Leefwijze: veganist

Re: Hoe staan veganisten tegenover mest

Bericht door Butternutkin » za mar 02, 2013 0:04

Weet je zeker dat de biologische boer de mest bij de bio-industrie haalt? Het lijkt me dat er dan resten antibiotica etc. inzitten :scratch:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » za mar 02, 2013 0:27

Geen enkel probleem mee- ik zie de doelmatigheid niet van het een probleem hebben met mest. Wat levert het op? Wat voor kwaad vermijd je met het niet eten van die groenten? Is het puur om strikt te doen?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Eef

Bericht door Eef » za mar 02, 2013 10:19

Ik ben niet blij met de (bio-industrie) mest op mijn biologische groente, maar aangezien er momenteel geen andere mogelijkheden zijn, hebben we weinig keus. Als ik ooit ruimte heb voor een eigen moestuin, gaat daar mijn voorkeur naar uit.

Voor veganisten in de buurt van Zutphen: daar zit een biologische boer die de groenten veganistisch kweekt:
http://www.bioakker.nl/

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za mar 02, 2013 11:47

Basilius schreef:Ik ben 25 jaar vegetariër geweest en sinds een aantal maanden ben ik de weg ingeslagen naar volledig plantaardig eten. Ik merk dat dat een behoorlijke stap is maar het is te doen. Waar ik me deze week bewust van werd is van de mest die wordt gebruikt voor de productie van alle plantaardige produkten. Die mest is dierlijk en ik heb gelezen dat zelfs de biologische boer zijn mest haalt bij de bio-industrie. Ik vraag me af hoe veganisten dit probleem zien aangezien een echte veganist geen enkel dierlijk produkt accepteert, ook niet in de bereiding. Maar hoe zit dat dan met die mest? Ik hoop op een reactie want ik kom hier op het moment zelf even niet uit.
Er zijn dingen die je als veganist gemakkelijk kan invullen binnen deze maatschappij, maar er zijn ook een aantal dingen waar je weinig controle over hebt en weinig alternatief voor hebt, omdat het erg buiten bereik ligt van je practisch kunnen. Mest is zo een punt bijvoorbeeld. Het zijn aspecten die pas veranderen als de maatschappij erg verandert en daardoor heb je daar vrijwel geen keuze in. Nu zijn er wat kleinschalige veganistische akkerbouwers, zoals hier in dit topic al genoemd is. Als dat in de buurt zit heeft dat natuurlijk een voorkeur, maar voor de meeste is dat niet het geval. Een alternatief is om dan zelf te verbouwen, maar dat betekent dat je zelf veel tijd, geld en energie moet steken in dit verbouwen. Echter dat is voor velen geen alternatief. Natuurlijk zien we het allemaal graag anders, maar er zijn aantal punten die lastig liggen. Net als dat ik ook niet blij ben dat er zoveel van mijn belastinggeld naar dierproeven, vee-industrie e.d. gaat.

Ik denk dat het ook nuttiger is om de focus te richten op wat je wel kan veranderen en wat je in de hand hebt.

Truus

Bericht door Truus » di mar 05, 2013 18:18

Veganisten worden wel eens extremisten genoemd, vooral door vegetariërs. Maar niemand is meer dan een veganist zich bewust van de onmogelijkheid om zuiver veganistisch te leven. We moeten allemaal compromissen maken. De één legt de lat wat hoger dan de ánder.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » di mar 05, 2013 18:31

Ja- het schijnt dat er in eten, zoals meel, al allerlei insektendelen en knaagdierharen enzo zitten. En zou je als veganist wel olie/benzine mogen gebruiken? Enz. Ik zou liever kijken naar: Wat veroorzaakt leed aan levende wezens, en hoe vervang ik dat dan.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo mar 06, 2013 13:04

"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do mar 07, 2013 20:21

Gezien mijn vrijwilligerswerk bij een bio-boer weet ik dit in ieder geval héél zeker: Een biologische tuinder mag alleen mest uit de biologische landbouw gebruiken. Zie de SKAL-regels. En ja, SKAL controleert dat. Ze komen 1 keer per jaar en willen je hele boekhouding zien, inclusief aankoopbewijzen van o.a. de mest dus.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do mar 07, 2013 20:46

Dat leek mij eigenlijk ook wel heel logisch.
Linda mcCartney

lena

Bericht door lena » do mar 07, 2013 21:39

Maar dat betekent natuurlijk niet dat er geen antibiotica en dergelijke in zit. Dat gebruiken bioboeren ook gewoon als hun koeien ziek zijn.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do mar 07, 2013 23:04

Ja, ik weet dus niet zeker of ze dat doen. Want in een docu die ik laatst zag belden ze een bedrijf dat biologische eieren verkocht op, en de meneer aan de telefoon zei dat ze dus nooit antibioticum gaven.
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus » do mar 07, 2013 23:06

lena schreef:Maar dat betekent natuurlijk niet dat er geen antibiotica en dergelijke in zit.
Dat misschien niet, maar na dat onze groenten met hun p**p worden bemest, worden die dieren gewoon geslacht, bio of niet.

lena

Bericht door lena » do mar 07, 2013 23:12

Butternutkin schreef:Ja, ik weet dus niet zeker of ze dat doen. Want in een docu die ik laatst zag belden ze een bedrijf dat biologische eieren verkocht op, en de meneer aan de telefoon zei dat ze dus nooit antibioticum gaven.
Wat doen ze dan als de dieren een ontsteking hebben die niet vanzelf overgaat? Meteen afmaken?

lena

Bericht door lena » vr mar 08, 2013 9:12

Ik heb er een beetje over gelezen. Er zijn bedrijven die zeggen helemaal geen antibiotica te gebruiken. Er staat niet bij of ze dat bereiken door het enkele zieke dier dat er ongetwijfeld af en toe is af te maken. De regels voor biologische bedrijven zijn niet zo streng. Zie hier. Ik vond dit wel een interessante link. Deze dingen vielen mij op:
- Er zijn biologische bedrijven waar net zoveel antibiotica wordt gebruikt als in reguliere bedrijven.
- Gemiddeld wordt in de biologische varkenshouderij de helft van de antibiotica gebruikt dan in de niet-bio varkenshouderij (ik had gedacht dat dat een stuk minder zou zijn, de helft valt mij tegen).
- Toen de geinterviewde boer antibioticavrij wilde worden moest hij zes koeien die te vaak ontstekingen hadden "wegdoen".

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr mar 08, 2013 21:52

Ik kan me goed voorstellen dat er in bio-bedrijven soms alsnog veel antibiotica-gebruik is. Het onstaan van de ziektes waarvoor de medicijnen gegeven worden, is deels afhankelijk van de omstandigheden waarin de dieren leven. Vooral als je een relatief grote groep dieren relatief dicht bijeen zet, en ze ook nog een bepaalde mate van stress ervaren, wordt de vatbaarheid en overdraagbaarheid van infecties groter. In de bio-veehouderij zijn die omstandigheden niet zo 'ideaal' voor ziekte-verspreiding als in de reguliere veehouderij, maar nog steeds redelijk goed, vermoed ik.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Eef

Bericht door Eef » za mar 09, 2013 14:23

Renee1137 schreef:Gezien mijn vrijwilligerswerk bij een bio-boer weet ik dit in ieder geval héél zeker: Een biologische tuinder mag alleen mest uit de biologische landbouw gebruiken. Zie de SKAL-regels. En ja, SKAL controleert dat. Ze komen 1 keer per jaar en willen je hele boekhouding zien, inclusief aankoopbewijzen van o.a. de mest dus.
Op de site van SKAL staat:
Als aanvulling op biologische mest is het gebruik van gangbare dierlijke mest toegestaan, maar hieraan zijn voorwaarden verbonden wat betreft de herkomst.
Laatst gewijzigd door Eef op za mar 09, 2013 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Eef

Bericht door Eef » za mar 09, 2013 14:27

Butternutkin schreef:Ja, ik weet dus niet zeker of ze dat doen. Want in een docu die ik laatst zag belden ze een bedrijf dat biologische eieren verkocht op, en de meneer aan de telefoon zei dat ze dus nooit antibioticum gaven.
Ook bio boeren gebruiken antibiotica oid als dat nodig is (dus niet preventief, dat is verboden).
Op de site van SKAL staat:
Per jaar zijn maximaal drie behandelingen met antibiotica en chemisch gesynthetiseerde diergeneesmiddelen toegestaan. Voor dieren met een productieve levenscyclus korter dan één jaar is één behandeling per jaar het maximum
Ik denk dat wanneer dieren toch meer behandelingen nodig gehad hebben, ze (misschien direct na overschrijding ivm de kosten?) als regulier vlees worden verkocht.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za mar 09, 2013 15:06

Dat staat er inderdaad Eef, maar of die dieren ook daadwerkelijk behandeld worden kunnen we helaas niet met zekerheid zeggen. Als alle dieren ziek worden en vroegtijdig dood gaan draait zo'n boer verlies. Als er eentje iets mankeert kan hij het financieel gezien het beste even aankijken misschien? :? Ik weet het gewoon niet.
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za mar 09, 2013 17:35

[/quote]Op de site van SKAL staat:
Als aanvulling op biologische mest is het gebruik van gangbare dierlijke mest toegestaan, maar hieraan zijn voorwaarden verbonden wat betreft de herkomst.
[/quote]

Excuses, dat heb ik dan verkeerd onthouden! Staat er ook wat voor soort voorwaarden?

Plaats reactie