Hoe staan veganisten tegenover mest

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
lena

Re: Hoe staan veganisten tegenover mest

Bericht door lena » za mar 09, 2013 17:45

Butternutkin schreef:Dat staat er inderdaad Eef, maar of die dieren ook daadwerkelijk behandeld worden kunnen we helaas niet met zekerheid zeggen.
Niet per individuele boerderij, maar de cijfers die ik noemde waren op zich duidelijk genoeg toch? In de biologische varkenshouderij wordt ongeveer de helft van de antibiotica gebruikt dan in de reguliere. En dat is nog steeds meerdere dagdoseringen per dier per jaar.

DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Bericht door DeVegetarische » za mar 09, 2013 17:55

Renee1137 schreef:Gezien mijn vrijwilligerswerk bij een bio-boer weet ik dit in ieder geval héél zeker: Een biologische tuinder mag alleen mest uit de biologische landbouw gebruiken. Zie de SKAL-regels. En ja, SKAL controleert dat. Ze komen 1 keer per jaar en willen je hele boekhouding zien, inclusief aankoopbewijzen van o.a. de mest dus.
Aan de ene kant: Goed dat ze dat controleren.

Aan de andere kant: Ik moest meteen denken aan dit, dat die groentetjes wel bio zijn wordt me gegarandeerd, maar hier kijkt men nog steeds nauwelijks naar. Er zijn controleurs en handhavers op allerlei vlakken maar in de vee-industrie ho maar! En ALS je de regels hoog en breed overtreedt hoef je niet op te doeken hoor. Je krijgt hoogstens een klein kutboetetje, en verbeteren hoef je eigenlijk ook niet.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Truus

Bericht door Truus » za mar 09, 2013 21:20

Eef schreef:Ook bio boeren gebruiken antibiotica oid als dat nodig is (dus niet preventief, dat is verboden).
Ik weet niet hoe dat gaat in de bio-industrie, maar in de reguliere melkveeindustrie worden koeien kunstmatig bevrucht. Dat gaat via de darm, en omdat die vol zit met bacteriën die bij de perforatie met de injectienaald in de buikholte komen, gaat zo'n kunstmatige bevruchting doorgaans gepaard met een antibioticum.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » zo mar 10, 2013 11:47

Truus schreef:...maar in de reguliere melkveeindustrie worden koeien kunstmatig bevrucht. Dat gaat via de darm...
Eh? Darm?!, lijkt me niet.
http://www.levendehave.nl/kennisbank/al ... bij-koeien
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Truus

Bericht door Truus » zo mar 10, 2013 12:53

Marcello schreef:Eh? Darm?!, lijkt me niet.
De informatie die ik hierover ben toe gestuurd, ik dacht op dit forum, kan ik nu niet terug vinden. Het kan zijn dat er meerdere methodes zijn of dat die informatie fout was of dat ik me het fout herinner. Er zijn wel wat filmpje's op YouTube waaruit blijkt dat de procedure onsmakelijk is, maar daar zullen we sowieso wel over eens zijn.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo mar 10, 2013 13:30

lena schreef:
Butternutkin schreef:Dat staat er inderdaad Eef, maar of die dieren ook daadwerkelijk behandeld worden kunnen we helaas niet met zekerheid zeggen.
Niet per individuele boerderij, maar de cijfers die ik noemde waren op zich duidelijk genoeg toch? In de biologische varkenshouderij wordt ongeveer de helft van de antibiotica gebruikt dan in de reguliere. En dat is nog steeds meerdere dagdoseringen per dier per jaar.
Ik reageerde ook niet op jouw cijfers maar op het feit dat niet alles constant gecontroleerd kan worden. Volgens mij wordt er behoorlijk gesjoemeld in de veeindustrie, ook als het biologisch betreft :(
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus » zo mar 10, 2013 18:03

Butternutkin schreef:Volgens mij wordt er behoorlijk gesjoemeld in de veeindustrie, ook als het biologisch betreft :(
Laten we als veganisten niet al te opgelucht zijn. Wie weet wat er in onze hoek gesjoemelt wordt.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo mar 10, 2013 19:01

De voedselschandalen van de afgelopen maanden laten inderdaad zien dat je nooit zeker kunt weten of wat je koopt, ook echt is wat je denkt dat je koopt. Het risico is bij sommige producten natuurlijk een stuk hoger dan bij anderen, maar echt zeker weten doe je het nooit. Dat is schokkend, vind ik, dat we niet meer weten wat we eten. Het enige wat je eraan kunt doen is denk ik a) de keten van de boer naar jezelf verkorten, door bijvoorbeeld direct bij de boer of via een landwinkel te kopen, en b) minder processed foods te kopen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie