Hoe iemand overtuigen vegetariër/veganist te worden

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Eaolise
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Hoe iemand overtuigen vegetariër/veganist te worden

Bericht door Eaolise » za mar 09, 2013 10:32

Broers en zussen zijn al vaak tegenstrijdig t.o. elkaar, maar mijn broer is echt erg anti-mij op 't gebied van vegetariër/soon-to-be-veganist.
Ik heb dus een aantal dagen geleden mijn vegan-pakket uit Duitsland gehad en ik wil hem van alles laten proberen, maar NIETS vindt hij echt lekker. En dat geloof ik niet. Ik heb hem ook gevraagd waarom hij zo tegenstrijdig doet. Zijn antwoord is dat hij boos wordt van het feit dat het vegan eten eruit ziet als worst en ook zo wordt genoemd, maar 't er quote: totaal niet naar smaakt.
En dan zeg ik dat hij er zoveel goeds mee zou doen als hij iig 't vlees opgeeft. Ik wil hem krantjes laten lezen, filmpjes laten zien van bijv. Gary Yourofsky, maar hij wil het gewoon niet zien. Gewoon omdat hij de smaak ervan belangrijk vindt. Zou 't zijn leeftijd zijn? Onze moeder is ons hele leven al vegetariër en een halve veganist. Ik ben 12 jaar van mijn broer's 20-jarige bestaan vegetariër en al 90 % veganist. Hoe kan 't toch dat hij zó anti-vegetariërs is...? Wat doe ik verkeerd?

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: Hoe iemand overtuigen vegetariër/veganist te worden

Bericht door Rick » za mar 09, 2013 10:50

Ik zou zeggen: laat hem met rust.
Hij wil het niet. Je hebt het te accepteren.
Er zijn vast dingen die jij en je broer samen leuk vinden om te doen of over te praten. Ga dat doen en val hem niet meer lastig met vega-dingen.

Eaolise
Contacteer:

Bericht door Eaolise » za mar 09, 2013 11:06

Ik noem 't geen lastigvallen! Dieren staan bij mij op nr.1, gelijk met hem en daar wil ik dus ALLES voor doen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 09, 2013 11:29

Eaolise, misschien kan je in dit topic iets vinden waar je wat aan hebt.

Zelfs niet autisten zijn heel erg bang voor veranderingen. Je broer vindt wat hij nu eet aan dieren waarschijnlijk heel erg lekker (en makkelijk, want het is overal te verkrijgen en zijn vrienden eten het ook) en dat wil hij niet opgeven. Hij weet vast ook wel dat er erg veel dierenleed is en daar sluit hij misschien liever zijn ogen voor.

Rick zegt dat je hem beter met rust kunt laten en dat is misschien wel zo. Jouw voorbeeld zonder woorden kan ook heel veel doen. Met te veel tegelijk te willen bereiken (wat ik 100% snap, want dat wil ik ook) duw je hem waarschijnlijk op dit moment alleen maar van je af.
Laatst gewijzigd door TonyJello op za mar 09, 2013 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za mar 09, 2013 11:44

Mensen proberen te dwingen hun mening aan te passen, werkt nooit. En vaak werken dat soort dingen nog averechts ook. Hoe harder je probeert hem te overtuigen, hoe meer weerstand hij waarschijnlijk zal voelen tegen veg*isme, omdat het aan hem opgedrongen wordt terwijl hij er blijkbaar niks mee heeft.
Het is begrijpelijk hoor dat je het wil, ik heb dat zelf ook, ik vind het van mijn eigen familie nog vervelender dan van andere mensen dat zij zo dier- en milieuonvriendelijk leven. En je bent heus niet de eerste die het geprobeerd heeft op die manier, maar zo werkt het helaas gewoon niet. Je kan hem het beste gewoon zijn eigen keuzes laten maken, ook als die vreselijk dieronvriendelijk zijn.

De beste manier om mensen te overtuigen van vegetarisme of veganisme, is hen alleen vrijblijvend kennis te laten maken met veg*isme. Bijvoorbeeld door te laten proeven hoe lekker het is, te vertellen waarom veganisme jóu zo aanspreekt, en hen daarbij de ruimte te geven om een heel andere mening erover te hebben dan jij. Je kan bijvoorbeeld best iemand iets aanbieden om te proeven, maar je kan niet voor de ander bepalen dat diegene het móet proberen, of het lekker móet vinden, laat mensen vrij om het vies te vinden of het niet te willen proeven. Op die manier kan je wel het veganisme verspreiden (er is immers een kans dat de ander het lekker vindt en het ook gaat eten), maar hoeft de ander het niet als vervelend of opdringerig te ervaren.
En af en toe een beetje informatie geven over waarom jij veganisme belangrijk vindt of wat de nadelen zijn van dierlijke producten, kan mensen de ogen openen. Maar doe dat vooral in heel kleine mate, als je mensen de hele tijd erover vertelt, zal het alleen maar ervaren worden als lastig vallen. Tenzij diegene er zelf naar vraagt of laat merken er in geïnteresseerd te zijn, dan kan je natuurlijk wel meer vertellen.

Het kan dat je broertje gewoon echt geen enkele interesse heeft in de negatieve gevolgen van dierlijke producten en/of dat hij smaak gewoon echt het belangrijkst vindt. Maar het kan ook goed dat hij jouw instelling hierin opdringerig vindt, en daardoor extra negatief over veg*isme is.
Stel dat de situatie andersom was, en hij zou jou de hele tijd proberen te overtuigen van iets, bijvoorbeeld dat je een bepaalde muzieksoort zou moeten luisteren, omdat die veel beter is dan wat jij luistert, jij het nut daarvan gewoon niet ziet, en hij het stom zou vinden als jij zou zeggen dat je het nou eenmaal minder mooi vindt. Dan zou je toch ook willen dat hij je met rust liet, dat hij jouw mening erover respecteert, of misschien zelfs een hekel krijgen aan die muzieksoort?
Ik zou het bij hem echt beperken tot alleen af en toe vrijblijvend vragen of hij ook wat van jouw vegan product wil, en zijn mening respecteren. Maar ik zou dat pas over een tijdje doen, hem nu eerst even helemaal met rust laten, zodat als hij irritatie erover voelt, die eerst kan zakken.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 09, 2013 11:55

Eaolise, jullie eten toch simpel thuis? Pannenkoeken maken is ook super simpel.
Maak dan zonder iets over veganisme te zeggen een stapel heerlijke pannenkoeken.

Er kan van alles op. Gewoon stroop vind ik al lekker, maar je hebt toch kaas besteld? Dat is ook heerlijk op pannenkoeken. Want pannenkoeken zijn heel gewoon en dan ziet je broer dat je veel dingen gewoon kunt eten en dat het hetzelfde smaakt. Deze pannenkoeken zijn alleen zonder ei en zonder melk van koeien.

Hier mijn favoriete recept (alles ongeveer):

350ml soyamelk (ik gebruik de gezoete van Alpro)
220gr witte bloem
2el zonnebloemolie
2el zoetstof (ik gebruik agavesiroop, maar suiker kan ook)
1el azijn
1tl bakpoeder
1tl zout

Eaolise
Contacteer:

Bericht door Eaolise » za mar 09, 2013 12:51

Wow, wat 'n berg reacties alweer, geweldig!

Tony, wij hebben geen olie en azijn in huis, maar dat kan natuurlijk wel veranderen! Ik had laatst poffertjes gemaakt voor mijn broer met Hazelnootmelk en hij proefde 't verschil niet, dat was gaaf! :) Ik zal de pannenkoeken zeker gaan proberen!!

Ja, ik ben nogal wel eens opdringerig. Ik snap 't voorbeeld met muziek, maar ik vind dat toch heel anders, omdat de enige reden dan zou zijn dan hij 't goede muziek vindt en ik dat ook moet vinden. Bij dierenleed vind ik gewoon dat je niet mág bepalen voor het lot van de dieren. Mijn broer heeft dus zogezegd in mijn ogen 't recht niet om nee te zeggen tegen veganisme. Maar ik zal F zijn/haar advies opvolgen en een tijdje gewoon er helemaal niets over zeggen en dan als 't wat gezakt is van zijn kant er weer langzamerhand over beginnen.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za mar 09, 2013 14:59

Eaolise schreef:Ik snap 't voorbeeld met muziek, maar ik vind dat toch heel anders, omdat de enige reden dan zou zijn dan hij 't goede muziek vindt en ik dat ook moet vinden.
Ben ik met je eens, ik wist even geen beter voorbeeld, maar heb er nu wel eentje bedacht die denk ik wat beter is. Stel dat jouw broer het heel belangrijk vindt dat het goed gaat met de economie omdat dat zorgt voor meer werkgelegenheid, en hij vindt dat iedereen daar rekening mee moet houden omdat je anders medeverantwoordelijk ervoor bent dat sommige mensen geen werk kunnen vinden, en dat jij daar helemaal niks mee hebt, dat gewoon echt niet interessant vindt, of vindt dat het niet jouw verantwoordelijkheid is.

Stel dat hij dan elke keer als jij met een oude computer zit te internetten, hij zou zeggen 'zit je nou weer met dat oude ding te internetten? Je moet wel echt elk jaar een nieuwe kopen, anders steun je de economie niet genoeg'. En hij dan gaat aandringen dat je zijn iPad eens probeert om daarop te internetten, 'omdat dat een nieuwer product is en dus innovatie stimuleert wat nog beter is voor de economie'. En als jij het geprobeerd hebt en dan zegt dat je een gewone ouderwetse computer fijner vindt, hij zou vragen waarom je toch zo tegenstrijdig moet doen, en dat er nu mede door jouw schuld mensen werkloos zijn.
En dat elke keer als jij aardappels wil eten, hij zou zeggen 'nee we moeten rijst eten, want dat wordt vervoerd naar Nederland en daarmee help je Nederland een goede handelspositie behouden, en bij aardappels niet'.
En hij je allemaal documentaires wil laten zien waarin verteld wordt waarom het zo belangrijk is dat het goed gaat met de economie.
Dan zou je toch ook op een gegeven moment zeggen 'rot toch eens op met die stomme economie van jou! Wat kan mij die economie interesseren!'?
Ik zou het dan wel ervaren als lastig vallen.

Ik weet overigens echt helemaal niks van de economie enzo, dus het zijn vast belachelijke dingen die ik je broer hier denkbeeldig laat zeggen :mrgreen: maar het gaat puur om het idee, dat hij iets heel belangrijk vindt en jij er het nut niet van ziet of het niet jouw verantwoordelijkheid vindt.
Eaolise schreef:Bij dierenleed vind ik gewoon dat je niet mág bepalen voor het lot van de dieren. Mijn broer heeft dus zogezegd in mijn ogen 't recht niet om nee te zeggen tegen veganisme.
Snap ik hoor, dat is heel herkenbaar. Ik denk dat er best veel veganisten zijn die die frustratie soms voelen. Maar je kan best helemaal gelijk hebben, je zin krijgen gaat niet lukken op die manier, want mensen laten zich nou eenmaal niet dwingen (hoogstens als iets de wet is, of de norm is in een (sub)cultuur, maar diervriendelijkheid is in de Nederlandse cultuur helaas niet de norm (behalve een beetje bij huisdieren)). Het is gewoon niet effectief om het mensen te proberen te verplichten, dus dan maak je het alleen jezelf moeilijk, en maak je de band tussen jou en je broer misschien ook nog minder goed.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 09, 2013 15:13

Goed voorbeeld!

Misschien een idee om dingen te eten die je broer ook eet, maar dan vegan. Om hem lekker te maken. Bijvoorbeeld chips met veganiase.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za mar 09, 2013 17:34

Ik snap dat je je ideeën wilt delen, maar ik denk ook dat het eerder averechts werkt als je het probeert en hij blijft er erg vijandig tegenover staan. Wat ik zou doen, is aan hem uitleggen waarom je de neiging had om hem te proberen te overtuigen (omdat je het zelf heel belangrijk vind en er veel mee bezig bent) maar dat je snapt dat het zo niet werkt, en dat hij zich misschien aangevallen voelt. En of hij het goed vindt om een 'wapenstilstand' te sluiten, waarbij jij niet probeert hem te overtuigen maar hij wel jouw keuze accepteert en zich niet meteen aangevallen voelt als je 'm eens een keer iets laat proeven. Dat is niet alleen veel fijner voor jullie allebei, maar op de lange termijn is de kans een stuk groter dat hij meer begrip krijgt voor jouw standpunt.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Barbera

Bericht door Barbera » zo mar 10, 2013 19:02

Eerlijk gezegd krijg ik al rode vlekken van je als ik hoor hoe je erover praat, en ik ben het nota bene in basis met je eens. Ik snap heel goed dat je broer zijn hakken in het zand zet, want hem op zo'n manier benaderen snijdt geen hout. Ik zou zeggen laat hem lekker met rust en maak af en toe iets lekkers zonder er meteen in te willen wrijven dat het veganistisch is.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo mar 10, 2013 20:31

Het is erg moeilijk om als dingen je na aan het hart liggen er over op te houden...
Desondanks is het vaak wel de beste methode, omdat mensen anders inderdaad bij voorbaat al 'tegen' zijn en er niks mee te maken willen hebben.
Wanneer je het niet continu probeert, en dus mensen 'lastig valt' (want zo wordt dat ervaren :( ), maar gewoon met je verjaardag trakteert op iets vega(n)s, of 'per ongeluk' een keer iets vega(n)s maakt en mensen zodoende laat ervaren dat het lekker is zonder het 'op te dringen' (of het 'in te wrijven' zoals Barbera ook al zei) bereik je over het algemeen meer.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Iejoor

Bericht door Iejoor » do mar 14, 2013 17:39

Ik snap je helemaal! Mijn vader is precies zo!
Op mijn werk zit ik ook tussen de vleeseters en dan vinden ze het raar als ik vertel over dat ik vroeger ook tosti's at met een berg kaas er tussen en een beste lading mayonaise. Tja, dat deed ik vroeger en dat vond ik ook lekker.
Ik denk dat ik beter met ze mee kan praten ipv dat ik ga steigeren en begin over zielige kalfjes en kippen...
Zo af en toe gooi ik er wat educatiefs doorheen, toen mijn collega zei dat er voor kaas niemand dood ging, heb ik daar wel wat over verteld. Over melk geven, kalfjes die weggehaald worden, stremsel. Toen stonden er twee mensen me wel een beetje met verbazing aan te kijken.
Laatst begon ze ook over wat ik tussen de middag eet. Ik heb gewoon kaal brood mee en daar doe ik dan hummus op en tomaat en dat is zo lekker. Begon ze over hoe ik dan mijn brood zit te maken daar. Dus heb ik verteld dat ik daar echt van geniet en dat ik sinds het veganisme gewoon heel lekker en gevarieerd eet. Toen ik de hummus voor het eerst mee naar het werk had, hebben drie collega's het geproefd waarvan er twee zijn die het vervolgens ook gekocht hebben.
Het liefst zou ik roepen dat ik met kerst en pasen geen dode dieren op tafel zet. Zij zien het ook echt niet als dood dier, maar een stukje vlees.
Mijn vader is net zo. Die wil het niet. Mijn moeder doet dan gewoon haar ding en kookt wat anders voor hem.
Het is lastig, maar gewoon je ding doen en wat dat betreft je broer met rust laten is waarschijnlijk wel het beste. Als hij ziet hoe jij zit te genieten van je vega lekkernijen, dan weet je hem waarschijnlijk eerder te overtuigen dan door verhalen ver zielige dieren.
Maar ik begrijp je wel goed, want ik heb zelf ook wel zoiets van: als ik mensen niet vertel hoe het zit, gaan er dieren dood. Alsof ik er verantwoordelijk voor ben zeg maar...
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

lani

Bericht door lani » do mar 14, 2013 18:45

heb nietalles gelezen maar wou ff zeggen dat m'n broer soms beetje anti-vegan lijkt dus ik snap wat je voelt. Mijn advies is om het te laten rusten, laat tijd z'n werk doen, en hopelijk vind hij z'n eigen weg in veganisme enzo. probeer in iedergeval niets te dwingen, volgens mij is dat al gezegd :3 ..

Plant te seeds and watch the flowers grow.

Plaats reactie