Slecht resultaat bloedonderzoek...

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: Slecht resultaat bloedonderzoek...

Bericht door Truus » di feb 11, 2014 14:16

Martine schreef:Wel vreemd dat die heel andere conclusies had dan je sportarts
Helemaal niet vreemd. Die sportarts moet vit. pillen slijten.

Sas

Bericht door Sas » ma feb 24, 2014 8:11

Elke bloedtest is maar een moment opname. Je kunt er eigenlijk weinig mee, tenzij je het consequent gaat meten. Hetzelfde geldt voor het meten van je bloeddruk. Een of twee keer meten verteld je helemaal niets.

Ik denk dat als je voldoende gevarieerd eet, dat je niks tekort kunt komen. Gevarieerd is belangrijk, aangezien sommige voedingstoffen alleen actief of inactief kunnen worden in combinatie met andere stoffen. Calcium is hier een goed voorbeeld van. Zonder vitamine D3 kun je alle calcium van de wereld eten, je lichaam kan er helemaal niets mee.

Truus

Bericht door Truus » ma feb 24, 2014 9:41

Sas schreef:Zonder vitamine D3 kun je alle calcium van de wereld eten, je lichaam kan er helemaal niets mee.
Je kunt er ook teveel van binnen krijgen, maar alleen als je je bron uit supplementen pit, niet als je het gewoon via voedsel binnen krijgt.

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma feb 24, 2014 9:47

maar vitamine D kun je niet gewoon uit vegan voedsel halen. Dat moet altijd in supplementen (enige verschil of je zelf de tablet slikt of dat je sojamelk drinkt waarin het al is opgelost voor je)

Truus

Bericht door Truus » ma feb 24, 2014 10:06

sillygirl schreef:maar vitamine D kun je niet gewoon uit vegan voedsel halen.
Als je in een inrichting leeft en nooit buiten komt kan je supplementen nodig hebben.

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma feb 24, 2014 10:36

Truus, lomp/sarcastisch zijn is één ding maar zorg dan tenminste dat je geen onzin uitkraamt. :roll:

In Nederland is de zon een groot deel van het jaar niet intens genoeg om vitamine D te KUNNEN aanmaken. Zelfs als je de hele dag naakt gaat liggen zonnen, zal je huid géén vitamine D aanmaken. Je zult dit dus uit je voeding moeten halen, en dat betekent voor veganisten in feite uit supplementen of verrijke voedingsmiddelen.

En in de warmere maanden kun je weliswaar gaan zonnen voor vitamine D, maar dat is niet de meest handige manier omdat de productie van vitamine D alleen optreedt onder dezelfde omstandigheden als huidbeschadiging door UV. Is dus eigenlijk voor het totaaleffect verstandiger om het hele jaar vitamine D te supplementeren en je huid goed te beschermen tegen de zon.

Truus

Bericht door Truus » ma feb 24, 2014 10:58

sillygirl schreef:In Nederland is de zon een groot deel van het jaar niet intens genoeg om vitamine D te KUNNEN aanmaken.
Ach, natuurlijk, dat verklaart de verdwijning van de Bataven.

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma feb 24, 2014 11:01

Truus de troll :roll: Ben je allergisch voor wetenschap? Misschien zijn daar ook wel tabletjes voor. LSD ofzo? (Al zul je die niet nodig hebben als je gewoon zorgt dat je nooit B12 binnenkrijgt)
maarja, de mens is nog niet lang genoeg verder van de equator gaan wonen om met minder intense straling te kunnen omgaan (selectiedruk heeft tijd nodig). alleen maakte dit niet uit omdat er altijd vlees en orgaanvlees werd gegeten en vis e.d. waar veel vitamine D in zat (dus er was ook geen selectiedruk).

Kitsune

Bericht door Kitsune » do mar 06, 2014 11:09

Het is al een paar keer gezegd, maar in de wetenschap zeggen we altijd "een meting is geen meting"! Oftewel, laat 1 meting niet te zwaar wegen. Naast onbetrouwbaarheid van de meting, schommelen je waarden sowieso.

Er zijn zoveel factoren die voor variatie kunnen zorgen (het laboratorium, analyse methode, tijdstip van bloedprikken, je eigen lichamelijke staat [moment opname]) dat je niet veel kunt zeggen op basis van 1 meting.....beter is het om meerdere metingen te doen in de tijd (of duplo's...2 metingen tegelijkertijd). Maar goed, dat is duur en lastig..

Niet dat ik altijd mijn huisarts geloof, maar zijn dit geval zou ik hem/haar eerder vertrouwen dan een sport arts. Maar hou het wel goed in de gaten en vraag inderdaad je waarden op en hou die bij. Ik weet dat er bijv. over B12 nogal onenigheid is over de drempelwaarde (wanneer heb je een tekort en wanneer niet), aangezien mijn oma daar mee te maken had.

Skyclad

Bericht door Skyclad » zo mei 25, 2014 8:30

sillygirl schreef:Truus de troll :roll: Ben je allergisch voor wetenschap? Misschien zijn daar ook wel tabletjes voor. LSD ofzo? (Al zul je die niet nodig hebben als je gewoon zorgt dat je nooit B12 binnenkrijgt)
maarja, de mens is nog niet lang genoeg verder van de equator gaan wonen om met minder intense straling te kunnen omgaan (selectiedruk heeft tijd nodig). alleen maakte dit niet uit omdat er altijd vlees en orgaanvlees werd gegeten en vis e.d. waar veel vitamine D in zat (dus er was ook geen selectiedruk).
Schade door UV komt alleen met voedingstekorten of als je ergens woont met een gat in de ozonlaag. Nederland dus :o

Het onderzoek rond vitamine D is nog niet volledig, er zijn aanwijzingen dat de hoeveelheid zon die nodig is voor voldoende vitamine D sterk overschat is. En er is een aanpassing: blanke huid. Hoe blanker de huid, hoe makkelijker er vitamine D aangemaakt wordt. Vitamine D kan 2-3 maanden in het lichaam opgeslagen worden, wat lang genoeg is om de winter te doorstaan. Supplementeren voor de zekerheid is het beste, maar het is niet essentieel als je niet de hele tijd achter de geraniums zit.

@Psycho:
Als je nog niet al je haar kwijt bent na al die tijd...
Je eet veel mineralen/ijzer uitputtende voeding. Granen, brood etc. Linzen/witte bonen bevatten happen met ijzer, iets van 500g (droog) per dag zou genoeg moeten zijn en dat bevat ook meer dan 80g eiwit. Deel van de voeding moet ook verse groenten zijn met genoeg vitamine C. Al die namaak melkjes helpen niet, beter is het om gewoon pilletjes te slikken en granen te vervangen met bijv witte rijst. Ze zijn nog duur ook, en dat geld is beter te besteden aan fruit/groenten.
Een keer vegan mac eten kan prima maar echt 100% van je voedingspatroon is ijzeruitputtend, het is geen wonder als je een tekort hebt. Koffie, melk, brood, havermout. Ik kan niks vinden wat je ijzerniveau daadwerkelijk helpt.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » ma mei 26, 2014 14:14

sillygirl schreef:En in de warmere maanden kun je weliswaar gaan zonnen voor vitamine D, maar dat is niet de meest handige manier omdat de productie van vitamine D alleen optreedt onder dezelfde omstandigheden als huidbeschadiging door UV. Is dus eigenlijk voor het totaaleffect verstandiger om het hele jaar vitamine D te supplementeren en je huid goed te beschermen tegen de zon.
Er is een heel goed systeem (al heel lang voorgeschreven in de ayurveda) om te zonnebaden zonder schade.
De truuk is om je huid steeds opnieuw te koelen, dus iedere 5 of 10 minuten met een natte koele handdoek de net bezonde huid masseren totdat hij weer koel is.
En sowieso niet na de middag gaan zonnen voordat het 3 uur is omdat de zon dan te hoog staat en de straling te intens is.

Ik doe dit al jaren zo, lig te zonnen (alleen de rug, billen en benen) met de natte handdoek naast me en zodra het heet gaat voelen begin ik enkele minuten te masseren en de huid af te koelen.
Overdrijf ook niet, per week een twintig tot dertig minuten zonnen over de hele achterkant is meer dan voldoende.

Mensen met een blanke huid die nooit koelen (bijvoorbeeld door steeds te zwemmen) en uren in de zon blijven zijn onverantwoordelijk bezig.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus

Bericht door Truus » ma mei 26, 2014 16:16

Je kunt je ook zonnen in de vroege ochtend en/of late avond. Dan krijg je genoeg vit D en een mooi kleurtje, als dat al zo belangrijk voor je is.

Brent

Bericht door Brent » ma mei 26, 2014 21:18

Hangt van de tijd af, als het te vroeg of te laat is, dan heb je er niets aan voor je Vitamine D, net zoals trouwens in herfst, winter en vroege lente. De atmosfeer filtert namelijk teveel van de golflengtes weg die je zo nodig hebt (als de zonnestralen door een dikkere laag heen moeten voor ze je huid raken).

Dus feitelijk kun je niet zonder dat masseren met een natte doek.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo mei 28, 2014 22:33

Iemand een idee hoe het met de vit. D opname in midden Frankrijk zit? Hier schijnt de zon meer en ik ben iedere dag buiten.

Ik slik nog wel D en B12.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 29, 2014 7:47

Als je in de middaguren veel buiten bent met blote armen en gezicht zonder zonnebrand (niet zo goed voor je huid) maakt je lichaam waarschijnlijk genoeg D aan. Je zou ervoor kunnen kiezen om alleen in de winter supplementen te nemen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do mei 29, 2014 7:52

:thanks:

Brent

Bericht door Brent » do mei 29, 2014 9:53

Assie schreef:Iemand een idee hoe het met de vit. D opname in midden Frankrijk zit? Hier schijnt de zon meer en ik ben iedere dag buiten.

Ik slik nog wel D en B12.
Dan hoef je vanaf de tweede helft lente tot en met de herfst geen vitamine D te slikken.
Maar ik zou niet van 12 tot en met een uur of 3 in de volle zon gaan met een blanke huid. In de schaduw zou wel kunnen.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do mei 29, 2014 10:01

Nee dat doe ik ook niet (wit met sproeten) en bovendien heb ik daar geen tijd voor.

Ik loop vaak door de tuin om bv de kip te verzorgen of te tuinieren enzo.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do mei 29, 2014 10:03

Als ik van plan ben lang buiten te blijven smeer ik me wel in trouwens, momenteel factor 20.

Plaats reactie