Eieren

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
mamavans
Leefwijze: vegetarier

Eieren

Bericht door mamavans » vr mei 30, 2014 20:43

Wat is de reden dat sommige van jullie (of misschien wel de meeste van jullie, ik ben er nog niet zo in thuis) geen eieren eten? Ik ben nog heel erg aan het zoeken naar wat gezond is en wat niet en dan vooral voor onze dochter. Veel eieren eet ze niet, ze eet alleen een paar hapjes mee als ik eens een ei eet en dat is misschien één of twee keer in de maand. Het is denk ik het enige dierlijke product wat ze nog af en toe binnen krijgt (maar nogmaals, ik ben er nog niet zo in thuis en heb vast nog een hoop te leren). Maar is de reden dat verganisten geen eieren eten puur een principe kwestie of zijn er ook aanwijzingen dat eieren ongezond zijn?
Bezig met een zoektocht naar gezonde voeding voor onze dochter van april 2013.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Eieren

Bericht door Fynnya » vr mei 30, 2014 21:10

Een groot bezwaar dat ik tegen eieren heb is dat er indirect veel kuikens voor gedood worden.
Voor eieren zijn legkippen nodig, maar hanen hebben ze maar een paar nodig, dus de overige haantjes worden als ze nog kuiken zijn gewoon gedood. In Nederland worden per jaar 40 miljoen (!!!) mannelijke kuikentjes gedood...
Ook is het in commerciële industrie vaak zo dat dieren láng voor ze oud zijn gedood worden, of verkocht aan de vleesindustrie om daar gedood te worden voor vlees, omdat ze minder productief zijn dan toen ze wat jonger waren, en het dus goedkoper is om een nieuwe lading jonge dieren te kopen dan de wat oudere te blijven gebruiken.
Daarnaast betekent commercieel gebruik van dieren al snel dat de winst voorrang krijgt boven het belang van het dier, met allemaal mogelijk dierenleed als gevolg.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » vr mei 30, 2014 21:39

Afgezien van het verschrikkelijke dierenleed wat er achter schuilt, zit er ook nog eens ontzettend veel cholesterol in. Volgens mij zit er iets 200 mg in? Dat is al 2/3 van wat je maximaal per dag mag.
Treat others how you would like to be treated.

foppe
Leefwijze: veganist

Bericht door foppe » vr mei 30, 2014 23:03

Veggie93 schreef:Afgezien van het verschrikkelijke dierenleed wat er achter schuilt, zit er ook nog eens ontzettend veel cholesterol in. Volgens mij zit er iets 200 mg in? Dat is al 2/3 van wat je maximaal per dag mag.
Kleine correctie: de bovenlimiet mbt cholesterolconsumptie is 0 mg/dag. Het is altijd ongezond. :)

Overigens kun je hier een zeer goede samenvatting van het onderzoek naar het verband tussen voeding en gezondheid vinden, sinds kort door mij voorzien van nederlandse ondertitels. De ondertitels kun je aanzetten door de video te starten en vervolgens gelijk te pauzeren, en dan op het icoon links van het tandwiel te klikken, en even te controleren of de taal op Nederlands staat. De lezing duurt net geen uur, maar dat is het echt wel waard. :)
Laatst gewijzigd door foppe op za mei 31, 2014 9:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » vr mei 30, 2014 23:48

Fynnya schreef: Ook is het in commerciële industrie vaak zo dat dieren láng voor ze oud zijn gedood worden, of verkocht aan de vleesindustrie om daar gedood te worden voor vlees, omdat ze minder productief zijn dan toen ze wat jonger waren, en het dus goedkoper is om een nieuwe lading jonge dieren te kopen dan de wat oudere te blijven gebruiken.
Legkippen worden op 14 maanden leeftijd alweer geslacht, dan is de productie namelijk iets afgenomen en neemt de kwaliteit van de eieren iets af. Voor die tijd overlijd een deel al uit zichzelf of door ingrijpen van een dierenarts, de industrie vind 8% acceptabel per 14 maanden periode (dat is 3.200 in een stal van 40.000 leghennen, 7-8 doden per dag). Bij scharrelkippen in de bio-industrie worden de snavels gekapt, wat erg pijnlijk is. Daarnaast hebben reguliere kippen ook nog eens geen leven met zn allen in zo'n donkere smerige stal. Ik ben er geweest, dus weet hoe het eruit ziet.

Het gaat allemaal om het behalen van de hoogste winst. Ik wil een industrie die zo met dieren omgaat niet steunen en daarom koop ik geen eieren. Het is ook niet nodig, eiwitten en andere stoffen uit eieren kan je makkelijk uit andere producten halen. Verder vind ik het nog een vies idee ook, om andermans menstruatieresten op te eten. :?

Als je graag eieren wilt eten en je hebt een tuin, dan zou ik een stel kippen nemen (liefst van red een legkip.nl). Als je 6 eieren per week eet (inclusief de producten waar het in zit verwerkt) heb je nu ook als het ware een kip, alleen leeft die nu in de industrie als je daar je eieren vandaan haalt.

Skyclad

Bericht door Skyclad » za mei 31, 2014 8:46

:roll:
Wel typisch vegans. Ze vraagt of eieren ongezond zijn en er komen 4 reacties over kippen en dierenleed.

Voor veganisten is alles een principe kwestie. Dat is de belangrijkste reden.

Maar toevallig zijn dierlijke producten ongezond (behalve misschien honing...). Eieren bevatten veel methionine, wat schade toebrengt aan de aderen. Daarnaast bevatten ze veel cholesterol. Het eiwit beschadigd de aderen en vervolgens blijft cholesterol plakken aan de beschadigde plekken, en zo beginnen hart en vaatziekten. B vitamines(incl B-12), foliumzuur zijn nodig om deze beschadigingen tegen te gaan vandaar dat meer fruit en groenten gezond is. Dan is er nog kanker en de rest maar dat is een ingewikkelder verhaal.

Zorg dat je dochter voldoende kcal binnenkrijgt en b-12 pilletjes slikt of dingen eet die verrijkt zijn hiermee. Linzen en bonen moet ze echt voldoende eten omdat deze veel kcal en veel voedingsstoffen bevatten, terwijl brood, rijst en andere granen juist voedingsstoffen onttrekken uit het lichaam (de volkoren variaties zijn het ergste). Genoeg omega-3 is ook nodig omdat dat ook beschadiging van de aderen tegengaat.

foppe

Bericht door foppe » za mei 31, 2014 9:39

Skyclad schreef: terwijl brood, rijst en andere granen juist voedingsstoffen onttrekken uit het lichaam (de volkoren variaties zijn het ergste).
Even ter verheldering: dit is een overtuiging die bepaalde mensen (waaronder strikt plantenetende mensen) hebben, die bepaald niet op recent wetenschappelijk onderzoek gestoeld is. Er zitten, zolang je geen coeliac oid hebt, of glutenallergie, geen nadelen aan het eten van granen, en daarbij komt dat volkoren granen juist altijd gezonder zijn dan hun ontvezelde broertjes..
Skyclad: Ik neem aan dat deze uitspraken zijn geinspireerd door een (je door de WAPF of Sally Fallon aangeprate) angst voor fytaten? If so, neem dit eens door.
Genoeg omega-3 is ook nodig omdat dat ook beschadiging van de aderen tegengaat.
Verder zou ik willen aanraden om van algenolie gemaakte omega3 supplementen te kopen (bijv deze), deels omdat omega3 visolie vaak in de winkel al bedorven is (en zo mag worden verkocht), en deels omdat het zware metalen bevat (uit de vis), die zeker voor kinderen (maar ook voor volwassenen) af te raden zijn.
Laatst gewijzigd door foppe op za mei 31, 2014 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » za mei 31, 2014 10:20

Of als omega 3 bron lijnzaad, chiazaad of noten nemen. Maar goed dit is :offtopic:

foppe

Bericht door foppe » za mei 31, 2014 10:25

Veggie93 schreef:Of als omega 3 bron lijnzaad, chiazaad of noten nemen. Maar goed dit is :offtopic:
Niet helemaal, er zat natuurlijk ooit wat epa/dha in eieren, en dit is een deel van de reden waarom mensen denken dat eieren gezond/onmisbaar zijn.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » za mei 31, 2014 10:28

foppe schreef:
Veggie93 schreef:Afgezien van het verschrikkelijke dierenleed wat er achter schuilt, zit er ook nog eens ontzettend veel cholesterol in. Volgens mij zit er iets 200 mg in? Dat is al 2/3 van wat je maximaal per dag mag.
Kleine correctie: de bovenlimiet mbt cholesterolconsumptie is 0 mg/dag. Het is altijd ongezond. :)
Dat is natuurlijk zo. (y)

mamavans
Leefwijze: vegetarier

Bericht door mamavans » za mei 31, 2014 10:54

Dat van die hele legindustrie, dat weet ik. Ik heb ooit nachten wakker gelegen nadat ik een documentaire zag over de legindustrie waarin met de kuikens gewoon werd gegooid alsof het voorwerpen waren. Ze ging over een lopende band, werden hardhandig vastgepakt en dan naar de goede plek gegooid (gezond naar de volgende lopende band, ongezond in een mand). Daar ben ik al sterk gaan minderen met het eten van eieren maar helemaal stoppen is me nog niet gelukt. Daar ontbreekt het me aan motivatie want een gekookt eitje op een broodje gezond vind ik heerlijk. Maar wel dus sterk kunnen minderen naar eens in de maand tot eens in de twee maanden en hopelijk binnenkort via die weg naar helemaal geen eieren meer.

Wat mijn dochter betreft wil ik haar zo gezond mogelijk laten opgroeien. Ik kan niet alles voorkomen maar als ik dingen die mogelijk nadelig zijn voor haar gezondheid weg kan laten dan doe ik dat. Maar dat is nog een flinke puzzel en zeker nu ze steeds groter word en meer gaat eten. Ik heb soms ook wel het idee dat ze dan helemaal niets meer kan eten. Maar een eitje is iets wat makkelijk weg te laten en makkelijk te vervangen is, dus dan doe ik dat.
Bezig met een zoektocht naar gezonde voeding voor onze dochter van april 2013.

foppe

Bericht door foppe » za mei 31, 2014 11:28

mamavans schreef:Dat van die hele legindustrie, dat weet ik. Ik heb ooit nachten wakker gelegen nadat ik een documentaire zag over de legindustrie waarin met de kuikens gewoon werd gegooid alsof het voorwerpen waren. Ze ging over een lopende band, werden hardhandig vastgepakt en dan naar de goede plek gegooid (gezond naar de volgende lopende band, ongezond in een mand). Daar ben ik al sterk gaan minderen met het eten van eieren maar helemaal stoppen is me nog niet gelukt. Daar ontbreekt het me aan motivatie want een gekookt eitje op een broodje gezond vind ik heerlijk. Maar wel dus sterk kunnen minderen naar eens in de maand tot eens in de twee maanden en hopelijk binnenkort via die weg naar helemaal geen eieren meer.
Ik heb voor mezelf gemerkt dat het kijken van het filmpje waar ik hierboven naar link erg goed werkte om van alle resterende associaties tussen 'eieren' en 'gezond' af te komen.
Wat mijn dochter betreft wil ik haar zo gezond mogelijk laten opgroeien. Ik kan niet alles voorkomen maar als ik dingen die mogelijk nadelig zijn voor haar gezondheid weg kan laten dan doe ik dat. Maar dat is nog een flinke puzzel en zeker nu ze steeds groter word en meer gaat eten. Ik heb soms ook wel het idee dat ze dan helemaal niets meer kan eten. Maar een eitje is iets wat makkelijk weg te laten en makkelijk te vervangen is, dus dan doe ik dat.
Mocht je op zoek zijn naar vervangende eiwitbronnen, zou je bijv. eens kunnen kijken wat ze vindt van dun gesneden tempé als onderdeel van een hartige lunch (dit kun je het best bewaren door een plak te kopen en deze in stukken gesneden in te vriezen); en afhankelijk van de soort avondmaaltijd is het eigenlijk altijd wel mogelijk om een soort bonen/linzen/kikkererwten toe te voegen zonder dat je daar (qua smaak) veel van hoeft te merken (hoewel je natuurlijk ook peulvruchten hebt die juist smaak of 'bite' toevoegen :) )

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za mei 31, 2014 11:45

mamavans schreef:Ik kan niet alles voorkomen maar als ik dingen die mogelijk nadelig zijn voor haar gezondheid weg kan laten dan doe ik dat. Maar dat is nog een flinke puzzel en zeker nu ze steeds groter word en meer gaat eten. Ik heb soms ook wel het idee dat ze dan helemaal niets meer kan eten.
Kan me voorstellen dat dit lastig is. Misschien helpt het om te bedenken dat met name gevarieerd eten heel gezond is. Het is een beetje een dooddoener, maar alles vaar te voor staat is niet goed. Te veel, te weinig, te beperkt etc. Als je je kind en jezelf grotendeels veganistisch wilt laten eten, dan schrap je al best veel voedingsmiddelen van het lijstje en dan is het misschien verstandig om andere dingen wel toe te staan, of om überhaupt wat losser te zijn met wat jullie eten.

Voor bijna elk voedingsmiddel is ergens op internet wel een onderzoek of artikel te vinden waarin - terecht of onterecht - staat dat het ongezond is (dierlijke producten, granen, soja, vetten, suiker etc.). Maar af en toe een eitje, of af en toe een ander 'fout' voedingsmiddel is niet meteen slecht voor je gezondheid. Alles met mate. Niet al te dwangmatig over eten denken is goed voor je lichamelijke gezondheid en zeker ook voor je mentale gezondheid.

Als het je lukt om een goed alternatief voor de eitjes te vinden zullen de kippen je natuurlijk wel erg dankbaar zijn. :)
Laatst gewijzigd door Martine op za mei 31, 2014 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za mei 31, 2014 11:49

Ik schrok even van het granenverhaal, wat is er dan nog wel gezond?
Maar bedankt voor de verheldering Foppe.

We hebben een mega-scharrelkipje (ze mag op duizenden meters scharrelen) en die legt schattige eitjes. Ze was er al voor wij hier kwamen. Mijn vriend (geen vegan) eet af en toe een ei en ik geef regelmatig wat aan de katten. Zelf gebruik ik nog heel zelden een ei, maar vind dit wel de minst erge vorm om aan een ei te komen.

Skyclad

Bericht door Skyclad » za mei 31, 2014 12:02

foppe schreef: Skyclad: Ik neem aan dat deze uitspraken zijn geinspireerd door een (je door de WAPF of Sally Fallon aangeprate) angst voor fytaten? If so, neem dit eens door.
Verder zou ik willen aanraden om van algenolie gemaakte omega3 supplementen te kopen (bijv deze), deels omdat omega3 visolie vaak in de winkel al bedorven is (en zo mag worden verkocht), en deels omdat het zware metalen bevat (uit de vis), die zeker voor kinderen (maar ook voor volwassenen) af te raden zijn.
Is geen angst, phytaten zitten ook in linzen en bonen, vaak in grotere hoeveelheden. Maar er zitten heel weinig voedingsstoffen (vooral calcium en kalium) in granen, terwijl in bonen er vaak grote hoeveelheden van bijna alle voedingsstoffen zitten. Netto onttrekken rijst en andere granen calcium uit je lichaam. Dat is niet erg goed als je zoals de gemiddelde "omg I went vegan" 's morgens brood, 's middags brood en dan 's avonds een bord rijst of spaghetti eet en je dan opeens slecht voelt en dat dat dan komt omdat er vlees ontbreekt.

Ik eet gewoon pasta, rijst en andere granen, bijna dagelijks. Maar ik eet er ook veel groenten, fruit en bonen bij. Verder bevatten de meeste bonen (uitzondering is bijv kikkererwten) omega 3 terwijl granen bijna alleen omega 6 bevatten, wat niet goed is en dan moet je potjes van 30 euro per stuk kopen met algen omega 3 terwijl 30 cent per dag aan walnoten ook genoeg is en veel lekkerder.

foppe

Bericht door foppe » za mei 31, 2014 12:25

Skyclad schreef:
foppe schreef: Skyclad: Ik neem aan dat deze uitspraken zijn geinspireerd door een (je door de WAPF of Sally Fallon aangeprate) angst voor fytaten? If so, neem dit eens door.
Is geen angst, phytaten zitten ook in linzen en bonen, vaak in grotere hoeveelheden. Maar er zitten heel weinig voedingsstoffen (vooral calcium en kalium) in granen, terwijl in bonen er vaak grote hoeveelheden van bijna alle voedingsstoffen zitten. Netto onttrekken rijst en andere granen calcium uit je lichaam. Dat is niet erg goed als je zoals de gemiddelde "omg I went vegan" 's morgens brood, 's middags brood en dan 's avonds een bord rijst of spaghetti eet en je dan opeens slecht voelt en dat dat dan komt omdat er vlees ontbreekt.

Ik eet gewoon pasta, rijst en andere granen, bijna dagelijks. Maar ik eet er ook veel groenten, fruit en bonen bij. Verder bevatten de meeste bonen (uitzondering is bijv kikkererwten) omega 3 terwijl granen bijna alleen omega 6 bevatten, wat niet goed is en dan moet je potjes van 30 euro per stuk kopen met algen omega 3 terwijl 30 cent per dag aan walnoten ook genoeg is en veel lekkerder.
Misschien is het handig om in vervolg dan iets beter uit te leggen vanuit welke context je het bedoelt, ipv boude uitspraken te doen over de "ongezondheid" van granen (laat staan over volkoren..). Natuurlijk is het verstandig om te zorgen dat je niet 70% van je calorieën uit tarwe haalt, maar "nogal wiedes"..

Daarnaast begrijp ik nog steeds niet helemaal wat je nou precies wilt zeggen. Sluit het eten van rijst of spaghetti bij de avondmaaltijd uit dat je ook groente en bonen aan die maaltijd toevoegt, of het eten van brood dat je er fruit of groente bij eet?

Mooi schema ter indicatie:
http://veganforher.com/wp-content/uploa ... raphic.jpg

Skyclad

Bericht door Skyclad » zo jun 01, 2014 4:25

Wat ik bedoel is er zo min mogelijk van eten.
Voorbeeld:
Rijst:
20:1 Omega-6 tot omega-3
Net zoveel leucine en methionine per gram eiwit als biefstuk (hoewel rijst maar voor 7% uit eiwit bestaat en dus minder slecht is daardoor)
Meer dan 3x zoveel verzadigd vet als linzen per kcal.
Per kcal bevatten linzen meer mineralen en vitamines met uitzondering van B3/Mangaan/Selenium. Geen van deze voedingsstoffen zijn lastig binnen te krijgen of zijn nodig in grote hoeveelheden. Linzen bevatten bijna 2x zoveel calcium, 3x zoveel omega-3 (terwijl rijst 3x zoveel vet heeft), 3x zoveel vitamine E en 9x zoveel kalium. Dit zijn allemaal voedingsstoffen waarvan het lastig is om er voldoende van binnen te krijgen tegenwoordig.

Ja als je Big Macs vervangt door rijst word je gezonder, maar als je hetzelfde doet met suiker krijg je hetzelfde effect. Gezonder dan betekent niet gezond. En de vega-voedsel wijzer klopt dus ook niet. Olijfolie optioneel?! Olijfolie is hardstikke slecht, hoe komen ze daarbij? En welke reden kan je hebben om het deel granen niet te vervangen met fruit of bonen? Ik zeg niet dat je ze nooit moet eten, maar granen eet je maar om 1 reden: goedkope kcal. En dat alleen maar omdat fruit te duur is (in NL...) en teveel bonen/linzen uhm...probleempjes geven in de onderbroek.

foppe

Bericht door foppe » zo jun 01, 2014 8:31

olijfolie biedt geen specifieke gezondheidsvoordelen, maar zolang je het beperkt gebruikt is het (wederom) vrij onzinnig om te zeggen "het is hartstikke slecht". Want zolang je dat doet, worden de nadelen ruimschoots gecompenseerd door alle andere gezonde voedingsmiddelen waar je er veel meer van eet. Ik geloof dat het je een beetje aan perspectief ontbreekt (Fuhrman gelezen ofzo?): natuurlijk is een dieet waarin je niets onverantwoords stopt, en waar je alles uitkiest op basis van wat de optimale voedingsbijdrage zou leveren gezonder, maar a. om 10x gezonder te eeten dan je als omnivoor/vegetariër at is het niet nodig, en b. niet iedereen die veganist wordt is hoofdzakelijk gemotiveerd door de persoonlijke gezondheidsvoordelen; door de suggestie te wekken dat je je daar constant mee bezig zou moeten houden, doe je m.i. meer kwaad dan goed. Veganisme is niet alleen een dieet, en dat schema op een simpele maar duidelijke manier aan hoe een adequaat dieet eruit ziet (dat je een stuk gezonder zal maken dan je was).

Framboos

Bericht door Framboos » zo jun 01, 2014 8:43

Skyclad schreef:Wat ik bedoel is er zo min mogelijk van eten.
Voorbeeld:
Rijst:
20:1 Omega-6 tot omega-3
Net zoveel leucine en methionine per gram eiwit als biefstuk (hoewel rijst maar voor 7% uit eiwit bestaat en dus minder slecht is daardoor)
Per kcal bevatten linzen meer mineralen en vitamines met uitzondering van B3/Mangaan/Selenium. Geen van deze voedingsstoffen zijn lastig binnen te krijgen of zijn nodig in grote hoeveelheden. Linzen bevatten bijna 2x zoveel calcium, 3x zoveel omega-3 (terwijl rijst 3x zoveel vet heeft), 3x zoveel vitamine E en 9x zoveel kalium. Dit zijn allemaal voedingsstoffen waarvan het lastig is om er voldoende van binnen te krijgen tegenwoordig.

Ja als je Big Macs vervangt door rijst word je gezonder, maar als je hetzelfde doet met suiker krijg je hetzelfde effect. Gezonder dan betekent niet gezond. En de vega-voedsel wijzer klopt dus ook niet. Olijfolie optioneel?! Olijfolie is hardstikke slecht, hoe komen ze daarbij? En welke reden kan je hebben om het deel granen niet te vervangen met fruit of bonen? Ik zeg niet dat je ze nooit moet eten, maar granen eet je maar om 1 reden: goedkope kcal. En dat alleen maar omdat fruit te duur is (in NL...) en teveel bonen/linzen uhm...probleempjes geven in de onderbroek.
Dit is wel een heel... eigen interpretatie van alles. En nogal cherry picking. Ja, als je het ene met het andere product met elkaar vergelijkt is het ene bijna altijd wel ergens gezonder in dat het andere.

Olijfolie 'hartstikke slecht'? Ik zeg niet dat het zo gezond is als de meeste mensen denken, maar 'hartstikke slecht' lijkt me ook wat overdreven. En daarom staat het in die plant plate dus ook als optioneel.
En welke reden kan je hebben om het deel granen niet te vervangen met fruit of bonen?
Zink, fosfor, eiwitten, B-vitamines?
In zilvervliesrijst zit per 100 gram 131 kcal. In linzen 99 kcal. Per 100 gram (te lui om het precies uit te rekenen per kcal) zit in linzen 0,1 gram verzadigd vet. In rijst een wopping 0,2 gram. I. AM. SHOCKED.

Framboos

Bericht door Framboos » zo jun 01, 2014 8:45

foppe schreef: (Fuhrman gelezen ofzo?):
Dit is echt niet eens wat Fuhrman beweert. Daar mag je geloof ik een cup granen, zonder dat je daarmee gelijk hartstikke ongezond bezig bent. Bovendien, en dat vergeten mensen vaak, is het dieet van Fuhrman gemaakt om af te vallen, niet voor onderhoud.

Plaats reactie