Recepten proberen uit Vegan Eats World van Terry Hope Romero

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Johannetje
Leefwijze: veganist

Re: Recepten proberen uit Vegan Eats World van Terry Hope Ro

Bericht door Johannetje » zo feb 03, 2013 14:52

De gerechten klinken beiden lekker maar ik ga zeker voor pasta! (makkelijker :lol: )

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » zo feb 03, 2013 17:07

Het lijkt me allebei wel leuk. Al een tijdje geen pastagerechten gegeten (de pierogi voor het gemak niet meegerekend :mrgreen: ) en ik heb er wel weer eens trek in, al zou ik de pesto liever niet met rucola maken, want dat vind ik in gepureerde/gevijzelde hoedanigheid een tikje te bitter naar mijn smaak.

Het seitan-gerecht lijkt me ook lollig, temeer omdat ik nog nooit seitan gegeten, laat staan gemaakt heb! :)
Laatst gewijzigd door ilonavg op ma feb 04, 2013 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma feb 04, 2013 13:20

Marla schreef:Ik twijfel tussen de Grilled Seitan Noodle salad (p.234), daar is iedereen op het PPK-forum heel enthousiast over maar dat is wel veel werk, of de Fusilli with Almost-sicilian Arugula Pesto, Potatoes, and Peas (p.241). Die laatste is volgens mij juist weer lekker snel en makkelijk. Wat denken jullie?
Ik vind allebei leuk (wil alle recepten ui VEW wel proberen ;)) maar na 2 maanden een wat arbeidsintensiever gerecht stem ik toch voor snel en makkelijk...
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma feb 04, 2013 13:23

ilonavg schreef:Had je het deeg trouwens eerst wel even op kamertemperatuur laten komen? Dat is volgens mij wel erg belangrijk..
En laat ook even weten of het met die burgertjes gelukt is. :) Wat had je nou precies voor vulling gebruikt?
Mijn vulling bestond uit pompoen en aardappel (ca. 50%-50%) met half verse dille en half gedroogde, en 4 eetlepels van de gebakken ui.

Ik had het deeg inderdaad eerst weer even op kamertemperatuur laten komen. En ik heb de restjes maar 1x opnieuw uitgerold, daarna de rest maar gewoon weggegooid.

Marla

Bericht door Marla » ma feb 04, 2013 13:34

Ok, ik vind makkelijk ook wel fijn, heb eigenlijk bijna nooit tijd om uitgebreid te koken dus we gaan voor de pasta! Heeft iedereen het recept? Ik heb vandaag en morgen helaas geen tijd om het te scannen dus dan ik kan het pas woensdag online zetten.

ilonavg

Bericht door ilonavg » ma feb 04, 2013 13:41

Goede keuze Marla!
Gnoe schreef: Ik vind allebei leuk (wil alle recepten ui VEW wel proberen ;)) maar na 2 maanden een wat arbeidsintensiever gerecht stem ik toch voor snel en makkelijk...
En mochten we ons nou echt vervelen, dan kunnen we de fusilli altijd nog zelf maken. ;)

Ik neem voor het recept trouwens wél bliktomaten, want verse zijn in de winter niet te eten...

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma feb 04, 2013 17:28

ilonavg schreef:Ik neem voor het recept trouwens wél bliktomaten, want verse zijn in de winter niet te eten...
EENS!

Hier het recept voor degenen die het boek niet hebben. Lekker groot. :)

http://i48.tinypic.com/adys0k.jpg
http://i47.tinypic.com/262tpw2.jpg
http://i49.tinypic.com/jj8my8.jpg

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma feb 04, 2013 19:51

Klinkt lekker! Ik heb een keer een pasta met pesto en aardappel gemaakt uit the Mediterranean Vegan Kitchen en die was ook erg lekker maar wat simpeler dan dit recept, dus ik ben benieuwd! :)

Ik heb de pierogi en cheesecake inmiddels ook gemaakt (eigenlijk vorige week al) en die bevielen allebei goed! Ik vond de pierogi ook wel veel werk en had daardoor geen tijd meer om er iets anders bij te maken behalve de uitjes en appelmoes, maar dat was gelukkig ook al erg lekker. De volgende dag heb ik restjes deeg weer uitgerold en toen ging het ook sneller en makkelijker (misschien omdat de aardappelvulling toen koud was). Ik vind het trouwens een heel leuk idee om rode kool door de vulling te doen, al is het alleen maar vanwege de kleur :) Toen ik een foto wilde maken van de pierogi vond ik ze namelijk wel erg eentonig (deeg, vulling, appelmoes, uitjes - allemaal geel/bruinig) en die paarse vulling ziet er echt leuk uit!
Dit was volgens mij mijn eerste kennismaking met de Poolse keuken dus ik zou nog wel meer gerechten willen proberen. Misschien iets dat goed bij de pierogi kan om er echt een maaltijd van te maken. Het was inderdaad niet heel kruidig ofzo maar dat vind ik ook wel okee zo af en toe (en m'n vriend vond ze erg lekker want die houdt van saai eten, zegt-ie zelf :p).

De cheesecake was ook goed gelukt. Ik had niet genoeg cashewnoten dus heb het recept gehalveerd en zo paste het precies in m'n minispringvorm (van 17cm volgens mij). Ik was bang dat het taartje makkelijk uit elkaar zou vallen zo zonder bodem maar het was juist best stevig. En heel makkelijk! Gewoon alles pureren, in een vorm gieten en bakken - ik wil wel vaker dit soort cheesecakes maken :-D ik heb trouwens wel wat dingen aangepast: ik had geen (bio) citroen of sinaasappel dus heb citroenextract gebruikt in plaats van rasp en ik had ook geen rum dus heb een klein beetje rumextract gebruikt. Smaakte nog steeds goed! Ik ga de volgende keer wel wat minder poedersuiker gebruiken want ik vond hem erg zoet, maar misschien ben ik er ook wel mee uitgeschoten ofzo.

http://farm9.staticflickr.com/8224/8444 ... 6741_q.jpghttp://farm9.staticflickr.com/8476/8445 ... e142_q.jpg

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 04, 2013 19:57

Leuk Bonnie dat je de cheesecake ook hebt geprobeerd, ziet er goed uit!
Heb er al weer trek in :D

Fijn recept uitgekozen Marla, heb er nu al trek in. Al had ik de seitan salad ook leuk gevonden, doen we die een volgende keer :wink:
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Marla

Bericht door Marla » wo feb 06, 2013 13:30

Ik ga de pasta vanavond maken. Ik laat alleen wel het pepertje weg, dan kan mijn dochtertje ook mee eten :)

ilonavg

Bericht door ilonavg » wo feb 06, 2013 20:35

Woohooo Bonnie, tof - zo'n uitgebreid relaas! (y)
Ik moet zeggen dat de kleur van rode kool voor mij stiekem ook wel meespeelde toen ik het recept ging maken hoor.. Ik zag al een beetje aankomen dat beige + bruin + beige + bruin misschien niet zo olijk op de foto te krijgen was. :)

Als het meezit maak ik morgen de pesto-pasta, mits ik ergens een bos enigzins acceptabel uitziende basilicum kan vinden. Mijn (inmiddels negenhonderdste) poging tot het opkweken van een eigen basilicumplant is enkele weken geleden helaas - wederom!- treurig geëindigd... :mrgreen:

Marla

Bericht door Marla » wo feb 06, 2013 20:42

Ik had zo'n basilicum plant van de AH puur & eerlijk, was precies genoeg voor het recept. Het was lekker en super simpel! Ik had alleen iets meer kookvocht toe moeten voegen maar dat had ik toen al weggegooid, het recept was daar een beetje vaag (er staat 1/4 cup kookvocht bewaren, en dan verderop staat dat je 2 eetlepels moet toevoegen maar daarna staat er niks meer, dus toen had ik het al weggedaan). Verder verbaasde ik me over de eetlepel zout die in het kookwater zou moeten, dat heb ik dan ook niet gedaan en het was prima zo.
Ik had ook de Chickpea Parmigiana gemaakt en die was erg lekker maar wel vrij zuur. Kijk dus uit als je het over de pasta strooit, ik had er teveel over gedaan.

ilonavg

Bericht door ilonavg » wo feb 06, 2013 21:07

Marla schreef:Ik had zo'n basilicum plant van de AH puur & eerlijk, was precies genoeg voor het recept. Het was lekker en super simpel! Ik had alleen iets meer kookvocht toe moeten voegen maar dat had ik toen al weggegooid, het recept was daar een beetje vaag (er staat 1/4 cup kookvocht bewaren, en dan verderop staat dat je 2 eetlepels moet toevoegen maar daarna staat er niks meer, dus toen had ik het al weggedaan).
Er gaan ongeveer vier 'tablespoons' in een kwart cup, dus een beetje ruim is het wel, maar ik zie dat toch wel vaak in dit soort recepten staan. Even een klein kopje kookwater uit de pan vissen voorafgaand aan het afgieten is makkelijker dan twee eetlepels afmeten maar vooral is het zo dat je beter iets teveel kookwater apart kunt houden dan te weinig. Het zetmeelrijke kookwater speelt een belangrijke rol in de uiteindelijke structuur van je pastasaus en als die bij nader inzien tóch nog wel een extra lepel vocht kan gebruiken (wat vaak zo is) dan is het jammer als alles al in de gootsteen is verdwenen. :)

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame » za feb 09, 2013 9:48

Dit is een recept dat ik ook wel mee kan proberen :) Ik weet nog niet wanneer want ik heb mijn menu alweer in elkaar gedraaid en daar staat al pasta tussen :)
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

ilonavg

Bericht door ilonavg » zo feb 10, 2013 20:25

Nou, het kwam er vanavond dan eindelijk van:

http://oi47.tinypic.com/2v2e9ur.jpg

Twee kleine wijzigen op het recept: in plaats van rucola gebruikte ik veldsla. Ik heb al een paar keer eerder recepten geprobeerd waarbij rucola in pesto werd gestopt, en ik vond dat steeds onaangenaam bitter. Vandaar de veldsla.

Verder gebruikte ik geen 'sliced blanched almonds' maar een flinke handvol hele amandelen, nog in de schil. Die had ik toevallig over van een ander recept.

Blijkbaar waren de amandelen die ik gebruikte behóórlijk potent: eerlijk gezegd hing om het hele gerecht een geur van amandelspijs! :D Op zich niet eens vies, maar mijn neus had vooral het idee dat er marsepein in mijn bordje lag en dat contrasteerde toch een beetje merkwaardig met de zoute en pittige pasta. :)

Al met al een heel makkelijk gerecht, en niet al te spannend. Pasta + aardappel = wel een bord vol carbs, dus ik zit nu tamelijk vol. :)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo feb 10, 2013 20:48

Het ziet er wel lekker uit, mooie frisse foto!
Ik heb het nog niet in de planning, maar ga het zeker binnenkort maken.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 10, 2013 23:13

Ik wilde dat ik zo'n fotocamera als jij had. Je maakt echt heel mooie foto's, vind ik!

ilonavg

Bericht door ilonavg » zo feb 10, 2013 23:37

Mystique schreef:Ik wilde dat ik zo'n fotocamera als jij had. Je maakt echt heel mooie foto's, vind ik!
Dank, maar ik heb gewoon een vrij simpel, goedkoop point&click-cameraatje hoor. Ik zou best ooit eens iets spiegelreflex-achtigs willen, maar ik heb daar het geld eigenlijk niet voor over en ik ben te lui om me in het gebruik van zoiets te verdiepen. Ik stel zelfs op mijn huidige camera nooit iets in: ik gebruik gewoon standaard de macrostand en hopla, -klik-
Foto's maken bij daglicht of 's avonds onder een felle, tamelijk witte TL-buis scheelt vooral een stuk, plus de witbalans min of meer de goede kant opsleuren in Photoshop. ;)

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma feb 11, 2013 12:14

Bij mij komt het recept na donderdag op het menu want dan heb ik weer aardappels en zit er rucola in de groententas. Niet vergeten basilicum te kopen...

Het ziet er in ieder geval lekker uit! En ik vind ook dat je mooie foto's maakt Ilona, zoals wel meer mensen hier. Ik ben blij dat de dagen weer langer worden, dat komt mijn food-pics ook ten goede. ;)

Edit: vergat nog te melden dat er iemand van het Post Punk Kitchen forum een ingrediënten-index heeft gemaakt voor VEW. Handig! Zie:
http://forum.theppk.com/viewtopic.php?p=698159#p698159

ilonavg

Bericht door ilonavg » ma feb 18, 2013 18:49

Hoe is het afgelopen met de pasta, Gnoe? Rook die van jou ook zo naar marsepein? :D

Plaats reactie