Recepten proberen uit Vegan Eats World van Terry Hope Romero

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Brchj
Leefwijze: veganist

Re: Recepten proberen uit Vegan Eats World van Terry Hope Ro

Bericht door Brchj » ma okt 28, 2013 13:20

Men het water loopt me in de mond. Zoveel lekkers en inspiratie!
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 28, 2013 13:44

Ziet er heerlijk uit Dani! Jammer dat je de dahl niet zo lekker vond. Ik heb inmiddels toch maar een zakje gedroogde curryblaadjes gekocht. Misschien ga ik die later in de week nog uitproberen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma okt 28, 2013 14:27

Ik heb gisteren even de tijd genomen om lekker door het boek te bladeren, er staan eigenlijk ontzettend veel verschillende recepten en ideetjes in.
Als jullie zo ver zijn wil ik graag het volgende gerecht aandragen :D

Isa Does it is pas sinds het weekend onderweg, dus dat duurt nog even voor ik daar uit kan koken (ook maar even een nieuw topic openen dan).
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Ananas

Bericht door Ananas » ma okt 28, 2013 21:16

Vanavond de Dahl gemaakt, samen met de Spinach Coriander Roti (p192).

Ik bleek het zakje gedroogde curry leaves toch nog te hebben, dus die heb ik erdoor gedaan. Maar ik heb niet de kruiden in de koffiemolen gedaan (want heb geen molen), en gewoon wat gemalen kruiden toegevoegd, waardoor ik het resultaat wat flauw vond. Volgende keer zou ik wat meer toevoegen. Maar het was erg lekker, best makkelijk te maken en ook nog heel erg budgetproof! :) de foto is wel echt zo'n iphone foto hoor.. maar het is iets.

De Eggplant Shakshuka wil ik binnenkort ook maken! Ik heb nog zo'n potje preserved lemons, dus dat komt goed uit.

Maarre, nieuw recept voor dit topic, prima, bring it on Dani! :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di okt 29, 2013 16:10

Ik ben benieuwd welk recept je hebt gekozen Dani!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 29, 2013 20:46

Ik wil graag de Sesame Panko Tempeh Cutles (tempeh katsu) maken van pagina 246 met de Tonkatsu Sauce van pagina 70.

Lijkt jullie dat ook lekker?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di okt 29, 2013 21:27

Nice! Ik heb eigenljk nog nooit echt Japans gekookt, maar hiervoor heb ik bijna alles in huis. Alleen even een flesje mirin kopen.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 29, 2013 21:38

Ik moet even zorgen dat ik tempeh in huis heb, zal pas na vrijdag worden dat ik het maak.
Maar inderdaad, de rest heb ik allemaal in huis dus geen heel lastig inkoop gerecht denk ik.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di okt 29, 2013 21:56

Ik moet ook even checken of mijn panko nog goed/niet op is, ik gebruik eigenlijk altijd 'normale' paneermeel.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 29, 2013 22:05

Panko vind ik ideaal! Lekker kruimig en luchtig.
Ik kocht het altijd bij de Xenos, en had een paar zakken op voorraad. Volgens mij gaat zoiets niet snel bederven toch? Vraag mij af of het eigenlijk vast in het assortiment is bij de Xenos of dat het maar tijdelijk was.
Waar koop jij het?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo okt 30, 2013 7:25

Ik haal het bij de toko. Bij Xenos heb ik het nog nooit gezien, maar misschien ook niet goed op gelet. Ik paneer eigenlijk maar zelden dingen. Het is zo'n gedoe met al die bakjes. ;) Het restje panko dat ik nog heb staan is minstens een jaar oud. Maar het zal nog wel goed zijn inderdaad.

Ananas

Bericht door Ananas » do okt 31, 2013 9:13

Oh leuk, iets met tempeh! Ik ga kijken of ik dit nog kan maken voor ik woensdag naar Londen ga 8)

Overigens zou ik er niet speciaal panko voor kopen, maar gewoon paneermeel nemen. En mirin laat ik eigenlijk altijd weg uit Japanse recepten, ik doe dan een extra scheutje rijstazijn...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 31, 2013 16:26

De tempeh ligt in de marinade! Ik had geen tijd om mirin te halen, dus ik heb het inderdaad maar zonder gedaan. Er zitten genoeg andere sterke smaakmakers in de saus.

Opvallend trouwens hoeveel verschillende vormen tempeh er blijkbaar zijn. In de supermarkt zie ik hier vaak kleine vierkante pakjes. Bij de toko zijn er grote langwerpige van 400 gram. Op Duitse blogs zie ik vaak ronde worstvormige tempeh. Terry's beschrijving voor het snijden was voor een rechthoekige vorm, maar een andere dan wat ik had. Ik heb maar wat geïmproviseerd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 31, 2013 19:21

Wat is dit lekker! Het is wel een beetje gehannes met de tempeh die achtereenvolgens in de marinade, bloem, maizenapapje en panko-sesam mengsel moet, maar 100% de moeite waard. Ik ben wel tien keer heen en weer gelopen tussen het kookboek en het aanrecht om opnieuw te lezen welk ingrediënt in welk bakje moest. Een volgende keer zal het waarschijnlijk wel makkelijker gaan. Het paneren zelf ging trouwens relatief makkelijk. Het maizena-bloem papje was lekker dik, dus de panko bleef er goed aan plakken.

De hoeveelheid Tonkatsu saus heb ik gehalveerd en dat vonden we echt wel genoeg. Kale koolsla leek me een beetje saai, dus ik heb het aangemaakt met impele dressing van olie, citroensap en zoetmiddel. Ik had ook nog een avocado liggen die op moest en die smaakte er heerlijk bij, lekker romig. Wij zijn blijkbaar 'really hungry tonkatsu fans', want de hele hoeveelheid ging makkelijk op en ik zou eigenlijk nog wel wat lusten... :grin:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do okt 31, 2013 20:29

Ah leuk dat het gesmaakt heeft! Nu wordt ik nieuwsgierig! Hier waarschijnlijk zaterdag.
Ja paneren is ook niet mijn hobby, die vieze handen die je er van krijgt :x

Is de Tonkatsu niet misschien ook lekker bij die kool?
Martine schreef:Opvallend trouwens hoeveel verschillende vormen tempeh er blijkbaar zijn. In de supermarkt zie ik hier vaak kleine vierkante pakjes. Bij de toko zijn er grote langwerpige van 400 gram. Op Duitse blogs zie ik vaak ronde worstvormige tempeh.
Die ronde worstvormen uit Duitsland zijn heel anders qua structuur, bijna losse bonen. Maar wel erg lekker! Minder bitter en lijmsmaak. Ik vind die geweldig om BBQ Tempeh bagels mee te maken, maar je krijgt dan echt losse bonen. Van deze variant krijg je geen reepjes gesneden die je zo even kan opbakken vermoed ik.
Ik heb altijd de biologische tempeh van yakso, die vind ik eigenlijk iets te stevig, maar is het makkelijkst te krijg voor mij.

Leuk Alynda dat je het gaat proberen!
Gnoe? Nog plannen?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 31, 2013 20:47

Dani schreef:Is de Tonkatsu niet misschien ook lekker bij die kool?
Ja best wel. Dat ontdekte ik tijdens het eten. Maar ik was toch ook blij dat ik de kool ook zijn eigen smaakje gegeven had. Kool wordt ook lekker mals van een dressing met olie. Volgens Terry moet je tussendoor hapjes kool eten 'to clean the palet'. De tonkatsu smaakt heel sterk, dus het is best fijn om af en toe een hapje nemen van iets waar geen tonkatsu overheen zit.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do okt 31, 2013 20:56

Goede tip, zal een dressing maken bij de kool.
Had je nog een foto er van gemaakt?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 31, 2013 21:20

Nee geen foto sorry. Het was al donker, en één van de lampjes van mijn lichttent is stuk. Het zag er wel fotowaardig uit trouwens. De foto in het boek is heel realistisch :)

Ananas

Bericht door Ananas » vr nov 01, 2013 9:12

Gister de eggplant shakshuka met green tahin sauce gemaakt. Was echt superlekker! Vooral de preserved lemon was een heerlijke toevoeging. Heb er ook nog kikkererwten doorgedaan. Nom, echt vaker maken! Ben dol op aubergine.

Voor de tempeh heb ik bijna alles in huis en het lijkt me echt lekker :) ik hoop het maandag of dinsdag te maken. Morgen is de Halloween potluck en ik heb niet zoveel inspiratie & tijd voor een scary gerecht.. Dus denk dat ik gewoon iets uit dit boek maak met pompoen :)

Zag dat er ook allemaal lekkere saladegerecht in staan! Echt leuk om weer meer recepten uit dit boek te koken. Wat dat betreft was het wel ideaal toen ik nog m'n groentepakket had en gewoon elke week adhv de inhoud wat recepten koos om te maken. Vaker doen ^^

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr nov 01, 2013 12:53

Ik heb net nog een keer de Red Lentil Dahl gemaakt, met gedroogde curryblaadjes dit keer. Het smaakt een beetje anders dan toen ik het met laurier had gemaakt, minder zoetig ofzo, maar laurier was best een goede vervanger. Nu nog een keer met verse curryblaadjes!

Plaats reactie