Als iemand vlees eet zeg jij er dan wat over?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Kellie

Als iemand vlees eet zeg jij er dan wat over?

Bericht door Kellie » di mei 23, 2006 11:32

Vroeg ik me af: Als je met mensen naar de stad bent bijvoorbeeld en diegene eet een frikandel o.i.d ga jij er dan dingen over zeggen als:
* Je eet nu een lijk etc?

Ik doe dat namelijk niet omdat ik het een keuze voor ieder op zich is, ik probeer mensen wel te overtuigen maar niet onder het eten.
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

veglife
Leefwijze: veganist

Re: Als iemand vlees eet zeg jij er dan wat over?

Bericht door veglife » di mei 23, 2006 12:08

Kellie schreef:Vroeg ik me af: Als je met mensen naar de stad bent bijvoorbeeld en diegene eet een frikandel o.i.d ga jij er dan dingen over zeggen als:

Ik doe dat namelijk niet omdat ik het een keuze voor ieder op zich is, ik probeer mensen wel te overtuigen maar niet onder het eten.
:lol:

Nee hoor, wat een ieder eet, denkt of gelooft mag zij of hij geheel zelf bepalen, althans zo hoort het te zijn. Je kan wel mensen, mits je die drang voelt, informeren.

Ben je zelf veganiste?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di mei 23, 2006 12:13

Ik probeer mensen ook niet te overtuigen, niet tijdens het eten maar ook niet daarbuiten. Als mensen zelf een discussie met mij aangaan over mijn eetgewoonten zal ik natuurlijk wel uitleggen waarom ik veganist ben. Maar ik zal mensen niet aanvallen op wat ze eten, dat moet een ieder inderdaad geheel voor zichzelf weten.

vegalan

Bericht door vegalan » di mei 23, 2006 12:14

Kellie schreef:Vroeg ik me af: Als je met mensen naar de stad bent bijvoorbeeld en diegene eet een frikandel o.i.d ga jij er dan dingen over zeggen als:

Je kunt de dingen die wilt zeggen ook op jezelf betrekken, om aan anderen duidelijk te maken wat je bedoelt! Het is belangrijk dat je het juiste moment kiest, dat kan dus ook later zijn! Op dat moment heeft die frikandel voor hen toch te veel waarden om het te laten en omdat jij er waarschijnlijk langer mee blijft lopen dan zij dat doen, heb je tijd genoeg om een ander moment te kiezen! Je wekt dan ook minder verzet op en je kan anderen dan beter (via een omweg) met zichzelf laten confronteren.
Zo kan jij jezelf zonder geweld bevrijden van je eigen kwellende gedachten. Dat kan niet alleen in irl maar ook in je eigen geest!
Verzacht de confrontatie om er beter naar te kunnen kijken en het hanteerbaar te maken! Het blijft jouw keus hoe en of je het wil doen, het gaat uiteindelijk om je eigen welbehagen!

Shocktherapie veroorzaakt soms sociale aversie, omdat de dingen al snel te persoonlijk worden opgevat.
Laatst gewijzigd door vegalan op di mei 23, 2006 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mei 23, 2006 12:18

Ligt aan het moment. De ene keer wel en andere keer niet.

Daarnaast begint men meestal zelf de discussie door over veganisme te beginnen en dat ze het onzin vinden. Dus meestal hun eigen schuld dat ik ze info geef :twisted:

Ook zou ik niet zo snel met vleeseters mee gaan eten.

vegalan

Bericht door vegalan » di mei 23, 2006 12:30

DeNatuur.NL schreef:Ligt aan het moment. De ene keer wel en andere keer niet.

Daarnaast begint men meestal zelf de discussie door over veganisme te beginnen en dat ze het onzin vinden. Dus meestal hun eigen schuld dat ik ze info geef :twisted:
Dat is meer zelfverdediging dan evangelie! :P :wink:
DeNatuur.NL schreef: Ook zou ik niet zo snel met vleeseters mee gaan eten.

Ik ook niet, maar soms ontkom je er niet altijd aan, je kunt ze ook overhalen om eens een veganistisch maaltje de consumeren!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mei 23, 2006 12:35

Nou ja thuis hier in ieder geval niet. Maar daarnaast ben ik eigenlijk nooit bij vleeseters in de buurt :) En zelfs hier in huis ga ik liever in de woonkamer zitten. Of eet ik snel en ben ik van tafel.

Maar ook naar verjaardagen enzo van vleeseters ga ik liever niet of familiefeesten e.d.

Marleen

Bericht door Marleen » di mei 23, 2006 12:38

Dit wekt in de meeste gevallen alleen maar irritatie bij die mensen op.
Waarom zou je een ander je levensovertuiging willen opdringen?

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di mei 23, 2006 12:39

Nou ik ga anders elke keer als ik in de stad ben ff langs de febo om even tegen die mensen te zeggen dat ze lijken eten hoor.
Ik vind dat de verantwoordelijkheid van een veganist!!!!
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mei 23, 2006 12:46

Marleen schreef:Dit wekt in de meeste gevallen alleen maar irritatie bij die mensen op. Waarom zou je een ander je levensovertuiging willen opdringen?
Als iemand papier en rommel op de grond gooit is het toch ook goed als je er wat van zegt? Of als iemand kinderen lastig valt? etc.

Iemand wijzen op de slavernij die in de veevoerlanden gebeurd, op de milieuvervuiling die zorgt voor doden en vernietiging van natuur en natuurlijk het dierenleed lijkt me toch alleen maar een burgerplicht? :) 8)

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di mei 23, 2006 12:46

Kirsten schreef:Nou ik ga anders elke keer als ik in de stad ben ff langs de febo om even tegen die mensen te zeggen dat ze lijken eten hoor.
Ik vind dat de verantwoordelijkheid van een veganist!!!!
Niet alleen naar de Febo, toch ook naar de Mac en de Burger King zeker? :lol:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mei 23, 2006 12:47

Kirsten schreef:Ik vind dat de verantwoordelijkheid van een veganist!!!!
En zo is het :twisted:

vegalan

Bericht door vegalan » di mei 23, 2006 12:47

DeNatuur.NL schreef:Nou ja thuis hier in ieder geval niet. Maar daarnaast ben ik eigenlijk nooit bij vleeseters in de buurt :) En zelfs hier in huis ga ik liever in de woonkamer zitten. Of eet ik snel en ben ik van tafel.
Zijn de anderen er aan gewend dat jij zo doet en hebben ze je wil geaccepteerd of vinden ze je nog steeds een rare snuiter?

Gelukkig heb ik er thuis nooit problemen mee gehad, maar een rare snuiter ben ik wel gebleven! :wink:
DeNatuur.NL schreef:
Maar ook naar verjaardagen enzo van vleeseters ga ik liever niet of familiefeesten e.d.

Ik ook liever niet en dan gaat het soms niet eens om het vlees dat zij misschien eten! :wink:

Marleen

Bericht door Marleen » di mei 23, 2006 12:50

Ik persoonlijk begrijp niet waarom dit een verantwoordelijkheid dient te zijn?
En met "dit" bedoel ik de situatie die Kellie in deze draad schetst.
Ik ga liever een gesprek, of nog liever, een discussie aan, indien de situatie zich voordoet.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mei 23, 2006 12:51

vegalan schreef: Zijn de anderen er aan gewend dat jij zo doet en hebben ze je wil geaccepteerd of vinden ze je nog steeds een rare snuiter?
Tsja, natuurlijk krijg je wel grapjes e.d. te verduren, maar goed.
Ik doe gewoon zo en dat anderen het niet leuk vinden ofzo boeit me niet zo.

Is niet mijn schuld dat ik zo ben. :)

Het ergste hier thuis is mijn broer. Die hoeft geen enkel iets wat ik klaar maak of gekocht heb, want hij wil die veganistische shit niet zegt die dan.
Alleen maar omdat het veganistisch is.. zijn denken is niet zo logisch en snugger. Denkt nooit ver na.
Ik ook liever niet en dan gaat het soms niet eens om het vlees dat zij misschien eten! :wink:
:D

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » di mei 23, 2006 12:52

Als ik iemand vlees zie eten of melk zie drinken dan roep ik zo hard als ik kan:

KANKER FASCIST !!

8) :lol: :wink: :P
Zo doen we dat !

mais, au serieux:
wanneer ik vrienden of familie v me vlees zie eten dan maak ik daar idd een opmerking over, soms wat genuanceerder dan de andere keer, depends on my mood. Ik vind nu niet bepaald dat we lief of aardig moeten zijn tegen lijkeneters. NET ALSOF ZIJ ALTIJD ZOVEEL RESPECT VOOR ONS HEBBEN, hoe vaak krijg ik geen lompe comments v hen en dan word er v mij verwacht dat ik mijn bek houd wanneer iemand een onschuldig dier naar binnen werkt..
Ik word daar zo moe v, dat mensen die dierenleed eten rustig hun gangetje kunnen gaan...gezellig even langs de Mac of de Febo. Het is wel goed ! En wanneer er een respectvolle en genuanceerde opmerking gemaakt word reageren ze vaak net zo geshockeerd of aangevallen dan wanneer je ze uitmaakt voor moordenaar of iets anders dat nogal lomp is. Ik wil het gewoonweg niet accepteren, laat staan respecteren dat er mensen zijn die bijdragen aan het inmense lijden vd dieren.
Laatst gewijzigd door Fontanelle op di mei 23, 2006 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan » di mei 23, 2006 12:58

Wat een agressie Fontanelle je lijkt wel een boiler! :lol:

Hoeveel heb je van dat vreugdewater gedronken?
Wel met mate van blijven drinken hoor! :wink:
Laatst gewijzigd door vegalan op di mei 23, 2006 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di mei 23, 2006 13:02

Kiwi schreef: Niet alleen naar de Febo, toch ook naar de Mac en de Burger King zeker? :lol:
jij snapt'm. En ik pak die buurtsnackbar hier op de hoek (DE EVIL FOODMASTER!!!!) ook meteen ff mee. Als ik die activistenpet dan toch op heb...
Until I reach my home

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di mei 23, 2006 13:04

Fontanelle schreef: een onschuldig dier.
Mijn katten zijn soms best gemeen en schuldig aan vandalisme, met zn 5en tegen mij :cry:
Until I reach my home

Styx

Bericht door Styx » di mei 23, 2006 13:04

Ik roep meestal moord als iemand iets eet met dieren d'r in..
hoe schijtens irritant...

Plaats reactie