Als iemand vlees eet zeg jij er dan wat over?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Penny Lane
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » vr jun 02, 2006 20:31

Als ik mensen niet ken zeg ik er niets over, maar als er thuis iemand vlees eet, wijs ik naar het weiland achter ons huis en zeg ik 'daar loopt z'n broertje' oid. Tegen vriendinnen hetzelfde verhaal, of iets in die richting. Verder vind ik dat ze het zelf moeten weten, al zou ik het fijn vinden als ze de juiste keuze zouden maken ;)
look back and laugh

lex

Bericht door lex » za jun 03, 2006 21:01

als je tegen iemand je mening zegt kan je dat op verschillende manieren doen. het hangt er van af wie het is(bekende of vreemde.)

gelijk hoe moet je gewoon vriendelijk beginnen want niet iedereen is op de hoogte van hetgeen wij ons elke dag mee bezighouden en mee geconfronteerd worden. wij zijn degenen die de waarheid kennen en er niets mee te maken willen hebben maar dat kan je niet van iedereen verwachten.

tot op een bepaalde leeftijd word je opgevoed maar dan is het de taak aan jezelf om je verder te informeren en uit de grijze massa te stappen.

de ene persoon besef het vlugger dan de andere en sommigen beseffen het nooit en blijven blind.
het is volgens mij dan wel onze taak om hen te informeren. en dat kan je maar als je zelf goed geinformeerd bent en je overtuigingen kan staven.
want bovenal is het wel wij die gelijk hebben en streven voor een betere wereld voor dier, natuur en mens(alhoewel de mens het eigenlijk al veel te goed heeft!)

wij zijn volgens mij in dat opzicht beter dan de rest die gewoon de kudde volgen. het begint allemaal met individualisme. wat wil ik, wat ben ik , wat doe ik de rest aan,... hoe kan ik mezelf beter maken en mss anderen bewust maken?

iemand die het nog niet weet kan je het niet kwalijk nemen ook. ze weten wel dat ze dieren eten maar daar stopt het dan ook. ze hebben nog nooit grove beelden gezien of dieren horen roepen dat het door merg en been gaat!

als je iemand van al die informatie voorzien hebt en ze er echt mee geconfronteerd hebt op een rustige doch overtuigende manier en ze dan nog niet willen luisteren of ook maar de minste aanpassing willen doen dan kunnen ze voor mijn part gewoonweg de spreekwoordelijke boom in om het maar netjes te zeggen.

franske

Bericht door franske » za jun 03, 2006 21:31

[quote="lex"]

wij zijn volgens mij in dat opzicht beter dan de rest die gewoon de kudde volgen.

Gevaarlijk om zulke uitspraken te doen. Wie bepaald wat beter is voor wie en wanneer.
We pretenderen de waarheid te kennen (te snappen?) maar volgen we ook niet gewoon een eigen kudde (door hier post te plaatsen op het forum)?

lex

Bericht door lex » zo jun 04, 2006 11:07

het meest logische is voor mij dat je gewoon probeerd te leven zonder zo weining mogelijk schade te berokkenen aan anderen, dier en mens.
als veganist kom je daar heel dichtbij in de buurt.

in de situatie waar we nu inzitten als "aardbewoners"om het zo te zeggen, mag je gerust zeggen dat wij ons beter gedragen dan de rest van de mensen. wij zijn bewuster dan zij en proberen een verschil te maken. in deze situatie is veganisme een oplossing voor h??l veel problemen.

wij splitsen ons af van de grote kudde waar de ene de andere blind volgt en het heel makkelijk is zo te leven. tuurlijk zijn wij ook een kuddetje, maar dan een veel betere!

LouLou

Re: Als iemand vlees eet zeg jij er dan wat over?

Bericht door LouLou » vr apr 18, 2008 9:36

O nee....ik ga nooit met iemand in discussie. Punt.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma apr 21, 2008 9:56

och, ik zeg wel degelijk wat, maar het hangt er vanaf wie er zit te eten, zoals hier al eerder is opgemerkt.
Ik ga niet zo maar een kwaadaardige discussie beginnen, maar info geven dat doe ik wel eens. Zeker als mensen ook commentaar hebben op wat ik zit te eten, of als ze klagen dat er voor mij iets aparts is :)
Meestal krijg ik echter te horen 'hee is dat veganistisch, ow maar het ziet er wel erg lekker uit!'.
Er heerst hier een beetje het vooroordeel dat je een geitenwollensokken (contradictio) type bent die alleen maar linzen eet (Neil uit 'the young ones') als je veganist bent. en dat probeer ik natuurlijk wel even recht te zetten. :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen » zo apr 27, 2008 19:42

Ik denk dat je ook gewoon door je levenswijze andere mensen kan inspireren.
Ik ga mensen niet aanvallen als ze vlees eten, dat haalt toch niets uit. Maar ik praat wel open over veg zijn, als mensen er iets over zeggen of iets vragen of als zich een goede opening voordoet.
1 van de beste manieren vind ik ook vegan eten serveren als er iemand komt eten. Mijn trouwfeest was trouwens vegetarisch (niet vegan) en dat was voor veel mensen een probleem. Maar achteraf zei iedereen heel lekker gegeten te hebben :D

Boukje

Bericht door Boukje » di apr 29, 2008 10:10

ik ben zelf bezig met overstappen naar veganisme (ik ben heel zwak en kan gewoon nog niet zonder kaas, voor de rest nuttig ik geen dierlijke producten) maar ik vind dat iedereen een eigen keuze moet en mag hebben.

Als mensen bij mij eten krijgen ze vega eten en als ik bij iemand op bezoek ga houden ze rekening met mij (wat ik heel fijn vind).

Als mensen wel vlees willen eten en zich daar gelukkig bij voelen moeten ze dat vooral doen, maar als ze informatie willen over het niet meer eten van vlees dan help ik ze graag op weg :grin: want met deze open houding bereik je denk ik meer en stoor je jezelf ook minder aan anderen.

Een beter millieu begint bij jezelf vind ik een goede uitspraak en als mensen zien dat jij het kan dan kunnen ze zich er misschien ook in vinden zonder zich opgedrongen te voelen. Niets is naarder dan iemand proberen over te halen door op iemands schuldgevoel in te praten

Hopelijk beledig ik niemand met deze post aangezien dit mijn mening is en ook opensta voor anderen. ;)

Wen

Bericht door Wen » di apr 29, 2008 16:11

Goed gezegd, Boukje :D
Mensen die zich aangevallen voelen, gaan in verdediging

Boukje

Bericht door Boukje » di apr 29, 2008 20:00

Wen schreef:Goed gezegd, Boukje :D
Mensen die zich aangevallen voelen, gaan in verdediging
Thnx Wen :grin:

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mei 05, 2008 10:18

Helemaal met je eens Boukje!
Misschien dat er ook mensen zijn die je bereikt door heel negatief te zijn, maar dat zou bij mij niet passen. Dus ik probeer ook op een positieve manier te laten zien wat veganisme is, en ik help mensen als ze dingen lastig vinden of vragen hebben. Het is niet zo dat ik rijen mensen ken die opeens veganist/vegetarier of wat ook geworden zijn, maar ik zet in elk geval mensen aan het denken, en er wordt nu in mijn omgeving al minder verspild, en meer rekening gehouden met anderen.. Fantastisch toch?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » za mei 24, 2008 20:08

Kellie schreef:Vroeg ik me af: Als je met mensen naar de stad bent bijvoorbeeld en diegene eet een frikandel o.i.d ga jij er dan dingen over zeggen als:
* Je eet nu een lijk etc?

Ik doe dat namelijk niet omdat ik het een keuze voor ieder op zich is, ik probeer mensen wel te overtuigen maar niet onder het eten.
en dat dier dan die ervoor vermoord is..

kreeg die ook een eigen keuze? NEE.
ja ik zeg er vaak wat van.
vaak laten mensen dan ook t achter en kopen ze toch niet dat vlees broodje..

laast in de bus zat prop vol bahh kon nie van me plaats af want gangetje ook vol begint zown echte dikke man zown vlees iets te eten, omg die geur..

ik zo'n kruis maken.. van God please be with that poor animal..

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 25, 2008 8:03

Ik denk dat je daar zooooo veel meer schade mee aanricht dan dat je er ook maar iets voor veganisme voor doet.

Wen

Bericht door Wen » zo mei 25, 2008 13:58

Ach ieder op zijn manier denk ik

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » ma jun 02, 2008 20:09

en dat dier dan die ervoor vermoord is..

kreeg die ook een eigen keuze? NEE.
+1

raymond

Bericht door raymond » ma jun 02, 2008 22:30

als ik dit topic zo doorlees... zie ik zoveel mensen die zeggen niet in discussie te gaan omdat ieder recht heeft op zijn eigen mening, en ieder zijn eigen keuze moet maken, maar het is wat Drawion_Kuda al zegt, die dieren HEBBEN geen keuze.. die worden hun hele leven opgesloten, uitgebuit en vermoord. Bont is tegenwoordig over het gros van het volk niet meer geaccepteerd, vanwege de felle kritiek die erop geuit wordt, onder andere op straat, omdat bontdragers erop aangesproken worden.. waarom vlees eten dan niet? wat is er minder erg aan een dier dat vermoord wordt voor het bont, dan een dier dat vermoordt wordt voor het vlees? die dieren moeten uit die kooien en welnu, niks zeggen helpt daar niet al te veel mee...
discussie's zijn er om gevoerd te worden, en de dieren hebben er veel meer aan als er iets gedaan wordt, dan dat er stilzwijgend gewacht wordt op de dag dat alle dieren vrij zullen zijn.. (wat zo niet al te snel zal gaan)

Wen

Bericht door Wen » di jun 03, 2008 11:25

Ik vind zeker niet dat iedereen voor zijn eigen moet uitmaken of hij vlees eet of niet. Ik vind het schanddalig dieren te doden als dat niet nodig is om te overleven. In een klein of groot hok verandert er niks aan. Dieren doden, omdat je het gewoon lekker vindt, is een schande.
De vraag is alleen of je door mensen persoonlijk aan te vallen meer veganisten creeert of gewoon de meeste mensen tegen je keert. Soms is een goede discussie gepast, soms een hard woord en soms gewoon het goede voorbeeld geven. Ieder moet ook op zijn manier veganist kunnen zijn :!:

raymond

Bericht door raymond » di jun 03, 2008 15:25

Wen schreef: Soms is een goede discussie gepast, soms een hard woord en soms gewoon het goede voorbeeld geven. Ieder moet ook op zijn manier veganist kunnen zijn :!:
als er niks over gezegt (en dus enkel het goede voorbeeld geven) wordt zullen ze vast niet gaan bekeren ;)

dat is zoiets als de bont industrie willen bestrijden zonder actie's.. maar het goede voorbeeld geven door geen bont te dragen.. ;)

Mark

Bericht door Mark » di jun 03, 2008 16:03

raymond schreef:
Wen schreef: Soms is een goede discussie gepast, soms een hard woord en soms gewoon het goede voorbeeld geven. Ieder moet ook op zijn manier veganist kunnen zijn :!:
als er niks over gezegt (en dus enkel het goede voorbeeld geven) wordt zullen ze vast niet gaan bekeren ;)

dat is zoiets als de bont industrie willen bestrijden zonder actie's.. maar het goede voorbeeld geven door geen bont te dragen.. ;)
Ik snap je punt hoor, maar wat denk je wat constructiever is: goed opgezette campagnes die mensen bewust maakt en aan het denken zet of willekeurig mensen gaan aanspreken op hun gedrag terwijl ze zelf waarschijnlijk niet begrijpen wat nou het probleem is?
Ik hoef mensen er niet eens op aan te spreken, vaak wanneer iemand (bijvoorbeeld op mijn werk) er achter komt dat ik veganistisch eet, gaan ze zelf de discussie wel aan of stellen ze vragen. Mijn ervaring leert dat wanneer je een beetje inlevingsvermogen creeert bij mensen, dat ze er vanzelf wel voor open gaan staan. Dat inlevingsvermogen kan makkelijker gecreeerd worden door te zorgen dat je je standpunten goed en rustig onder woorden kunt brengen en je voldoende kennis van zake hebt dan dat je vol emotie gaat roepen dat vlees moord is.
Met andere woorden: Ik denk dat het heel belangrijk is om mensen aan het denken te zetten, ik denk alleen niet dat dat gebeurt door ze persoonlijk aan te vallen.

Wen

Bericht door Wen » di jun 03, 2008 18:22

Dat denk ik dus ook. Bovendien hebben veel mensen er nooit diep genoeg over nagedacht of weten ze er niet genoeg van om de overstap te maken. Bont en vlees hebben een heel andere aanpak nodig volgens mij. Bont was een produkt voor de weinige rijken en gemakkelijker door mensen afgewezen dan bv hun leren jas of hun leren schoenen.

Plaats reactie