Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Raynak

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Raynak » vr jan 23, 2015 19:22

Ik ga ze lezen, thanks :D

TonyJello
Leefwijze: veganist

Bericht door TonyJello » zo feb 01, 2015 10:01

'Sinds een paar weken eten ik nu 1 dag in de week biologische zalm (er zitten veel goede vetten in, het is biologisch, en biologische zalm wordt doorgaans gevangen tegen het einde van hun leven, als ze op weg zijn naar hun geboortegrond om zich voort te planten om daarna toch massaal te sterven).'

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo feb 01, 2015 11:22

Sprookjes... misschien een stukje sturen over de zware metalen in vis?

Violet

Bericht door Violet » zo feb 01, 2015 12:50

En dat ze dus gevangen worden, nóg voor dat ze zich voortplanten!

Lisa

Bericht door Lisa » za feb 21, 2015 21:56

Niet per se gericht op mijn veganisme , maar meer mijn plantaardige, 'gezonde' manier van eten, zonder dierlijke producten, suiker, e-nummers en zo min mogelijk brood.

'Ja, was laatst op televisie, RTL4 he, een echte kinderarts, die zei dat het helemaal niet gezond is als je stopt met melk drinken en brood eten oa, kinderen blijken dat heel hard nodig te hebben en al die kinderen die van de ouders moeten meedoen aan die plantaardige hype zijn ernstig ondervoed, dat zei die kinderarts he, echte kinderarts (armen over elkaar) dussss.....'

Wtf moet je daar nou op zeggen, gebeurt me echt zo vaak dat mensen komen aandraven met artikel dit of interview dat of tv programma gezien over...
Wat willen mensen hier nou in godsnaam mee zeggen? Waarom willen mensen zo graag iemands manier van leven afkraken als het afwijkt van het gangbare, snap het gewoon helemaal niet...
Vind dat zulke zinloze dingen altijd, dan heb ik de neiging om me gewoon om te draaien en weg te lopen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za feb 21, 2015 23:14

Stiekem zijn ze jaloers dat jij durft af te wijken en er kennelijk succesvol in bent, terwijl ze zelf afhankelijk zijn van "wat op tv gezegd wordt". Dat is één reden, er zijn er nog tig meer, zoals dat mensen zich bedreigd voelen door alles wat vreemd is. Jij bent duidelijk vreemd, want je bent gemotiveerd door iets van buiten hun belevingswereld. Een vreemde in een menselijk omhulsel, hoe bedreigend is dat? Wie kan je tegenwoordig nog vertrouwen?
:govegan:

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » zo feb 22, 2015 5:50

Er zijn nog heel wat ouderwetse slecht geinformeerde artsen en dietisten.
Zoals je vroeger nog veel artsen had die verkondigden dat roken niet schadelijk was (nu ondenkbaar).
Maar de trend, de kanteling is naar de verse plantaardige voeding en niet andersom.

http://www.parool.nl/parool/nl/265/GEZO ... tijd.dhtml

http://www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN- ... niet.dhtml

http://www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN- ... eten.dhtml

http://www.joop.nl/opinies/detail/artik ... ihadisten/

http://www.hpdetijd.nl/2015-02-19/waaro ... ezondheid/
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » zo feb 22, 2015 8:33

Krijg hem net ook van mijn moeder over de mail
http://www.telegraaf.nl/e/23714425
Zo en denk daar maar eens over na! (Als onderschrift erbij)
Vreemd he dat ik maar weinig contact met haar heb :lol:

Al moet ik zeggen dat ik heel die superfood hype ook wel beetje zat ben. Gojibessen zijn best lekker door de sojayoghurt maar om nu al mijn eten te vervangen door een superfood...kost klauwen met geld ook. Maar dat zo'n man dan gelijk begint over boter en melk :x

Framboos

Bericht door Framboos » zo feb 22, 2015 14:23

Hm, een arts die Linda de Mol als voedingsgoeroe aanhaalt. Sure.

(Hoewel ik het verder niet met haar oneens ben, maar het hoeft niet zo te zijn dat door dingen te schrappen, je gelijk ondervoede kinderen krijgt...)

Marianne

Bericht door Marianne » zo feb 22, 2015 14:58

het staat iets uitgebreider in het AD:
http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... food.dhtml
Ik denk dat de kinderarts ook voor een deel onjuist of selectief wordt geciteerd: uit het AD- verhaal begrijp ik dat het er vooral om gaat dat kinderen niet genoeg eten terwijl ze een groeispurt doormaken. En daar kan ik me wél iets bij voorstellen. Dat zo'n arts vervolgens vergeet dat je ook buiten de door het Voedingscentrum gebaande paden gezond en voldoende kan eten is jammer.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » zo feb 22, 2015 16:19

Dan nog blijf ik het een vreemd (ongeloofwaardig) verhaal vinden.
Kinderen zijn bij uitstek wezens die eten als ze trek hebben.
Ik at vroeger een stuk meer als ik dagenlang kon buitenspelen.
Dat zal echt niet anders zijn bij veganistische kinderen die geen brood meer eten.
Ik denk eerder dat het bij bepaalde artsen tussen de oren zit dat mensen die niet "gewoon" eten zoals de meeste Nederlanders doen wel tekorten zouden móeten oplopen.
Als die kinderen nou scheurbuik of botafwijkingen zouden krijgen, dan kan ik me er iets bij voorstellen.
Overigens zijn westerse mensen doorgaans abnormaal lang vergeleken met de rest van de wereld, dus lengteverschillen vind ik al helemaal geen argument.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » di feb 24, 2015 21:39

Vandaag uit eten gegaan in een bistro.
Er waren geen vegan opties maar wel 2 vegetarische. Had om de pasta gevraagd, alleen dan zonder kaas erdoor.
Ik kreeg mijn pasta, maar helaas wel met kaas erdoor, ze hadden ze parmezaanse kaas eroverheen wel weggelaten, maar het zat al door de saus dus dat kon niet anders.

Heel aardig, de kok kwam persoonlijk aan mijn tafel om te bespreken wat hij dan kon maken.
Uiteindelijk pasta gegeten met champignons en weet ik veel wat er allemaal doorheen, erg lekker.
Maar goed, de hele tafel was al klaar met eten en ik moest nog beginnen, dan voel ik me toch wel ongemakkelijk hoor, ook omdat dit in bijzijn can deze mensen al een paar keer eerder was gebeurd als we uit eten gingen.
Ook een keer een serveerster die een beetje in paniek raakte toen ik vroeg om brood met alleen salade erop(tomaat komkommer sla en augurk bijv)
Ik heb toch dan het idee dat ik mijn tafelgenoten vooral laat zien dat veganistisch eten eigenlijk heel lastig is, vooral in sociale eetsituaties zoals uit eten gaan (en verjaardagen enz).
Hoewel ik het zelf niet als lastig ervaar! Absoluut niet. Maar het gaat toch altijd wel anders dan anders als ik erbij ben

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo feb 25, 2015 7:39

Ja, dat vind ik ook moeilijke situaties.

Het helpt wel echt om van tevoren even contact te hebben met het restaurant of in ieder geval degene die reserveert te laten doorgeven dat er een veganist in het gezelschap is, zodat ze een beetje voorbereid zijn.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Framboos

Bericht door Framboos » wo feb 25, 2015 14:00

O, ik zou inderdaad zeker even van tevoren contact hebben! En goed aangeven bij het bestellen dat je geen kaas wilt, niet alleen niet de kaas die op de menukaart genoemd wordt maar helemaal niet. (En dat werkt sowieso nog beter van tevoren aan de telefoon dan aan de tafel.)

Dan lijkt het allemaal veel minder lastig voor je tafelgenoten. :-D

Lisa

Bericht door Lisa » wo feb 25, 2015 15:14

Oh ja dat is wel slim, stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb zeg!
Ga ik de volgende x zeker doen

Lisa

Bericht door Lisa » vr mar 13, 2015 10:24

Deze had ik nog niet eerder gehoord
Ja maar er gaan ook witte bloedlichaampjes dood in je lichaam :shock:
(als in, die gaan dood voor JOU, dus kan een dier toch ook dood voor jou, wat is het verschil tussen een dier en een bloedlichaampje?)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mar 13, 2015 11:44

:blink: :nea:

Verloren zaak.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

herbrandt

Bericht door herbrandt » za mar 14, 2015 0:02

Wat een vervelende situaties zijn dat in het restaurant, Lisa. Ik snap waarom je het vervelend vindt, het lijkt dan inderdaad dat veganistisch eten heel gewikkeld en moeilijk is. Dit is voor mij wel een reden om te proberen zo min mogelijk uit eten te gaan, en als het dan wel gebeurd er voor zorgen dat er gegeten wordt in een restaurant waarvan ik van tevoren al weet dat ze ook veganistische maaltijden serveren.

Mochan

Bericht door Mochan » zo mar 15, 2015 23:00

Ik ben erg bekend met alle stereotype reacties en onbegrip, maar wat mij als meeste opvalt is het feit dat toen ik uit de kast kwam er letterlijk niemand moeilijk over deed of ook maar een seconde veward keek.
Maar de seconde nadat ik vermelde dat ik geen vlees meer at kreeg ik een enorme shitstorm over mij heen, die nog erger was nadat ik vegan werdt.

Veganilla

Bericht door Veganilla » vr mar 27, 2015 11:19

Ik vind het best verdrietig en ook wel moeilijk dat mensen er zo negatief op reageren. Ze oordelen en schreeuwen hun mening in plaats van de keuze te respecteren. Ik begrijp hierdoor wel beter hoe het voelt als je buiten de groep valt. Als veganisten blijven toch een minderheid in de samenleving. Ik ga meedoen aan de veganchallenge en ik heb dit niet eens aan al mijn familieleden durven vertellen omdat ik weet dat ik dan uit de groep wordt gedreven en het mijn band met de familie eh verslapt klinkt raak, maar tegenstelling van versterkt dus. Ik de Engelse reactie ook niet gelezen omdat ik ja vind het gewoon sad dat mensen niet gewoon enthousiast kunnen zijn of er in ieder geval voor open staat om er meer over te leren in plaats van meteen BAM te oordelen.

Plaats reactie