Hoe promoot jij veganisme?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
blackblossom
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Hoe promoot jij veganisme?

Bericht door blackblossom » wo mar 28, 2012 17:24

Wat zijn jouw tactieken om veganisme "mainstream" te maken?

Brent
Leefwijze: flexanist

Re: Hoe promoot jij veganisme?

Bericht door Brent » wo mar 28, 2012 19:47

Ik promoot het af en toe op forums door er mee te koop te lopen dat het mijn levenswijze is geworden.
Bijvoorbeeld ik post filmpjes over veganisme die ik op you-tube vind.
Of ik irriteer bepaalde mensen quasi-serieus door hun carnisme in een raar daglicht te stellen.
Dat omdraaien ligt me nog het beste, de bal direct bij hen leggen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » wo mar 28, 2012 20:20

Voornamelijk om zo veel mogelijk info over alles wat er mis is in de vee industrie en aanverwanten te posten op mijn Facebook pagina http://www.facebook.com/Verzamelpunt.Ac ... Dierenleed
Daarnaast ga ik regelmatig de discussie aan met vleeseters en weiger uiteraard pertinent dierlijke producten te consumeren ook als dat speciaal voor mij in huis gehaald is in de veronderstelling dat ik dat wel eet..
Verder staat er in elk profiel op internet vermeld dat ik veganist ben.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo mar 28, 2012 21:44

Ik maak regelmatig lekker plantaardig eten voor mijn vrienden, collega's en familie. Verder probeer ik ook te zorgen dat het eten dat ik meeneem naar mijn werk er lekker uitziet en dat ik leuke kleding en accessoires van vegan materialen heb. Soms ontstaat er dan een gesprek over het gebruik van dieren en over veganisme en dan leg ik uit waarom ik het doe en dat het eigenlijk best leuk is en niet zo moeilijk/ongezond als mensen denken. Heb er nog niet enorm veel succes mee gehad voor zo ver ik weet, maar verschillende familieleden kopen nu Alpro producten, voor ons en soms ook voor zichzelf en misschien hebben we wat vooroordelen weg kunnen nemen.

Mijn vriend en ik gaan ook proberen een mooie website met recepten maken, zodat mensen kunnen zien wat we dan zoal eten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do mar 29, 2012 7:39

Ik zit op diverse fora en vertel daar regelmatig hoe ik eet. En mensen die hier komen eten krijgen bijna altijd vegan eten. Ze vinden het lekker en zijn dan heel geïnteresseert want zulk eten krijgen ze niet vaak. Ook niet de grote hoeveelheden groentes.

JesseL

Bericht door JesseL » do mar 29, 2012 9:07

Ik ben politiek actief en draag het op die manier breed uit. Verder hebben we drie kinderen daarmee laten we zien dat je ook als "burgelijk" en "normaal" gezin prima en gezond veganistisch kan leven. :D
En hopelijk zetten zij ook weer anderen aan het denken en krijg je toch een soort mini olievlek idee... :wink:

Emiel

Bericht door Emiel » do mar 29, 2012 13:09

Ik ben afgelopen jaar niet ziek geweest. Op een verkoudheidje na dan, maar die was, zonder medicijnen, na een dag of twee alweer over. Veel mensen zeggen dat ik er goed en gezond uit zie.

Dus als je zorgt dat je gezond bent en blijft en jezelf goed verzorgt, promoot je meteen ook je levensstijl.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do mar 29, 2012 16:35

Ik ben helaas chronisch ziek, dus dat is niet zo'n goede reclame.
Wel krijg ik vaak te horen dat ik er zo gezond uitzie qua huid en gewicht. Enne... vaak moet mensen lachen als ze zien hoeveel bananen ik in mijn kar heb liggen. Meestal vier trossen. Vroeger was het dan nog leuker om te zeggen dat dit nog maar voor een halve week is en dat we plantaardig eten en dus een heleboel fruit. De appelboer is ook erg blij met onze klandizie :wink:

Eén van mijn zoons had laatst een gesprek met een leraar van zijn school en het gesprek kwam op veganisme. Zoonlief vond het erg leuk om zijn kennis te delen. De leerkracht was erg geïnteresseerd. Zoonlief zei later al dat hij goed reclame had gemaakt :)

Ananas

Bericht door Ananas » do mar 29, 2012 21:01

Martine schreef:Mijn vriend en ik gaan ook proberen een mooie website met recepten maken, zodat mensen kunnen zien wat we dan zoal eten.
Leuk!

Ik bak een mooie taart voor elke verjaardag waar ik heen ga, ik kook voor en met mensen. Ik neem altijd kleurrijke lunches mee naar werk etc. om te laten zien hoe lekker het allemaal is :) en op mijn werk bij de biowinkel vertel ik klanten graag over plantaardige opties (en soms over mijn mening over de vee industrie, maar is niet zo gepast op werk om stellig producten af te raden)

En ik BLOG natuurlijk. :D Op die manier bereik ik ook al veel mensen. Ik laat zien hoe ik eet, hoe ze zelf vegan kunnen koken en binnenkort ook hoe andere vegans eten/leven. Ik probeer ook in het dagelijks leven mensen tips te geven om hun voeding aan te passen - al is het maar een klein beetje, het is toch weer een beetje.

Toen ik nog veel met de trein reisde, had ik vaak vegan boekenleggers in mijn boeken en buttons enzo om mensen hopelijk tot nadenken te brengen.

Ik vind het wel eens jammer dat ik van mezelf niet zo'n goed toonbeeld van veganisme ben, doordat ik chronisch slecht slaap zie ik er altijd moe uit en bovendien ben ik wél vaak ziek (altijd al geweest). Maar ik hoop dan maar dat ik het goed maak dmv mijn blog en kennis over voeding ;-)

Emiel

Bericht door Emiel » do mar 29, 2012 21:43

Je hebt je gezondheid inderdaad niet helemaal zelf in de hand helaas.. :(

Maar... met goede voeding, weinig (of geen) alcohol etc. en wat beweging hier en daar kun je een heel eind komen :wink:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do mar 29, 2012 21:48

Ik blog, over alle dingen die ik leuk vind in mijn leven hier in het noorden van Nederland (Groningen), zowel de natuur, het inrichten van mijn huis als lekker eten. Dus dat trekt een breed publiek. Ik promoot het niet zozeer als vegan, maar plaats gewoon lekker uitziende plantaardige gerechten (voorheen was het nog wel vegetarisch).
Die berichten plaats ik ook vaak op facebook.

Daarnaast neem ik lekkere lunches mee naar het werk die mijn collega altijd graag wil proeven, en als ik zoete baksels heb neem ik ook altijd wat mee naar het werk om uit te delen. Sommige weten dat het dan plantaardig is, andere niet, maar het wordt altijd goed ontvangen :D

Ik probeer het nooit op te dringen, maar als mensen er naar vragen dan ga ik los :P
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

JesseL

Bericht door JesseL » vr mar 30, 2012 8:16

Dat was ik nog vergeten te noemen, maar Judith en ik hebben natuurlijk ook een website: plantaardigleven.nl en een twitteraccount: @plantaardigeten en ik tweet persoonlijk ook vaak over vegan en dierenwelzijn dingen, en aangezien ik ook zeer veel niet vega(n) volgers heb, waaronder veel mede-politici, hoop ik dat ik toch ook daarmee weer wat mensen bereik. :D

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr mar 30, 2012 8:21

@ Ananas,
Ben je weleens getest op coeliakie? Ik verdraag gluten niet goed en mijn weerstand werd daar nogal slecht van.
Het slapen is bij mij ook beter geworden nu ik geen gluten meer eet. Ik heb heel veel gezondheidsklachten gekregen door gluten.
Ik hoop natuurlijk dat je het niet hebt. Als je het wel hebt kun je het maar beter weten, want de gezondheidsconsequenties zijn nog vervelender.

In Nederland wordt zelden gedacht aan deze diagnose. Gemiddeld duurt dat in Nederland 20 jaar.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » vr mar 30, 2012 8:30

Of... probeer eens een tijdje geheel suikervrij te eten en te drinken.
Ik ben daar heel erg van opgeknapt, je weet maar nooit.

Ananas

Bericht door Ananas » vr mar 30, 2012 9:36

Bedankt voor het meedenken! Ben wel eens getest (door alternatief therapeut) en toen is er geen gluten intolerantie uitgekomen. Ik heb ook geen van de coeliakie symptomen zoals die op internet te vinden zijn. Ik let er wel op niet continue tarwe te eten maar half glutenvrij eten telt zeker niet :mrgreen:

Suikervrij eten heb ik meerdere malen gedaan, fysiek doet het me wel goed. Maar het haalt de lol uit eten voor mij en ik kan dan nergens meer mee eten (wat sowieso als veganist al moeilijk is, en dan is het echt onmogelijk). Dus nu doe ik met mate en ik let sowieso op koolhydraten, daar ben ik gevoelig voor.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » vr mar 30, 2012 9:49

Een suikervrije veganist.... ja, het is vaak lastig en je beperkt je zelf, maar mij is het dubbel en dwars waard.
Soms zondig ik wel eens (wat suiker betreft) als het echt niet anders kan, maar dan kom ik mezelf de volgende dag (en soms zelfs al eerder) onherroepelijk tegen.
Nu kom ik er pas achter hoe zoet al het eten is en dan denk ik bah!
Ik heb niet dat eten niet meer leuk is.
Oké echte zoete dingen moet je laten staan, maar die mis je na een tijdje ook niet meer.
De meeste biologische producten zijn trouwens suikervrij waar bij de normale variant wel suiker is toegevoegd.
Maar we gaan weer offline, dus ik stop er maar weer mee.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo apr 01, 2012 8:29

@ Ananas,
Echte coeliakie is alleen aan te tonen met een biopt van de dunne darm. Meestal wordt er eerst een bloedtest gedaan. Die kan negatief zijn terwijl je toch coeliakie hebt.
Ik weet niet of ik coeliakie heb want ik ben niet meer offficieel te testen omdat ik er zelf achter ben gekomen. Ik had niet de klassieke symptomen, maar dus wel prikkelbare darmsyndroom en vermoeidheid. Toen ik drie maanden glutenvrij at ben ik om mezelf te testen weer gluten gaan eten. Daar werd ik enorm ziek van en toen kreeg ik wel de 'klassieke symptomen'. Achteraf had ik het veel eerder willen weten want het is voor mij heel ongezond geweest om gluten te eten. Ik ben trouwens ook op een alternatieve manier getest (spiertest) en daar kwam het niet uit, helaas.
Mocht je meer willen weten, stuur je me maar een pb'tje.

Ik vind glutenvrij en veganistisch ook een lastige combinatie. Daarbij wil ik zo weinig mogelijk suiker eten, maar soms ben ik daar wat te makkelijk in. Manlief lijkt ook niet goed tegen suiker te kunnen. Nieuwe uitdaging, dus.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo apr 01, 2012 10:33

Van Simon mag ik van zijn oude melkhuisje wat langs de weg staat een winkel maken en zijn fruit en noten verkopen.
:)
Wat zou het fantastisch zijn als ik daar binnen een paar jaar een inkomen uit kon halen.
Maar ik ga het wel voor hele zachte prijzen doen.

Er komen hier vele wandelaars en fietsers langs.
:welcome:
De winkel ga ik zelf inrichten en ik hang er mooie vegan posters en uitspraken in zodat ik met mensen aan de praat kan raken daarover. Ik heb al minstens drie klanten. (Maar dat zijn al veganisten).
:govegan:
Nu net vertelde hij me dat hij speciaal voor mijn verkoop ook aardappelen wil gaan zetten en dat hij daarvoor misschien wel naar Peru wil gaan om een aardappelras te halen wat goed blijft zonder bespuitingen. Vroeger had hij zelf zo’n ras, maar dat is er in Nederland niet meer.
:good:

Plaats reactie