Machteloosheid

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Machteloosheid

Bericht door TonyJello » wo mei 29, 2013 18:11

Dat is lief gezegd, Dorus, maar ik zorg amper en pieker gelukkig niet, hoor.

En de wereld redden kan ik niet en als ik er ooit niet meer ben zal er nog steeds leed zijn. Leed zal sowieso nooit stoppen.

Het is wat ik dagelijks rondom mij zie. Daar is geen ontkomen aan.

Toen ik vanmorgen naar mijn werk fietste stonden de vuilnisbakken buiten en hingen de zakken met plasticafval aan de lantaarnpalen, maar zó verschrikkelijk veel! Dan denk ik jeetje, wat een afval hebben alle mensen, waar moet dat heen en waar komt dat vandaan. Blij ben ik wel dat mensen plastic scheiden.

Op mijn werk werd een sollicitante rondgeleid en ze had en gigabontkraag aan haar jas. Wát een k.twijf, denk ik dan. En als ze mijn collega wordt moet ik nog met haar werken ook.

En op mijn werk wordt zo verschrikkelijk veel verspild. Groente en fruit wat we snijden, daar gaat heel veel van weg. Veel te veel. Twee keer per week schijnt er een container gehaald te worden door een man die dieren heeft, dat is dan mooi, maar mijn collega's interesseert het niet en gooien er gewoon elastiekjes en andere rottigheid in, wat ik er dan weer uit sta te halen. Niet te opvallend, want dan val ik nog erger uit de groep dan ik al doe.

En meerdere collega's pakken na elke pauze een nieuw haarnetje en rubber handschoenen, terwijl dat nergens voor nodig is. Die handschoenen zitten allemaal apart verpakt in een plastic zakje en al het plastic gaat samen met papier, waar ook veel te veel van gepakt wordt, in een afvalbak. Als er drie mensen twee keer op een dag overbodig een haarnetje en handschoenen pakken en dat vijf keer per week doen, veertig weken per jaar dan zijn dat 1200 haarnetjes en 1200 handschoenen. Ik zie die berg voor me. En water wordt verspild... Zó veel! Met schoonmaakmiddel er in, ook weer zo achterlijk veel.

Dan in de pauze eten mensen plakjes dier op brood en er is salade met ei. En regelmatig een jarige of iemand die afscheid neemt en dan slagroomgebak uitdeelt. Of ik ook wil.

Een collega die vrolijk vertelt dat ze zwanger is, waarbij ik meteen denk, wie zet er nou een kind op deze wereld en nóg een vleeseter erbij...

Op de terugweg naar huis kom ik langs een ijssalon wat me weer een rot gevoel over zuivel geeft.

Tv kijk ik al lang niet meer, want buiten dat er geen drol aan is zie je altijd wel wat. Bontkragen, kookprogramma's, etende mensen, dierentuinen, films met dieren, nou ja, ik hoef het niemand te vertellen.

Mijn buurman die eten maakt wat ik ruik.

Het gaat toch de hele dag maar door? Ik hoef daar niets voor te doen. En ondertussen weet ik over ontiegelijk veel leed wat elke seconde 24/7 doorgaat.

Daarom zeg ik: Waar moet ik pauze van nemen? Van het leven?

Mystique

Bericht door Mystique » wo mei 29, 2013 19:05

*zucht*

Ik weet precies wat je bedoelt en voelt, Tony. Maar gelukkig zijn we niet alleen en hey, als wij het met zijn allen kunnen dan zal de rest ook vast heeeeel langzaam maar zeker een beetje meekomen. :wink:

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo mei 29, 2013 19:26

Yup. Eén dag in het leven van een vegan.

En toch moet je niet teveel zo kijken. Toen ik net vegan was, zag ik overal bontkragen, plakjes dier en kalfjesleed en een overweldigend gebruik van dierlijke producten. En dan zie je vooral wat je niet kan doen, het vechten tegen de bierkaai.
Maar ik zie steeds meer dingen die je wel kan doen, want nog afgezien van de megastallen die voor ons níet gebouwd worden, en de 500 dieren per jaar die een vegan redt, zijn er ook een boel dieren die je gewoon blij kunt maken met een knuffel, mensen die je blij kunt maken met een complimentje, of gewoon die extra pas op je werk. Ja, je werkt dan mee aan een systeem waar je niet achter staat, misschien. Je maakt ook iemand blij, je helpt iemand.
Ik ben blij met het meisje dat de wortels voor me achterhoudt. Met de nieuwe fruitsoorten die ik mag proberen, and heaven knows I love fruit. Met de schone Schnaps uit Oostenrijk, die ik elk jaar weer kado krijg. Ik ben blij met mensen die mijn eten lekker vinden, met al het leuks wat er is, met een spontane hug van een hond die ik helemaal niet ken. Er is nog best vreugde in alle ellende..... en ik doe mijn best om die te vinden.

Mystique

Bericht door Mystique » wo mei 29, 2013 19:55

Hihi, heb jij echt een meisje die wortels voor jou achterhoudt? Überschattig! :mrgreen:

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo mei 29, 2013 20:10

Wat Yamcha zegt dus. Proberen ook positieve dingen te zien, hoe moeilijk dat soms is.
Tony die zelf met het positieve topic kwam ;)

Als je alleen naar alle negatieve dingen gaat kijken en zoals je dat zegt is idd de hele dag van begin tot eind een en al ellende, maar dan word je meegezogen in een negatieve spiraal tot er echt niets positiefs op deze aardbodem meer lijkt te bestaan. Daar word je diepongelukkig en zwaar depressief van.

Ik ben helemaal deze Tony niet gewend hier op het forum nog, ik proef echt even zwaarmoedigheid in je tekst.
Heb ik in deze korte tijd ook al een vlaag van gehad en zo af en toe komen die er nog steeds in *soms ook meermaal daags*.

Ik probeer juist door wat mensen hier (waaronder jijzelf!) zeiden me niet alles aan te trekken, niet alles te bekijken, niet te zwaarmoedig te denken, maar ook de positieve zaken op te zoeken en me daar aan op te trekken.
Echt die zijn er.

Ik word blij als ik wandel, de mooie natuur zie. Ineens een moedereend met babyeendjes in de sloot, de vogels die fluiten, mijn hond die geniet zodra we vertrekken. Wanneer ik iets vegans maak en het iemand laat proeven en die zegt 'wow wat lekker hoe heb je dat gedaan?'.
Ik probeer meerdere malen iets te vinden waarvan ik denk he ja dat is fijn!
Lukt niet meerdere keren per dag altijd, maar meestal wel 1 ding toch!

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo mei 29, 2013 20:51

Mystique schreef:Hihi, heb jij echt een meisje die wortels voor jou achterhoudt? Überschattig! :mrgreen:
Ja, lief hè? Is voor Lynn, die vindt ze lekker. Ik doe plakjes wortel door haar eten :) is heel lief meisje. Ik geef haar dan weer vegan recepten en ze eet al veel minder vlees :)

dorus

Bericht door dorus » wo mei 29, 2013 21:51

een tip die op termijn negatieve dingen in positieve dingen kan veranderen

"drie maal per dag iemand bedanken" het is iets wat geen moeite kost en als het goed zit krijg je minstens drie maal per dag een vriendelijk "graag gedaan" terug = 3 positieve persoonlijke contacten
dat bedanken moet niet van face to face, dat kan ook per mail, per sms, per telefoon, per kattebelletje enz.

ik weet dat men in ndl. 1x bedanken genoeg vindt maar ook een tweede bedankinkje kan wonderen doen
vb. na een feestje (ook al was het allemaal vlees wat de klok sloeg) nog eens gewoon "dank U voor het feestje" per sms is zeer verrassend, aangenaam om te krijgen en positief voor de relatie waardoor dikwijls een hoop animositeit als sneeuw voor de zon verdwijnt en er op het volgende feestje misschien wel een vegaburger voorzien is... en de bal is aan het rollen :)

ik zeg niet dat het altijd zo werkt maar toch... je zou kunnen verschieten...

dat bedanken moet wel gemeend zijn natuurlijk
met een zo vriendelijk mogelijk gezicht "dank U" zeggen terwijl de rest van je lichaamstaal zegt "ik zou je liever naar de maan schoppen" ... dat werkt niet
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

dorus

Bericht door dorus » wo mei 29, 2013 22:42

Heb een site gevonden met positieve spreuken en gedichten.

misschien hebben jullie er wat aan als het allemaal een beetje teveel wordt.

http://www.voorpositiviteit.nl/spreuken/
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mei 30, 2013 13:11

Maar lieve mensen, ik zie ook de pósitieve dingen, maar die zijn geen compensatie voor alles waar ik machteloos in ben. Door me te richten op positieve dingen worden de negatieve dingen echt niet minder. Het is er beiden.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do mei 30, 2013 13:44

TonyJello schreef:Maar lieve mensen, ik zie ook de pósitieve dingen, maar die zijn geen compensatie voor alles waar ik machteloos in ben. Door me te richten op positieve dingen worden de negatieve dingen echt niet minder. Het is er beiden.
Ooooo maar dat heb ik ook. Ik schrok even, ik dacht dat je alleen nog maar aan het zwelgen was ;)
http://i1221.photobucket.com/albums/dd4 ... 61b18c.jpg

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mei 30, 2013 14:08

:D Ja, ik zag het aan de reacties.

Ik besta uit twee delen: De oppervlakkige zogenaamde ik, die depressief is, maar ook kan schateren als een klein kind en mijn diepe, echte ik, die liefdevol neutraal toeschouwer is, en waar de oppervlakkige ik gelukkig altijd op kan rekenen.

Yamcha

Bericht door Yamcha » do mei 30, 2013 14:53

Moet je een knuffie, schat? 't Helpt wel niet langdurig, maar misschien voor even?

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mei 30, 2013 15:14

Yamcha schreef:Moet je een knuffie, schat? 't Helpt wel niet langdurig, maar misschien voor even?
:pet: Ja, hoor! Lekker! :huggies:

Yamcha

Bericht door Yamcha » do mei 30, 2013 17:13

*knuft TonyJello*

Overstand

Bericht door Overstand » do mei 30, 2013 17:30

ik wil ook!

misschien kunnen we groepsknuffel doen

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mei 30, 2013 17:35

dorus

Bericht door dorus » do mei 30, 2013 19:03

TonyJello schreef:Maar lieve mensen, ik zie ook de pósitieve dingen, maar die zijn geen compensatie voor alles waar ik machteloos in ben. Door me te richten op positieve dingen worden de negatieve dingen echt niet minder. Het is er beiden.
ok, pak van mijn hart, je hebt ons wel even laten schrikken :D
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

dorus

Bericht door dorus » za jun 01, 2013 15:22

zomaar even een vb. van die druppel

Libby en Loui een verhaal van liefde

http://peacefulprairie.blogspot.be/2009 ... ry_21.html

wel in het engels en in feite te lang om te vertalen
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Wen

Bericht door Wen » za jun 01, 2013 15:45

Prachtig :D
Ik krijg er tranen van in mijn ogen :oops:

dorus

Bericht door dorus » ma jun 03, 2013 18:43

als we maar met genoeg zijn lukt het ! het kan wel even duren maar toch
net deze mail in de bus gekregen :
On Nov 2, 2012, you signed the petition, Washington University, Stop Torturing Cats!. The petition author, Alicia Graef, has now closed the petition and sent this message to all its signers:

---------------------------------

Success! Following heavy campaigning on this issue, Washington University has announced that it will no longer be using cats, or any live animals, in its Pediatric Advanced Life Support (PALS) course and that this is a permanent change. Thank you to everyone who took action on behalf of cats at this school! For more information, visit the St. Louis Alliance for Medical Progress at: http://www.stlamp.org/news.html

---------------------------------

On behalf of Care2, thank you for making a difference. The PetitionSite hosts thousands of petitions just like this one. Please continue taking action by going to:

http://thepetitionsite.com

Sincerely,

The Care2.com &
ThePetitionSite.com Team
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Plaats reactie