Kinderen: ja of nee?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Kinderen: ja of nee?

Bericht door Emiel » za sep 01, 2012 13:04

Ik heb geen kinderen, hoewel dan niet veel gescheeld had. Een van m'n ex-en wilde graag kinderen en ik dacht destijds niet zoveel na bij dingen die ik deed, dus had zoiets van "waarom ook niet?". Gelukkig is het bij proberen gebleven :wink:

Ik ben nu op een punt gekomen dat ik met vrij grote zekerheid kan zeggen dat ik geen kinderen wil en denk zelfs na om een vasectomie te laten doen. Ik ben nu 36 en mocht ik ooit weer een relatie met iemand krijgen dan zal, gezien mijn leeftijd en de leeftijd van mijn eventuele partner, het krijgen van kinderen ook wel niet meer aan de orde zijn.

Daarnaast vind ik eigenlijk ook dat er teveel mensen zijn en ik wens niet mee te werken aan een nóg grotere wereldbevolking en de bijbehorende mondjes die gevuld moeten worden, etc.. Als iemand tóch graag kinderen wil dan heb ik daar begrip en respect voor, al vind ik gezinnen van méér dan 2/3 kinderen een beetje overdreven gezien de tijdsgeest waarin we leven.

Dus dat.
Laatst gewijzigd door Emiel op za sep 01, 2012 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Violet

Re: Kinderen: ja of nee?

Bericht door Violet » za sep 01, 2012 13:06

Mee eens. Voor mij ook geen kinderen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za sep 01, 2012 13:21

Ik wil wel kinderen. Ik snap de argumenten tegen kinderen nemen goed en ergens zit daar zeker een hoop in, maar ik heb altijd al kinderen gewild en dat gevoel zal denk niet veranderen denk ik.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za sep 01, 2012 13:28

Overigens vind ik dat we wel af moeten van subsidiëring voor stimulatie hebben van kinderen. Denk aan kinderbijslag bv.

Eef

Bericht door Eef » za sep 01, 2012 13:37

Hier zullen ook geen eigen kinderen komen.
O.a. omdat er genoeg kinderen op de wereld zijn die ouders nodig hebben, dus adoptie- of pleegkinderen is wel een optie. Daarnaast het feit dat de wereld al behoorlijk overbevolkt is. Plus: kinderen hebben er niet voor gekozen om op de wereld te komen, wellicht valt het ze behoorlijk tegen in deze maatschappij, dus dat voelt dan voor mij egoistisch. Verder vind ik de bemoeienis van de overheid ook niet echt geruststellend, al die verplichte ongezonde vaccinaties, consultatiebureau, mensen die er niets van weten maar overal een mening over hebben, je kind moet perse vlees en zuivel eten om gezond te zijn etc. Daar zou ik ook niet echt zin in hebben.

Ik denk daarnaast wel dat het positieve gevolgen kan hebben als veganistische stellen kinderen krijgen (en veganistisch opvoeden), het aantal veganisten vergroot hierdoor en meer mensen komen ermee in aanraking, hopelijk zet dat steeds meer mensen aan het denken.

Neemt niet weg dat ik er alle begrip voor heb dat mensen een gezin willen stichten. Maar als je toch veel kinderen wilt, dan is het misschien wel goed om ook over pleeg- of adoptiekinderen na te denken.

Eef

Bericht door Eef » za sep 01, 2012 13:40

Vegantastic schreef:Overigens vind ik dat we wel af moeten van subsidiëring voor stimulatie hebben van kinderen. Denk aan kinderbijslag bv.
Ja, en toekomstige ouders moeten verplicht een cursus doorlopen om de basisvaardigheden van kinderverzorging te leren... En daar zie ik dan alweer beren op de weg, want dan weet ik al wat voor slecht voedingsadvies ze zullen geven.

Ik denk trouwens wel dat afschaffing van de kinderbijslag vooral een negatief effect op de kinderen zal hebben, mensen nemen toch kinderen omdat ze vinden dat ze er recht op hebben, achteraf blijkt dan dat ze het niet kunnen betalen en dan zijn de kinderen de dupe.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za sep 01, 2012 14:18

Eef schreef:Ik denk trouwens wel dat afschaffing van de kinderbijslag vooral een negatief effect op de kinderen zal hebben, mensen nemen toch kinderen omdat ze vinden dat ze er recht op hebben, achteraf blijkt dan dat ze het niet kunnen betalen en dan zijn de kinderen de dupe.
Mogelijk, maar als meer mensen er problemen mee krijgen dan is er niet meer een situatie waarin men kinderen neemt en al verwacht steun te krijgen middels kinderbijslag. Dus je dwingt uiteindelijk wel mensen om wat beter na te denken.

En voor het geval er kinderen in problemen komen lijkt het me dat er wel een goed sociaal vangnet moet zijn natuurlijk.

Emiel

Bericht door Emiel » za sep 01, 2012 15:04

Eef schreef:Hier zullen ook geen eigen kinderen komen.
O.a. omdat er genoeg kinderen op de wereld zijn die ouders nodig hebben, dus adoptie- of pleegkinderen is wel een optie. Daarnaast het feit dat de wereld al behoorlijk overbevolkt is.

Plus: kinderen hebben er niet voor gekozen om op de wereld te komen, wellicht valt het ze behoorlijk tegen in deze maatschappij
Ja, dat vind ik ook twee goede argumenten om geen kinderen (van jezelf) te nemen.

Ondanks mijn standpunt hoor ik toch een klein stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat je het wonder om te leven ook aan anderen zou moeten gunnen. Alhoewel dat nergens op slaat want er is geen 'ander'.

Misschien als de wereld niet zo'n puinhoop was en ik wat meer vertrouwen in de toekomst van de mensheid zou hebben zou ik er anders tegenaan kijken, maar ik zie mometeel werkelijk het nut niet om meer mensen toe te voegen.

Violet

Bericht door Violet » za sep 01, 2012 15:07

Emiel schreef: Misschien als de wereld niet zo'n puinhoop was en ik wat meer vertrouwen in de toekomst van de mensheid zou hebben zou ik er anders tegenaan kijken, maar ik zie momenteel werkelijk het nut niet om meer mensen toe te voegen.
Momenteel en ongeveer nog een paar 100 jaar!

Emiel

Bericht door Emiel » za sep 01, 2012 15:09

Violet schreef:
Emiel schreef: Misschien als de wereld niet zo'n puinhoop was en ik wat meer vertrouwen in de toekomst van de mensheid zou hebben zou ik er anders tegenaan kijken, maar ik zie momenteel werkelijk het nut niet om meer mensen toe te voegen.
Momenteel en ongeveer nog een paar 100 jaar!
Als we zo doorgaan halen we dat niet eens.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za sep 01, 2012 15:11

Gelukkig niet!

Luister eens naar deze discussie

Ik ben het met Inmendham eens. (De man rechts). Hij zegt onder andere dat de mensheid er meer een puinhoop van maakt dan dat zij goed doet.

Emiel

Bericht door Emiel » za sep 01, 2012 15:37

Nouja, gelukkig niet wil ik ook weer niet zeggen :wink: . Ik hoop natuurlijk wel, voor toekomstige menselijke generaties, alle andere dieren en de aarde dat de mensheid uiteindelijk in positieve zin verandert, maar ik ben bang dat dat ijdele hoop is.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za sep 01, 2012 16:34

We kunnen en willen toch niet op deze manier nog een paar 100 jaar doorgaan? Daarom zei ik gelukkig niet.

Nog 110 dagen tot 21122012...

Emiel

Bericht door Emiel » za sep 01, 2012 17:10

TonyJello schreef:We kunnen en willen toch niet op deze manier nog een paar 100 jaar doorgaan? Daarom zei ik gelukkig niet.
Nee dat moeten we zeker niet willen en dat kan ook gewoon niet. Als je de huidige ontwikkelingen ziet, dan lijkt het mij dat het niet lang zal duren voordat er een omslag plaats zal vinden. Ik ben zelf ook steeds terughoudender om aan de huidige gang van zaken (lees: maatschappij) mee te doen.
TonyJello schreef:Nog 110 dagen tot 21122012...
Verkeerde topic :P

TonyJello

Bericht door TonyJello » za sep 01, 2012 17:16

Emiel schreef:
TonyJello schreef:We kunnen en willen toch niet op deze manier nog een paar 100 jaar doorgaan? Daarom zei ik gelukkig niet.
Nee dat moeten we zeker niet willen en dat kan ook gewoon niet. Als je de huidige ontwikkelingen ziet, dan lijkt het mij dat het niet lang zal duren voordat er een omslag plaats zal vinden. Ik ben zelf ook steeds terughoudender om aan de huidige gang van zaken (lees: maatschappij) mee te doen.
TonyJello schreef:Nog 110 dagen tot 21122012...
Verkeerde topic :P
Nee, niet het verkeerde topic, want jij zegt zelf: 'Als je de huidige ontwikkelingen ziet, dan lijkt het mij dat het niet lang zal duren voordat er een omslag plaats zal vinden.' Dat is misschien wel rond 21122012. :)

Emiel

Bericht door Emiel » za sep 01, 2012 17:32

Klopt, maar dat schreef ik pas nádat jij die datum had gepost :wink: Flauw hè?
Maar goed, wie weet...

Nu weer ontopic?

Is deze tijd ook gewoon niet veel te stressvol om kinderen op de juiste wijze te laten opgroeien. Om maar niet te zwijgen van alle rotzooi die ze op tv en internet kunnen zien. Als ik kinderen zoú hebben, zou er ook zeker selectief gekeken worden.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za sep 01, 2012 20:04

Ik heb twee kinderen gekregen en het is het mooiste en het moeilijkste dat ik ooit gedaan heb. Maar als je niet zeker bent dat je ze wilt zou ik er nog maar eens heel goed over nadenken. Het is veel liefde en veel zorgen.

Wat de kinderbijslag aangaat ben ik het eens met Alex. Tegelijk vind ik dat het onderwijs dan gratis moet zijn en van betere kwaliteit. Wel moet er dan inzet van de student verwacht worden. Dat de opleiding een gift is als je je diploma hebt behaald.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo sep 02, 2012 16:51

Annikka-Ayla schreef:Ik heb twee kinderen gekregen en het is het mooiste en het moeilijkste dat ik ooit gedaan heb. Maar als je niet zeker bent dat je ze wilt zou ik er nog maar eens heel goed over nadenken. Het is veel liefde en veel zorgen.
Heel veel respect voor ouders! Ik onderschat de job niet hoor, vandaar dat ik het mezelf niet zie doen... :shock:
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » ma okt 08, 2012 10:50

Op feesboek was ik pas lid geworden van een of ander groepje van lui die geen kinderen wilden. De sfeer was daar echter zo onvriendelijk jegens kinderen en ouders van kinderen, dat ik me daar weer snel heb uitgeschreven.
Die aggressie voel ik helemaal niet. Het feit dat ik iets niet wil, hoeft niet te betekenen dat ik het een ander niet gun. Mijn wens om niet nog meer ellende toe te voegen aan de mislukking die de mensheid heet, wil niet zeggen dat een ander dat ook zo ziet. De meesten hebben waarschijnlijk een heel ander beeld van hoe de wereld eruit ziet en misschien hebben ze wel gelijk.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma okt 08, 2012 11:13

Ik wil gewoon 1 kind, heeeul misschien 2. Ik vind het erg dat mensen fokken als konijnen omdat het 'hoort' niet omdat ze echt graag willen/er goed over na gedacht hebben. Als ik een kind krijg, dan voed ik dat kind veganistisch op met respect voor de wereld om hem/haar heen en met veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Uiteindelijk is een kind een individu, en zal hij/zij zelf bepalen wat hij/zij gaat doen in het leven, maar ik denk dat een kind van mij best een pluspunt kan zijn voor de samenleving in vergelijking met al die hamburger vretende, IPhone kopende leeghoofden. Waarom zou ik geen recht hebben op een kind terwijl ik er echt mijn best voor zou doen en het grootste deel van de rest maar wat aanmoddert? Wie weet wordt jouw kind wel een heel belangrijk politiek figuur of een filosoof die een hele grote verandering brengt in de manier waarop mensen leven/denken. Beetje zonde als je hem/haar dan niet krijgt omdat je de wereld te vol vindt ;)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Plaats reactie