Relaties

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Lotte89
Leefwijze: veganist

Relaties

Bericht door Lotte89 » vr feb 08, 2013 13:11

Hoi,

Ik vraag me af hoe jullie omgaan met verschillende ideeën/idealen in een relatie? Sinds een maand heb ik een relatie, maar ik merk dat ik het nu al steeds lastiger ga vinden dat we over veel dingen heel anders denken.
Zo eet hij het liefst veel vlees en eet ik (vrijwel) veganistisch. Daarnaast hebben we ook heel andere ideeen over dingen. Ik zie mezelf over een aantal jaar met kindjes en dan max. 2 a 3 dagen werken en de kinderen via natuurlijk ouderschap opvoeden. Liever ook weinig werken en dan maar rondkomen met minder geld, dus meer naar de kringloop, geen verre reizen. Kort samengevat dus bewust leven.
Hij werkt nu 5 dagen en wil dit ook zo blijven doen, hij wil veel geld verdienen en vooral genieten van het leven. Dus meer als in een groot huis, auto's voor de deur, genoeg geld om vanalles te kopen, verre reizen.
In het begin hebben we het hier wel over gehad, maar het leek ons wel mogelijk als we elkaars keuzes gewoon zouden accepteren.
Maar toch, ik vind het jammer dat we niet dezelfde ideeen hebben.. Het zijn soms maar kleine dingen, maar het irriteert me dan gewoon.
Hoe doen jullie dit? Zit je hiermee op 1 lijn, of kun je gezamenlijk wel tot een compromis komen?
Ben erg benieuwd..!

Groetjes Lotte
Laatst gewijzigd door Lotte89 op vr feb 08, 2013 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Butternutkin

Re: Relaties

Bericht door Butternutkin » vr feb 08, 2013 13:35

Pfoe, je hebt een maand een relatie en je denkt over kinderen, wow :)

Toen ik besloot om plantaardig te gaan eten stond mijn vriend daar 100% achter, we hebben dus ook samen besloten veranderingen te maken naar veganisme en voeren dit samen uit. Ik zou me heel eerlijk gezegd geen toekomst meer in kunnen beelden (of willen) met iemand die vlees eet en zo gericht is op materiële zaken. Dit betekent echter niet dat het niet mogelijk is, het ligt echt helemaal aan hoeveel waarde je eraan hecht.
Een kind heeft twee ouders en wordt dus ook opgevoed met de idealen van beide ouders, dit is misschien wel iets om over na te denken.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Lotte89

Bericht door Lotte89 » vr feb 08, 2013 14:06

Haha, dat nadenken over kinderen was er ook al voor de relatie hoor ;)

Hm, ja het is ook het materialistische wat mij stoort inderdaad. We zitten gewoon niet echt op 1 lijn qua een aantal punten die voor mij wel belangrijk zijn.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr feb 08, 2013 14:08

Maar misschien is dat gewoon nooit echt tot hem doorgedrongen nog, dat je van spullen niet gelukkig wordt? Het zou nog kunnen komen...
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

jojo

Bericht door jojo » vr feb 08, 2013 14:25

Poeh! Lastig! Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat ik een relatie zou kunnen hebben met iemand die, voor mij fundamentele zaken, kompleet andere ideeën heeft..... eerlijk gezegd: Ik moet er niet aan dénken! Want je kunt wel lekker bezig zijn met 'elkaar respekteren en blabla'........ maar als je basis al niet gelijk is.... Ik héb bv geen respekt voor mensen die geen respekt hebben voor levende wezens....... lijkt me ontzettend lastig dit gegeven in een relatie te integreren.... Ik merk zélfs in gewone vriendschappen, dat ik dit stuk steeds moeilijker ga vinden......

lena

Bericht door lena » vr feb 08, 2013 14:39

Zie ook dit topic.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr feb 08, 2013 14:50

Voor mij hetzelfde als Jojo.

Als de belangrijkste dingen in je leven totaal anders zijn dan die van je partner, wat wil je dan samen doen? Hoe wil je wonen? Hoe ga je met je deld om? Wat voor boodschappen doe je? Wat eet je? Waar praat je over? Hoe voed je de kinderen op? Voor mij is dat onmogelijk.

Wat heb je dan nu wel samen? Waarom vind je elkaar leuk? De spanning? De sex? Dat is maar tijdelijk.

Lotte89

Bericht door Lotte89 » vr feb 08, 2013 15:15

Het is inderdaad ook lastig dat we over, voor mij belangrijke dingen, heel anders denken.. We hebben het daar dus ook over gehad, maar waren beide wel echt verliefd en wilden er dus wel voor gaan. Maar eerlijk gezegd krijg ik nu dus mijn twijfels al. Na 1 maand. Dit komt ook doordat hij ook al begint terug te krabbelen, want toen we nog geen relatie hadden zei hij dat als hij een vegetarische vriendin zou hebben, hij ook vegetarisch zou gaan eten. En nu begint hij al met dat als wij zouden gaan samenwonen, hij wel zelf z'n eigen vlees gaat bakken.. Das nog tot daar aan toe, maar biologisch wil hij bijv. ook niet.
Hoe het qua samenwonen enzo zou moeten, dat zou denk ik echt heel lastig worden. We zien elkaar nu alleen 's weekends en dan is het echt leuk & gezellig. Ik heb eerst nog een beetje geprobeerd om m'n eigen idealen wat los te laten (soms denk ik; het zou 'n stuk makkelijker zijn als ik meer 'gewoon', zonder na te denken, dingen zou doen en zou leven.. Dus meer zoals hij 't voor zich ziet en dan niet meer overal over na denken), maar blijkbaar werkt dat niet, want ik denk nou eenmaal veel na over bewust leven, minder materialistisch, veganisme etc.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr feb 08, 2013 16:36

Ik denk dat jij juist een heel mooi mens bent omdat je idealen hebt. Ik kan (en wil) jou natuurlijk niet vertellen wat je moet doen, maar biologisch vlees gaan kopen is echt zo'n kleine stap voor hem die voor jou dan weer zou betekenen dat hij genoeg om je geeft om veranderingen aan te brengen in zijn leven (en dat willen wij vrouwen stiekem...). Het feit dat hij dat er niet eens voor over heeft zou voor mij persoonlijk echt einde relatie zijn. Ik snap ook wel dat hij niet ineens overstapt van vlees eten naar veganisme, maar ik vind het wel raar als hij gewoon thuis met jou vlees gaat eten terwijl hij weet dat jij daar dus nogal wat bij voelt. Het draait om respect, dus of hij heeft dat niet voor je of hij snapt het gewoon echt niet. Beide zijn niet echt aantrekkelijke eigenschappen :(
Linda mcCartney

Lotte89

Bericht door Lotte89 » vr feb 08, 2013 17:50

Ja gewoon iets van begrip en aanpassing zou inderdaad wel fijn zijn.. Ik bijv. soms biologisch vlees voor hem kopen en hij ook een aantal avonden geen vlees eten. Maar blijkbaar is dat al teveel gevraagd en daar baal ik wel van.. Lijkt me toch wel moeilijk als hij dan iedere avond aan de kiloknaller vlees van de Aldi zit bijv.
Afgelopen weekend gingen we uit eten met zijn familie; naar een steak-restaurant. Gelukkig was er wel een lekkere vega-optie, maar dan nog, zat ik daar tussen de steak schransende mensen, was niet heel prettig.
We gaan zo een weekendje weg, hopelijk kom ik er dan wat meer achter in hoeverre het wat kan worden tussen ons. :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr feb 08, 2013 17:55

Mijn ongevraagde bescheiden mening? Kansloos.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr feb 08, 2013 18:01

Lotte89 schreef:Ja gewoon iets van begrip en aanpassing zou inderdaad wel fijn zijn.. Ik bijv. soms biologisch vlees voor hem kopen en hij ook een aantal avonden geen vlees eten. Maar blijkbaar is dat al teveel gevraagd en daar baal ik wel van.. Lijkt me toch wel moeilijk als hij dan iedere avond aan de kiloknaller vlees van de Aldi zit bijv.
Afgelopen weekend gingen we uit eten met zijn familie; naar een steak-restaurant. Gelukkig was er wel een lekkere vega-optie, maar dan nog, zat ik daar tussen de steak schransende mensen, was niet heel prettig.
We gaan zo een weekendje weg, hopelijk kom ik er dan wat meer achter in hoeverre het wat kan worden tussen ons. :)
Klinkt als een goed idee, dat weekendje. Luister vooral naar je intuïtie!
Linda mcCartney

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » vr feb 08, 2013 18:09

Als één van jullie twee niet van gedachten veranderd en zich meer aanpast aan de ander lijkt het me op de lange termijn (eigenlijk ook al op de korte termijn) niet houdbaar.
Toen ik getrouwd was was ik vegetarier en at mijn man gewoon mee met wat ik maakte (ik kookte altijd). Ik heb hem nooit gedwongen, en af en toe maakte hij wel eens een gehaktbal of at hij een sateetje, maar alles met mate. Als het twee keer per maand was,was het veel. Hij vond vlees ook heel lekker maar wat ik maakte ook, dus dat was gemakkelijk. Maar jullie staan wel erg verschillend in het leven. Ik zou zeggen: ervaar het en je hart zegt vanzelf wat de beste keuze is. :D

Mystique

Bericht door Mystique » vr feb 08, 2013 19:48

Ik denk dat, met het zetten van jouw twijfels op dit forum al heel wat gezegd is...

Weet je vriend ervan dat je jullie 'problemen' op het internet bespreekt? Blijkbaar kun je er met hem niet goed genoeg over praten, want anders zou je hier niet komen met je verhaal en vragen. En als je niet goed kunt praten over en in je relatie en dat al na 1 maand dan zou ik toch eens achter m'n oren krabben.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr feb 08, 2013 20:41

Mystique schreef:Ik denk dat, met het zetten van jouw twijfels op dit forum al heel wat gezegd is...

Weet je vriend ervan dat je jullie 'problemen' op het internet bespreekt? Blijkbaar kun je er met hem niet goed genoeg over praten, want anders zou je hier niet komen met je verhaal en vragen. En als je niet goed kunt praten over en in je relatie en dat al na 1 maand dan zou ik toch eens achter m'n oren krabben.
Soms wil je toch ook gewoon de mening weten van iemand die er geheel buiten staat? Ik vind dat niet zo gek, en dat hoeft vriendlief ook niet te weten ;)
Linda mcCartney

Eef

Bericht door Eef » za feb 09, 2013 11:26

Butternutkin schreef:
Mystique schreef:Ik denk dat, met het zetten van jouw twijfels op dit forum al heel wat gezegd is...

Soms wil je toch ook gewoon de mening weten van iemand die er geheel buiten staat? Ik vind dat niet zo gek, en dat hoeft vriendlief ook niet te weten ;)
Vind ik ook hoor. Het is nooit verkeerd naar de ervaringen van anderen te vragen, daar leer je van 8)

Mijn man en ik denken eigenlijk overal hetzelfde over, er is dan gelukkig ook geen discussie over wel of geen dierlijke producten eten etc.
Maar ik vind het persoonlijk nogal respectloos (naar jou en de dieren) dat je vriend niet eens biologisch vlees wil eten. Voor hem is het hooguit 'lekkerder'.
Ik denk dat het moeilijk wordt een goede relatie te hebben/houden met iemand die zo anders in het leven staat dan jij dat doet. En als de ander erg koppig is en niets wil veranderen, kun je ook niet naar elkaar toegroeien.

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 09, 2013 13:04

Het was niet mijn bedoeling aanvallend over te komen, excuses als dit zo overkwam!

Natuurlijk begrijp ik dat je graag je twijfels bespreekt met andere veganisten. Ik vroeg mij alleen af wat je vriend daarvan vindt. Sommige mensen zijn meer gesteld op hun privacy dan anderen en je kent elkaar pas net, dus het is ook een soort van 'wees voorzichtig hiermee'. Misschien komt je vriend erachter dat je met anderen over hem praat (en je schetst hem als een behoorlijk oppervlakkig en materialistisch persoon, vind ik) en is je relatie sowieso voorbij, omdat hij dat niet op prijs stelt, snap je? Het zou zonde zijn dat je het toch wilt proberen met hem, maar hij niet meer met jou, omdat je hem 'zwart loopt te maken' tegenover andere mensen...

Begrijp me goed. Ik bedoel het goed!

Ben

Bericht door Ben » za feb 09, 2013 17:17

"It is far better to lose a partner over being who you are,
than to keep them by trying to be someone you’re not.
For it’s easier to fill an empty space in your life where someone else used to be,
than it is to fill the empty space inside yourself where You used to be. "

~ Sandra Kring

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za feb 09, 2013 17:24

Toen ik en mijn vriend 4-5 jaar geleden iets kregen waren we in sommige dingen nog erg anders. Vooral dat ik vegetariër was en hij vlees at, en dat hij weinig diep over dingen nadacht (niet uit nonchalance maar omdat hij zo niet opgevoed is en het lastig vindt) en ik wel. Ik vond het op dat moment niet erg dat hij vlees at (was niet zo actief bezig met het hoe en waarom van mijn vegetarisme, want deed het al heel lang). Wel aten we thuis bijna altijd vegetarisch, want hij vond het totaal niet belangrijk om vlees te eten dus dan was het makkelijker koken. Toen ik vegan ging eten, zei hij op een gegeven moment zelf dat hij mee wilde doen. Dat had ik niet verwacht! Hij is door samen met mij te zijn wel veranderd, meer gaan nadenken over dingen en meer gaan communiceren ook. Dat vind ik het belangrijkste.

Nu ik veel meer aan het nadenken ben over het hoe en waarom van veganisme, had ik het denk ik ondertussen erg moeilijk gevonden met een vleesetende vriend (als hij zich niet had laten overtuigen, wat dus wel kan gebeuren). Het is toch een ethische beslissing, dat ligt heel diep.

Maar qua andere dingen - interesses, toekomstperspectief, prioriteiten in het leven - zijn we altijd al erg hetzelfde geweest. Het lijkt me inderdaad lastig, op de lange termijn, als je dat niet hebt met je vriend...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Eef

Bericht door Eef » di feb 12, 2013 15:56

Ben schreef:"It is far better to lose a partner over being who you are,
than to keep them by trying to be someone you’re not.
For it’s easier to fill an empty space in your life where someone else used to be,
than it is to fill the empty space inside yourself where You used to be. "

~ Sandra Kring
Mooi!

Plaats reactie