Christenen

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Christenen

Bericht door Vegantastic » wo apr 10, 2013 22:21

Miesje schreef:Tja reincarnatie; hoe verklaar jij dat en hoe zie jij dat voor je ?

het is een theorie die voor mij erg moeilijk (niet) aan te nemen is , maar vind de visie van mensen erop wel interessant.
Reincarnatie is ook deels wetenschappelijk aan te tonen. In de zin van dat energie niet vergaat, dus dat als je dood gaat de energie in lichaam ergens anders in kan terugvloeien. Maar hoe dat met eventuele ziel zit is dan wat lastiger te bewijzen.

Ik heb weleens begrepen dat in de bijbel ook verzen staan die reincarnatie suggereren in bepaalde vormen.

Dat zou kunnen, omdat Jezus mogelijk in de verloren jaren in tibet heeft geleefd en daardoor die filosofie ook mee heeft genomen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo apr 10, 2013 22:25

Miesje schreef:Volgens mij volgt Tony het allemaal niet echt haha, eerst geloofde ze dat alles God was, en daarna zegt ze dat ze geloofd dat niks God is. haha :lol: Ik weet niet hoe serieus ik het moet nemen, volgens mij weet ze het zelf niet en houdt zich er ook niet echt mee bezig :-P Jammer wel ;-)
God is het alles en niets. Dus in die zin kan het wel kloppen ;)

Voor mij is de god ook het alles en niets. Het zichtbare en ontzichtbare. Het zit overal en in iedereen. Maar volgens mij komt dat ook een beetje overeen met de meeste godsdiensten in essentie.

lani

Bericht door lani » do apr 11, 2013 12:19

heel erg Zen van je =P

TonyJello

Bericht door TonyJello » do apr 11, 2013 13:15

lani schreef:Tony, ik zei toch ook niet dat het alleen voor mensen was? :P .. je hebt me zelfs gequote waarin ik zeg dat ik geloof dat alle wezens reincarneren xD ...
Ja, ik denk net als jij daarover. Het was een bevestiging. kijk maar naar het groene.
Dat ik schrijf: waarom alleen de mens? is meer een vraag aan mezelf of in de ruimte. :D
TonyJello schreef:
lani schreef:Tony: Ik denk dat alle levende wezens reïncarneren. Misschien planten enzo ook wel, weenie wat planten, bomen, etc nou precies zijn, of ze een ziel hebben of niet, zou kunnen natuurlijk dus wie weet, maar dieren denk ik absoluut van wel.
Als reïncarnatie bestaat ga ik er ook vanuit dat alle dieren reïncarneren, waarom alleen de mens? Maar ik denk dat het niet bestaat.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do apr 11, 2013 13:30

Ik snap niet hoe een "universele God" te rijmen is met het concept van ziel.

Ik heb een ziel (schijnt). Ik geloof niet in God, dus ik denk dan: ik ben onwetend. Ik weet, net zoals iedereen, onvoorstelbaar veel dingen niet.

Omdat God alles is, is die ziel dus ook een deel van God.

Hoe kan dit? Aan de ene kant is mijn ziel losgekoppeld van God, onwetendheid maakt dat ik als een zelfstandig "wezen" handel.

Aan de andere kant ben ik deel van God, maar ik snap weinig, ik ben me van geen God bewust, en ik handel zonder enig merkbare goddelijke invloed.

Stel dat God dingen/mensen onwetend heeft gemaakt, dus ook dieren enzo. Door die onwetendheid, en überhaupt het feit dat wij bestaan, zijn wij zelfstandig functionerende dingen geworden. God is dus alles, en toch ook niet? Iets dat zich buiten iets beweegt, is er geen deel van.

En hoe kan ik dan iets slechts doen? Stel dat de ziel op de een of andere manier WEL deel van de God-klont is, hoe kan ik dan een slechte daad plegen? Het is God die iets naar een ander deel van God doet, alsof ik met mijn vinger mijn pink aanraak ofzo.

En dan als ik een slechte daad pleeg, lijdt er iemand. Die iemand is deel van God. Lijdt God dan? Wie lijdt er dan? De persoon, of God? Ik voel iemand anders zijn leed niet, direct. Ik ben me er niet steeds van bewust hoe zwaar een ziekte is bijvoorbeeld. Pleit dat er ook niet voor dat wij individueel zijn?

Waarom zou een God, als die "alles" is, en dus op de een of andere manier ook de persoon is die lijdt door mijn slechte daad, zichzelf kwaad doen? Waarom zouden wij als zielen/mensen moeten leren (oid) als die kennis inherent al aanwezig is omdat wij wezens zijn van God?

En waarom zou God "delen van ZICHZELF" nota bene leren hoe iets zit, en dan OOK nog eens door zichzelf te pijnigen? Ik snap er zo steeds minder van.

Ik zie een grote discrepantie tussen de loskoppeling van de ziel door diens onwetendheid en een universele godheid. Als wij een deel van God zouden moeten zijn, zouden we er toch ook niet moeten zijn? Dan zouden wij gewoon een onvoorstelbaar intelligent verlicht wezen moeten zijn. Door de ziel zouden wij eigenlijk zijn "afgestoten" of "losgekoppeld" van God.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Fruitig

Bericht door Fruitig » do apr 11, 2013 13:48

Vegantastic schreef:Voor mij is de god ook het alles en niets. Het zichtbare en ontzichtbare. Het zit overal en in iedereen.
De Alpha en Omega, het begin en het eind.
vegan with an edge!

TonyJello

Bericht door TonyJello » do apr 11, 2013 13:52

Miesje schreef:Volgens mij volgt Tony het allemaal niet echt haha, eerst geloofde ze dat alles God was, en daarna zegt ze dat ze geloofd dat niks God is. haha :lol: Ik weet niet hoe serieus ik het moet nemen, volgens mij weet ze het zelf niet en houdt zich er ook niet echt mee bezig :-P Jammer wel ;-)
:) Nou, ik houd me er wel mee bezig, hoor. Ik vind het heel interessant.

Maar ik weet niets, net als alle andere mensen niets weten. Ieder heeft zijn eigen idee, geloof, filosofie. Hoe je het maar noemen wilt. Ik noem het wel graag filosofie.

Als kind dacht ik het meest simpele en nuchtere: leven is leven en dood is dood. Maar door de jaren heen is er in mijn gedachten ook een mogelijkheid ontstaan dat er een soort intelligente kracht is die wij niet echt kennen -of wel kennen, maar vergeten zijn- die een logisch en samenhangend geheel vormt rondom leven en dood.

Misschien sterft alleen het lichaam en blijft bewustzijn in stand op een bepaalde manier, maar die manier weet ik ook niet. Telepathie, helderzien, reïncarnatie, bijna dood ervaringen, noem maar op, allemaal interessant en mogelijk.

En over het sterven van het lichaam: het lichaam ontbindt en verdwijnt, op wat botten na, maar die vergaan uiteindelijk ook, denk ik, maar de bouwstenen, of hoe je dat noemt, vergaan niet, die gaan weer op in het geheel. Water, ijzer, weet ik veel wat allemaal, dat sterft nooit. Een lichaam verandert van vorm. Tja, dat doet het altijd. Voor je bestond, tijdens je bestaan en daarna. Maar echt sterven bestaat dus niet. En met sterven bedoel ik totaal oplossen.

Omdat sterven misschien een heel bewust proces is heb ik op mijn borst 'niet reanimeren' laten tatoeëren. Met grote rode letters. Ik denk het niet, want mijn meest sterke gedachte over leven en dood is toch nog wel die van toen ik kind was, maar omdat ik het niet weet en geen risico wil lopen heb ik die tattoo. Ik houd me dus wel degelijk bezig met het een en ander.

En wat Vegantastic zegt, zo denk ik dat ook. God is al wat is en al wat niet is. Maar ik geloof niet in een God, maar er zou dus een bepaalde kracht, een bewustzijn kunnen zijn, en dat is dan al wat is en al wat niet is.

Misschien is alles één groot bewustzijnsreservoir. En één grote kringloop van komen en gaan.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do apr 11, 2013 13:58

Mooi geschreven, De Vegetarische!

Zo zie ik het ook.

Alleen kan ik zeggen dat er een drieeenheid zou kunnen zijn. De waarnemer, het waargenomene en het waarnemen op zich. Want zonder waarnemer bestaat er niets...

Lekker wazig, ik heb het niet helemaal op een rijtje meer. :think: Een paar jaar geleden 'zat ik er beter in'.
Ik ben het alweer aan het vergeten.

Fruitig

Bericht door Fruitig » do apr 11, 2013 14:14

TonyJello schreef:Alleen kan ik zeggen dat er een drieeenheid zou kunnen zijn. De waarnemer, het waargenomene en het waarnemen op zich. Want zonder waarnemer bestaat er niets...
De Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
vegan with an edge!

Yamcha

Bericht door Yamcha » do apr 11, 2013 18:21

De Vegetarische: daarom geloof ik ook niet dat God overal in zit.

Denk dat ieder mens en ieder dier zelfstandig en autonoom is, en daarom ook de vrijheid heeft om zelf keuzes te maken.
Ik zie de discrepantie ook, die jij ziet. Ik ben het met Fruitig het meest eens, denk ik.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do apr 11, 2013 23:51

DeVegetarische schreef:Hoe kan dit? Aan de ene kant is mijn ziel losgekoppeld van God, onwetendheid maakt dat ik als een zelfstandig "wezen" handel.
God is in je aanwezig omdat god gemaakt heeft wat je bent. De levenskracht van het zijn. En dat betekent niet dat je een poppetje bent die aangestuurd wordt. Als god gewoon energie is. De kracht waarop alles draait, dan kan dat. Het is wat anders als je God als een persoon ziet die de wereld beheert.
Aan de andere kant ben ik deel van God, maar ik snap weinig, ik ben me van geen God bewust, en ik handel zonder enig merkbare goddelijke invloed.
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. We kennen de wetenschap. En je lichaam bestaat uit kleine deeltjes die elkaar aantrekken en jou in stand houden. En daar tussen zit niets. Mss kunnen we zeggen dat je uit 99% niets bestaat. Is dat niet 'goddelijk' te noemen?
Stel dat God dingen/mensen onwetend heeft gemaakt, dus ook dieren enzo. Door die onwetendheid, en überhaupt het feit dat wij bestaan, zijn wij zelfstandig functionerende dingen geworden. God is dus alles, en toch ook niet? Iets dat zich buiten iets beweegt, is er geen deel van.
Als je een zaadje voeding geeft. Dan geef je eigenlijk energie. En die energie zorgt er voor dat er uit dat zaadje een bloem tevoorschijn komt. Ook al staat de voeding, die energie er eigenlijk buiten, het transformeert tot iets wat het zaadje omzet naar een bloem. Vanuit niets naar iets :)
En hoe kan ik dan iets slechts doen? Stel dat de ziel op de een of andere manier WEL deel van de God-klont is, hoe kan ik dan een slechte daad plegen? Het is God die iets naar een ander deel van God doet, alsof ik met mijn vinger mijn pink aanraak ofzo.

En dan als ik een slechte daad pleeg, lijdt er iemand. Die iemand is deel van God. Lijdt God dan? Wie lijdt er dan? De persoon, of God? Ik voel iemand anders zijn leed niet, direct. Ik ben me er niet steeds van bewust hoe zwaar een ziekte is bijvoorbeeld. Pleit dat er ook niet voor dat wij individueel zijn?
Maar individueel zegt niets over of je van een groter geheel uit maakt. Als je het in menselijke maatschappij bekijkt behoor je als individu ook tot de 'mensheid'.
Waarom zou een God, als die "alles" is, en dus op de een of andere manier ook de persoon is die lijdt door mijn slechte daad, zichzelf kwaad doen? Waarom zouden wij als zielen/mensen moeten leren (oid) als die kennis inherent al aanwezig is omdat wij wezens zijn van God?
God schepte volgens de bijbel mens naar evenbeeld. Aangezien mensen zichzelf ook pijn doen, hebben we dat misschien wel geerfd ;)

Mijn idee: Goed en slecht zijn menselijke begrippen. Ik denk dat verder het alles niet kan leiden onder de individuen.
Ik zie een grote discrepantie tussen de loskoppeling van de ziel door diens onwetendheid en een universele godheid. Als wij een deel van God zouden moeten zijn, zouden we er toch ook niet moeten zijn? Dan zouden wij gewoon een onvoorstelbaar intelligent verlicht wezen moeten zijn. Door de ziel zouden wij eigenlijk zijn "afgestoten" of "losgekoppeld" van God.
Wij als mensen hebben kunstmatige intelligentie gemaakt in de vorm van computers/robotten. Ook al maken wij die robots betekent het niet dat die robots dezelfde intelligentieniveaus hebben. Zie het zo.. Ik weet ook niet of er een doel is aan ons bestaan. Of dat we resultaat van chaos en orde zijn.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr apr 12, 2013 10:38

Dank voor je uitgebreide antwoord :) Ik heb wel een tijd als christen geleefd in de omgang, en doe dat redelijk nog door mijn opvattingen, omdat ik het gewoon eens was met bepaalde uitingen, zo ook boeddhistische. Zonder geloof dus. Ik heb daardoor wel moeite met veel kerken en met name de katholieke kerk, ik zie er de geest van Jezus niet in :P Ik ben zelf geboren en opgegroeid in een zware refo-stad en wat een ellende. Verder heb ik zelf niks met christendom, en ik vind het grootste deel van de bijbel uiterst naar. Alleen Jezus had wat zinnige puntjes en Spreuken is ook wel goed (niet dat zwartgallige! Redelijk poëtisch, en niet zeurend en oordelend van "je moet altijd maar beven voor de Heere)

Trouwens, het antroposofisme (zo?), is dat katholiek van aard? Ik zat op een Vrije School en daar kregen we veel te maken met heiligen en Maria. Ik hield wel van Maria, als een fictieve figuur. Later pas kwam ik er achter dat mensen geloven dat zij bestaat en leeft. Wel dacht ik als klein kind dat dode mensen donkere engelen werden. (Nooit witte of gele jurk, zoals ik ze tekende, altijd paars, donkergroen, blauw of rood)

Ik snap nooit zo waarom, als mensen een bepaald geloof ethisch goed vinden, of delen daarvan, dan ook in de hele santenkraam gaan geloven, dus God erbij enzo. Je kan altijd "gewoon" filosofische beginselen omarmen.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

dorus

Bericht door dorus » vr apr 12, 2013 13:34

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. We kennen de wetenschap. En je lichaam bestaat uit kleine deeltjes die elkaar aantrekken en jou in stand houden. En daar tussen zit niets. Mss kunnen we zeggen dat je uit 99% niets bestaat. Is dat niet 'goddelijk' te noemen?
Toch even iets wetenschappelijker.

Je lichaam bestaat uit cellen die op hun beurt volzitten en die via allerlei fysische en chemische verbindingen aan elkaar "geplakt" zitten.
Niks kleine deeltjes met daartussen niets ;) .
Als jij uit 99% niets bestaat ben je ofwel geen aards wezen ofwel moet je dringend naar de dokter :D
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr apr 12, 2013 14:08

dorus schreef:

Je lichaam bestaat uit cellen die op hun beurt volzitten en die via allerlei fysische en chemische verbindingen aan elkaar "geplakt" zitten.
Als jij uit 99% niets bestaat ben je ofwel geen aards wezen ofwel moet je dringend naar de dokter :D
Nee, hoor! :D Het schijnt echt zo te zijn dat we grotendeels uit niets bestaan. Het is moeilijk te bevatten, omdat we zo compact aanvoelen. We zijn net zo ruimtelijk als het heelal.

dorus

Bericht door dorus » vr apr 12, 2013 16:27

TonyJello schreef:
dorus schreef:

Nee, hoor! :D Het schijnt echt zo te zijn dat we grotendeels uit niets bestaan. Het is moeilijk te bevatten, omdat we zo compact aanvoelen. We zijn net zo ruimtelijk als het heelal.
ok, en welke wetenschap is dat die zulke dingen beweert?
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

jet
Moderator

Bericht door jet » vr apr 12, 2013 16:36

Een atoom bestaat uit een kern met daar om heen 'een schil' (even eenvoudig voorgesteld).
De atoomkern is ergens rond de 2 tot 15 femtometer (1 femtometer is 0,000 000 000 000 001 meter), dan komt er een hele tijd NIETS tot aan 'de schil' waarin electronen rond'zweven'. In totaal is een atoom ergens tussen de 50 en de 300 picometer groot ( 1 picometer is 0,000 000 000 001 meter).
De kern is dus pak em beet 10000 zo klein als het atoompje zelf (die al niet groot is :mrgreen: ).
Dat betekent dat de kern ongeveer 0,01% uitmaakt van het atoom, en 99,99% van het atoom 'gevuld' is met niks.....
Aangezien atomen samen moleculen vormen, en die samen celletjes in het menselijk lichaam.... betekent dat dat we dus voor ongeveer 99,99% uit NIKS bestaan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Fantastisch toch???
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

dorus

Bericht door dorus » vr apr 12, 2013 17:12

jet schreef:Een atoom bestaat uit een kern met daar om heen 'een schil' (even eenvoudig voorgesteld).
De atoomkern is ergens rond de 2 tot 15 femtometer (1 femtometer is 0,000 000 000 000 001 meter), dan komt er een hele tijd NIETS tot aan 'de schil' waarin electronen rond'zweven'. In totaal is een atoom ergens tussen de 50 en de 300 picometer groot ( 1 picometer is 0,000 000 000 001 meter).
De kern is dus pak em beet 10000 zo klein als het atoompje zelf (die al niet groot is :mrgreen: ).
Dat betekent dat de kern ongeveer 0,01% uitmaakt van het atoom, en 99,99% van het atoom 'gevuld' is met niks.....
Aangezien atomen samen moleculen vormen, en die samen celletjes in het menselijk lichaam.... betekent dat dat we dus voor ongeveer 99,99% uit NIKS bestaan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Fantastisch toch???
ik wist niet dat jullie het tot op het atomaire niveau gingen zoeken
maar dan nog is er aan al die "ruimte" niks goddelijks aan :grin:
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

jet
Moderator

Bericht door jet » vr apr 12, 2013 20:08

maar dan nog is er aan al die "ruimte" niks goddelijks aan
Hahaha, ik wist niet dat je quantumfysica, chemie, atoommodellen, electronenschillen en noem maar überhaupt in verband wilde brengen met het goddelijke..... Ik legde alleen maar uit dat we vooral uit niks bestaan :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lani

Bericht door lani » vr apr 12, 2013 20:26

I'm 90% happy feelings, 5% gayness & 5% cotton candy.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr apr 12, 2013 22:44

dorus schreef:
jet schreef:Een atoom bestaat uit een kern met daar om heen 'een schil' (even eenvoudig voorgesteld).
Fantastisch toch???
ik wist niet dat jullie het tot op het atomaire niveau gingen zoeken
maar dan nog is er aan al die "ruimte" niks goddelijks aan :grin:
Het is al uitgelegd hoe het zit. Ging dus niet om cellen enzo, maar nog verder. We leren weer steeds meer vinden :)

Maar wat er goddelijk aan is, is dat 99,9% niets toch iets kan zijn. Dus dat wij daar als mens zijn, terwijl het meeste in ons uit niets bestaat. Ik vind dat toch wel goddelijk te noemen. Zeker aangezien wij als individu, met bewustzijn er zijn, terwijl ons hele lichaam vooral uit leegte bestaat. Van buiten lijkt het 1 geheel, maar eigenlijk is dat dus niet het geval.

Plaats reactie