Schuldgevoelens

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
MBVegan31
Leefwijze: veganist

Schuldgevoelens

Bericht door MBVegan31 » vr apr 12, 2013 23:56

Hebben jullie daar weleens last van?
Dat je toch iets draagt/koopt waar je niet onderuit kan en wat je schuldgevoelens geeft?

Ik momenteel wel... ik heb er wel echt een keus voor gemaakt en toch voel ik me schuldig.
Ik had al enkele weken last van mijn knieen. De laatste week kon ik niet meer normaal lopen zonder pijn en lag ik ook wakker 's nachts.
Nu moet ik door naar een podo therapeut maar die hebben een lange wachttijd.

Ik heb gekozen voor schoenen die je houding corrigeren. Ze helpen al heb ik t idee na 2 dagen, maar de schoenen bevatten helaas een klein deel suede en een klein deel leer.
En dat geeft een dubbel gevoel.

Zo vind ik het belangrijk dat het helpt en ik weet dat ik straks met de steunzolen e.d. ga neerkomen op bepaalde schoenen waar hoogstwaarschijnlijk leer in zit (laatste optie uiteraard, maar ze passen nou eenmaal niet in iedere schoen). Ik voel wel dat ik beter sta en loop en de pijn afzakt.
Maar ondertussen heb ik elke keer als ik er naar kijk een vies gevoel. Ook met de schoenen die ik nog heb en mijn kledingstukken..

Gek eigenlijk na een maand van vegetarier naar veganisme. Ik had eerst zoiets... ik draag mn kleding gewoon af etc. Inmiddels heb ik al leren tassen weggeven, al mn zalfjes en makeup weggedaan, een hoop weggegooid en walg ik zelfs van de enige riem die ik nog heb (terwijl zonder riem mn broek van mn gat zakt ;) )

Ik ben me suf aan t kopen en zit te wachten op salaris (sta naast de dure schoenen voor mn knieen ook door alle vervangende zaken vreselijk rood inmiddels :grin: )

Maar nu heb ik dus wel schoenen gekocht met leer... pfff... ik zit bij alles ineens zo vreselijk na te denken dat ik er soms hoofdpijn van krijg.
Dat deed ik niet toen ik vegetarier was.

Ik voel me op 1 of andere manier veel bewuster van alles. Ik schrik van wat ik ineens overal lees. Hoe kon ik dat eerder allemaal missen terwijl ik toch vegetarisch leefde en wel van dieren hield (houd)?

Positieve noot ook even: het valt me mee. Ik geniet van het eten, ik leer steeds meer heerlijke dingen kennen.
Ik voel me er blijer bij, gezonder naar mijn idee en ik heb het idee dat ik meer energie heb en meer straal....

Ik schrik dan wel weer dat veel zaken ook genetisch gemanipuleerd zijn of blijkbaar ook ongezond zijn. Dan denk ik een vervanger te hebben gevonden en lees ik ineens een topic over hoe slecht het wel niet is. Dat maakt mijn weg door de supermarkt nog steeds lastig en langdurig, daar ik ook een vrij klein budget heb per week.. en dus pin ik weer extra -> gevolg grote roodstand :) Ik hoop in de komende maanden daar wat meer een draai in te vinden...
Me daarom ook ingeschreven voor de Veggie Challenge.. om zo toch een beetje meer inzicht te krijgen in wat kun je nou zoal eten?
Ik zie veel filmpjes, foto's e.d. waardoor ik bijna niets meer durf te kopen en ik weet niet goed wat ik nou wel kan kopen...

Een buddie in omgeving Nunspeet zou dan ook ERRUG fijn zijn!!! HELLUP!!!

Nou ja ik voel me dus veelal schuldig over veel dingen, omdat ik niet weet of ik het wel goed doe... Benieuwd of jullie dit wel eens hebben en benieuwd of er mensen zijn in mijn omgeving die me zouden kunnen en willen helpen :thanks:

Skyclad

Re: Schuldgevoelens

Bericht door Skyclad » za apr 13, 2013 0:58

Ik voel me vooral naar omdat ik al die ongezonde troep in grote getale naar binnen werkte (voornamelijk zuivel, vegetarisch worden kon niet vroeger, maar veganisme heb ik veel te lang uitgesteld). Best egoïstisch om je dan daar druk om te maken, maar ja zo voelt het nou eenmaal.

Heb ook een garderobe die me herinnert aan wat mindere tijden. Kalfsleren schoenen, pakken van wol, zelfs een jasje pas gekocht waar volgens mij dierlijke canvassing in zit >_<. Ik ga het niet weggooien of doorverkopen terwijl ik er zelf nog heel veel plezier van kan hebben. Zou helemaal zonde zijn als die dieren voor niks gemarteld en gedood zijn. En het is ook mooi om me te helpen herinneren dat ik ooit ook zo was. Als de knop eenmaal om is kan je het je niet voorstellen, maar ja, ooit was je niet veel beter dan de rest.

Het verleden kan je niet veranderen, als je wat er gekocht is niet meer terug kan brengen houdt het op. Alleen al iets minder vlees eten maakt al een groot verschil als je nagaat hoeveel levens je er over de lange termijn mee red. Laat staan als je geen vlees en geen dierlijke producten eet. Dat ene paar leren schoenen is niet zo'n probleem als je met die krengen thuis bent gekomen en er pas achteraf achter komt en ze niet meer terug kan brengen.

Dat rood staan hoort echt snel opgelost te zijn met vegan eten. Zolang je geen fancy soja namaak melk en vlees koopt zal je makkelijk geld besparen. Snoep is ook verdomd duur als je het allemaal uit gaat rekenen. Gedroogde bonen kosten geen drol, en tenzij je 5 kg fruit wil gaan eten elke dag (duur!) is dat de beste optie. Als je gewoon afwisselend eet, dierlijke producten en vooral transvet vermijd is er voor de rest echt weinig om je druk om te maken. Zijn allemaal van die dingen voor healthfreaks (ikke dus :D ). Zorgen dat je genoeg energie en voedingsstoffen binnen krijgt is belangrijker.

En rood staan word ik helemaal eng van. Tenzij je rood staat omdat je te lui bent om een deel spaargeld over te schrijven...
Zo ben ik ook en dus was de oplossing: geen mogelijkheid tot rood staan. Tsja, dan sta je daar in de winkel. "Goh die arme jongen heeft zelfs geen 12 euro op z'n rekening staan, wat erg zeg zo'n crisis". De volgende maatregel is altijd contant betalen.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » za apr 13, 2013 1:19

Skyclad schreef:Dat rood staan hoort echt snel opgelost te zijn met vegan eten. Zolang je geen fancy soja namaak melk en vlees koopt zal je makkelijk geld besparen. Snoep is ook verdomd duur als je het allemaal uit gaat rekenen. Gedroogde bonen kosten geen drol, en tenzij je 5 kg fruit wil gaan eten elke dag (duur!) is dat de beste optie. Als je gewoon afwisselend eet, dierlijke producten en vooral transvet vermijd is er voor de rest echt weinig om je druk om te maken. Zijn allemaal van die dingen voor healthfreaks (ikke dus :D ). Zorgen dat je genoeg energie en voedingsstoffen binnen krijgt is belangrijker.

En rood staan word ik helemaal eng van. Tenzij je rood staat omdat je te lui bent om een deel spaargeld over te schrijven...
Zo ben ik ook en dus was de oplossing: geen mogelijkheid tot rood staan. Tsja, dan sta je daar in de winkel. "Goh die arme jongen heeft zelfs geen 12 euro op z'n rekening staan, wat erg zeg zo'n crisis". De volgende maatregel is altijd contant betalen.
Nope heb geen spaargeld dus er valt niets over te maken ;)
Maar ik heb dus dr organica shampoo, douchegel, conditioner en tandpasta gehaald...
ik shop me suf bij de eko plaza: allerlei broodbeleg: pate's, vegakaas (niet voor herhaling vatbaar)
Gistvlokken
Potje multivitaminepillen ivm afbrokkelende nagels
Fair trade chocola puur!!
Vijgen

Ik koop niet veel soja bende ;) Wel eens wat... eens kijken: vandaag de weekboodschapjes gedaan:
2 flessen bio gezeefde tomaten
1 zak volkoren macaroni
1 zak volkoren past
1 blik mais (blijkbaar GMO dus slecht!!!!)
1 pak amandelmelk
1 courgette (ik lees net dat dat genetisch gemodificeerd ofzoiets is dus SLECHT!!)
1 aubergine
1 doosje cherry tomaatjes
1 doosje champignons
1 doosje vegetarische gehakt
1 zak cassave kroepoek
3 broden
1 knolselderij
1 bakje kiwi's
1 eetrijpe mango
1 afbakciabatta
1 volkoren afbak stokbrood
1 fles alpro soya bakboter
1 pak chocolade toetje van alpro soya
4 pakken drinken (vruchtensap verschillend)
2 flessen cola
1 fles tacosaus
1 pak met fairtrade rijst
1 zak met aardappels 3 kg
1 zakje rode uien
1 zak 3-mix paprika
1 pak robuuste koeken van Lu (als ik zo keek leken ze me veganistisch)
1 fles jonge jenever

Voor vriendlief:
1 doosje biologische eieren
1 pak biologische melk
1 pak biologische vruchtenyoghurt
2 pakjes koffiemelk
1 pakje suiker
1 kuipje boter voor op brood
1 pak met jong belegen kaas plakken
1 fles bakboter
3 pakjes bio vleeswaren
1 fles vieux

Nou was ik dus wel 76 euro kwijt waar mijn budget 50 was. Nu komt dat door de drank uiteraard, maar dan vraagt mijn vriend dus om een fles drank (wij betalen in principe alles een beetje 50/50) en denk ik: ja veel van de boodschappen is voor mij.... dus zal ik maar wat bijleggen zodat ik een flesje drank kan halen...
Pfff nou van alle stress van 2 uur over boodschappen doen: lust ik ook wel een borrel, vooruit dan maar!!

En ik weet nu al: mijn vriend wil een pakje slagersachterham, die ben ik vergeten. Ik weet nu al, ik wil nog rucola halen voor op brood, ik moet nog tanken... ik moet nog zus zo blabla...

Van de week... leren tassen op weggeefhoek op facebook ->>>>dusssssss canvas tas kopen... ja en zo gaat dat maar door...

Vooral met de boodschappen merk ik dat ik het moeilijk vind te bepalen wat is nu een goed menu?
Ik kan geen goede boeken vinden en vreet dus een vracht met bonen weg in de week en wat fruit, maar voor de rest???

Ja blijf zeggen zou t erg fijn vinden een buddy of iets dergelijks te vinden. Iemand die me er wat meer in kan helpen en sturen...

Gratis: 4 doosjes vegetarische kip :grin:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za apr 13, 2013 7:00

Jeetje Mariska, jouw overgang naar het veganisme is wel heftig hoor. Je mag er best een beetje tijd voor nemen, zéker als het gaat om het afdragen van oude kleding en schoenen als je geen geld hebt om ze te vervangen. Er zijn hier op het forum heel veel vegans die na jaren nog steeds een leren riem of een paar leren schoenen hebben die nog niet afgedragen zijn. Misschien heb je wat aan de definitie van veganisme van de Vegan Society:
Veganism is a way of living that seeks to exclude, as far as possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing and any other purpose
Je probeert dus het gebruik van dieren uit te sluiten, voor zover dat mogelijk en uitvoerbaar is. Dingen waar je momenteel geen geld voor hebt vallen wat mij betreft buiten die categorie. De meeste vegans passen deze regel ook toe op zaken die je nodig hebt voor je gezondheid (medicijnen of bijv. speciale schoenen) waar geen diervrij alternatief voor is.

Als je gek begint te worden van alle informatie die je leest, is het misschien een goed idee om tijdelijk even te stoppen met het bekijken van nieuwe filmpjes en websites etc. Het lijkt ook wel of je alles tegelijk goed wilt doen, vegan, biologisch, non-GMO, gezondheid, fair trade etc. Dat is wel heel veel bij elkaar allemaal. Er is een wereld voor je open gegaan, maar die nieuwe wereld is een beetje té overweldigend. MIsschien kun je je beter eerst focussen op één thema, veganisme, en als je daar een beetje aan gewend bent geraakt, kun je weer verder kijken om te zien wat je nog meer kunt doen. Wees lief voor jezelf en pas op dat je je er niet op stuk loopt.
MariskaB schreef:1 blik mais (blijkbaar GMO dus slecht!!!!)
1 pak amandelmelk
1 courgette (ik lees net dat dat genetisch gemodificeerd ofzoiets is dus SLECHT!!)
Ook hier zou ik wat minder hard voor mezelf zijn. Niet alle maïs genetisch gemodificeerd, en voor zover ik heb kunnen vinden zijn Europese courgettes ook niet GMO, die in de VS soms wel. Biologische producten mogen niet genetisch gemodificeerd zijn. Er zijn inderdaad problemen met GMO landbouw (wat mij betreft is dat vooral de machtspositie van de bedrijven die deze technologie beheersen, niet zozeer de genetische veranderingen zelf, daar zijn verschillende meningen over). Ik zou in ieder geval niet zeggen dat het SLECHT met drie uitroeptekens is om af en toe een blikje maïs te kopen waarvan je niet weet of het gmo is. Dit staat in principe ook los van veganisme, al kiezen veel vegans ervoor om ook gmo producten te vermijden.

Wat betreft de hoge kosten van je boodschappen: ik denk dat je veel kunt besparen door wat meer seizoensgroente te kopen en 'overbodige' luxe producten weg te laten. Ik heb een deel van je lijstje overgenomen, om te laten zien hoe ik daarop zou besparen. Je moet hier natuurlijk je eigen keuzes in maken en afwegen wat jij belangrijk vindt, maar als je echt geld tekort komt moet je toch ergens op bezuinigen.

2 flessen bio gezeefde tomaten (niet bio is goedkoper...)
1 pak amandelmelk (sojamelk is goedkoper)
1 doosje cherry tomaatjes (duurder dan gewone tomaten, en ook niet in het seizoen)
1 doosje vegetarische gehakt (kun je vervangen door gedroogde sojabrokjes, flink goedkoper)
1 bakje kiwi's (relatief duur in vergelijking met appels of bananen)
1 eetrijpe mango (koop ik alleen als ze in de aanbieding zijn)
1 afbakciabatta (luxe product)
4 pakken drinken (vruchtensap verschillend) (verang door diksap of siroop, veel goedkoper)
2 flessen cola (mijn vriend en ik hebben samen maximaal 1 fles frisdrank per week, het is duur en je hebt het niet nodig)
1 fles tacosaus (maak zelf saus met een blikje tomaat en kruiden)
1 zakje rode uien (gele uien zijn veel goedkoper dan rode)
1 pak robuuste koeken van Lu (zijn inderdaad vegan, maar duurder dan andere koekjes, en je kunt zonder)
1 fles jonge jenever (Tja, dat moet je zelf weten...)
pakje rucola (ook niet in het seizoen en veel duurder dan kropsla of spinazie)

Ik ben het met Skyclad eens dat je wat meer peulvruchten zou kunnen gaan eten. Linzen, kikkererwten en bonen zijn heel goedkoop, zeker als je ze zelf weekt en kookt. En ze zijn super gezond, boordevol eiwitten, vezels en belangrijke mineralen.

Heel veel succes! En doe het vooral lekker rustig aan, voor zover dat gaat ;)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za apr 13, 2013 9:13

Nog een aanvulling van tips i.v.m. geld besparen: Qua eiwitten is het goedkoopste inderdaad gewoon linzen en bonen, en zo lang je je B12 supplement slikt doen deze producten ook echt niet onder voor duurdere 'vleesvervangers'.

Dan krijg je tofu en tempeh, ook nog steeds redelijk goedkoop. Uit ervaring weet ik dat vooral die laatste bij de bio-winkel nog al eens afgeprijsd kan zijn, omdat het vers is en dus niet lang houdbaar. Ga op zoek naar een toko als je je tofu en tempeh echt goedkoop wil hebben.

Loop zowieso altijd even een rondje door de hele winkel op zoek naar producten die je normaal ook al koopt en die misschien in de aanbieding/afgeprijsd zijn. Vooral als het lang houdbaar is of je kan het invriezen (in geval van tempeh/tofu een goede optie) kun je meteen in bulk inkopen. Bij de Ekoplaza hebben ze nu 7 weken lang iedere week wel een stuk of 10-15 producten voor 50 procent korting (waaronder deze week linzen), dus dat kan héél veel schelen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za apr 13, 2013 15:37

Wat betreft speciale schoenen. Jasmijn, die hier niet meer echt op het forum zit heeft ook speciale schoenen laten maken zonder leer. Het koste alleen wel een hoop tijd met navragen en druk geven om te zorgen dat ze die schoenen kon krijgen. Dus er is wel wat mogelijk als het om schoenen gaat die speciaal gemaakt worden mbt bepaalde medische reden.

Maar zelf wanneer het niet lukt, dan is het al heel goed als je zover kan gaan als op dat moment voor jouw mogelijk is.

Wat betreft GMO. Als het GMO is moet het op de verpakking staan in EU/NL.

lani

Bericht door lani » za apr 13, 2013 16:00

Vegantastic schreef:Wat betreft GMO. Als het GMO is moet het op de verpakking staan in EU/NL.
echt? O_O dat wist ik nog niet! .. dus .. de courgette hier in de winkel zou geen GMO zijn dan? (groente hier heeft vaak geen eens verpakking namelijk) en de niet-bio mais van bonduelle is ook goed? want we kopen die dingen vaak bio omdat we bang zijn voor GMO's .. maar we geven heel veel geld uit aan eten en moeten nu dus wat goedkoper gaan leven helaas ..

maar on-topic: .. schuldgevoelens heb ik vaak zat vanwege m'n leren kisten, maar gelukkig krijg ik snel genoeg nieuwe schoenen, waarschijnlijk dezelfde als Tony :mrgreen: maar kweet nog niet! .. verder voel ik me vaak schuldig als ik zin heb in non-vega dingen zoals kaas of salami ofzo >_> .. ik at eerst heel heel heel veel vlees en heel veel kaas dus ik was ook behoorlijk verslaafd xD .. en ik voel me soms ook schuldig omdat ik juist zoveel vlees at >_> .. ben alleen nooit gespierd of vet ervan geworden .. misschien maar goed ook want ik wil graag gespierder worden maar nu kan ik het helemaal als vegan proberen ^___^ ..

Skyclad

Bericht door Skyclad » za apr 13, 2013 16:51

Linzen? Aanbieding? Deze week bedoel je ma-vrij volgende week? Of alleen nog vandaag? Wat voor soort? Wat kosten ze dan nu?

Sommige dingen ben ik het niet mee eens. Het moet natuurlijk wel leuk blijven. Kiwi's zijn bijv een hele goede keus voor fruit. Je hoeft ze niet bio te kopen omdat kiwi's vrij weinig bespoten worden/gifstoffen opnemen. Appels zijn één van de meest vervuilde fruitsoorten. Door de zwakke schil wordt deze vaak aangetast en aangezien mensen mooie glimmende appels willen zien spuiten ze dus de beestjes die dat doen dood. Verder bevatten appels gewoon niet veel voedingsstoffen. Bananen hebben veel kcals, maar zijn voor de rest ook niet echt iets wat je niet kan vervangen door goedkoper spul zoals bonen. Kiwi's zijn dan weer rijk aan bijv Vit E en zelfs Vit K, wat normaal niet zo veel in fruit voorkomt (voornamelijk groenten zoals spinazie). Sojamelk en tofu zijn al helemaal dure troep (en vrijwel altijd GMO, behalve in die €20 per kilo feelgood winkels). Tomaten zou ik ook gewoon bio halen. Nog nooit van GMO courgette gehoord. GMO is voornamelijk soja, mais, graan, aardappelen. Dat soort dingen. "Staples", zeg maar. En reken maar dat het in die gevallen GMO is als het niet bio is. Niet-bio niet-GMO mais, graan en soja zijn niet rendabel en bestaan dus niet.

Dat vracht met bonen wegvreten klinkt wel correct. In een "normaal westers" dieet komen de meeste kcal van vlees, melk en graan. Als veganist valt daar dus al 2/3de vanaf.

Ik denk dat het beter is om niet zo te denken dat alles maar bij supermarkt te halen is. Het fruit daar is gewoon debiel duur. Heel soms heb je wel goedkope acties, maar vaak zijn zelfs de aanbiedingen veel duurder dan de markt. Dat bakje kiwi's zal wel 2 euro zijn voor 5 ons, ik heb bijv pas nog een kilo gehaald voor 1,50. Zo'n eetrijpe mango bij de AH is al helemaal niet te betalen. Amandelmelk en vruchtensap is echt zo overbodig, en niet eens gezond. Koop dan liever amandelen en fruit. Een beetje zoeken kom je erg ver mee, noten zijn ook zo erg. Supermarkt verkoopt bakjes van 2 ons voor 4 euro terwijl ze makkelijk voor 10-15 euro per kilo te vinden zijn.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » za apr 20, 2013 0:48

Ik voel me nu iets minder schuldig en minder machteloos...

Zojuist een aardig gesprek gehad met vriendlief. Ondanks dat hij zelf kiest voor vlees en dierlijke producten heeft hij zojuist aangegeven ontzettend veel respect voor mij en mijn keuze te hebben. Hij denkt dat wat ik doe inderdaad de beste weg is, hij geeft wel aan dat het hem een zware weg lijkt.

Ik vind het fijn dat hij me toch begrijpt. Ik had in het begin veel weerstand verwacht vooral van zijn zijde.
Maar hij lust nu al vega-kip, de vega-gehakt heeft hij geen problemen mee en zelfs de vegan-kaassaus vindt hij lekker. Op brood eet hij nog graag vleeswaren, hij wil 's avonds nog steeds graag een schaaltje yoghurt. Maar hij is er mee akkoord dat ik ipv 1 pak melk per week nog maar 1 pak per 2 weken haal en ipv 1 doosje bio-eieren per week er nog maar 1 per 2 weken haal. Ik zet af en toe vega kip en gehakt voor, waardoor ik weer wat vlees bespaar dus naast mijzelf volledig red ik zelfs bij hem wat diermisbruik gedeeltelijk....

Wellicht een vaag verhaal, maar ik heb het de laatste tijd (sinds de plaatsing van dit blog) best moeilijk. Ik bekijk veel films en informatie. Wellicht moet ik dat niet doen, maar ik heb echt het idee dat ik wakker geschud wordt en ik voel juist extreem dat ik er bij WIL nadenken.

Doordat ik op facebook van mijn vrienden bijna geen likes krijg (enkel van mn nieuwe veganvrienden ;) ) vraag ik me af in hoeverre ik doordring tot mensen, maar nu merk ik dat ik door mijn nieuwe levenswijze tot mijn vriend doordring gedeeltelijk. En dat..... dat vind ik fijn. Daardoor voel ik mij even opgelucht!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za apr 20, 2013 8:45

Skyclad schreef:Sojamelk en tofu zijn al helemaal dure troep (en vrijwel altijd GMO, behalve in die €20 per kilo feelgood winkels).
Dat klopt niet. De meeste sojamelk in de winkels zijn gewoon GMO-vrij. Ik zou alleen uitkijken met chinese versies, want daar zijn ze nou niet helemaal goed met labelen. Vaak ook verkeerde vertalingen enzo.

Maar vrijwel alle (denk zelfs alle) sojamelken die in NL in supermarkten te vinden zijn, zijn niet met GMO.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za apr 20, 2013 8:46

lani schreef:
Vegantastic schreef:Wat betreft GMO. Als het GMO is moet het op de verpakking staan in EU/NL.
echt? O_O dat wist ik nog niet! .. dus .. de courgette hier in de winkel zou geen GMO zijn dan? (groente hier heeft vaak geen eens verpakking namelijk) en de niet-bio mais van bonduelle is ook goed? want we kopen die dingen vaak bio omdat we bang zijn voor GMO's .. maar we geven heel veel geld uit aan eten en moeten nu dus wat goedkoper gaan leven helaas ..

Nog even verduidelijking: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... n-landbouw

Dus het gaat om als het meer dan 0,9% van ingredienten bevat. En dan nog moet het alleen van de goedgekeurde lijst zijn.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za apr 20, 2013 20:04

Hey MBVegan31, ik vind je verhaal niet vaag, hoor!

Ga zo door, zou ik zeggen, ik vind dat je heel goed en dapper bezig bent! :)

Mij vind je op facebook als Tony Jello Ofwel Marja de Groot, mocht je vrienden willen worden.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » za apr 20, 2013 20:43

TonyJello schreef:Hey MBVegan31, ik vind je verhaal niet vaag, hoor!

Mij vind je op facebook als Tony Jello Ofwel Marja de Groot, mocht je vrienden willen worden.
Wij zijn al vrienden op facebook Tony ;)

TonyJello

Bericht door TonyJello » za apr 20, 2013 20:57

MBVegan31 schreef:
TonyJello schreef:Hey MBVegan31, ik vind je verhaal niet vaag, hoor!

Wij zijn al vrienden op facebook Tony ;)
Aha! :) Chat me maar daar maar even, dan weet ik wie je bent! :mrgreen:

-Edit- Ik weet het al via de PM :D :thanks:

Iejoor

Bericht door Iejoor » vr apr 26, 2013 13:59

Lieve schat, ik begrijp je helemaal.
Ik heb vorig jaar nog prachtig mooie Wolky schoenen gekocht.. van leer.. Maar ja, die vind ik eigenlijk nog steeds mooi en ze waren kneiterduur ook, dus die draag ik gewoon.
Voor mezelf weet ik wel hoe ik daar over denk, ik maak me wel druk over als ik mijn ene prachtig mooie leren tas (jaren geleden verjaardagskado van mijn ouders, dus die kan ik gevoelsmatig ook niet weg doen) zou gebruiken dat mensen dan denken; wat ben jij nou voor veganist, je hebt een leren tas!
Maar goed, dan laat ik me leiden door mijn omgeving en daar moet ik gewoon sch**t aan hebben.

En die ellende die je dan ziet en leest; als ik naar mezelf kijk had ik het gevoel dat ik daar in mijn eentje verantwoordelijk voor ben. 'Als ik niks zeg, sterven er dieren, omdat ik niks gezegd heb'. Dat idee.
En op facebook is sowieso een heleboel ellende en verdriet te vinden. Als je je daar in dompelt, wordt je er zowat depressief van.
Het is lastig om de balans te vinden. Gevoelsmatig; als ik bepaalde pagina's niet meer zou zien, dan zou dat aan de ene kant een stuk relaxter zijn en aan de andere kant denk ik; je moet je ogen er niet voor sluiten.
En dan heb je nog al die vreselijke vleeseters (sorry hoor) die kats overspannen reageren als je iets post dat 'anti vlees' zou zijn want dan ben jij de agressieve veganist terwijl veganisten in het dagelijks leven vlees en andere producten aan alle kanten wordt opgedrongen.

Mijn moeder deelt af en toe ook wat vega dingen van mij en krijgt daar op haar pagina ook weinig/geen respons op.
Ik ook alleen maar van de vega's. Niks van aan trekken. Wij zijn de pioniers en niemand heeft gezegd dat het makkelijk zou zijn. Samen staan we sterk!
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr apr 26, 2013 20:19

Nou hoorde er vanmiddag dus al iets van. Ik was even bij mijn beste dinnetje op bezoek en die zei dus al 'ze kletsen over je'. We hebben een groepje zeg maar en die schijnt het dus heel hoog te zitten. Ze hadden dus tegen haar gezegd 'ja nu is ze veganist en is ze ineens extreem en deelt ze allerlei links'.
Mijn vriendin had dus gezegd 'ja en?' en ik had ook echt zoiets 'gut wat een vrienden, als het je niet interesseert scroll je erover, maar dat ze erover gaan klagen....'

Schijnbaar een teken dat t ze toch iets doet ergens, anders irriteer je je er ook niet aan toch?
En ik stop er ook niet mee hoor. Het is mijn ding om het zo te zeggen en het geeft mij een gevoel om het te delen van 'its out there' ...Idd als ik niks zeg.... dat gevoel..

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr apr 26, 2013 20:35

Ik share expres niet alle van dat soort dingen op facebook, omdat ik weet wat voor imago me het zou geven. Het gaat me daarbij niet alleen om mezelf hoor :P maar ook omdat ik denk dat het geen goede promotie voor het veganisme is. Natuurlijk is confrontatie met de feiten een deel van hoe je mensen erover kunt laten nadenken. Maar als je het constant doet stompt het af, en mensen denken 'o ja dat is van haar, zij post dat altijd' en dan valt het gewoon naar de achtergrond. Als je iets constant ziet is het heel makkelijk om het te negeren.

Als ik er iets over post is het meestal humoristisch (cartoons die mensen doen nadenken bijvoorbeeld, bedoel ik) of iets uit de reguliere media. Lange lappen tekst of honderd pijnlijke foto's op een dierenrechtensite gaat toch niemand lezen, je geeft mensen daarmee alleen maar het gevoel dat je 'extreem' bent.

Denk aan hoe je er zelf tegenaan had gekeken, 1 / 5 / 10 jaar geleden...

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Overstand

Bericht door Overstand » vr apr 26, 2013 22:52

Ik heb op mijn fb nu een jaar oud of zo (haha ik zit in een groep van me school, gezelliig), in totaal 2 keer iets 'veganistisch' gepost, dat was toen met die petitie voor de bijen, en 1 x indirect door te reageren op een link van iemand anders op de petitie tegen monsanto. Toen had ik een citaat gemaakt van Vandana Shiva

Ik reageer heeeel soms wel is op NVV of Vegan Society, of andere leuke dingen.

Maar hoe dan ook,

ik snap het wel Renee :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za apr 27, 2013 7:47

Mja mijn posts hebben wel vaak een ethisch karakter hoor, al dan niet los van veganisme, dat vind ik nu eenmaal interessant... Dat probeer ik ook te beperken maar vind ik wel lastig.

Overstand

Bericht door Overstand » za apr 27, 2013 11:59

haha :D

ïs moeilijk he, ik moet gewoon zo af en toe een "read a book", "know your plastics" plaatsten.

Is moeilijk om dat tegen te houden, vind ik.

Er is geen weg zoals 'de weg', zoals deadprez ook geinspireerd door Bruce Lee zegt: My Way might not be Your Way, but it's okay it's allright. Your Way might not be My way, but it's okay it's allright.

:)

Misschien geef ik 'ze' gewoon niet de schuld van alles, ik doe gewoon mijn ding, en daarnaast heb ik heel veel liefde (L) i love faster

haha sorry dat ik beetje offtopic ben gegaan.

Plaats reactie