Schuldgevoelens

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Yamcha
Leefwijze: veganist

Re: Schuldgevoelens

Bericht door Yamcha » za apr 27, 2013 14:17

Ik heb nog echt wel een aantal dingen uit mijn niet-vegan-tijd, en idd, het moet wel praktisch en haalbaar zijn.

Zo heb ik voor Lynn een leren hoofdstel gekocht, omdat het alternatief (biothane of nylon) óf verschrikkelijk zweet en daardoor vreselijke jeuk geeft, of de neus kapot schuurt. Bij een nylon halster is de neusriem breder, en zachter ook, dus heb je dat bezwaar niet, en het zit véél losser. Ik heb wél een kunststof zadel, omdat ik voor haar een passend zadel nodig had, maar het zadel van Vienna heb ik hier ook nog altijd liggen, en dat is van leer. Het is 30 jaar oud, ik ben er aan gehecht, en doe het niet weg. Helaas vrees ik dat dit zadel Lynn over een tijd niet meer gaat passen, en dan zal ik (helaas) toch weer naar leer moeten, maar om mijn paard nu de huid en de rug kapot te laten lopen, vind ik helemaal geen optie.
Mijn oude leren schoenen, rijlaarzen en jodhpurs doe ik ook niet weg, vind het ten eerste zonde en jammer om goed materiaal weg te gooien, heb geen geld voor een acceptabel vegan alternatief (ik stel toch wel eisen aan pasvorm en comfort, zeker wat betreft rijlaarzen) dus ja, ze blijven.

Halsbanden voor de honden, ook zoiets. Raphi draagt een leren halsband, die is van beau, hij past hem, en hij zit comfortabel bij Raphi. Nylon is een alternatief, maar schuurt, dus zijn mooie kraag is dan naar de bliksem, en doet zeer bij hem, metaal (zit je alweer met halsband met halve slip (is nylon + metaal) een slipketting en een pinnenband. Slipketting vind ik prima voor Dimo, die loopt nooit aan de lijn, dus slipt het ding niet, maar voor Raphi niet, want die moet wel soms aan de lijn (die moet je beschermen tegen zichzelf, die ziet gewoon geen gevaar) en dan werkt ie als een wurgband, zo een pinnenband vind ik al helemáál niet iets waar ik ook maar even aan zou denken, smerige martelwerktuigen zijn dat. Kom ik dus op leer. Ben ik daar blij mee, nee, maar de alternatieven vind ik simpelweg onacceptabel.

Bij de dieren ben ik dus niet altijd vegan, en dat is in heel veel gevallen omdat ik de alternatieven niet acceptabel vind, leer voor hén de meest comfortabele en vriendelijke oplossing is, en ik uiteindelijk vegan ben geworden omwille van dierenwelzijn......
Raphi bv is geen vegan, Raphi is een bijna obligate carnivoor met een fikse glutenallergie, en dus ontkom ik er haast niet aan om hem rauw en vers te voeren. Ben ik er blij mee? Nee. Maar de hypo-allergene brokjes weet ik niet wat er voor vlees inzit en al helemaal niet waar het vandaan komt. De vegan-brokjes zijn er niet in glutenvrije versie, en dan was er nog een oplossing..... rauw. En dus haal ik het letterlijk uit de slachthuizen, het afval, het afval van de visafslag, en zo kom ik aan het meeste orgaan en bot, en het spiervlees kom ik aan via de jacht, vlees wat anders weggegooid zou worden. Dan heb ik liever dat Raphi het eet, die heeft er tenminste echt wat aan, en hij heeft het recht om vlees te eten, en nu doet hij ook nog waar carnivoren voor zijn: de zooi opruimen. Ik kijk heus niet als ie eet, vind het smerig om te zien, hoef het niet te ruiken ook, en verdeel het met handschoenen aan (ik weet dus nu echt wel zeker dat ik geen enkele carnivorische neigingen heb).
Ik word er heus niet vrolijk van om het op te halen, en te portioneren, maar voor Raphi is het een uitstekende oplossing. En dus doe ik dit vanaf dat Raphi nog een kleine hondenbaby was, naar volle tevredenheid (dat-ie 6 weken oud zijnde, nog niet afgespeend, vrolijk een stuk lamspens wegkaant, zegt toch ook wel iets..... moet je eens bij een mensenkind proberen, die wordt ziek, zíek.... een hondenkind heeft daar geen probleem mee).

melk en eieren mag lief zelf halen, die zooi haal ik niet, en vlees haal ik bij de biologische slager, is ook zo een iets wat ik eigenlijk niet acceptabel vind, maar aangezien ik hem blijkbaar toch niet kan bekeren, dan maar het minst erge, of zo.
Vleesvervangers koop ik nooit. Noten eet ik wel, soja vind ik soms lekker, maar niet vaak, ik eet gewoon veel groente en fruit en graan, slik braaf m'n B12 en heb nergens last van. Vind die fancy vegan-dingen wel leuk hoor, maar ook duur, en van tofu heb ik nooit gehouden. Ik flikker overal olijfolie in, en zo kom ik aan m'n vetjes, en in fruit zit suiker zat.

Schuldgevoel: ja en nee.
Ik erger me dood aan mensen die er gewoon niet bij nadenken soms, maar then again: zo was ik ook, in sommige zaken nog altijd niet vegan, daar voel ik me lichtelijk schuldig over soms, dat ik het een opoffer voor het ander.... aan de andere kant, mijn leer is oud of tweedehands, en Raphi's eten zou anders weggegooid worden...... dus 't is niet dat ik de industrie ervoor betaal, en daar ging het mij in eerste instantie om: ik wil die industrie niet sponsoren, ik wil neit betalen om dieren uit te laten buiten. Om die reden heb ik beduidend meer moeite met vlees en eieren (melk drinkt ie thuis niet meer, het is er nl nooit) dan met mijn oude leer. Alhoewel ik de eieren ook vrijwel heb verbannen....... maar 't vlees gaat me niet lukken, vrees ik, en nu, ik kan ook geen keuzes maken voor een ander.

lani

Bericht door lani » za apr 27, 2013 16:16

ik vinbd niet dat je je schuldig hoeft te voelen hoor Yamcha :3 .. meer kan ik er niet ect over zeggen ^_^..

Yamcha

Bericht door Yamcha » za apr 27, 2013 19:44

Thanks.

Het is best lastig, vind ik, om een goede balans te vinden..... ik doe mijn best, maar sommige dingen zijn zo moeilijk, en andere onontkoombaar. Je kunt niet echt níet op asfalt lopen bv......

lani

Bericht door lani » za apr 27, 2013 21:13

myeah I know :3 .. net als dat ik nu een tijdje bij m'n ouders verblijf, en hier word vlees gegeten, en dan soms help ik of helpen ik en m'n vriend mee met het koken, dan zorgen we dat er niks aanbrand :roll: maar dan zijn we dus in principe vlees aan het bakken .. gaat eigelijk beetje tegen onze principes in .. maar aan de andere kant kunnen we er niet echt onderuit, want m'n ouders, en m'n broers, zullen het hoe dan ook wel eten, als wij hewe t maar laten aanbranden dan zal er alleen maar een slechte sfeer in het huis komen .. dan is het beter als we maar gewoon opletten dat hun vlees niet aanbrand .. kunnen we verder weinig aan doen natuurlijk .. maar vaak hoeven wij dat niet te doen want we zorgen er vaak voor dat wij eerder of later eten dan hun :3 ..

maar ook liggen onze etenswaren bij hun in de koelkast, naast de kaas, boter, vlees, etc .. vind ik niet echt fijn, probeer het zoveel mogelijk te ontwijken, maar de koelkast is niet erg groot en zit vaak erg vol, dus het kan niet vaak verholpen worden ..

Yamcha

Bericht door Yamcha » zo apr 28, 2013 13:29

Dat zijn echt van die dingen waar je volgens mij niks aan kan doen, je kunt je eigen keuzes maken, en je eigen plan trekken, maar je kunt en mág geen keuze voor een ander maken imo, ook niet als de keus van de ander in jouw ogen volkomen onethisch is (en in de mijne ook)......

En dus sta ik soms idd voor mijn lief vlees klaar te maken, en ik hoop nog altijd dat hij het niet meer lust op een dag..... maar dat zal wel niet. En als ik het verknal, gooit-ie het weg, en pakt een nieuw stuk..... dus dan kan het maar beter goed zijn, anders gaan er twéé stukken door op een dag...... en dat wil ik helemaal niet.

Compromisloos leven zou prettig zijn, maar helaas...... onhaalbaar.

Overstand

Bericht door Overstand » ma apr 29, 2013 11:32

MBVegan31 schreef:'ja nu is ze veganist en is ze ineens extreem en deelt ze allerlei links'.
Mijn vriendin had dus gezegd 'ja en?' en ik had ook echt zoiets 'gut wat een vrienden, als het je niet interesseert scroll je erover, maar dat ze erover gaan klagen....'
Wanneer je outside the box denkt, word je al gauw voor extreem aangezien.

MBVegan31 schreef:Schijnbaar een teken dat t ze toch iets doet ergens, anders irriteer je je er ook niet aan toch? En ik stop er ook niet mee hoor. Het is mijn ding om het zo te zeggen en het geeft mij een gevoel om het te delen van 'its out there' ...Idd als ik niks zeg.... dat gevoel..
je hebt mijn zegen ;)

groetjes.

Kyrke

Bericht door Kyrke » zo mei 12, 2013 20:51

Skyclad schreef:GMO is voornamelijk soja, mais, graan, aardappelen. Dat soort dingen. "Staples", zeg maar. En reken maar dat het in die gevallen GMO is als het niet bio is. Niet-bio niet-GMO mais, graan en soja zijn niet rendabel en bestaan dus niet.
Hm, ik had Bonduelle eens gemaild met de vraag of hun niet-bio "Crispy maïs" GMO was, en hun antwoord luidde:

Geachte heer of mevrouw [ ],

We hebben uw vraag met betrekking tot of onze mais genetisch gemodificeerd is in goede orde ontvangen. En het antwoord is nee.

We hopen u hiermee gerustgesteld te hebben.

Met vriendelijke groeten/ With kind regards/ Cordialement,
Bonduelle BENELUX/UK

Thought I'd share ;)
"We are a way for the cosmos to know itself." - Carl Sagan

Skyclad

Bericht door Skyclad » ma mei 13, 2013 22:24

Dat mag ook wel voor die prijs. Bonduelle is net zo duur als bio onderhand dus waarom niet gewoon bio kopen?

Edit:
Voor paarden weet ik niks, maar voor (kleine) honden heb je stoffen showbandjes. Veel comfortabeler dan leer en is ook heel mooi. Geen idee wat er precies inzit maar ik neem aan dat het een soort polyester satijn is voor die prijs en geen wol of zijde.

Yamcha

Bericht door Yamcha » di mei 14, 2013 21:05

De huid en vacht van een paard zijn niet goed vergelijkbaar met die van een hond..... vind ik. Ik heb stoffen hoofdstellen uitgeprobeerd, maar het werkt niet (schuurt de huid open). Of ik zou zelf iets moeten maken (da's wel weer heel leuk natuurlijk) :) Het gewone nylon en biothane wat je voor paarden hebt, werkt niet fijn bij iets wat aansluit :|

dorus

Bericht door dorus » wo mei 15, 2013 1:35

Yamcha schreef:De huid en vacht van een paard zijn niet goed vergelijkbaar met die van een hond..... vind ik. Ik heb stoffen hoofdstellen uitgeprobeerd, maar het werkt niet (schuurt de huid open). Of ik zou zelf iets moeten maken (da's wel weer heel leuk natuurlijk) :) Het gewone nylon en biothane wat je voor paarden hebt, werkt niet fijn bij iets wat aansluit :|
een paard zweet en dit zweet samen met vuildeeltjes trekt in de stof die daardoor hard wordt en de huid open schuurt, een hond zweet enkel via de voetzolen en heeft dit probleem dus niet
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo mei 15, 2013 9:19

Klopt, dat maakt het heel lastig bij een paard. Maar creativiteit is natuurlijk nooit weg, zal er eens over nadenken wat zou kunnen werken.
Paarden reageren wel erg goed op wol, die vette schapenwol, en stoffen die goed absorberen maar niet ruw worden,wat katoen dan weer niet geschikt maakt. Synthetische stoffen werken eigenlijk sowieso niet, omdat ze slecht absorberen. Dus je zult sowieso naar een natuurlijk materiaal toe moeten. Ik pieker verder.

dorus

Bericht door dorus » vr mei 17, 2013 13:48

Yamcha schreef:De huid en vacht van een paard zijn niet goed vergelijkbaar met die van een hond..... vind ik. Ik heb stoffen hoofdstellen uitgeprobeerd, maar het werkt niet (schuurt de huid open). Of ik zou zelf iets moeten maken (da's wel weer heel leuk natuurlijk) :) Het gewone nylon en biothane wat je voor paarden hebt, werkt niet fijn bij iets wat aansluit :|
Ik heb vandaag mijn bestelde hoefschaar aangekregen van agradi.nl

er zit een folder bij en in die folder staat een hoofdstel/halster van nylon maar met hoezen over van kunstbont.
ik zie het zo direct niet op de site, maar je kan eventueel mailen of een catalogus aanvragen

http://www.agradi.nl
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Yamcha

Bericht door Yamcha » vr mei 17, 2013 20:18

Dat is interessant, thanks!

Plaats reactie