Wat zijn de dilemma s van de beginnende veganist?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
tegenlicht
Leefwijze: flexitarier

Wat zijn de dilemma s van de beginnende veganist?

Bericht door tegenlicht » di okt 17, 2017 14:23

Beste mensen,
Op dit moment zijn wij bij VPRO s Tegenlicht bezig met de voorbereiding van een uitzending die helemaal gaat over mensen die het roer omgooien om een duurzaam leven te leiden. Wij zijn benieuwd naar de dilemma's die ontstaan als je die keuze maakt, welke reacties het losmaakt. Een onderdeel gaat over veganistisch eten. We hopen via dit forum in contact te komen met mensen die daar over willen vertellen.
Jorien van Nes

@rno
Leefwijze: veganist

Re: Wat zijn de dilemma s van de beginnende veganist?

Bericht door @rno » di okt 17, 2017 18:41

Hoi Jorien,

Helaas, ik kan je niet helpen. Mijn gezin (vader, moeder, volwassen dochter) is van vegetarisch naar (vrijwel geheel) veganistisch overgestapt. Geen grote stap voor ons.

Groetjes,

@rno
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

eno2

Bericht door eno2 » di nov 28, 2017 5:26

Dilemma's had ik niet. Enkel twijfel of ik het zou kunnen volhouden. Ja dus. Sinds 1998.

Nu, in mijn vroegere job had ik het helemaal niet kunnen doen.
Eet wat goed is voor de planeet

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do nov 30, 2017 18:44

Geen dilemmas. Wel deed het een beroep op mijn sociale aanpassingsvermogen, als in niet meer meedoen aan alle niet-vegan dingen en daar vragen over krijgen waar je tactvol op moet leren antwoorden. Dus eigenlijk leren om niet andermans pret te bederven. Dat was voor mij best een moeilijke les. Anderen overtuigen werkt mijns inziens het beste met een minimaal aantal woorden in combinatie met het goede voorbeeld geven. Zonder in moraalridder modus te gaan. ;P
Getekend in floëemsap.

@rno

Bericht door @rno » do nov 30, 2017 23:31

Ik heb een kerstlunch afgeslagen met de mededeling dat ik anders hun eetplezier zou bederven.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di dec 05, 2017 10:21

Ik zie het al! Het is de hoogste tijd om ons eigen kerstfeest te organiseren! Wedden dat volgend jaar de niet-vegans er ook bij willen zijn.
Getekend in floëemsap.

Corine

Bericht door Corine » do feb 15, 2018 21:02

Beste Jorien,

Ik weet niet of je momenteel nog steeds op zoek bent naar mensen.

Ik weet dat ik hier in de minderheid ben, maar onderstaande zeg ik in alle respect voor iedereen.
Bij mij is net namelijk zo, een paar weken geleden ging er een knop om dat wij duurzamer moeten leven, voor onszelf, voor onze planeet, voor onze kinderen en voor elkaar. Samen met mijn man proberen wij elke keer een stapje te verbeteren. In een keer (streng) invoeren zorgt er namelijk vaak voor dat we tegen te veel dingen tegelijk aanlopen, gedeeltelijk invoeren kunnen we dingen eigen maken en natuurlijker laten worden voor we het volgende invoeren, en zo houden wij het beter vol.

Een van de veranderingen houdt in: ander eetpatroon. Daar loop ik tot nu toe tegen de grootste moeilijkheden aan, of laten we ze net zoals mijn manager: 'uitdagingen' noemen. We hebben besloten 4 tot 5 dagen per week vegetarisch te eten, waarvan 2-3 veganistisch. We eten nog steeds wel vlees en vis, en gebruiken nog steeds dierlijke producten. We houden beide van koken, dus dat hebben we in ieder geval mee.
Nu heb ik de afgelopen weken steeds meer gelezen over misstanden in verschillende lagen, en steeds meer gaat mij tegenstaan.

De afgelopen weken worstel ik tussen geweten, gemak en gewenning. Ik vraag me bij veel dingen af: is er een alternatief? Wat/hoe is de smaak? Is er misschien een biologische/dierenleedvrije variant? Kan is dit opgeven? Pak ik bepaalde producten gewoon omdat ik het gewend ben?
Over veganisme: ik heb voor mijzelf voor zo veel mogelijk dierlijke producten uitgebannen. Ik ontbijt niet meer met dierlijke producten, en bij de lunch op mijn werk is het misschien nog 1-2keer per week (geen vlees, maar dan bv eieren of zuivel. Of brood/crackers met dierlijke producten.). Maar ik ga ook niet van alles na of er wel dierlijke producten inzitten (zoals E-nummers bijvoorbeeld). Daar zit er ook voor een deel gemak bij.

Het volgende punt vraag ik: val me hier a.u.b. niet op aan! Ik probeer gewoon mijn mening te geven, en de punten waar ik tegenaan loop.
Vlees is een ander iets. Ik heb nooit moeite gehad tijdenlang geen vlees te eten, maar eerlijk, ik vind het ook gewoon lekker. Mijn man kan ik wel overtuigen van 2x per week, en dan echt goed vlees halen. Bij de biologische slager, waarvan de oorsprong bekend is. Of ik kijk naar het beter-leven keurmerk van de dierenbescherming, dat het 3 sterren heeft. Minder, maar wat we eten is dan zo diervriendelijk mogelijk.
Ik heb het er wel over gehad, ook met mijn man. Het helemaal opgeven van vlees. Maar manlief vind het prima om het een deel van de week niet te eten, opgeven doet hij niet. En eerlijk: ik vind vlees ook gewoon erg lekker. Verder hebben we er ook discussies over. Een van de terugkerende dingen: mensen zijn omnivoren, geen carnivoren en ook geen herbivoren. Is het ook niet gewoon onze natuur om ook vlees te eten? Bij zuivel vind ik het vreemder dan vlees, biologisch gezien. Het drinken van zoogmelk van een ander dier als mens doet mij vreemder aan dan het eten van vlees als omnivoor. Aan de andere kant kan ik het dierenleed ook niet negeren. En als derde vraag ik me af of ik het helemaal kan opgeven, of het is omdat ik het lekker vind, gewend ben om vlees in bepaalde recepten te gebruiken of te gemakkelijk teruggrijp naar het bekende weet ik soms ook gewoon niet.
Ik weet dat er goede alternatieven beschikbaar zijn, maar voor manlief is het ook een argument dat vlees bijdraagt aan een volledig voedingspatroon. Veganisme is zeker ook gezond, te veel vlees (zoals veel mensen eten) is ook ongezond. Vis halen we bij de visboer, niet in de super. We kijken ook hoe het is met de status van de vis die we eten, en of de vis het MSC keurmerk heeft.

Wel experimenteer ik de laatste tijd met nieuwe technieken, nieuwe ingrediënten en hoop zo steeds minder dierlijke producten te gebruiken uit gemak. Eerlijk moeten er soms ook mentale drempels genomen worden. Toen ik laatst manlief voorstelde om veganistische kaas te proberen, was zijn antwoord: no way. Ik ben nu van plan binnenkort te experimenten met edelgistvlokken om toch veganistisch bepaalde gerechten te kunnen maken. Kijken of manlief het merkt, ik vertel het hem achteraf wel.
Soms is het ook even wennen aan bepaalde ideeën.

Verder, als we uit eten gaan bijvoorbeeld, hoeft dat ook niet altijd veganistisch. Wij vertellen aan mensen dat we zo diervrij mogelijk proberen te eten, dat we het waarderen als ze er rekening mee houden maar dat we gewoon mee-eten wat er op tafel komt. Als mijn ouders komen, vanwege chronische ziekte moet mijn moeder bepaalde dingen eten om aan voldoende voedingstoffen te komen, die zal ik haar nooit ontzeggen. Als er mensen komen eten, zorgen wij voor goed eten, soms met vlees, soms zonder, soms met dierlijke producten, soms zonder. Ik slik bepaalde medicatie, en ik accepteer dat er geen diervrije variant is. Dat is iets waar ik niet omheen kan.

Ik zie mezelf als een part-time veganist, die probeert ethisch en praktijk te balanceren. Ik leer en lees steeds meer over mijn voeding en wat ik eet, waar het vandaan komt. Als ik geen tijd heb om iets tot op de bodem uit te zoeken, is dat niet erg. Soms voel ik me schuldig als ik wel vlees eet, of dierlijke producten gebruik. Maar ik zeg ook tegen mezelf dat ik bezig ben dingen steeds beter te doen. En alle dagen dat het mij wel lukt, zijn mooi meegenomen. Dan draag ik niet bij aan het dierenleed en verklein ik mijn CO2 afdruk. En het is beter om 5 dagen geen vlees te eten, dan 6-7 dagen wel vlees te eten. Het is beter om zo min mogelijk dierlijke producten te gebruiken, dan het elke dag te eten. Zuivel, eieren, kaas en vlees waren voor mij altijd zo vanzelfsprekend, dat ik soms tegen mezelf moet zeggen dat het niet gek is dat ik er niet in een keer compleet mee kan stoppen. Ik zal mijn patroon moeten veranderen, en dat kost tijd.

Mijn zoon ga ik leren, wat de kosten van dingen zijn. En dan bedoel ik niet alleen het euroteken dat erop staat. Dan bedoel ik, het gebruik ten opzichte van de prijs. De milieubelasting tegenover het gebruik, de menselijke factor, de milieufactor en de dierlijke factor. Soms is het vermoeiend alles uit te moeten zoeken, maar de 'kosten achter de schermen' is iets waar je als consument (indirect) verantwoordelijk voor bent. Vragen als: waar komt het vandaan en waar gaat het naartoe? Hoe ga ik het gebruiken, hoe vaak en is er een alternatief? Wat doe ik ermee als ik het niet (meer) nodig heb?

Veganism heeft voor mij te maken met respect voor milieu, voor dieren, maar ook voor jezelf. Je lichaam, je gezondheid kun je niet sturen, maar je kunt gezondheid wel beïnvloeden met voeding en beweging. Ik dacht altijd dat ik best wel bewust was van wat ik at, zo maken we al ons eten altijd al zelf en doen we niet aan 'pakjes en zakjes' koken. Part-time veganism heeft mij een hele verborgen wereld laten opengaan., me over dingen anders laten denken. Ik moet ook oppassen dat ik niet te ver ga doorschieten en niet meer kan genieten van mijn eten, maar alleen bezig ben met wat er op mijn bord ligt en hoe vegan het eigenlijk allemaal is. Bijvoorbeeld bij mijn ouders en als mijn man kookt. Ik heb bewondering en respect voor alle full-time veganisten hier, het is fantastisch dat jullie je leven zo hebben kunnen inrichten. Maar eerlijk, ik ben ook trots op mezelf, omdat ik erover nadenk en zo min mogelijk dierlijke producten gebruik. Ook al eet ik zelfs af en toe nog een stukje vlees.

Over onze andere aspecten in ons leven die we proberen te verduurzamen, zal ik het nu even niet hebben.

Met vriendelijke groet,
Corine.

Morality

Bericht door Morality » vr feb 16, 2018 0:11

:welcome: Corine,

Dat zijn een hoop dilemma's en aspecten. Goed dat je over zoveel aspecten nadenkt en bereid bent om de tekst met ons te delen. Het vinden van goede informatie over waar producten van/mee gemaakt worden en wat de voor- en nadelen daarvan zijn is zeker niet altijd makkelijk. Op dit forum (en elders) is veel informatie te vinden, maar soms staat het verspreid over veel verschillende pagina's. Zelf ben ik heel snel gestopt met de dierlijke producten (ook wat ik heel lekker vond), omdat ik het welzijn van dieren veel belangrijker vindt dan de extra keuzes die geboden worden door niet-veganistisch voedsel. Tevens vond ik dat de duidelijkheid van gelijk zoveel mogelijk veganist zijn voor gemak zorgde (ook wanneer ik nog niet volledig snapte waarom iets niet goed was). Gelukkig bleek dat veganistisch voedsel ook nog heel erg lekker kan zijn.

Ik ben blij dat jullie geïnteresseerd zijn in veganisme. Ik vind het natuurlijk jammer dat jullie (nog) geen veganisten zijn, maar voor jullie werkt een andere aanpak mogelijk veel beter dan mijn aanpak (om het in jullie eigen tempo vol te houden en te blijven leren). Misschien helpt het om op dit forum een paar leden te zoeken die kort geleden dezelfde stappen hebben gezet en daardoor net iets verder zijn. Je kunt dan mogelijk ideeën van hen krijgen en hun voorbeeld doet soms volgen.

Blijf veganistische alternatieven proberen! Veel succes! :govegan:

Plaats reactie